Bil esc

Innlegg

Bil

ducatiboy72

Lekkasje fra trailer

Kjørte fra Trondheim til Oslo i går og ble liggende bak en trailer ganske lenge. Når vi kom til et område med veiarbeid løsnet en slange eller noe på traileren. Resultat var at det sprutet væske ut av traileren. Synes det så ut som det var en slange som var løs, men det var mørkt så det er vanskelig å være sikker. Prøvde å signalisere til føreren med lys/tuting osv, men sjåføren trodde nok bare at jeg ville fordi. Fordi han kjørte rimelig raskt kombinert med mye trafikk og mørke turde jeg ikke kjøre forbi. La meg langt bak for å unngå for mye sprut på egen bil. Uansett traileren kjørte minst en time foran meg med lekkasje før jeg stoppet på en bensinstasjon. Noen som har noen teori om hva som lakk fra bilen? Så ikke om lekkasjen kom fra trekkvogna eller henger Anders

1
26 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Fisk og lignende fraktes jo også med vogntog, og da blir det jo ofte litt blaut og renner litt fra lasta. Dette renner jo ned på gulvet og må deretter finne en vei videre. De vogntogene som er beregnet på slik frakt har gjerne egen drenering i bunnen med dreneringskanaler og sluk inni bil/henger og deretter slanger ned for at guffa skal renne ned på bakken uten å gå via verktøyskap og diverse annet først. Endel ganger er dette slanger som går rett ned, gjerne en i hvert hjørne. andreganger så ser man dette som en slange som går fra venstre til høyre hjørne bak i en bue sånn at dne er lavest på midten og det renner fra midten (skåret hull der).

Ellers så er det også mye annet som kan renne pga våt last. Tar man feks en last med skikkelig våt flis så vil det vel sikkert renne litt av denne og siden tyngdekraften gjelder dr så vil det havne på veien via diverse små åpninger.

For å få biler og hengere helt tette ville vær bare tull, så da må det jo ut et sted. Er det noe smått man ikke vil iste (feks korn) så brukes det litt mer pakninger og slikt på kritiske steder enn om det er større ting og ikke så viktig å få det tett.

Ellers så er det jo også endel hengere som har presenningstak, og da vil det jo kunen samle seg en vanndam oppi der, da er det vanligvis en dreneringsplugg der som an åpnes så vannet renenr ned der og inn i hengeren og deretter videre ned på bakken, men dette kombineres jo ikke med kjølefrakt, og da vil du også ofte kunen se det renner mye i svinger og slikt fra taket. Om man ikke hadde hatt like løsninger ville vannet tattveien ut via døråpninger og slikt og gitt mer griseri, men likevel havnet på veien (får det jo ikek helt tett likevel, og det er nok heller ikke ønskelig).

Men også ved fisketransport og lignende vil man kunne se det renner ekstra mye i yttersvinger eler bakker og lignende.

Ved kjøl/frys så vil det velsikkert også dannes endl kondens fra lufta som kjøles, og den må jo ut et stedogså i flytende tilstand, så da er jo bakken et godt alternativ.

Mest sannsynliger det vann fra lasta du har sett, men det kan jo også være diesel eller hydraulikkolje elelr noen sånt (det hender det), men da hadde det nok ikke vært så store mengder (forhåpentligvis), og du vil lettere kjenne lukta. Ogved diesellekkasje ville nok tankens innhold minket endel så føreren hadde sett det på måleren og tatt affære.

Søppel fraktes også endel over lengre distanser i semitrailere, men isåfal så kjenenr du gjerne lukta vil jeg anta. Har ikke akkurat kjør så mye etter slike, men har jo kjent lukta fra slike ved andre anledninger. Og søppel kan jo til tider inneholde mye vann. Ved søppeltransport så er dette ofte i retning Sverige. men ved søppeltransport så er det gjerne andre gulvløsninger og ikke slanger til å drenere vannet.

Du skriver at slangen løsnet, men det kan jo også kanskje hende det rett og slettbare var at detvar da du ble klar over dette som renner.

Ofte vil evt firmanavn kunne gi svaret på hva som renner ut. Er det feks "Laksetransport AS" så sier jo det litt om hva man kan forvente å finne inni der. Men mange velger også å ha ganske anonym dekor for å ikke friste tyver for mye, mens andre igjen har reklame for helt andre ting enn det de frakter. Har feks havnet bak en som har reklame for Wurth på bil og henger, mens den frakter flis. Også kjenenr jeg en som er slger for Wurth og har varebilen full av slikt, men han valgte å ikek ha noe firmanavn på denne for å ikke lokke tyver til å gjøre innbrudd.

