Bil esc

Innlegg

Bil

Burkar

Statusrapport på din bil

Noe av det jeg liker godt i de store britiske bilbladene (Car, Top Gear, Autocar) er seksjonen om "our cars" - litt oppdatering om de bilene de bruker til daglig.

I så måte oppfordrer jeg til å komme med en liten statusoppdatering om din bil :-)

Min Passat 1.8 TSI blir straks 6 måneder, og har rullet ca 16.000 km nå. Sist uke kjørte jeg en Passat 1.6 TDI som leiebil, en langt mer spartansk utstyrt bil enn min egen. Det gjorde at jeg i større grad setter pris på sportssetene mine (de er veldig komfortable), for standardsetene i Passat er ganske begredelige. Er også veldig fornøyd med motorvalget mitt, noen lange turer med undermotorisert diesel forsterket det inntrykket.

Jeg har hatt 2 problemer med bilen så langt: -et feste til solgardinen løsnet (fikset hos Møller) -vindusviskerne fusket en periode, men dette problemet forsvant av seg selv. Får sjekke det på første service, som er etter 30.000 km.

Forbruket ligger på ca 0.7 i snitt - men det er aller mest motorveikjøring.

Ellers er bilen en veldig komfortabel følgesvenn på landeveien, og det er fullt mulig å more seg litt på svingete veier - selv om Passaten da er litt utenfor komfortsonen sin.

2
196 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Status: Har fortsatt ikke bil. Dog har jeg begynt i den andre enden og har nå kjøpt meg leilighet med garasjeplass. Så da har man ihvertfall sikret det

.....at leiligheten også følger med prioritert barnehageplass, uten at vi har barn, er også litt av samme kategorien. Og hverken bil eller barn står på den planen den nærmeste tiden

1

Status: Alle bilene mine får mye bra omsorg, vask og nødvendig ettersyn. Ingen problemer så langt med Audi A4 2.0tfs Qi, dette er bilen jeg har som bruksbil. Men noe vil nok det bli etterhvert.

Veldig fornøyd med ytelser, forbruk og kjøreegenskaper. Finnes bedre biler, men passer min forholdsvis slanke lommebok som "hånd i hanske". Polering osv skal gjennomføres før landskapet endres til vinter... :-)

1

2010 Golf 1,6 90hk CR, 1 år i går og har kjørt ca. 22000km. Regner med at den vil inn på service snart, har fått beskjed om at den sier i fra selv så vi får vente til det. :) Ingen feilmeldinger eller problemer av noe slag. Forbruk ligger på 0,6 på stort sett blandet kjøring, den kunne sikkert brukt mindre hvis jeg hadde fulgt girvelgeren, men ligger stort sett alltid et gir lavere enn det den vil, bortsett fra på motorveien. Den ble lakkrenset og polert for et par uker siden.

98 mod. Alfa 156 2,5 V6 nettopp rundet 170.000km. Byttet dynamo i fjor høst og skal bytte noen forstillingsdeler på årets høstservice ellers så fungerer den som den skal. Den ble forresten antirustbehandlet i vår. Deilig bil å kjøre selvsagt med et forbruk på ca. 1 liter på blandet kjøring. Kunne likevel tenkt meg Eibach pro sett på bilen for å forbedre kjøreegenskapene som er litt for mye "comfort" :) Vi får se, mulig jeg prøver å bytte den i noe annet til neste sommer.

1

Status (05 Lexus IS250 aut): Fortsatt like feilfri etter 16 måneder i mitt eierskap. Mener fortsatt det er klassens beste valg om man ønsker en sjelden, komfortabel og småsporty bil med høy kvalitet, høy komfort og passelig med krefter til rundt 300 000 kr. Forbruket varierer fra 0,7 til 1,0 avhengig av kjørestil.

1

Fartsdemperbilen triller stadig rundt i 30-soner med fartsdempere i bydelen vår. Vinterdekk med lastebilprofil står for ekstra fjæring inntil jeg er kvitt feilleverte 17" sommerhjul.

Automatgiret er nesten litt hysterisk og girer ned når det har en sjans. Kunne godt holdt giret litt lenger for min del. Ungene hopper inn og ut. Det er brukervennlig med litt ekstra bakkeklaring og innlastningshøyde. Spesielt sist uke da jeg fikk en smell i ryggen.

På motorveien er bilen bedrøvelig. Snittforbruk gidder jeg ikke måle. Jeg gir gass og tenker ikke på måletall.

Oppsummert er dette neppe en keeper, men den funker nå.

1

A6 2,7 T 01 modell vare, gått 175' nå. fungerer bra i øyeblikket, skal snart på service. Har hatt litt rust i nedre kant på fremdører men det er nå utbedret (garanti) og bakluke (fikset for egen regning). Snart på jeg bytte regreim og det blir jo dyrt.

Vurderte å bytte til S6, samme årgeng, men synes ikke prestajonene den leverte stor i stil til merprisen. Ser også stadig på a63.2 fra 06-07, men jeg har ikke bruk for baksetene i øyeblikket og da blir det vel til at jeg kjører denne bilen en stund til.

