Bil esc

Innlegg

Bil

Spartana

Nå kommer det

Som jeg varslet tidligere så er veiprising/bompenger/rushtidsbetaling rett rundt hjørne i Oslo. I London ligger vei prisen på rundt 100 kr for å få lov til å kjøre gjennom byen. Da burde vi vel ha 200 kr for å kompansere for økt kjøpekraft ? I Trondheim er de vel så glad i bomringen at de burde være et forbilde med 201 kr ? Og i Bergen er luften så dårlig at de burde heve prisen sånn at de stopper all trafikk.

Men frykt ikke, vi har noe som heter kollektivtilbud. Det tar folk overalt for noen få kr, men gir ikke PREMIUM følelse når du beveger det fra A til B.

1
85 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

"Luftkvalitetene i norske byer er for dårlig, og spesielt utslippene av nitrogenoksider, NO2-gasser, har økt de siste årene. Problemet er verst i Bergen, men situasjon er også uholdbar i Oslo, mener Regjeringen."

Fordi regjeringen kom med avgifter som favoriserte dieselbiler...

akk 'o ve...

2

Men frykt ikke, vi har noe som heter kollektivtilbud. Det tar folk overalt for noen få kr, men gir ikke PREMIUM følelse når du beveger det fra A til B.

Har vi kollektivtilbud?

Men bare et spørsmål; Hva i all verden har skjedd med bussene i trondheim? De bråker jo mere enn noen gang. Lyden er rett og slett ubehagelig høy.

1

I Trondheim er de vel så glad i bomringen at de burde være et forbilde med 201 kr ?

Nei, så gla er jeg ikke i å betale bompenger!

1
Dali80_2 [sitat…] Nei, så gla er jeg ikke i å betale bompenger!

tja, igår var Trondheim på tv og hadde en aksjon hvor syklistene fikk bompenger fra kommunen. Det var 20 kr.

Tenkt deg hvor mange trøndere hadde stilt opp i en idiotisk kondomdress med flashy hjelm for å få f.eks. 201 kr mens bilistene måtte betale det samme?

Kjenner jeg den griske og alkoholistere trønderkulturen godt nok så hadde veiene blitt tomme og systembolagene tilsvarende tomme for billigste brennevin på kvelden. Og det i et område av landet hvor det regner 9,5 av 10 dager!

1
Spartana tja, igår var Trondheim på tv og hadde en aksjon hvor syklistene fikk bompenger fra kommunen. Det var 20 kr. Tenkt deg hvor mange trøndere hadde stilt opp i en idiotisk kondomdress...

tja, igår var Trondheim på tv og hadde en aksjon hvor syklistene fikk bompenger fra kommunen. Det var 20 kr.

Tenkt deg hvor mange trøndere hadde stilt opp i kondomdress for å få f.eks. 201 kr mens bilistene måtte betale det samme?

Kjenner jeg den griske og alkoholistere trønderkulturen godt nok så hadde veiene blitt tomme og systembolagene tilsvarende tomme for billigste brennevin på kvelden.

Problemet er vell at vi ikke for de veiene vi betaler for. Bare flere flaskehalser, rundkjøringer og uforståelige omkjøringer.....

1

Men frykt ikke, vi har noe som heter kollektivtilbud. Det tar folk overalt for noen få kr, men gir ikke PREMIUM følelse når du beveger det fra A til B.

Kollektivtilbudet i Oslo er allrede sprengt og tilnærmet ubrukelig i rushen. Hvordan skal #Ruter evt takle økt antall passasjerer i disse periodene?

Dette er bare for å tyne enda flere penger ut av lommene til bilistene. De det går ut over er de som ikke har så mye fra før, de med god økonomi driter i om det koster det ene eller det andre å kjøre til og fra byen.

Den dagen #Ruter øker kapasisteten i kollektivtilbudet, bygger ut innfartsparkering ved større kollektivknutepunkt og halverer billettprisene, eller aller helst gjør det gratis (i hvert fall i rushtiden), da kan man snakke om å legge til rette for mindre trafikk i Oslo.

