Bil esc

Innlegg

Bil

enzo328

IAA 2011

På lørdag flyr jeg til Frankfurt. Jeg skal ha leiebil fra flyplassen, har reservert en bil i klassen XDAR (BMW 7er *NAVI*, Jaguar XJ *NAVI*) hos SIXT. Håper på alt annet enn VW Phaeton som jeg fikk hos Europcar i mai. Bilen var riktignok 1 måned gammel og ny/facelift-modell, men vekket ikke den riktige godfølelsen.

Hele søndagen skal tilbringes på IAA, før turen går til Nürburg og Hotel am Tiergarten/Restaurant Pistenklause på søndag kveld. Mandag tilbringes ved Nürburgring på forskjellige steder rundt banen, pleier å være litt action enten det er publikumskjøring eller diverse testkjøringen på gang. Mandag kveld er det hjem igjen med Lufthansa. To og et halvt døgn med fokus på bil!

4
31 svar

Da er jeg tilbake fra en meget vellykket tur til IAA 2011 og Nürburgring. Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer og bilder, det ble relativt mye av begge deler.

For å starte med bildene, så er det blandet kvalitet på disse, men jeg har valgt å laste opp de fleste. Jeg varslet på forhånd om at verken kamera eller fotograf var av ypperste kvalitet, det bærer bildene preg av. Til mitt forsvar skal det sies at forholdene ikke var av de beste. Det er ikke bare lett å få en god kameravinkel, ei heller å fange hele karosseri på et bilde, med så stor ansamling av folk rundt bilene. Som om ikke det var nok ble bilder og fokus forstyrret at ulike kroppsdeler (ikke mine) som plutselig var i fokus, rett som det var dukket også Fritz eller Helga på 120 kg opp og sperret alt utsyn. Noen ganger måtte jeg jo også konsentrere meg om å se på bilene og prøvesitte. Men jeg håper bildene gir et visst inntrykk.

Lørdag ettermiddag/kveld ankom jeg Frankfurt Flughafen. Jeg fikk valget mellom MB S250 CDI og Audi A8 3,0 TDI. Valget ble en kamp basert på antall sylindre, denne vant. Bilen var 3 uker gammel og hadde kjørt ca. 3.600 km. Stort sett alt tenkelig utstyr tilgjengelig på A8, men kjipe felger. Jeg er som de fleste andre her ingen diesel-fan, og i en bil med sportslig karakter er det helt malplassert. I en komfortkrysser som A8 gjør 3-literen derimot en bra jobb. Bilen er rask, har jevn og komfortabel kraftutfoldelse, og lydisoleringen gjør at motoren i liten grad høres. At dette er en flott bil er jeg ikke i tvil om, kunne gjerne tenkt meg å kjøre lengre distanser med den enn det som ble aktuelt på denne turen.

Hotellet jeg hadde reservert rom på heter Hotel Hessischer Hof. Ut i fra beskrivelsen var jeg klar over at dette lå nære messeområdet, men ikke så nær (bildet er tatt fra hotellrommet og viser inngangen til IAA). Meget bra hotell som kan anbefales på det sterkeste, greit å være ute i god tid før neste IAA både grunnet pris og tilgjengelighet.

Jeg visste allerede før jeg reiste ned at 1 dag er for lite. Knallhard prioritering måtte til, jeg kunne ikke rekke alle merker. Messeområdet omfatter ca. 235.000 kvm med utstilling og det var ca. 180.000 besøkende denne helgen, flest på søndag når jeg var der. Største tabben jeg gjorde var å oppsøke MB/AMG for sent, det var altfor mye mennesker. En stund måtte de faktisk stenge hallen MB var i, det ble for mye folk. Jeg fikk kun se bruddstykker, tok ingen bilder. Ellers fikk jeg sett bra mange andre steder, bla. hos BMW. Det er ingen tvil om hvem som legger mest penger og prestisje i utstillingen, det er Audi/BMW/MB som alle har hver sin hall. BMW imponerte meg mest, blant annet var det bygget en vei rundt hele hallen der klassikere og nye biler kjørte i ring kontinuerlig. Noe lignende også hos Audi, men ikke like bra.

Det var stort fokus på hybridbiler og ikke minst rene elbiler. Jeg må innrømme at jeg viet disse bilene minimalt med oppmerksomhet. Så lenge jeg måtte prioritere hjalp det ikke at dette var “hottest” på messen. Jeg viet mest tid til “dinosaurene”, biler med store bensinmotorer :-)

Jeg må skuffe Allegerita i forhold til “modellbabes”. Mange flotte damer, men de var overraskende godt påkledd og kunne sjelden sees i utfordrende positurer. Mulig de kunne observeres i het omfavnelse med noen av elbilene, men dette så altså ikke jeg. Noen damer kan nok allikevel skimtes på bildene.

Konklusjonen er at et besøk på IAA så absolutt kan anbefales, jeg tar nok en ny tur i 2013. Det skal i hvert fall ikke bli 14 år siden som sist. Da vil jeg nok gi meg selv 2 dager for å få se flere bilmerker. Sikkert ingen ulempe om man legger besøket til en ukedag.