1

Noen som har noen teori om hva som lakk fra bilen?

Høres ut som en hydraulikklekkasje på påbygget, eller rettere sagt, til en sylinder til påbygget.

Kan selvsagt være dieselslange til aggregat, eller slanger til retarder eller eventuelt kraftutak. (Sitter på girkassen, kraftutaket)

1

Jeg parkerte Oldsmobilen min på en parkeringsplass en gang å da var det en kranbil som kom ved siden å skulle laste noe men så røk det selvfølgelig en hydraulikkslange som dusjet ned hele bilen min med olje... Da jeg spurte kranføreren om hva som skjedde så gikk han automatisk i forsvarsstilling å sa kjapt at det var min feil fordi jeg hadde parkert for nærme der han skulle levere noe så da måtte jeg regne med at slikt kunne skje... Mye rare folk...

1
SUV_4WD Fisk og lignende fraktes jo også med vogntog, og da blir det jo ofte litt blaut og renner litt fra lasta. Dette renner jo ned på gulvet og må deretter finne en vei videre. De vognt...

For å få biler og hengere helt tette ville vær bare tull

Det kommer vel litt an på hva man frakter og bilen. Den tiden jeg jobbet på møbellager merket vi stor forskjell på hvor bilene kom fra.

Varene som kom de annerkjente norske levarandørene som f.eks Wonderland, Hjellegjerde, Brunstad, Stordal osv kom konsekvent i nye fine biler og alltid tørt. Og mye av det er jo laget på mørekysten hvor man ofte kan kjøre i sammenhengende regn til Bergen.

Ved levaransene som kom fra østeuropa derimot, så var det nesten alltid noen våte kolli på toppen. Etterhvert innså de at det var lurt å legge en pressenning på toppen av varene slik at de ikke ble våt og fukt-skadet.

1
SUV_4WD Fisk og lignende fraktes jo også med vogntog, og da blir det jo ofte litt blaut og renner litt fra lasta. Dette renner jo ned på gulvet og må deretter finne en vei videre. De vognt...

Men også ved fisketransport og lignende vil man kunne se det renner ekstra mye i yttersvinger eler bakker og lignende.

Det finnes dreneringshull i gulvet.

Mengden slo kommer anpå hvor varm fisken er når den havner på is i kassene

1

Her skjedde lekkasjen etter at bilen kjørte gjennom et område med veiarbeid og dårlig vei, så tror nok at det var en slange som løsnet.

Bilen var forøvrig fra Danmark.

1
J Nissen [sitat…] Det kommer vel litt an på hva man frakter og bilen. Den tiden jeg jobbet på møbellager merket vi stor forskjell på hvor bilene kom fra. Varene som kom de annerkjente nors...

Det har du selvfølgelig helt rett i. Det jeg tenkte på i denne sammenhengen var at det ikek var noen vits i å ha helt tette biler/hengere for last som det renner av (fo å holde vannet inne). Men å holde dyr last som ikek tåler fukt tørr er selvfølglig viktig, og det å tette bra slik er jo også lettere enn å tette helt mot utrenning da mye av vannet utenfra kommer fra oven så man kan få det temmelig tett ved overlapp og pakninger. Og nede så blir det jo også at dører og pakninger kan gå ned på utsiden.

Når det gjelder de østeuropeiske vogntogene man seri Norge så ser jeg stort sett kapellhengere (semi) og der er det jo fort gjort å få et hull i kapellet så det blir fuktskader, dessuten er dt vanskeligere å tette skikkelig i overganger og ofte er bakramma ganske slarkete og kun et sett med låser pr bakdør så hele greia blir veldig slarkete og gynger fra side til side (man ser det lett på bakdørene når veiene er litt ujevne). Med så mye bevegelse bak så sier det seg selv at også ved dørene er det vanskelig å få det tett i en slik henger, og alle vet jo at bakenden av vogntog ofte blir ganske skitten og da er det ikke så greit med føyke inn der. Mitt inntrykk er riktignok litt påvirket av at jeg ser de som frakter lit annen last enn møbler, ofte er det planker og der er det jo ikke akkurat like høye krav til tetthet i påbygget. Men de østeuropeiske ser ut til å være mye mer arbeid med å laste da de ofte har veldig primitive løsninger på dette området (men der igjen så er jo også transporten lengre for de østeuropeiske enn for de norske sånn at de norske gjerne skal laste oftere og da prioriterer dette når de skal kjøpe bil og henger og påbygg.

