Bil esc

Innlegg

Bil

kvitfors

Veibyggere graver med vilje ikke dypt nok

Norske veimyndigheter har bevisst latt være å grave dypt nok til å hindre telehiv under bygging av nye veier,

1
79 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Politikere tenker bare 4 år fremover. Det er grunnen.

Jeg er veldig tilhenger av å gjøre ting på den rimeligste måten, men det må fortsatt være forsvarlig, og at vedlikeholdet etterpå skal være så lavt som mulig.

Problemet er vel at anbudsrundene ikke blir grundig nokk sjekket opp mot hverandre når det gjelder kvalitet. Så er også vedlikeholdskostnader for lite prioritert.

Dette minner meg om da bedrifter skal kjøpe printere. De velger konsekvent det billigste, selv om det i løpet av en 5 års periode blir dobbelt så dyrt i forbruk av toner ol. Forstå det den som kan...

1
trialmaster Politikere tenker bare 4 år fremover. Det er grunnen. Jeg er veldig tilhenger av å gjøre ting på den rimeligste måten, men det må fortsatt være forsvarlig, og at vedlikeholdet ette...

Jeg er veldig tilhenger av å gjøre ting på den rimeligste måten

Når det gjelder det som i utgangspunktet skal være varig infrastruktur, er jeg sterkt motstander av det. Ting skal gjøres på den beste måten, pris kommer i annen rekke. Alt annet er det dyreste i lengden, som du også viser med ditt printer eksempel.

Norge er blitt et "Nille-land" der vi betaler blodpris for dritt. Manglende kompetanse, men god økonomi hos kjøper, er oppskriften på å bli lurt. Det å få kjøpt kvalitet i Norge heretter er snart en umulighet selv om man leter, men det som er dyrt er det ingen sak å finne. Dette gjelder for varer/tjenester til forbrukere, og ikke minst varer/tjenester til det offentlige.

Selv uten kompetanse på veibygging, trenger jeg bare å kaste et blikk på dagens veiprosjekter for å konstatere at dette ikke holder. Det lille jeg kjører av bil heretter i Norge, utover en omkrets på 5 km der jeg bor, er veien fra Bærum til Hamar. Der har jo anleggsmaskinene stått parkert noen år nå, og de få gangene de er i drift, pløyes det litt i øverste lag på bakken. Deretter legges det et lag med asfalt på tykkelse med kreppapir, vel å merke hvis de ikke bare skraper ned gammelt dekke for å spare penger, slik de gjorde rett nord for Gardermoen. For oss som ferdes en del i Tyskland, og som har stått i kø på veiarbeidsstrekninger, har vi fått god tid til å studere grunnarbeider i en helt annen liga. Og lag med asfalt/betong på 10-20x tykkelsen av det som legges i Norge.

Det er godt å vite at vi får valuta for 40-50% av de bompengene vi betaler inn, resten går jo som kjent til administrasjon. Heldigvis kjører jeg lite bil i Norge heretter. Jeg hadde rask opptelling av kjørte KM siste år, av en total på ca. 19.000 km på et år, var ca. 9.000 km kjørt på tyske og spanske veier. En utvikling jeg er godt fornøyd med.

3
trialmaster Politikere tenker bare 4 år fremover. Det er grunnen. Jeg er veldig tilhenger av å gjøre ting på den rimeligste måten, men det må fortsatt være forsvarlig, og at vedlikeholdet ette...

Jeg er veldig tilhenger av å gjøre ting på den rimeligste måten, men det må fortsatt være forsvarlig, og at vedlikeholdet etterpå skal være så lavt som mulig.

Da bør vel veibyggingen i Norge foretaes av alt annet enn norske firmaer..

2

Det er ikke bare dybden som er dårlig. I Norge har vegvesenet bevisst valgt smale hovedveier. Et eksempel er E-18 ved grensen. På norsk side er den mye smalere enn på svensk og vår er bompengefinansiert!

2

Jeg kjørte jo gjennom hele Danmark i forrige uke, og reiste også et godt stykke ned i Tyskland. Det er da man blir virkelig ser kontrasten i forhold til norsk veistandard.

Riktignok opplevde jeg enkelte dårligere veipartier, da jeg kjørte et stykke på tyske landeveier. Men da er det spesielt merket med skilt som sier "Strassenschäden", eller "Spurrillen". Altså at man skal være oppmerksom på skader i veibanen, og kjørespor.