Jeg kommer tilbake med rapport og bilder fra Nürburgring litt senere, som alltid er dette et stort høydepunkt.

Bilder IAA 2011

4
Allegerita På mandag er det Formula Racing Plus og Tourist Rides mellom 8-13. Førstnevnte er vel på GP-banen, mens sistnevnte er på Nordschleife. Du har ikke lyst å betale €549 for formelraci...

Hadde faktisk ikke sjekket programmet denne gangen, pleier å følge litt med på det både når jeg skal dit og ikke. Jeg hadde forberedt meg på en tilværelse som tilskuer denne gangen, flytende på luftfjærer mellom severdighetene, men forslaget ditt frister :-) Jeg får kanskje sjekke for "restplasser"......

1

Misunner deg den turen! Fatter og jeg skulle egentlig kjørt ned og opplevd den vi også, men pga sykdom ble dessverre ikke det noe av..

1
ferrek [sitat…] Ja, får tro man kan dra nedover da. Men da er det jo kjekt at VGD Bil har en stuntreporter på plass der i år!

Men da er det jo kjekt at VGD Bil har en stuntreporter på plass der i år!

Hehe.... Jeg ser Embret Sæter i dn.no er ivrig linselus i Frankfurt, men jeg er større enn han og skal nok sørge for at VGD Bil får nyhetene fra første rad. Oppdateringene vil nok derimot være noe tregere.

I tillegg skal jeg leke paparazzi rundt Nürburgring på mandag, så min dekning favner nok bredere. Har jeg flaks dukker det opp noen kamuflerte nyheter.

1

Skulle gjerne dratt på IAA! Tipper nye Porsche 991 er der og ikke minst SLS roadster.

1
Timmelsjoch Bra innsats enzo. Jeg har aldri besøkt IAA og Ramoj anbefalte meg å forsøke å komme inn dagene forbeholdt bilbransjen og journalistene. Men det har jeg ikke klart så jeg får kanskj...

Men det har jeg ikke klart så jeg får kanskje besøke messen sammen med vanlige dødelige.

Det hadde selvfølgelig vært en stor fordel å kunne besøke messen på de lukkede bransjedagene. Reiser man ned for å få mest mulig gode fotomotiv blir man nok i hvert fall litt skuffet. For å se, prøvesitte etc. fungerer det overraskende greit til tross for mye folk. Det er jo som nevnt også et enormt messeområde. Er man der med en gang det åpner, sørger for å ta Audi/BMW/MB først så fungerer det bra. Sikkert best på en ukedag etter første publikumshelg.

1
enzo328 Da er jeg tilbake fra en meget vellykket tur til IAA 2011 og Nürburgring. Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer og bilder, det ble relativt mye av begge deler. For å starte med bi...

Jeg må skuffe Allegerita i forhold til “modellbabes”. Mange flotte damer, men de var overraskende godt påkledd og kunne sjelden sees i utfordrende positurer. Mulig de kunne observeres i het omfavnelse med noen av elbilene, men dette så altså ikke jeg. Noen damer kan nok allikevel skimtes på bildene.

Det er andre som har tatt seg av dette, og også laget en video av damene. Ellers ser det ut som man kanskje burde ta seg en tur til IAA et år.

1
enzo328 Da er jeg tilbake fra en meget vellykket tur til IAA 2011 og Nürburgring. Tenkte jeg skulle dele noen erfaringer og bilder, det ble relativt mye av begge deler. For å starte med bi...

Jeg må skuffe Allegerita i forhold til “modellbabes”.

Det var selvfølgelig ikke for min del du skulle knipse bilder av damene (jeg er jo hitched og på vei til å bli paps), men for BMW320d og 3itmarck sin del!

Takker for rapport, og ikke minst fotoalbum. Hvorfor har Porsche stjålet de teite sidespeilene til Peugeot? Ferrari FF - fårete smil eller forbrytersk glis?

1
Allegerita [sitat…] Det var selvfølgelig ikke for min del du skulle knipse bilder av damene (jeg er jo hitched og på vei til å bli paps), men for BMW320d og 3itmarck sin del! Takker for rappo...

Hvorfor har Porsche stjålet de teite sidespeilene til Peugeot? Ferrari FF - fårete smil eller forbrytersk glis?

Må innrømme jeg likte 911'en veldig bra "live", også sidespeilene.

Ferrari FF er jeg litt usikker på, heller nesten mot fårete smil. Jeg skal gi den noen sjanser til, blir noe annet å se den på veien.

1

Lignende innlegg

Bil irikam Publisert

Bilen døde under kjøring

Har en Passat 3b 2000 1,8T, eid i noen uker uten problemer. I går kjørte jeg gjennom byen og måtte stoppe oppå en fartsdump, i det jeg skal klemme inn gassen og kjøre videre skjer det ingen ting-ingen...
1
0 svar
Bil trondergutt Siste svar

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
1 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...