Bil esc

Innlegg

Bil

Allegerita

What Car? Towcar Awards 2011

Merkelig, med så mange iherdige tilhenger- og caravanentusiaster som det er på dette forumet skulle man tro en så viktig nyhetssak ville blitt behørig dekket før. Men siden SUV_4WD er vaksinert mot å starte tråder får jeg gjøre jobben...

What Car? har sammen med Practical Caravan og Camping and Caravanning Club kåret de beste bilene til å trekke tilhengere/caravaner.

Up to 1424kg VW Golf 2.0 TDI 140 Match 5dr 1425-1574kg & overall VW Passat Estate 2.0 TDI 170 Bluemotion Sport 1575-1724kg Ford Mondeo Estate 2.0 TDCi 163 Titanium Powershift 1725-1899kg BMW 520d Touring SE auto Over 1900kg Land Rover Discovery 3.0 SDV6 XS Budget MPV Chevrolet Orlando 2.0 VCDi LTZ Green Award Vauxhall Astra Sports Tourer 1.7 CDTi 16v (125PS) Ecoflex SE Editor’s Choice Mazda CX-7 2.2D Sport Tech

2
19 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Jeg vet ikke helt hvordan de kom fram til resultatene, og hva som gjør vinnerne bedre enn konkurrentene. Men personlig må jeg si at en langgiret "øko-diesel" ikke akkurat fremstår som en ideell trekkbil.

Jeg ville også forventet at en trekkbil har nivåregulering, er det noen som vet om vinnerne har dette, og om evt konkurrenter tilbyr det?

2
Cobber [sitat…] Giring og dreiemoment betyr alt på en trekkbil. Kanskje de aldri bruker 6te giret på økooljebrenneren.

Det er vel min erfaring også. Det er vel derfor mange dieselbiler kommer relativt bra ut i disse "testene". T

Mens Citroen fortsatt var Citroen, minnes jeg at en av de bedre bilene jeg har trukket vogn med var Xantia med 110 hesters diesel. En 01 modell C5, med samme motor, gjorde også en utmerket jobb som trekkvogn. De var rimelige sterke, og hadde gunstig utveksling + hydraulikk som gjorde at bilene lå i "vater". Brukte senere en 130 hesters Mondeo med automatgear. Den var heller ikke så aller verst (å dra vogn med vel og merke), men savnet hydraulikken. Automatgearet jobbet imidlertid noe intens (kanskje det var på grunn av 50 mil med campingvogn at kassa gikk til h før bilen var gått 50000km?)

6. gearet på mange av dagens biler går nesten ikke an å bruke med tom bil en gang. Ser ikke for meg at det er veldig brukanes med caravan på slep :-). Et hederlig unntak var imidlertid 5008en. Var på ferie med full bil (7 stk) og fullastet tilhenger. Brukte stort sett 6. gearet der vi kunne kjøre 70km/t +, uten at det ble "nykking" av den grunn.

1

Etter å ha trukket henger med en bil utstyrt med 7-trinns DSG-girkasse så kan jeg hvertfall slå fast at det ikke var noe gunstig :) Med litt vekt på hengeren lurte jeg definitivt på om kassa skulle ta kvelden.

1
Buick-Riviera

Beste bil å trekke henger med er 2001 eller nyere Tahoe. Den er suveren.

1
Andropov Det mangler en bil her.

Helt korrekt.

Men de synes det ville blitt flaut om noe av det billigste i sin klasse hadde vunnet hele greia, så da valgte de å lage vektklasser som ikke er tilpasset denne i det hele tatt da den haregenvekt på 1310 kg (ser ut til at deter egenvekt som står i vektklassene der basert på info om Passaten).

Denne bilen er litt lavt giret, neo som jo mange har påpekt er en fordel ved hengertrekking og som jeg selv synes er greit da. Og jeg bruker joselvstort sett femtegiret når jeg rekker henger med slik bil.

Jeg ser de stort sett bare har biler som takler kjøring på vei. Men de store utfordringene med henger dukker jo opp når det ikek lenger er vei, og det at dt stort sett er tohjuldrevne biler som vinner viser at de har lagt kriteriene feil. En skikkelig trekkbil skal takle å kjøre med henger der andre sliter uten henger og må ta fart for å komme frem (eller de måp rett og slett gi opp).