Klimaet er jo også litt hardere i Norge så da tilpasser man påbyggene etter det og man har også økonomi til det. De østeuropeiske ser ofte ut til å være bygget etter kriteriet om at man skal få semien billigst mulig.

Det er vel også en litt annen kultur for tin blant østeuropeerne enn blant nordmenn. Om en nordmann og en polakk har hvert sitt vogntog som tar inn litt vann i regnvær og man spør begge om de kan kjøre gjennom styrtregn og komme frem med tørre møbler så vil polakken sansynligvis svare "ja, ikke noe problem" og så komme frem med våte møbler og si til sitt forsvar at det der ervel ikke så farlig, det er jo bare å tørke det så er det like fint. Mens nordmannen vil svare at det kan bli noe vått og dermed får han ikke transportoppdraget.

Ved identiske semier med hull itaket er det vel også mer sannsynlig at nordmannen spanderer ny presenning på hengeren. Jeg vet om et tilfelle med en lastebileier som kjørte for en transportsentral (tor jeg det var) og hadde godt kapell, men byttet presenningen fordi han ble uvenner med disse og ville ha vekk firmanavnet til sin gamle oppdragsgiver.

Siden du har vært møbel-mottaker i din tidligere jobb så kan jeg jo nevne at jeg en gang fraktet møbler en distribusjonslastebil til en butikk (den der i Mjøndalen som har mye møbler som ser litt gammeldagse ut, men som er helt nye), leverte ca 9 litt store stoler der en gang. Jeg kjørte da for Tollpost, mens det stod DHL på bilen jeg kjørte.

1
promille_krapylet [sitat…] Høres ut som en hydraulikklekkasje på påbygget, eller rettere sagt, til en sylinder til påbygget. Kan selvsagt være dieselslange til aggregat, eller slanger til retarder e...

Siden trådstarter skriver at det sprutet væske ut av traileren i en time så tviler jeg egentlig på at det var hydraulikklekkasje fra slange eller sylinder på påbygget. For da hadde man jo ikke tømt hydraulikktanken, men bare slanger, rør og sylindere, og kun det som er høyere oppe (med mindre man lar hydraulikkpumpa stå på og kontinuerlig kjører spaken sånn at man pumper ut mer fra hydraulikktanken. Men det er vel få sjåfører som sitter en time og holder på spaken eller fjernkontrollen mens de kjører langs veien.

Og hydraulikkslanger til påbygg pleier gjerne ikke være så lett å se for bakenforkjørende med unntak at det som er helt øverst, og da regner jeg med trådstarter hadde nevnt at det kom fra øverste delen.

Ellers så skrev trådstarter også (men etter ditt innlegg, så derfor forståelig at du ikke tok hensyn til det) at bilen var dansk, og deter vel få dansker som kjører med hydrauliske påbygg i Norge har jeg inntrykk av. Måtte vel isåfall være Walking floor (av utlendinger er det vel mest svensker som kjørerm ed et i Norge) og da ser man jo ikke hydraulikkslangene bakfra da all hydraulikk er montert foran akslene (har kun sett walking floor på semi og jeg regner også med at det var semi trådstarter kjørte bak ettersom det var en danske).

De andre forslagene dine kan imidlertid være aktuelle, hvertfall om man ser bort fra trådstarters antakelser om at han så slangen (men det kan jo hende han bare trodde han så den).

Jeg har selv kjørt lastebil som hadde lekkasje, og det var mange som sa ifra om at denne lakk endel. Det var en Volvo som lakk kjølevæske fra en ventil til varmeapparatet. Fylte på flere liter daglig i den tiden lekkasjen varte. Lekkasjen startet etterfylte jeg kjølevæske, og etter jobb en dag demonterte jeg deksler så jeg fant ut hvor lekkasjen var og sa ifra til lastebileier som så bestilte verkstedtime til bilen for å bytte ventilen, men det tar jo noen dager og jeg kjørte jo i mellomtiden.