Men det er langt mellom veistrekningene som kan karakteriseres som direkte dårlige, og tysk Autobahn er et imponerende byggverk. Også på danske motorveier føler man seg trygg i høyere hastigheter.

Her i Norge er det helt normalt å se sprekker, telehiv, dype hjulspor i asfalten, ujevn helling på veibanen og slaghull på veiene...

1

De kan ikke bygge vei i Norge. I Finnmark er det flere eksempler på norsk/finsk vei med bare noen hundre meter i mellom (samme landskap, bare landegrensene i mellom), og på norske siden er det ødelagt asfalt og svære hull i veien. På finske siden er asfalten helt i orden de fleste plassene.

Og når de skal reparere veien graver de opp asfalten, og jevner ut drittmassen som ligger under, og legger ny asfalt. Den ser flott ut i noen dager, men massen under er jo fortsatt elendig så veien blir ødelagt like fort.

I mange land hvor de prioriterer dette graver de dypt, tar vekk dårlig masse og fyller på ny, samtidig som de legger armeringsjern for å hindre telehiv. Mange tror at det bare er å legge et tykt lag med asfalt, men det kan egentlig bare være et helt tynt lag, det er grunnarbeidet som er viktig.

Heia Norge :-)

1
enzo328 [sitat…] Når det gjelder det som i utgangspunktet skal være varig infrastruktur, er jeg sterkt motstander av det. Ting skal gjøres på den beste måten, pris kommer i annen rekke. Al...

Norge er blitt et "Nille-land" der vi betaler blodpris for dritt. Manglende kompetanse, men god økonomi hos kjøper, er oppskriften på å bli lurt. Det å få kjøpt kvalitet i Norge heretter er snart en umulighet selv om man leter, men det som er dyrt er det ingen sak å finne. Dette gjelder for varer/tjenester til forbrukere, og ikke minst varer/tjenester til det offentlige.

Du sier noe der, Enzo. Når varer og tjenester blir satt i konkuranse, burde jo den beste vinne, men desverre så er det ofte det billigste alternativet som går av med seieren. Vi tenker nå tid. Vedlikeholde er plutselig et regnestykke som lever i en helt annen verden, men realiteten er at pengene til det må komme fra samme lommebok.

1
Nick_Name [sitat…] Da bør vel veibyggingen i Norge foretaes av alt annet enn norske firmaer..

Tror du ikke da at det er staten som kommer seirende ut av den også. Kan ikke innbille meg at det blir noe billigere å bruke veiene i hvert fall, men forhåpentlig bedre på lang sikt. Samtidig hadde det vært bra om Statens Vegvesen og andre norske aktører ikke hadde prisa seg helt ut av dette markedet. Vi snakker jo også om arbeidsplasser til normenn her også.

1

Norge kommer seg aldri ut av denne synkemyra. Når de nå satser ekstra på å bygge ut veier i Norge, så klarer de jammen meg å skape ekstra utgifter til neste generasjon i samme slengen. At vi ikke har nok etterslep fra før...

1
BMW320d Jeg kjørte jo gjennom hele Danmark i forrige uke, og reiste også et godt stykke ned i Tyskland. Det er da man blir virkelig ser kontrasten i forhold til norsk veistandard. Riktigno...

Jeg kjørte jo gjennom hele Danmark i forrige uke

La oss merke til (når jeg kjørte hjem bilen jeg kjøpte i 2009) at veiene i Danmark var usedvanlig gode. De kjørte riktignok svært moderate (overprisede) biler, men får i motsetning til oss åpenbart også noe igjen for pengene.

Jeg cruiset fint i 130-170km/t på veien oppover uten noe problem og kø.

1
PassatGL [sitat…] La oss merke til (når jeg kjørte hjem bilen jeg kjøpte i 2009) at veiene i Danmark var usedvanlig gode. De kjørte riktignok svært moderate (overprisede) biler, men får i m...

Ja, veiene kan man egentlig ikke klage på i det hele tatt. Riktignok har danskene det vesentlig enklere med tanke på veibygging, fordi landskapet og terrenget er så flatt og lite utfordrende, i forhold til det norske. Da blir det lite sprenging og knapt tunneller i det hele tatt.

Men jeg tror at danske veibygningsfirma allikevel har mer kompetanse enn mange av de norske, streng kulde forekommer jo i Danmark også, slik at de flate veistrekningene må sikres mot telehiv.