Ellers så er det jo vanlig å presisereat det er viktig med lang akselavstand for at hengeren ikek skal påvirke bile for mye. Men mange glemmer at det også er vesentlig å ikke ha unødig stor avstand fra bakaksel til hengerfeste. Derfor erbiler med kort bakende gunstige trekkbiler, for når hengeren røsker og drar i bilen (opp og ned og sidveis) så vil bilen da påvirkes mindre.

Liten svingradius er også viktig vd køring med henger, for da kan man i større grad kjøre lengerut i hjørner når man beveger seg i trange parkeringshus og lignende og dermed unngå at hengeren hekter seg fast i innersving.

generelt synes jeg at definisjonen på akseptabel svingradius er at bilen klarer denen svingen uten å måtte rygge (har kun kjørt der uten henger, men trengte ikke rygge):

Link i tilfelle bildet ikke synes: http://bildr.no/view/981530

1

Merkelig, med så mange iherdige tilhenger- og caravanentusiaster som det er på dette forumet skulle man tro en så viktig nyhetssak ville blitt behørig dekket før. Men siden SUV_4WD er vaksinert mot å starte tråder får jeg gjøre jobben...

Ser ut til at vi har gått glipp av noe her ja, inntil du tok frem denne. Men jeg holder meg nåstort sett til norske nettsteder, så da kan jeg gå glipp av noe. FInt at du tar degav jobben medå starte tråder da jeg nok sannsynligvis er allergisk mot å gjøre det. Mulige bivirkninger av å starte tråder (spesielt ved dobeltposting) er at man kan se dobbelt. Dette kan være farlig i trafikken, spesielt om man skal trekke tungt lass på hengeren. For dobbeltsyn kan nemlig medføre at man tror man har boggienger og laster dretter, bare fordi man ser den ene akselen dobbelt så det ser ut som boggi. Meget farlig og man ser iblant noen lass som vitner om denne synsforstyrrelsen.

Når det gjelder Passat som var vinneren her så har jeg aldri kjørt Passat. De Volkseagen jeg har kjørt og kommer på i farta er ca 5 stk Transporter (kassebil og pickup), 2 Caddy (en pickup og en varebil, en LT35 varebil og en Golf (personbil). Grunnet min manglende erfaring med Passat så får jeg basere mine vurderinger på skriftlige kilder.

Trekkbil-testen konkluderer følgende:

"Practical Caravan editor Nigel Donnelly said: 'The Volkswagen Passat Estate tows brilliantly. It’s a pleasure to drive and travel in, economical to run and easy to live with. It also provides unshakeable stability and responsive steering, which leaves drivers fresh, ready to unhitch and start enjoying their holiday.'"

Altså sier han at med campingvogn/henger bak så er Passat kjører brilliant og er en glede å kjøre, har god stabilitet og styrerespons osv med masse positivt.

Når det gjelder hvordan en Passat (og da spesielt diesel siden det er det de bruker i testen her) er å kjøre uten henger så er det jo mange her som har diverse erfaring, og om man skal bedømme ut ifra deres oppfatning av Passat uten henger så er det endårlig bil å kjøre uten nevneverdig kjøreglede osv, altså masse negativt.

Hvis man så sammenligner samme bilen med og uten henger så ser man altså at kjøregleden og alle de gode tingene kommer idet hengeren/vogna kobles på. Så da er det jo et mysterium hvorfor så mange ikke liker å kjøre med henger.

Dwet så jo forøvrig moro ut å kjøre slik med vogn, og det minner meg om da jeg deltok i en konkurranse i ferdighetskjøring på tid med campingvogn, det var moro. Første gangen kom jeg midt på resultatlista selv om jeg aldri hadde kjørt med campingvogn, og alledeandre var ihuga caravanfolk og medlemmer av caravanklubb og hadde egne vogner.