Hva forøvrig med meg som bor og jobber innenfor ring 2. Jeg bruker bilen til og fra jobb, skal jeg få en eller annen ekstraskatt for bilhold eller noe? Om de så setter opp passeringsavgiften i ytterkant av Oslo til 1.000 pr gang så innvirker ikke det annet for meg enn at leiligheten min stiger i verdi...

1
Larsabal [sitat…] Kollektivtilbudet i Oslo er allrede sprengt og tilnærmet ubrukelig i rushen. Hvordan skal #Ruter evt takle økt antall passasjerer i disse periodene? Dette er bare for å ty...

Kollektivtilbudet i Oslo er allrede sprengt og tilnærmet ubrukelig i rushen. Hvordan skal #Ruter evt takle økt antall passasjerer i disse periodene?

De som klager mest er som regel de som bruker kollektivmiddel minst. Rare greier..

Ifølge Ruter og NSB er det nok fortsatt mye ledig kapasitet utenom den gyldne halvtimen ved 8 tiden. Bruker du kollektiv da så må du regne å stå litt. Stakkars mennesker; noen kjører PREMIUM mens andre klarer å stå! Utrolig at det går ann i Norge.

1

Men frykt ikke, vi har noe som heter kollektivtilbud. Det tar folk overalt for noen få kr, men gir ikke PREMIUM følelse når du beveger det fra A til B.

Skal jeg ta bussen til jobben, må jeg stå opp halvannen time tidligere. Det innebærer å gå ca 2 km til nærmeste busstopp, venting på mellom ett og 25 minutter (rekord for forsinket buss), stå (det er alltid fullt) i 20-30 minutter i kø i bussen (eneste ruten som gjør at jeg når jobben går midt i rushet), vente i 30-45 minutter på overgang til neste buss fra terminalen, og så gå ca 3 km til selve jobben. Så blir det samme problemene på vei hjem fra jobb.

Eller jeg kan ta bilen, kjøre mellom rush-bølgene, og være på jobben etter ca 20 minutter. Nei, jeg kan ikke gå eller sykle, på grunn av permanent kneskade etter sykkelulykke for mange år siden.

Og, nei, jeg bor ikke langt ute i gokk. Jeg bor 20 minutter fra sentrum i en av de største byene våre, i et boligområde med sannsynligvis et par tusen boenheter innenfor en radius på 3 km.

Kronen på bussverket er at siste rute går halv tolv til sentrum, og litt over tolv fra sentrum. Reis kollektivt, du liksom.

1
Spartana [sitat…] De som klager mest er som regel de som bruker kollektivmiddel minst. Rare greier.. Ifølge Ruter og NSB er det nok fortsatt mye ledig kapasitet utenom den gyldne halvtimen...

Ifølge Ruter og NSB er det nok fortsatt mye ledig kapasitet utenom den gyldne halvtimen ved 8 tiden.

Det er vel da folk begynner på jobb, men jeg vet jo at AP og kompani heller vil at vi skal sitte hjemme og få overført penger fra NAV.

2
Spartana [sitat…] De som klager mest er som regel de som bruker kollektivmiddel minst. Rare greier.. Ifølge Ruter og NSB er det nok fortsatt mye ledig kapasitet utenom den gyldne halvtimen...

Ifølge Ruter og NSB er det nok fortsatt mye ledig kapasitet utenom den gyldne halvtimen ved 8 tiden.

Jeg brukte faktisk tog/bane/buss til/fra jobb da vi bodde i Oslo. Jeg kan ikke si at jeg var veldig imponert. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg sto i allslags møkkavær og ventet på et tog som var innstilt - eller i beste fall forsinket. Og når det først kom et tog, kjørte det jammen forbi fordi det allerede var overfylt.

I tillegg må du nok utvide den "gyldne halvtimen ved 8 tiden" til i overkant av 2 timer - dvs fra like før kl 7 til like etter kl 9. Overfylte tog/buss/bane er hovedregelen i rushen, både morgen og kveld.

Jeg er overlykkelig for at jeg slipper unna NSB og Ruter for å komme meg på jobb lenger.