Synes den kjører fint både på sommer og vinterføret, og jeg får plass til det meste baki. Finner ikke helt gode alternative biler til ca samme pris. Desværre ser jeg også at bilen jeg har begynner å bli billig på finn.no.. :-)

1

Jeg har passert 23.000 km og har eid bilen i nesten nøyaktig 13 måneder. Fortsatt null problemer og null verkstedbesøk. Forbruket er fortsatt av det friske slaget.

1

2007 Golf GT 1.4 TSI

Passerte nettopp 70 000. Ingen problemer siden jeg kjøpte den i november i fjor. Eneste er en liten ulyd ved oppstart, som jeg vurderer å få sjekket. Kommer kun frem ved kald bil, noe som gjør det vanskelig å kjøre til verkstedet for å "vise" lyden.

Er noe misfornøyd med støynivået i bilen, så har bilbytte i bakhodet.

Forbruket ligger vel rundt 0.6-0.7 på bykjøring.

1

2010 Suberb stv 2.0TDI DSG

Innkjøpt med 22.000 km på telleren i feb 2011. Nå er den på 32.000 km og verkstedtime i Sverige for service er bestilt. Jeg prøver svensk verksted for første gang i mitt billiv. Den har vært inne én gang for utbedring av sinkslipp på bakluken. Dette var jeg klar over da jeg kjøpte bilen og lånebil med forhandler gjorde at jeg ikke ble billøs. Utover det, en punktering. Forbruket ligger på ca 0.75 i by og 0,5 på landet.

Til enkeltes glede fikk jeg prøvd det avtagbare hengerfestet i helgen. Vi hadde dugnad og det skulle et lass med hageavfall opp til Grefsen. Gikk jammen fint det også, selv uten å ha kjørt med henger på en 15 års tid.

Alt i alt er jeg fornøyd med bilen tatt i betrakning av hva den skal gjøre for meg. Den frakter passasjerer, store som små, på en komfortabel og plassgenerøs måte. Utstyrsnivået gjør at jeg også får litt ut av turen hvis jeg er alene. (Soundsystem, iPhone-kobling, BT, trykkskjerm, navi, osv). Det eneste jeg muligens angrer et lite sekund på at jeg ikke ventet på var en variant med skinn. Dessverre var det ingen av de med Webasto også da jeg var i shoppemodus. Webasto skal jeg ha på hovedbilen heretter.

1
Buick-Riviera

Tja, hva skal jeg si da?

1989 Chevrolet Caprice. Passert 160.000 miles nå. Har gjort en del med den, både unødvendig og nødvendig.

Nødvendige først: - ALt i tenningsdeler ble skiftet fra coil og utover. - Ny bensintank (rust) - nye plater i gulv førerside (rust) - nye filter og oljer generelt - skifte av olje og filter på automat - smøring av forstilling - skifting av pærer i instrument - skifting av pærer til cornering lights - montert fjernbetjening av sentrallåsen - starter (gamle hadde slitt av lageret som stopper innslaget) - batteri - pcv-ventil

Unødvendig: - skifte av dynamo pga. en lav lagerlyd - skifte av servopumpe pga. det samme - bensinpumpe (når tanken først var ute) - Fjerning av luftpumpesystem - thermostat (var i orden) - varmeregister + div. vannslanger (var i orden) - div sensorer til TBI (var i orden)

1967 Buick Riviera, passer snart 170.000 miles. Ikke gjort en dritt i år så vidt jeg kan huske. Skiftet motorolje og filter samt smurt forstilling.

Er fornøyd. Caprice er en god bil å kjøre. Stille og komfortabel. Forbruket ligger på 1 l/mil langkjøring og 1.5 på by.

1

Audi A5 3.0 tdiq ( april 2008 ) har vært problemfri og verkstedbesøk har begrenset seg til service og softwareoppdatering ( på setejustering og B&O-anlegg ). Jeg har forlatt longlife-olje til fordel for hyppigere oljeskift enn det bilen angir ( serviceindikatoren anbefalte mer enn 30000 km ; jeg skiftet olje på halvparten første gang etter at bilen var ny ).

Jeg er veldig fornøyd med bilen ( motorytelse, funksjoner, forbruk og utseende ) og sliter med å finne et alternativ som er økonomisk forsvarlig - men, regner med at det blir en A7 med samme motor.

2

2008 (reg i juli 2007) S60

Kjørt litegrann over 200k nå, ca 8k av de kjørt av meg siden jeg kjøpte bilen i Januar. Ingen store problem ennå, men webasto'n er gåen, så den må fikses før det blir kaldt. Usikker på hva service-intervallet er når bilen har gått såpass, men siste service var på 180k med skifte av regreim, så satser på at jeg ikke må bry meg med akkurat regreimen med det første.

Forbruket ligger på cirka 0.67 i følge computeren, og stemmer relativt greit med egne målinger.