Har også hatt en liten diesellekasje en gang. Det var samme lastebilen og jeg så en dag jeg kom på jobb at det var vått under lastebilen og krabbet under for å finne ut hvor det kom fra. det viste seg at den tidligere hadde hatt to dieseltanker, men at den ene var fjernet og slangen var kappet og bare knekt og stripset, så da jeg hadde parkert den med full tank og det sikkert hadde blitt litt varmere om ettermiddagen så gikk det altså noe ut der.

1
Dieselolds Jeg parkerte Oldsmobilen min på en parkeringsplass en gang å da var det en kranbil som kom ved siden å skulle laste noe men så røk det selvfølgelig en hydraulikkslange som dusjet n...

hydraulikkslange

Du skrev:

"Jeg parkerte Oldsmobilen min på en parkeringsplass en gang å da var det en kranbil som kom ved siden å skulle laste noe men så røk det selvfølgelig en hydraulikkslange som dusjet ned hele bilen min med olje... Da jeg spurte kranføreren om hva som skjedde så gikk han automatisk i forsvarsstilling å sa kjapt at det var min feil fordi jeg hadde parkert for nærme der han skulle levere noe så da måtte jeg regne med at slikt kunne skje... Mye rare folk..."

--------

Det der var feil oppførsekl av kanføreren synes jeg, forutsatt at det ikke stod tydelig skiltet: "Parkering forbudt pga kranbruk som kan medføre oljesprut på biler" eller noe sånt da.

Man må jo (evt forsikrinsselskap) ta ansvar for de skadene man påfører andres kjøretøyer. Husker en gang transportsjefen ikke var helt blid på meg fordi han hadde fått klage fra em mottaker på at varmekablene undder nylagt asfalt var ødelagt av støtebeina på krana på ei adresse der jeg hadde vært. Jeg synes det var merkelig da jeg ikke hadde stått på asfalt der og jeg hadde heldigvis stått et annet sted denne gangen (vrierte litt hvilken innkjøring på byggeplannen vi skulle levere i). Hadde tidligere stått akkurat dette stedet, men det var før varmekablene og asfalten kom. Neste gang jeg var på denne adressa kikket jeg på det aktuelle stedet og detvar også en annen diameter på merkene i asfalten enn det jeg hadde på støttebeina på den lastebilen med kran jeg kjørte.

Selv hadde jeg forøvrig ei ganske ny kran (kun noen få mnd gammel og haddevel bare gått 50 timer da jeg startet), så det ble aldri noen problemer med lekkasjer der.

Han du ble utsatt for var vel sikkert ensånn som kjørerm ed gammelt utstyr og lar ting skure og gå selv om slangene er gnagd istykker og dårlige selv om det jo ikke er noe hokus pokus å dra på Tess eller lignende og få laget nye slanger når de gamle må byttes. Jeg har selv dratt slike steder for å få tak i hydraulikkslanger til diverse prosjekter i gamle jobben min (der jeg jobber nå så har vi eget utstyr til å presse hydraulikkslanger og en mann som driver omtrent bare med hydraulikk).

2
promille_krapylet [sitat…] Det finnes dreneringshull i gulvet. Mengden slo kommer anpå hvor varm fisken er når den havner på is i kassene

Du skriver det som om det skulle være en tillleggsopplysning til meg at det er drenering i gulvet på biler/hengere som frakter fisk, men legg merke til hva jeg skriver i første avsnittet i innlegget du siterer, der står det:

"Fisk og lignende fraktes jo også med vogntog, og da blir det jo ofte litt blaut og renner litt fra lasta. Dette renner jo ned på gulvet og må deretter finne en vei videre. De vogntogene som er beregnet på slik frakt har gjerne egen drenering i bunnen med dreneringskanaler og sluk inni bil/henger og deretter slanger ned for at guffa skal renne ned på bakken uten å gå via verktøyskap og diverse annet først."

Sitat slutt.

Så jeg har nok fått med meg dette skjønner du. Kikket forreste også litt på dene dreneringen da jeg var inne i slike påbygg på messa Transport 2011 på Lillestrøm på fredag etter jobb for ei uke siden. Var det noen flere enn meg fra vgdb som var pådenne messa eloler erdet kun om det stilles ut sportsbiler at folk herfra drar på messer og slikt?

1
hillebillys ingen grund til å snakke med slike. eneste du trenger er skiltnr. og så kontakte forsikrings selskapet ditt.