PS! Jeg er absolutt ingen "kollektivhater", men kapasiteten og regulariteten rundt Oslo er en vits.

1
icaros [sitat…] Skal jeg ta bussen til jobben, må jeg stå opp halvannen time tidligere. Det innebærer å gå ca 2 km til nærmeste busstopp, venting på mellom ett og 25 minutter (rekord for...

Skal jeg ta bussen til jobben, må jeg stå opp halvannen time tidligere. Det innebærer å gå ca 2 km til nærmeste busstopp, venting på mellom ett og 25 minutter (rekord for forsinket buss), stå (det er alltid fullt) i 20-30 minutter i kø i bussen (eneste ruten som gjør at jeg når jobben går midt i rushet), vente i 30-45 minutter på overgang til neste buss fra terminalen, og så gå ca 3 km til selve jobben. Så blir det samme problemene på vei hjem fra jobb.

Det er sunt å gå. Faktisk trim!

Forsinkelser kan oppstå i trafikken også!

Køkjøring med buss er ikke tregere enn køkjøring med bil på samme veier. Faktisk har buss noen steder kollektivfelt også og da er forskjellene stoore :-)

Bytte buss i 45 min tyder på at du bor usentralt og jobber usentralt. Mange i de største byene har nok en enklere rute enn deg. Mange klarer også å bruke ventetiden til noe fornuftig også (lese, drikke, snakke i tlf osv.).Vær kreativ så ordner det seg sikkert.

Å gå til/fra jobb og bussholdeplass er sunt det også.

= pengene du sparer kan du bruke på noe mer fornuftig. Du kan også ha god samvittighet for at du ikke ødelegger helse med nox dritt hos andre mennesker.

1

Som jeg varslet tidligere så er veiprising/bompenger/rushtidsbetaling rett rundt hjørne i Oslo. I London ligger vei prisen på rundt 100 kr for å få lov til å kjøre gjennom byen. Da burde vi vel ha 200 kr for å kompansere for økt kjøpekraft ?

Selvsagt vil en slik avgift dekkes inn når alle organisasjonene skal drive lønnskamp utover våren. Det vi oppnår er altså at det generelle prisnivået i norge øker enda mer slik at vi kan fjerne oss enda mer fra resten av europa.

2
Spartana [sitat…] De som klager mest er som regel de som bruker kollektivmiddel minst. Rare greier.. Ifølge Ruter og NSB er det nok fortsatt mye ledig kapasitet utenom den gyldne halvtimen...

De som klager mest er som regel de som bruker kollektivmiddel minst. Rare greier..

De som klager mest er vel de som ikke har et fullgodt alternativ i kollektivtilbudet, har det slått deg i premiumståka?

Jeg har sagt det 100 ganger, og sier det igjen. Hvis jeg bruker kollektivt til jobb tar det meg minimum 30 minutter. Bruker jeg bil tar det 10 minutter. Det blir 20 minutter spart hver vei, altså 40 minutter, 5 dager i uken. Det er over 3 timer pr uke, som jeg heller kan bruke med barna eller på andre mer fornuftige ting enn å stå i en overfyllt buss med nesen i armhulen til en med dårlig hygiene. At du evt ville foretrukket det er din sak, basert på dine preferanser. Så lenge kollektivtilbudet for meg er så bedritent, på tross av at jeg bor og jobber innenfor ring 2, så bruker jeg bil eller føtter.

5
Larsabal [sitat…] Kollektivtilbudet i Oslo er allrede sprengt og tilnærmet ubrukelig i rushen. Hvordan skal #Ruter evt takle økt antall passasjerer i disse periodene? Dette er bare for å ty...

Kollektivtilbudet i Oslo er allrede sprengt og tilnærmet ubrukelig i rushen. Hvordan skal #Ruter evt takle økt antall passasjerer i disse periodene?

Ting henger litt ihop, ser du. Problemet er for mange biler, hvis det blir litt mindre biler så er det plass til flere busser, som igjen kan komme seg bedre frem. Ihvertfall i eventyret.

I virkeligheten er det bare å punge ut. Evt å kjøpe en Nissan Leaf.