Har dog kommet til konklusjonen at om neste bil jeg har blir en "komfort" bil, så skal det også være automat. Spesielt med diesel blir det mye fram og tilbake.

1

Min Prius blir 6 måneder i morgen faktisk, det må vel feires med en vask. Etter 10500 kjørte kilometer står gjennomsnittsforbruket på 0,51 l/mil, det er med kjøring den jevne Prius-fører ikke utøver.

Jeg har flere ganger vært skeptisk til om jeg egentlig gjorde det rette valget da jeg kjøpte den eller om jeg ble blendet av nybilfølelsen. Når jeg presser den i svinger gjør den ikke den jobben særlig godt, men til kjøringen jeg gjør 98% av tiden er den veldig fin å kjøre. Nå etter at motoren har løsnet skikkelig liker jeg motor og girkombinasjonen veldig godt. Det skal godt gjøres at jeg ikke velger automat på min neste bil!

Ett problem har det vært, den måtte få 130 g A/C-gass etterfylt. Ellers fremstår det som en veldig solid bil, med unntak av lakken, den tåler ganske så lite!

Ellers er jeg blant de få som liker utseendet på bilen, iallefall i rødt og med sommerhjulene på.

Nå skal bilen få to langturer på to uker i oktober, både til Trondheim og Bergen. Det blir årleit, jeg har faktisk ikke kjørt lengre turer enn fra Hadeland til Oslo med den...

Alt i alt er jeg meget fornøyd!

2

Trodde ikke den dagen skulle komme at jeg og BR kjører samme bilmerke. Jeg har imidlertid en meget sterk mistanke om at jeg ikke får bli med i amcargjengen uansett :-) da vår Chevy heter Captiva, og sannsynligvis har like mye til felles med "ekte saker" som en Huyndai eller Kia for den del...

Sålangt har Captivaen imidlertid vært en positiv overraskelse (det skal dog innrømmes st forventningnene ikke akkurat var skyhøye). Det er en bedre bil på de fleste områder enn vær forrige høye 4WD (som var en RAV4; som vel vil si at vi ikke var veldig godt vant i utgangspunktet). God plass, etter forholdene grei komfort (bortsett fra et støynivå som ikke er en "amerikaner" (ha ha) verdig), bra med utstyr og en fornøyd konemor :-)

Går alt som det skal selges Avensisen etter snaue tre ukers bekjentskap ila uka. Ingen i familen gråter av den grunn, for å si det sånn :-). Så begynner jakten på "ny" bil til far igjen....

1

2011 Alfa Romeo Giulietta 1.4 TB

Bilen er nå halvannen måned gammel med drøye 2000km på telleren. Den gjør meg fortsatt glad hver gang jeg går forbi den i garasjen og enda gladere blir jeg når jeg er ute og kjører. Setter jeg den i dynamic mode så føles det som om bilen har lyst til å kjøre fortere enn jeg har lov til men man kan i alle fall akselerere ganske bra innenfor rimelighetens grenser. Svingete veier er svært morsomt i denne bilen. Man får også litt oppmerksomhet med denne bilen både av kjente og ukjente.

Av negative opplevelser/problemer kan jeg nevne:

* Til tider noe kluss med sentrallås på passasjersiden. Forsøkt utbedret av forhandler, men problemet er ikke borte.

* Har opplevd at batterilampa har lyst og servostyring har vært død ved start av bilen to ganger. Å skru av motoren og skru den på igjen har løst problemet begge gangene.

* En gang i blant ønsker jeg meg bi-xenon lampene, men innerst inne vet jeg at jeg ikke kunne ventet månedsvis på levering bare for det.

* Sportsunderstell gjør at man kjenner trikkeskinner og andre ujevnheter i veien ganske godt. Det er prisen man betaler :)

* Småting med mediaavspiller (usb-stick med mp3-filer) hvor noen låter spilles flere ganger på rad og litt rart.

Alt i alt så har jeg ikke noen problemer med å anbefale denne bilen hvis man vil ha noe som ikke alle andre har samtidig som det tydeligvis er nok folk som vil ha den til at den er mulig å få solgt igjen om noen år (Drøyt 300 nye solgte i Norge i år).

1

På Capricen har jeg kostet på ca 60.000kr da jeg kjøpte den for 1 år siden men deretter har jeg ikke kostet på annet enn motorolje, filter, fett og låseolje. Oljeforbruket er ca null å det er ingenting som må etterfylles, drypper eller skrangler.

Av feil så er det kassettspilleren som noen ganger henger seg litt opp når den skal skifte fra en side til den andre og så har krommen på sentrallåsknappen på armlenet startet å flasse av.

Har ikke fått vært på noe langtur enda men på blandet kjøring er forbruket på 1,2 l.pr.mil og oppover.

1

Lignende innlegg

Bil Jakobnord Publisert

Fjernlys till Amarock

Er det noen som har erfaring med denne siden https://nordeye.com/no/? Fant virkelig gode fjernlyssom jeg vil montere på Amarocken min! /Jakob
1
0 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...