Jeg renger med det var dieselolds-episoden du svarer på der. Men problemet med denne løsningen er at man gjerne bør få fjernet olja før den renner inn overalt og evt tørker rundt omkring sådet blir grisete, og da må han reingjøre innen rimelig tid. Skal man vente på svar fra et forsikringsselskap så tar det nok evigheter og blir bare masse styr (kan jo være aktuelt dersom noe er direkte ødelagt av olja, men en vaskejobb er nok anskelig å få tatt på forsikringa slik tror jeg).

En kollega satt på med meg til og fra jobb igår og grunnen til dette var at bilen hans var på verksted for å få fikset hengerfestet. Han hadde tidlig i sommer blitt påkjørt bakfra sånn at hengerfestet ble trøkt inn (han hadde henger etter bilen) og dette ble jo en forsikrinssak med motpartens forsikringsselskap og der tok det altså ganske lang tid. Dette ergret han ganske mye for han hadde nettopp fått pusset opp hengeren sin og hadd jo tenkt å bruke den endel (han trakk en annen henger da han ble påkjørt).

Frontruteskifter er det eneste jeg har brukt bilforsikringa til, og det har gått raskt og greit unna, men det er jo mer en enkel rutinesak for dem og det er mitt eget forsikrinsselskap.

1
promille_krapylet [sitat…] Var innom på lørdagen. Så litt på nye Volvoen.

Var det denne Volvoen du kikket på på messa Transport 2011? :-)

Nå får vi se om jeg klarer å legge ut et bilde, prøver flere metoder, kun samme bilde på alle:

[url=http://bildr.no/view/977326\]\[img\]http://bildr.no/thumb/977326.jpeg\[/img\]\[/url]

Oppdatering:

Det er noe tull med bildr nå så jeg får tatt bildene denen veien akkurat nå ser det ut til.

Og mens du ruslet rundt på messa og kikket på saker og ting kan det godt hende du helt uten å vite det så noe som jeg ha vært involvert i byggingen av (uten at jeg kommer til å svare på spørsmål av typen "Var det denne" og "Jobber du hos ........").

1
SUV_4WD Var det denne Volvoen du kikket på på messa Transport 2011? :-) Nå får vi se om jeg klarer å legge ut et bilde, prøver flere metoder, kun samme bilde på alle: [url=http://bildr.no/...

Og mens du ruslet rundt på messa og kikket på saker og ting kan det godt hende

får si det samme til deg: Hvergang du kjører rundt i Oslo vil du se steder hvor jeg har vært med å kjørt ut masse, eller kjørt inn betongelementer.

Jeg har altså vært endel av og kanskje er jeg enda endel å være med ett lite bidrag til at Oslo får ferdig sine prosjekter i fremtiden også, enten det kun er ett lite prosjekt, eller større prosjekter.

Forskjellen fra meg til deg er at mens produktene dine utvikler seg hele tiden vil det jeg har bidratt være med stå i "100" år, og når jeg passerer dem kan jeg si om 10 år at i 2009 var jeg med og kjørte ut 10.000 kubikk med masse fra den plassen!

1
promille_krapylet [sitat…] får si det samme til deg: Hvergang du kjører rundt i Oslo vil du se steder hvor jeg har vært med å kjørt ut masse, eller kjørt inn betongelementer. Jeg har altså vært end...

Lastebil-dikt

Har du vært på Bohus og kjøpt bilderamme, er det kanskje jeg som sørget for at den er framme.

Og hvis du passerer Borgarting lagmannsrett, der har jeg levert armeringsnett.

Så finnes det severdigheter som Operaen og sånn, der har jeg levert armeringsjern, flere tonn.

Og bare i tilfelle du lurer, joda, jeg har kjørt flere turer.

Bøker kan du låne hvis du ikke vil kjøpe, på Nasjonalbibliteket leverte jeg jern så de kunne støpe.

Jeg har levert armeringsjern blant annet til Sigdal og Moss, så det er nok til nytte for mange av oss.

Men jeg leverte mest i Oslo, der jeg jobbet fast, da ble det temmelig mye last.

Egentlig skulle jeg ofte kjørt lenger, så arbeidsgiver hadde bestilt splitter ny henger.

Men den ble bestilt fra utlandet og det ble forsinkelse, og før hengeren mottok han min oppsigelse.

Nå er mitt arbeide på et kontor, men interessen for lastebiler er fortsatt stor.

Så når du og dine kolleger skal kjøre stadig lenger, sørger jeg for at dere har skikkelig henger.