1

Plutselig ble jeg enda gladere for å bo innenfor bomringen....for ikke snakke om at min nye leilighet med egen parkeringplass bel mere verdt. Får vel feire det litt ekstra med en kjøretur siden jeg har lånt en bil i dag :)

1

Hva i svarte svingende skal jeg gjøre da. Bor i Eidsvoll kommune. De hadde en gang en suveren expressbuss, som kjørte direkte til Oslo gjenom Østre Aker vei, der jeg jobber. Brukte da ca 1,5 timer fra dør til dør. Denne bussen har gått et titals år. Den har de lagt ned, fordi den ikke var lønnsom. Nå må man bytte buss på Kløfta stasjon både til og fra. Dvs lokalbuss til kløfta og Kongsvinger bussen derfra og til Oslo. Jeg Begynner/ 0700 - 1500 og 0800 - 1600 annen hver uke. Det passer dårlig. Med det nye tilbudet, bruker man nesten 2,5 timer dør til dør. Det er 5 timer hver jævla dag. Jeg er 3 barnsfar. Barna ser jeg lite nok til fra før. Så skal jeg av økonomiske grunner trøkkes inn i den dritten der. Nå kjører jeg bil, og bruker 50 min en vei dør til dør.

Noe våres politikere ikke vil se, eller er for dumme til å se, er at våres vakre land har en spredt bebyggelse, og det sier seg selv at det ikke kan gå en buss eller tog hver halvtime fra alle de tusen byggefeltene rundt om kring. Dette handler til syvende og sist om distrikspolitikk. Tror det er ca 4 ledige stillinger i Eidsvoll kommune pr dags dato. Skulle gjerne ha jobbet lokalt, men kan ikke. Er dermed tvunget til Oslo. Dette skal jeg da svi for. Det handler dermed også om enkeltindivider. Retten til å velge selv.

1

Om jeg skulle benyttet kollektivtilbudet (misvisende ord, det er da slett ikke noe tilbud...) hadde jeg brukt dobbelt så lang tid til og fra jobben. Dyrere hadde det blitt også. Det vet jeg siden jeg en sjelden gang bruker kollektivtrafikken.

1

Som jeg varslet tidligere så er veiprising/bompenger/rushtidsbetaling rett rundt hjørne i Oslo. I London ligger vei prisen på rundt 100 kr for å få lov til å kjøre gjennom byen. Da burde vi vel ha 200 kr for å kompansere for økt kjøpekraft ?

Håper dem infører dette litt raskt. Helst 400 kroner pr passering. (regner med att det er bomringen som skal kreve inn)

Og helst sett bomregistrering ut av byen også.

Matpakkefolket stjeler alt for mye tid av jobben min...

1
trialmaster Hva i svarte svingende skal jeg gjøre da. Bor i Eidsvoll kommune. De hadde en gang en suveren expressbuss, som kjørte direkte til Oslo gjenom Østre Aker vei, der jeg jobber. Brukte...

Med det nye tilbudet, bruker man nesten 2,5 timer dør til dør. Det er 5 timer hver jævla dag. Jeg er 3 barnsfar. Barna ser jeg lite nok til fra før. Så skal jeg av økonomiske grunner trøkkes inn i den dritten der. Nå kjører jeg bil, og bruker 50 min en vei dør til dør.

Slik samfunnutviklingen går så er du snart miljøfiende nr. 1 med sånne pendleravstander med bil. Men frykt ikke. Istedenfor å bruke mange tusen på å pendle og ikke ha kontakt med ungene så kan du heller f.eks. kjøpe denne boligen som ligger knappe 5 min fra jobben din. Da kan du til og med sykle til jobben. Det er nesten gratis og gir deg mange plusser i partiboken til SV og AP :-)

1
Spartana [sitat…] Slik samfunnutviklingen går så er du snart miljøfiende nr. 1 med sånne pendleravstander med bil. Men frykt ikke. Istedenfor å bruke mange tusen på å pendle og ikke ha kont...

