Kjøpte disse som piggfrie til en 7serie i fjor, og de tar seg veldig godt fram i mye snø. En enorm forbedring fra de gamle Continentaldekkene jeg hadde.
Junior hadde samme med pigg på en 3 serie Touring, og var også godt fornøyd.
Jeg har kjørt Hakka R (piggfritt) på privatbilen i 3 år nå og de har fungert meget bra. Pendler for det meste på saltsørpe og de klarer seg fint på sleipe, våte vinterveier. På snø og is klarer de seg også hederlig. Men man merker godt at de er ferskvare. Grepet på is er merkbart dårligere nå enn når de var nye.
Hakka 7 har jeg kjørt på jobb-bilen (en XC70) og de har også gitt inntrykk av gode, trygge dekk under alle kjøreforhold. Ikke minst den ekstra tryggheten mange føler de får på piggdekk.
De kjører ikke like skarpt som Vredestein ArcTrac som jeg hadde på Golf V 4Motion og har på Corollaen, men er svært gode på is.
De fungerer godt på biler som har et noe hissig antispinnsystem, i den forstand at piggene griper før systemet har regulert ned alt av motorkraft. De bremser også usedvanlig godt når kommunen har forsømt sin brøyteplikt og snølaget har blitt til stålis.
De fungerer godt på biler som har et noe hissig antispinnsystem, i den forstand at piggene griper før systemet har regulert ned alt av motorkraft. De bremser også usedvanlig godt når kommunen har forsømt sin brøyteplikt og snølaget har blitt til stålis.
Hmm, hva tror du om en WW Passat 02 modell da? Hadde de passa der?
Helt sikkert. Særlig hvis fremkommelighet på is er viktig.
VW har jevnt over et mindre hissig antispinnsystem enn Toyota som etter min erfaring sørger for at bilen tar seg bedre frem, men du vil jo ha de samme fordelene ved bremsing på is/glatta.
Jeg har selv Nokian Hakka 7 piggdekk og er godt fornøyd med dem. Jeg har kjørt dem en vinter hittil, og flere blir det.
Eneste minuset jeg ser med dem er at lamellene ikke er skåret så dypt. Dette vil nok være positivt i starten (dekket gir ike så mye etter), men etterhvert som det blir mer slitt er det negativt med lite dybde på lamellkuttinga. Det er sånt man ikek klarer å se på bilder selvfølgelig. Og om man skal kikke etter det selv så vær klar over at det som regel er forskjell på ytterste lamellkutt og de innenfor på hver "mønsterknott" (bare sånn i tilfelle man sammenligner to dekk).
Men jeg kommer nok uansett ikke til å slite ned dekene helt. Forrige sett vinterdekk (Continental Winter Viking 1 piggdekk) byttet jeg ut da de hadde igjen 5-6 mm mønster (som nye har de ca 9 mm mønster om jeg ike husker feil).
Hakka 7 var testvinneren i Motor sin siste vinterdekktest, mens Continental-dekkeen som jeg nevnte som mine forrige dekk var testvinneren dengang. Dekk er såpass viktig at der kjøper jeg testvinnere eller evt tilpasser kriteriene litt til de verste føreforholdene.
Absolutt, nokian er av de få fabrikkene som greier å lage piggdekk med gummi slik piggfriedekk har, og piggene sitter meget godt og over mange km. Disse tåler også hjulspinn (ikke de første 100Km selvsagt)
Personlig foretrekker jeg piggfritt, men dette dekket du linker til, har samme/tillsvarende gummi som piggfriedekk har + pigger som sitter. Så slipper du piggdekkavgift så ingen tvil.
Herig, takk for svar! Ble litt skjokka over prisen kan man si. Var redd jeg måtte ut med ca 8000 og det er litt mye for en student kan du si.
Jeg brukte piggfrie i fjor vinter, men her jeg bor er det ofte KLINK IS, og følte meg faen ikke trygg noen ganger. Så jeg skal ha pigger på dekka nå til vintern. Begynner å nerme seg, lurer faktisk på å legge om nå til helga. Bruker ikke bilen så fryktelig mye så har ikke noe å si for min del om de sliter litt i starten på fint føre.
Viss politiet eller Vegvesenet skulle stoppe meg å bøtelegge kan de kysse meg bak. Er noe som heter sunn fornuft, selv om man etter reglene ikke kan legge på før 15 okt (?). Her kan snø / is komme når som helst etter 1 helga i Oktober.
Jeg brukte piggfrie i fjor vinter, men her jeg bor er det ofte KLINK IS, og følte meg faen ikke trygg noen ganger. Så jeg skal ha pigger på dekka nå til vintern. Begynner å nerme seg, lurer faktisk på å legge om nå til helga. Bruker ikke bilen så fryktelig mye så har ikke noe å si for min del om de sliter litt i starten på fint føre.
Her jeg bor, så er piggdekk sesongen fra 1 nov.
Jeg kjenner ikke forholdene nordover så godt, men har jobba sammen med en Nordlending fra Inhavet omtrent (ca Bodø)
Og der i følge han, kunne isen være lei med piggfritt, og med piggdekk måtte en ofte holde maks 8 -10Km/t Og det er om trent den forskjellen en kan ha for å ligge på grensene når en snakker piggfritt mot piggdekk. (spørs sikker hvor god en er til å kjøre)
Om det er fare for snø fra helgen av, så ser jeg ingen grunn til å vente 15-20 dager til. Spessielt ikke om bilen kan stå nå og da.
Om det er fare for snø fra helgen av, så ser jeg ingen grunn til å vente 15-20 dager til. Spessielt ikke om bilen kan stå nå og da.
Jepps, men jeg bor ikke nordover! ;)
Bor i Sogn og Fjordane på en plass snøen kommer fryktelig tidlig på høsten. Å kjøre på klink is er noe DRITT for å si det mildt. Og pga elendige brøyting/salting/sanding osv må man kjøre sykt sakte. I tillegg er veiene blant de verste i hele landet så det er fort gjort at det går galt kan du si.
Vanligvis så er det ikke langt unna en sannhet, men i år har vi vel hatt bedre sommer enn de på østlandet har hatt. Iallefall sensommeren. Ja selv akkurat nå, så har vi det varmere her enn hva de har det i Oslo.
Har kjørt 1 sesong på slike hjul nå og er kjempe fornøyd med de,har bare hatt nokia de siste 15 årene og kommer nok ikke til å bytte merke igjen.Dekkene sitter på som bare det og de biter seg godt fast i de fleste underlag som kommer på vinteren.Har ikke opplevd att de slipper til tross for endel aktiv kjøring.Annbefaler de på det sterkeste.
Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...