Og jeg har sett få spor av telehiv på veiene i både Danmark og Tyskland, så det tyder på at de gjør et vesentlig bedre grunnarbeid. I Norge ser man stadig resultater etter bruk av fusk og dårlige løsninger på veiene.

1
sabre2 Også på dette området passer min spissformulering bedre og bedre; Norge, Europas mest vanstyrte land! Eller for å si som Churchill; Aldri har så mange fått til så lite av så mye! (...

Norge, Europas mest vanstyrte land

Dårliger styrt enn feks Hellas, Italia, Portugal og Spania? Og hva med Island? Har de styrt landet sitt bedre enn oss? Og Belgia, som ikke har hatt regjering på over ett år? eller kanskej vi skal nevne Hviterussland, som ikke bare er å regne som diktatur, men som et bortimot konkurs diktatur? Gratulerer så mye med dagens mest populistiske og minst reflekterte innlegg.

1
BMW320d Jeg kjørte jo gjennom hele Danmark i forrige uke, og reiste også et godt stykke ned i Tyskland. Det er da man blir virkelig ser kontrasten i forhold til norsk veistandard. Riktigno...

Riktignok opplevde jeg enkelte dårligere veipartier, da jeg kjørte et stykke på tyske landeveier. Men da er det spesielt merket med skilt som sier "Strassenschäden", eller "Spurrillen". Altså at man skal være oppmerksom på skader i veibanen, og kjørespor.

Jeg var på tur med 10 trinn i uka som var. Vi kjørte buss fra Oslo til Krakow, og deretter Berlin. Veiene i Tyskland er generelt gode, noe vi merket godt i det vi entret Polen. Der kom vi inn på en vei som ristet noe j*vlig i en times tid. Det merklige var at motsatt vei var veien ganske bra. Ellers var den Polske veistandarden ganske bra.

Vi opplevde også en veldig dårlig veistrekning litt nordøst for Berlin forrige dagen. Den veien kan det ikke ha vært gjort noe med på lang lang tid (flashback til før murens fall...). Hele bussen vi satt i ristet i flere kilometer. Tror det var B152. Dette var en fire felts vei, og så nære hovedstaden at jeg ble litt overrasket...

1
enzo328 [sitat…] Når det gjelder det som i utgangspunktet skal være varig infrastruktur, er jeg sterkt motstander av det. Ting skal gjøres på den beste måten, pris kommer i annen rekke. Al...

Selv uten kompetanse på veibygging, trenger jeg bare å kaste et blikk på dagens veiprosjekter for å konstatere at dette ikke holder. Det lille jeg kjører av bil heretter i Norge, utover en omkrets på 5 km der jeg bor, er veien fra Bærum til Hamar. Der har jo anleggsmaskinene stått parkert noen år nå, og de få gangene de er i drift, pløyes det litt i øverste lag på bakken. Deretter legges det et lag med asfalt på tykkelse med kreppapir, vel å merke hvis de ikke bare skraper ned gammelt dekke for å spare penger, slik de gjorde rett nord for Gardermoen. For oss som ferdes en del i Tyskland, og som har stått i kø på veiarbeidsstrekninger, har vi fått god tid til å studere grunnarbeider i en helt annen liga. Og lag med asfalt/betong på 10-20x tykkelsen av det som legges i Norge.

Uten kompetanse på veibygging kan du si mye tull!

For å begynne nederst - 10-20x tykkelse på asfalten skulle tilsi at tyskerne legger mellom 1,5 til 3 METER med asfalt på toppen av veiene sine. Selv om jeg antar dette er bevist satt ekstremt på spissen, så forteller det noe om utgangspunktet ditt. Forskjellen på en norsk og tysk motorveis asfaltykkelse er neppe mer enn et par cm, og det kan godt være i norsk favør.

Veibygging i Norge kan ikke sammenlignes med kontinentet. Som andre allerede har nevnt så har vi en ekstrem natur, og har utfordringer som veldig mye fjell, leirgrunn, ekstrem kulde, osv. Problemet her ligger heller ikke i disse enkeltvis - men for eksempel i overganger mellom forskjellige underlag. Setningsskadene på skandalestrekningen Rv2 er minst der hvor veien ligger på jevn leirfylling - i utgangspunktet det mest telefarlige underlaget. Poenget er at underlaget er homogent og du får ikke store forskjeller meter til meter på hvor mye telen løfter på veien.