Spartana, du bryr deg neppe om det, men du provoserer folk veldig med din holdning og dine innspill. Du vet ingenting om grunnen(e) til at trialmaster og andre bor der de bor og jobber der de jobber. Men likevel kommer du med provoserende vås om at de bare kan ta bussen, sykle, bytte jobb eller flytte. Til å jobbe med kollektivtrafikk vet du skremmende lite om realitetene i tilbudet og folks behov.

2
Spartana [sitat…] Slik samfunnutviklingen går så er du snart miljøfiende nr. 1 med sånne pendleravstander med bil. Men frykt ikke. Istedenfor å bruke mange tusen på å pendle og ikke ha kont...

Istedenfor å bruke mange tusen på å pendle og ikke ha kontakt med ungene så kan du heller f.eks. kjøpe denne boligen som ligger knappe 5 min fra jobben din. Da kan du til og med sykle til jobben. Det er nesten gratis :-)

Hehe, takk for tipset, men jeg vil heller ha et næringsliv i Eidsvoll. Bor i enebolig i dag, og vil helst fortsette med det :) Kan jo starte for meg selv, da. Er god på det meste!

1
Spartana [sitat…] Slik samfunnutviklingen går så er du snart miljøfiende nr. 1 med sånne pendleravstander med bil. Men frykt ikke. Istedenfor å bruke mange tusen på å pendle og ikke ha kont...

Slik samfunnutviklingen går så er du snart miljøfiende nr. 1 med sånne pendleravstander med bil. Men frykt ikke. Istedenfor å bruke mange tusen på å pendle og ikke ha kontakt med ungene

Kan jo snu litt på det. Kom dere ut av Oslo, og ut til frisk luft på landet!

1
Allegerita Spartana, du bryr deg neppe om det, men du provoserer folk veldig med din holdning og dine innspill. Du vet ingenting om grunnen(e) til at trialmaster og andre bor der de bor og jo...

en likevel kommer du med provoserende vås om at de bare kan ta bussen, sykle, bytte jobb eller flytte. Til å jobbe med kollektivtrafikk vet du skremmende lite om realitetene i tilbudet og folks behov.

Jeg tror at hittil har løpende bilutgifter rett og slett vært for lave. På VGD har noen folk vært ærlig nok til å si at de rett og slett ikke liker å sitte på en buss med andre mennesker til stedet, mens andre nekter for at det er mulig å bytte ut bilen. Det er den siste kategorien som må provoseres for å få ærlige svar istedenfor meningsløse fjatt, gamle myter og halvsannheter.

De som er så rike at de betaler rushtidsavgifter uansett koser seg nok nå som de vet at svært mange kommer til å bruke mer kollektiv. Da kommer rikingene seg fortere fra A og B :-)

Framtiden veisystem burde kanskje gå enda et skritt videre. Et lokalt veisystem uten bom og masse køer og et betalingsystem som går til vei og kollektiv. Da kan fattige folk ta kollektiv rimelig eller kjøre på trege veier mens rikingene kan kose seg i PREMIUM biler på PREMIUM veier. Det heter valgfrihet og bryter med kardemomeloven.

1
Buick-Riviera Såså, trikkefører Syversen. Jeg kommer aldri til å betale 200 kr i noen bom noen gang. Da skrur jeg heller av skiltene og måker igjennom med caps og solbriller, evt. en hijaab elle...

Da skrur jeg heller av skiltene og måker igjennom med caps og solbriller, evt. en hijaab eller noe anna jalla greier.

jeg ser for meg denne vg saken i framtiden:

Lovløs mann fra bondeland kler seg ut som terrorist i en rar bil uten kjennemerker. politiet mistenker en ny anderssak basert på kjemiske funn i motoren. Etter en uke på glattcelle ble mannen frikjent etter å ha lovet å gå til tvunget psykisk behandling for å bli bedre integrert i det siviliserte samfunnet.

Se & hør skriver senere at mannen fant på alt dette for å spare noen kroner i bommen.

1

Lignende innlegg

Bil Jakobnord Publisert

Fjernlys till Amarock

Er det noen som har erfaring med denne siden https://nordeye.com/no/? Fant virkelig gode fjernlyssom jeg vil montere på Amarocken min! /Jakob
1
0 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...