Ser forøvrigat Mondeo vant sin vektklasse som er endel tyngre enn min bil, og jeg slo endel Mondeoer også selv om vi kjørte med samme vogna med samme last istedenfor å gjøre som i testen der man tilpasser vekta i vogna etter bilens vekt. Forøvrig en litt rar måte å gjøre det på for man burde helelr delt inn i klasser på hengervekt og kjør med like tung vogn for alle biler i samme klasse, det er da man finner ut hvilken som er best egnet. Virkeligheten er joat folk har ei vogn (elelr planer om å kjøpe en i en viss størrelse) og trenger en bil til dette, og så får Golf bra resultater i testen bare fordi den er lett og dermed drar lett vogn i testen. Men denen måten å teste på favoriserer jo midre biler som min såsånn sett så er det jo greit, men det dummeer jo at de dermed ikek torde å ta den med da den sikkert ville ødelagt for de andre bilmerkene. Ser jo de harforhjulstrekkere dr somsliter med bakkestarten feks.

1
colombo Jeg vet ikke helt hvordan de kom fram til resultatene, og hva som gjør vinnerne bedre enn konkurrentene. Men personlig må jeg si at en langgiret "øko-diesel" ikke akkurat fremstår...

Jeg vet ikke helt hvordan de kom fram til resultatene, og hva som gjør vinnerne bedre enn konkurrentene. Men personlig må jeg si at en langgiret "øko-diesel" ikke akkurat fremstår som en ideell trekkbil.

Videoen i linken sier mye om hvordan de gjennomførte testen. Det gjelder å ha en lett bil så man får lett vogn også er det bare å vise at den duger bra i bakkestart i bratt bakke og unnamanøver og slikt og så vinner man hele greia lett. Hvertfall om man har en bil med litt tette gir og lavt giret. Jeg burde deltatt med min bil der.

1
Buick-Riviera Beste bil å trekke henger med er 2001 eller nyere Tahoe. Den er suveren.

Det er den nok. Men i denne konkurransen ville den fått mye tyngre vogn enn konkurrentene og dermed ikke gjort det like godt som om kriteriene var å finne en passende trekkbil for åtrekke ei viss stor vogn. Kriterien er jo lagt litt rart her, skulle nesten tro dt var de rødgrønne som hadde bestemt regelverket, for skal man ha en siker vinner der så skal den være lett og den skal ha lavt forbruk.

Forbruket e oppgir er nok forøvrig de offisielle tallene for bilen uten henger/vogn, så det er jo ike nødvendigvis sånn det er med vogn/henger da endel biler øker forbruket drastisk ved påkobling av henger, mens andre knapt gir endring på forbruket om man hekter på en henger like tung som bilen. Men miljøverne går jo ut på å mikse med tall for å overbevise folk om noe og få dem til å gjøre rare ting så de kanstå på sidelinja og få seg en god latter av hvor mye folk godtar når de tror de redder miljøet, mens de ofte egentlig gjør det motsatte ved å feks sette in tungmetall-pærer (også kalt sparepærer) for å bruke litt mindre av den reine vannkraften vi har i Norge på lys og heller ta igjen den tapte varmen ved å sette på mer effekt på panelovnen.

1
Andropov [sitat…] Endelig en som tok poenget!

Hvis jeg hadde vært sjef for denne testen så hadde det blitt innført minst en ekstra testløype:

http://bildr.no/view/323820

Og sannsynligvis er det Landroveren jg ahdde kåret til totalvinneren (mulig dette kom overraskende på noen, men det er en god trekkbil, satt forrestn på med en Defender med nær to tonn bak et par mil i sommer og den taklet et veldig lett.)

1
ferrek Da svigerfar kjøpte seg ny Transporter i år frarådet selgeren han å kjøpe DSG-kasse på den, siden han visste at han ofte trekker henger på 2T+. Så da ble det en Bi-turbo med rørepi...

Jeg kommer bare på en Transporter heromkring som regelmessig trekker tung henger, og den har stått endel rett utafor stuevinduet mitt de siste ukene (som regel med henger påkoblet) og laget noen spor på plenen her (ok i slike forbindelser).

Men jeg har sikkert ikke kontroll på alle Transportere som kjører rundt med tunge hengere her, for denne har et firmanavn på siden med et etternavn som vel sikkert ikke passer inn i sviger-ferrek-forbindelse. Lar uansett være å nevne navn, farge og andre kjennetegn på bilen enn at det er en Brenderup Bravo boggihenger den pleier å ha på slep og at det før var en MB Sprinter (med samme person/last-løsning som Transporteren) som trakk denne hengeren. Forøvrig sjelden jeg har sett disse bilene uten henger. Så da vet du sikkert hvilken bil det er jeg tenker på uten at det røpes for alle.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...