De som tror at utenlandske entreprenører er løsningen, kan se hvordan det gikk når dansker og tyskere kom for å bygge E18 fra Kristiansand og nordover. Tapet for entreprenørene kom på 1.2 MILLIARDER. Svenske entreprenører som man kunne tro ville kjempe om kontrakter langs norskegrensen, vegrer seg pga den ekstreme konkurransen og lave prisnivået vi har. Kun prosenter skiller mellom de laveste anbudene, på jobber i mangehundremillionersklassen.

Er alt fryd og gammen? Selvfølgelig ikke! Statens Vegvesen innrømmer selv at de har for lite kompetanse. De klarer ikke stå imot når politikerne krever flest mulig km pr kroner. De klarer ikke følge opp entreprenører som bygger. Jeg skal ikke gå dypere inn på disse punktene.

2
250GTO [sitat…] Dårliger styrt enn feks Hellas, Italia, Portugal og Spania? Og hva med Island? Har de styrt landet sitt bedre enn oss? Og Belgia, som ikke har hatt regjering på over ett å...

Dårliger styrt enn feks Hellas, Italia, Portugal og Spania? Og hva med Island? Har de styrt landet sitt bedre enn oss? Og Belgia, som ikke har hatt regjering på over ett år?

Det er mange land i Europa som konkurrerer om den plassen. Forskjellen er hvilken mulighet Norge har hatt i form av enorme oljeinntekter. Ingen andre land i Europa kan sammenlignes med Norge, spørsmålet er hvordan vi har forvaltet denne enorme rikdommen. Vi har hatt muligheten til å skape noe unikt, det har vi slik sett også gjort ift. størrelse på offentlig sektor og sosiale budsjetter. Det kan derimot ikke kalles å ruste seg for fremtiden.

Dessuten vises ikke vanstyringen av Norge på statsgjelden, den vises i backloggen på infrastruktur, som snart er like stor som oljefondet. Eksempelvis Spania har et vei- og jernbanenett Norge bare kan drømme om, dette vil være positivt for de i fremtiden. De har ikke hatt råd, det hadde vi hatt. Men de har i det minste gjort investeringer, ikke brukt opp alt på forbruk.

1
asteryx [sitat…] Uten kompetanse på veibygging kan du si mye tull! For å begynne nederst - 10-20x tykkelse på asfalten skulle tilsi at tyskerne legger mellom 1,5 til 3 METER med asfalt på...

Veibygging i Norge kan ikke sammenlignes med kontinentet

Dette er standard unnskyldning som er brukt av norske inkompetente veiutbyggere i årevis. Det er ikke vanskeligere å bygge vei på flate østlandet enn flere steder i Tyskland etc. Likevel så lykkes vi med å ha ødelagte veier få måneder etter åpning.

Hvis du tror tykkelsen på veidekket i Norge er på høyde med det på autobahn, skorter det temmelig mye på din kunnskap.

1
enzo328 [sitat…] Det er mange land i Europa som konkurrerer om den plassen. Forskjellen er hvilken mulighet Norge har hatt i form av enorme oljeinntekter. Ingen andre land i Europa kan sam...

Forskjellen er hvilken mulighet Norge har hatt i form av enorme oljeinntekter.

forskjellen er ikke så veldig stor all den tid oljeinntektene ikke er brukt opp. De fleste er vel enige om at byråkratiet i norge har vokst seg for stort og kostbart, men at vi ble minimalt rammet av finanskrisen viser at Norge på mange områder er veldig godt styrt. Selvsagt er ikke alt perfekt, men det er en del mennesker i dette landet som bør merke seg at begynnelsen på de fleste virkelige vannstyrer er når populismen får grobunn.

1
enzo328 [sitat…] Dette er standard unnskyldning som er brukt av norske inkompetente veiutbyggere i årevis. Det er ikke vanskeligere å bygge vei på flate østlandet enn flere steder i Tyskla...

Hvis du tror tykkelsen på veidekket i Norge er på høyde med det på autobahn, skorter det temmelig mye på din kunnskap.

Synes vedkommende virker å være blandt de få med faktisk kunnskap her inne, så det hadde vært interessant å høre hvor han tar feil .

1
250GTO [sitat…] forskjellen er ikke så veldig stor all den tid oljeinntektene ikke er brukt opp. De fleste er vel enige om at byråkratiet i norge har vokst seg for stort og kostbart, men...

forskjellen er ikke så veldig stor all den tid oljeinntektene ikke er brukt opp.

