Bil esc

Innlegg

Bil

Timmelsjoch

Årets bil 2012

Og de nominerte er :

Audi A6 Audi Q3 BMW 1-serien BMW 6-serien Chevrolet Aveo Chevrolet Orlando Citroën DS4 Citroën DS5 Fiat Panda Ford Focus Honda Civic Hyundai i40 Hyundai Veloster Kia Picanto Kia Rio Lancia Ypsilon Lexus GS Mazda CX-5 Mercedes B-klass Mercedes ML Mercedes SLK Opel Ampera (Chevrolet Volt) Opel Zafira Tourer Peugeot 508 and Peugeot 3008 HYbrid4 Porsche 911 (991) Ranger Rover Evoque Renault Kangoo Z.E. Renault Fluence Z.E Ssangyong Korando Toyota Verso S/Subaru Trezia Toyota Yaris Volkswagen Beetle, Volkswagen Jetta Volkswagen Up

1
40 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Skal ikke se bort i fra at Opel Ampera eller Peugeot 3008 HYbrid4(?!) kan være sterke kandidater her.

1

Porsche 991, MB SLK eller BMW 6-serie.

2

Og de nominerte er :

Jeg synes (kanskje litt trist) egentlig at årets bil bør bli en bil som er oppnåelig for alle, en bil som er praktisk, som er godt utstyrt som innstegsmodell og som har god kvalitet. Å nominere en SLK som årets bil synes jeg egentlig er litt flåsete... Det er jo ikke en bruksbil i den forstand...

Så hva er egentlig kravet for å bli nominert? Er det eneste kravet at bilen er ny... Overbevis meg for hvorfor SLK, Porsche 911, eller BMW 6 serie bør være årets bil?

1

911 kunne fortjent en nominasjon, feks for å vise at en evolusjon av en bilmodell kan være god løsning fremfor å starte fra scratch hver gang, både med hensyn til kvalitet og kostnads og produksjonseffektivitet. Hva 6 serien eller SLK skulle vinne for har jeg vanskelig for å se. de kan vel knapt kalles et fremskritt fra forige modell.

1
Iramhs [sitat…] Jeg synes (kanskje litt trist) egentlig at årets bil bør bli en bil som er oppnåelig for alle, en bil som er praktisk, som er godt utstyrt som innstegsmodell og som har go...

Å nominere en SLK som årets bil synes jeg egentlig er litt flåsete... Det er jo ikke en bruksbil i den forstand... Så hva er egentlig kravet for å bli nominert? Er det eneste kravet at bilen er ny... Overbevis meg for hvorfor SLK, Porsche 911, eller BMW 6 serie bør være årets bil?

Dette er ikke til deg personlig, men hvorfor skal alt her i verden settes opp etter folk med familie, hund og gjennomsnittlig økonomi?

Hva med oss uten barn, uten hund, som også lever innholdsrike liv som er glad i livet og som ikke trenger mer enn to seter?

For meg er en SLK en fullkommen bruksbil. I tillegg til lekkert design har den finesser som airscarf, mulighet for å ta ned taket (hvilke stasjonsvogner har det?), bakhjulsdrift, skikkelig kjøreglede, ikke så uoverkommelig pris (alle som kan kjøpe Avensis til 500 000kr kan i stedet velge en SLK til 550 000kr om de ønsker).

I tillegg har den fast tak for bruk vinterstid og er enkel å bruke i byen (liten bil = enkel å parkere)

Jeg er lei av at alt her i Norge skal innrettes etter de som ønsker familie med barnehageplasser, plassfokusering i biler, diesel/økonomi osv... Det finnes også single som ønsker å være single eller ikke å ha familie, eller som ønsker å kjøre annet enn trauste stasjonsvogner bare fordi "normene" tilsier at slik skal det være.

"det er trist å dø alene", men selv om man ikke har familie trenger man ikke å "dø alene". Og dersom man har familie trenger man ikke å se bort fra fine biler.

1

Jeg lurer på hva Kia Rio, Audi A6 og Yaris gjør på den slik liste.

2
Iramhs [sitat…] Jeg synes (kanskje litt trist) egentlig at årets bil bør bli en bil som er oppnåelig for alle, en bil som er praktisk, som er godt utstyrt som innstegsmodell og som har go...

Jeg synes (kanskje litt trist) egentlig at årets bil bør bli en bil som er oppnåelig for alle, en bil som er praktisk, som er godt utstyrt som innstegsmodell og som har god kvalitet

Det siste har i hvert fall ofte ikke stemt. Det er mange gedigne møkkabiler (kvalitetsmessig) som har blitt årets bil.

Det er ikke mange sportsbiler som har vunnet, kun Porsche 928 i 1978. Men enkelte dyre biler har vunnet, Mercedes 450S i 1974 og Rover 3500 i 1977.

Fjorårets vinner er heller ikke spesielt anvendelig til annet enn korte turer til butikken.

1

Jeg har mest tro på Ampera, men Up kan kanskje være en outsider? I hvert fall om det tas hensyn til hele "modellserien", men det gjør det vel ikke.

1

Ampera tviler jeg litt på, da dette er en rebadging av en annen modell. Up og 3008 hybrid et mitt tips.

1

Subaru Trezia

Ikke ofte jeg ser en ny bilmodell jeg ikke kjenner til, men i helga så jeg en Trezia med norske skilter.

1

Få av disse som representerer noe helt nytt. Men 508/3008 HYbrid gjør faktisk det. Verdens første serieproduserte bil med dieselhybrid. Mazda CX-5 representerer mye ny tenkning i form av veldig lav vekt(sies det). Forbruk og utslipp er også helt unormale til å være SUV.

1

Jeg kunne fint kjøpt Ampera, men i motsetning til andre relativt kostbare biler som i-MiEV og Leaf blir den voldsomt dyr.

For å sette det i perspektiv hadde en Ampera kostet 278 000kr om den hadde blitt likebehandlet med Leaf & co. Altså kun knappe 14000kr mer enn Leaf - hadde den kostet det hadde jeg sittet bak rattet på en nå. Til 385 000kr blir den ikke bare litt dyrere, den blir så dyr at den har priset seg både en og to bilklasser oppover.

I rettferdighetens navn burde Ampera enten sluppet moms eller engangsavgift. Å gi slipp på engangsavgiften hadde vært det rimeligste for staten - momskomponenten er langt mer innbringende. Da hadde bilen kostet omtrent det samme som i Tyskland - ca 350 000kr. Likevel hadde den uten fri parkering, ferje og kollektivtilgang blitt for dyr for de fleste - kanskje man hadde solgt 5-6 flere biler.

Jeg synes dette er en interessant bil som det helt klart burde rullet flere av på norske veier - slik det er nå er det nok fremdeles jubel hos Nissan og Mitsubishi og litt hulking hos Opel-forhandlerne.

1

Jeg har kjørt Ampera og synes helt klart at det er en bil jeg kunne leaset som kjøre-til-jobben-bil. Jeg vil derimot ikke kjøpe første generasjoner av disse "hybridene" ettersom jeg ser for meg bedre og mer ytelsesvennlige varianter i nær framtid, og Ampera er som det sies litt dyrere enn det smaker.

Lupus

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...