1
SUV_4WD Lastebil-dikt Har du vært på Bohus og kjøpt bilderamme, er det kanskje jeg som sørget for at den er framme. Og hvis du passerer Borgarting lagmannsrett, der har jeg levert armering...

Så når du og dine kolleger skal kjøre stadig lenger,sørger jeg for at dere har skikkelig henger.

Vi er alle deler i ett maskineri som sørger for at samfunnet går videre enten man er lærer, pedagog, psykolog, taxisjåfør, pilot eller bygningsingeniør.

1
promille_krapylet [sitat…] Vi er alle deler i ett maskineri som sørger for at samfunnet går videre enten man er lærer, pedagog, psykolog, taxisjåfør, pilot eller bygningsingeniør.

Helt enig.

Siden du nevnte at du har levert endel i Oslo som vil sees i 100 år så tenkte jeg at jeg fikk nevne litt av det samme, om enn ikke akkurat i like store mengder sidn jeg ikke har kjørt like mye som deg.

Visste forøvrig ikkeatdu hadde drevet mye med massetransport, trodd du stort sett drev og kjørte paller med last og diverse større enkeltgjenstander.

1
SUV_4WD Helt enig. Siden du nevnte at du har levert endel i Oslo som vil sees i 100 år så tenkte jeg at jeg fikk nevne litt av det samme, om enn ikke akkurat i like store mengder sidn jeg...

Visste forøvrig ikkeatdu hadde drevet mye med massetransport, trodd du stort sett drev og kjørte paller med last og diverse større enkeltgjenstander.

Hehe, kan ikke fortelle alt på engang vet du!

Forøvrig hadde det vært trivelig å kunne møtes over en kaffikopp. Så om du er på facebook og er på harrypolitiet, er dette en glimrende plass å få mer informasjon enn via vgdbil! =)

1
SUV_4WD Jeg renger med det var dieselolds-episoden du svarer på der. Men problemet med denne løsningen er at man gjerne bør få fjernet olja før den renner inn overalt og evt tørker rundt o...

Jeg renger med det var dieselolds-episoden du svarer på der. Men problemet med denne løsningen er at man gjerne bør få fjernet olja før den renner inn overalt og evt tørker rundt omkring sådet blir grisete, og da må han reingjøre innen rimelig tid. Skal man vente på svar fra et forsikringsselskap så tar det nok evigheter og blir bare masse styr (kan jo være aktuelt dersom noe er direkte ødelagt av olja, men en vaskejobb er nok anskelig å få tatt på forsikringa slik tror jeg).

Ja jeg gjorde feilen med å trykke svar. ikke merke det jeg skulle sitere.

Vil tru bilder av saken vil værra tilstrekkelig, samt regning fra firmaet som tar vaskejobben.

Regner med att en må sende bilen bort for og få erstatning, gjør en det selv så har en jo ikke hat utgifter.. (Potensielt forsikringsselskap tanke)

men normalt sett bør en ta det med sjåføren. Men slike som i dette tillfelelt hjelper det lite å krangle med sjåføren.

Det er nok også mulighet å få ordnet erstatning senere via retssysteme om forsikrikngsselskaper lurer seg unda.

Men advokat jungelen er ikke langt bedre en forsikringsjungelen..

1
promille_krapylet [sitat…] Hehe, kan ikke fortelle alt på engang vet du! Forøvrig hadde det vært trivelig å kunne møtes over en kaffikopp. Så om du er på facebook og er på harrypolitiet, er dette en...

harrypolitiet

Du skrev:

"Hehe, kan ikke fortelle alt på engang vet du!

Forøvrig hadde det vært trivelig å kunne møtes over en kaffikopp. Så om du er på facebook og er på harrypolitiet, er dette en glimrende plass å få mer informasjon enn via vgdbil! =)"

------------------

Sikkert trivelig å prate med folk fra vgdbil. Av de faste her så er det bare ferrek jeg har sett noe til og pratet med. Han sa meg tilfeldigvis en gang han kjørte bak meg (han bor like ved). Lett å kjenne igjen den kombinasjonen av bil og henger.

Jeg er på "fjesboka", men ikke i harrypolitiet, tenkte å forholde meg litt anonym her på vgd, og det er man jo ikke om man er med der.

1
hillebillys [sitat…] Ja jeg gjorde feilen med å trykke svar. ikke merke det jeg skulle sitere. Vil tru bilder av saken vil værra tilstrekkelig, samt regning fra firmaet som tar vaskejobben. Re...