Forskjellen er enorm, og det vet du godt hvis du ikke gjør deg vanskelig. De fleste andre land i Europa har basert sin økonomi på internasjonalt konkurranseutsatt industri, som har møtt ekstrem og nesten umulig konkurranse fra lavkostland. Norges utfordring har vært økende oljepriser.....

Alle oljepenger er ikke brukt opp nei, bare de fleste. Resten står plassert med høyst usikker avkastning, på bekostning av en infrastruktur i forfall. Fremtidige sosiale budsjetter vil bli av en slik størrelse at oljefondet brukes opp på rimelig kort tid, med mindre vi på det tidspunkt gjennomfører dyptgripende endringer. Og vi vet jo hvor lett det er, ref. Hellas, Italia, Spania etc.

1
250GTO [sitat…] Synes vedkommende virker å være blandt de få med faktisk kunnskap her inne, så det hadde vært interessant å høre hvor han tar feil .

det hadde vært interessant å høre hvor han tar feil

Han tar feil når han hevder at asfalt/betong dekke som brukes i Norge er like tykt som i Tyskland, enkelt og greit. Jeg har sett mange eksempler, men han må gjerne komme med dokumentasjon.

Man er ikke umiddelbart ekspert selv om man lirer av seg standard svada som norske bilister har hørt på i 50 år mens veien fortsatt forfaller.

2
enzo328 [sitat…] Dette er standard unnskyldning som er brukt av norske inkompetente veiutbyggere i årevis. Det er ikke vanskeligere å bygge vei på flate østlandet enn flere steder i Tyskla...

Hvis noe gjentas ofte, så må det vare en unnskyldning?

Om du har sett oppgravd hull på autobahn hvor asfalten er 30-40cm tykk, så betyr ikke det at dette er det som legges ut på en ny vei. På gamle veier hvor det er lagt ny asfalt flere ganger, vil tykkelsen stige ettersom veien blir eldre. Dette er også tilfelle på norske veier som har ligget en stund...

Dersom du, som selv erklærte at du ikke har kunnskap om veibygging, mener jeg ikke vet hva jeg snakker om - så må du gjerne by på litt dokumentasjon.

1
250GTO [sitat…] Dårliger styrt enn feks Hellas, Italia, Portugal og Spania? Og hva med Island? Har de styrt landet sitt bedre enn oss? Og Belgia, som ikke har hatt regjering på over ett å...

Dårliger styrt enn feks Hellas, Italia, Portugal og Spania? Og hva med Island? Har de styrt landet sitt bedre enn oss? Og Belgia, som ikke har hatt regjering på over ett år? eller kanskej vi skal nevne Hviterussland, som ikke bare er å regne som diktatur, men som et bortimot konkurs diktatur?

Syns nog ditt inlegg var en av dagens minst reflekterte jeg... F.eks så har Spania 10 ggr fler innbyggere enn Norge og tross at de ikke har noe olje og gass så har de 100 ganger bedre infrastruktur enn Norge...

Så la oss si at hvis Spania hade hatt tilsvarende intekter fra olje og gass per capita som Norge (det hade blitt flere 1000 miljarder i året!!!) så hade Spanias infrastruktur kanskje vært 1000 ganger bedre!!!

1

Det er ikke oljeformuen som gjør at industri hovedsaklig er basert på B2B virksomhet, slik har det vært lenge før vi fant olje i Norge. Hvordan man skal bruke oljeformuen kan det være ulike oppfatninger om. Noen vil alltid skrike høyt når verdien av en formue synker i nedgangstider, men faktum er ati nvesteringene Statens Pensjonsfond Utland sålangt har vært en suksess. Som sagt kan det diskuteres om en del av pengene kan brukes bedre på en annen måte, men det er nå engang en stor forskjell på det og uintelligente påstander om at Norge er Europas mest vanstyrte land.

1
250GTO [sitat…] forskjellen er ikke så veldig stor all den tid oljeinntektene ikke er brukt opp. De fleste er vel enige om at byråkratiet i norge har vokst seg for stort og kostbart, men...

vi ble minimalt rammet av finanskrisen viser at Norge på mange områder er veldig godt styrt

Ja hvordan skulle Norge rammes?? Det er nesten ikke noe konkurrensutsatt industri igjen i Norge.

Offentlig sektor rammes ikke særlig av en kredittkrise i omverden...

Ja, ok oljeprisen gikk ned så overskuddet ble litt mindre da :-P

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...