Vil tru bilder av saken vil værra tilstrekkelig, samt regning fra firmaet som tar vaskejobben. Regner med att en må sende bilen bort for og få erstatning, gjør en det selv så har en jo ikke hat utgifter.. (Potensielt forsikringsselskap tanke)

Det kan hende, men å sette bort slikt til vaskefirmaer er vel gjerne ganske dyrt og også delvis tungvint (levere bilen og være uten bil en tid), og så gjør de kanskje ikek god nok jobb, eller så gjør de det for grundig så det komer fukt inn på steder der dette ikke er så bra osv.

Og i tillegg så kan det jo hende man etter tre uker får beskjed om at man ikke skulle brukt "vaskefirma A", men "vaskefirma B" som forsikringsselskapet har avtale med om slikt, og at man derfor ike får dekket regningen, og at korrekt fremgangsmåte ville vært å la olja renne inn og tørke i tre uker mens man venter på klarsignal til å sette bort jobben til korrekt firma.

Kollegaen min kunn jo ikke bare dra på verkstedet og få fikset hengerfestet sitt, man måtte vente lenge på å få ting avklart selv om det var upraktisk for ham, og sånn kunne det lett vært for dieseolds også med oljesølet på bilen.

Du har sikkert rett i at det er vanskelig å få erstatning om man gjør det selv, men ofte vil nok det være eneste løsningen i slike tilfeller, eller hvertfall mindre jobb og ergrelser enn å gå gjennom byrokratiet og så ta fatt på en jobb som er blitt verre (inntørket).

Jeg husker jegskulle noe så enkelt som å endre årlig kjørelengde på bilen et år min hos Vesta. Om man regner med tilbakeringinger også så var det totalt ti henvendelser før dette var i orden. I mellomtiden hadde de forandret kjørelengde på bilen til faren min, endret kjørelengde på neste år på bilen min og mye annet rot som vi måtte ordne opp i.

Og et forsikringsselskap hadde null kontroll på sakene sine og hadde gitt meg et tilbud, men på visse betingelser, som feks at jeg hadde aircondition på båthengeren min.

tror dt var samme selskap som noen år tidligere gav meg et greit tilbud på forsikring av forrige bil med 1,6 liters motor etter at de hadde fått regnr til bilen min (som alltid hadde vært 2-liter).

1
hillebillys [sitat…] :D Herlig... Forsikringsfolk er nesten en egen rase

Forsikringsfolk er nesten en egen rase

Det kan nok stemme.

Fikk tilbud fra flere selskaper, og et fortalte at de var billige om jeg satte kjørelengde 15.000 km og deretter endret dette til 20.000 km når jeg nærmet meg 15.000 km. Denne metoden ville bli billigere enn å gå rett på 20.000 km kunne hun fortelle og nevnte også prisen det kostet å endre 15-20.000 km. Jeg var ganske skeptisk til at denne metoden var lønnsom og bad om å få et skriftlig på mail (hadde fått tilbud på mail på 20.000 kr, som var dårligere enn konkjurrenten, men det kunne bli billigere enn konkurrenten med denne metoden). Hun ville ikke sende en mail med disse tallene, men sa at jeg bare måtte stole på det hun sa.

Jeg stolte ikke på henne og valgte å ikke bytte til dette selskapet.

det er også litt merkelig med disse selgerne som jeg iblant blir oppringt av. Jeg forteler dem at jeg året før gikk gjennom mine forsikringer og at det da ble dyrere enn der jeg har forsikringene mine, men de kan så fortelle at de har gjort endel forandringer som gjør at de nå blir billigere enn det jeg har nå. Så går man gjennom forsikringene mine en gang til og de fyller inn alt sammen på dataen sin og kommer frem med en pris, og dener jo over nåværende selskap, så da stemte ike det de sa i starten om at de var billigere.

Ellers så sa jeg at de fylte inn opplysningene om mine forsikringer (alle data om bil, hus osv), og spurte om de ikke bare kunne blade opp dette så kunen vi ta de får forandringene istedenfor hele greia, men det gikk visst ikke da regelverket ikke tillater slik lagring (selv om jeg ønsker det), og helelr ikke den nye innfyllinen av data kan lagres så lenge som et år når jeg ønsker det. merkelig opplegg, mendet er vel datatilsynet som er ute med sine regler uten å tenke over at slike lagringsforbud faktisk går ut over kundene som hvert år må fortelle samme forsikringsselskap hvor stort hus man har osv.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...