Bil esc

Innlegg

Bil

Hi-Po

Man at Work!

Som mine trofaste lesere, begge to kanskje, muligens har fått med seg så har jeg i senere tid fått meg lappen på lastebil, buss og vogntog - og når har jeg jaggu også fått meg jobb. Nærmere bestemt innen maskin/spesialtransport, så nå ratter jeg rundt i en Volvo FH13 520 med svanehalshenger, og mye artig utstyr - som jeg fomler og kløner mye med, men det går seg til litt for hver dag. Nybegynnerfeil er det nok av, i går - i regnvær - var det ikke en god ide å åle seg rundt hjulet på en lift som stod på hengeren; resultatet var et skikkelig hallingkast med låret som første kontaktpunkt på den ikke veldig myke stålkanten på hengeren, og deretter i asfalten med albuen først. Rimelig gul og blå nå. I dag medførte litt uoversiktlig terreng i et grustak at jeg rygget hele dritten fast - og så fikk jeg anledning til å prøve ut diverse sperrer og løft, og etter mye svetting kom jeg meg løs til slutt. Rimelig svett i toppen. Det vi flytter er i stor grad lifter av forskjellige typer, trucker, gravemaskiner, hjullastere, borrigger, kranelementer og diverse - og det er mye rart man må lære seg i og med at vi selv må kjøre disse maskinene på og av hengeren. Men morro er det, og dagene flyr av gårde. Og det er godt det fremdeles er en stund til snøen kommer...

8
35 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Gratulerer med ny jobb!

Den hørtes mildt sagt veldig varierende ut. Og kanskje også i overkant stressende nå i starten. Artig når man ikke kan alt med det første og man ser sin egen fremgang da.

1
ferrek Gratulerer med ny jobb! Den hørtes mildt sagt veldig varierende ut. Og kanskje også i overkant stressende nå i starten. Artig når man ikke kan alt med det første og man ser sin ege...

Jo takk! Det er definitivt varierende og utfordrende, og ja, jeg kjenner nok litt stressfølelse hver gang det er noe nytt (og det er det jo hele tiden...), men det er bare å ta det med ro så går det seg stort sett til. Men det er veldig bra kollegaer og sjef som viser meg hvordan ting fungerer, så selv om ting og tang ikke går så fort så blir det litt mer forståelig for hver dag.

1

Gratulerer med ny og fin jobb :)

Det er jo ofte noe med oss gutter og (store) maskiner man aldri vokser fra. Ikke bare får du stor bil, men også store og artige maskiner påbakpå :)

Man lærer jo stadig noe nytt, og noe annet hadde jo vært kjedelig spør du meg!

Lykke til videre. Jeg ser iallefall gjerne flere historier! :)

1

Grattis som King of the Road - nå også med apanasje! Kjørte M621 i militæret for mange år siden, bare på vanlig B-lapp. Husker stresset hver gang det var utfordringer av typen møte buss/lastebil på smale veier etc. Men man lærer fort. Semitrailer/stor henger har jeg imidlertid aldri prøvd, og tror ikke jeg hadde turt heller.

1

Gratulerer, og misunner deg litt. Nå er det 10 år siden jeg har kjørt noe over 7,5 tonn, må få gjort mer nytte for ABECEDE-lappen min.

1

Gratulasjoner med ny jobb fra meg også :-)

1

Grattis med ny jobb. Og det er jo morsomt å høre at du trives med jobben også.

1
Ribba Grattis med ny jobb. Og det er jo morsomt å høre at du trives med jobben også.

Takk for alle gratulasjoner. Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men det er ikke så lett å started med noe helt nytt karrieremessig når man egentlig er sånn ca midt i livet, så det har tatt litt tid. Men som Nissen var inne på - det er noe med "gutter" og maskiner! Livet er for kort til å sløse det bort på et kontor... og vernesko slår slips langt ned i støvlene any day!

1

I dag medførte litt uoversiktlig terreng i et grustak at jeg rygget hele dritten fast - og så fikk jeg anledning til å prøve ut diverse sperrer og løft, og etter mye svetting kom jeg meg løs til slutt. Rimelig svett i toppen.

Kan du ikke be om en Honda HR-V heller, da er denslags null problem.

Grattis med interessant jobb!

1

Men morro er det, og dagene flyr av gårde. Og det er godt det fremdeles er en stund til snøen kommer...

Bra, stå på!

Jeg har respekt for seriøse truckere!

1
Buick-Riviera

Gratulerer med ny jobb. Det høres nesten ut som en jobb for meg det der :)

1
Hi-Po [sitat…] Kan ikke være for kravstor når man er ny i jobben vettu!

Morsomt. Gratulerer.

Alle gutter vil egentlig ha en slik jobb, men så blir man gjerne fanget av omstendigheter.

Selv vil jeg gjerne få meg en lett lastebil man kan farte rundt med skuter og slikt på planet om vinteren og slippe den forbaskede hengeren. En dobbeltkabiner med 4 meters tipplatting bak hadde gjort seg. Noen som vet om noe slikt. 4x4 og ESP hadde og gjort seg, da kunne jeg solgt Jeepen.

1

Og det er godt det fremdeles er en stund til snøen kommer...

Takk til alle sjåfører i hele landet! Dere gjør en god jobb. Spesiell takk til dere som farer langs landeveiene i store doninger. Skjønner ikke at dere tør.

1
Hi-Po Takk for alle gratulasjoner. Dette er noe jeg har tenkt på lenge, men det er ikke så lett å started med noe helt nytt karrieremessig når man egentlig er sånn ca midt i livet, så de...

Livet er for kort til å sløse det bort på et kontor... og vernesko slår slips langt ned i støvlene any day!

Gratulerer med ny jobb.

Men kontorjobb trenger ikke egentlig ikke være så ille om man bare finner rette kontorjobben (rett bransje og rett område innenfor bedriften). Om man klarer det så kan man jo jobbe med det man interesserer seg for og se dette på skjermen foran seg hele tiden og på papirene og det er også dette man prater med folk om i jobbsammenheng. Og man er jo heller ikek lenket til kontorstolen, så det blir jo også noen turer ned i produksjoen for å se på ulike løsninger og få avklart ting eller gi beskjeder. Så jeg trives godt med kontorjobben, og tjener det dobbelte av hva jeg gjorde da jeg kjørte lastebil.

Men om man skulle sett helt bort fra utdannelsen min og jeg skulle tatt meg en jobb der den ikke er relevant så kan det jo godt hende jeg også hadde vært lastebisjåfør nå. Jeg har jo BECE (pluss kompetansebevis på hjullaster, lastebilkran, traverskran og gaffeltruck) og jobbet jo også en tid som lastebilsjåfør.

Morsomt med lastebiler og maskiner og jeg har selv prøvd noen, og også prøvd gravemaskin såvidt (ledet en tid en konkurranse i å lukke fyrstikkeske fortest uten å ødelegge den (noe skal man jo bruke gravemaskin til) før det kom en som til daglig drev med graving). Ikke at jeg er noen ekspert på graving altså, for dette var en konkurranse for vanlige folk, og selv om jeg hadde jørt lit gravemaskin, så hadde jeg jo drevet litt med maskiner allerede da (det var før jeg begynte å kjøre lastebil med kran).

Og etterhvert så blir du kanskje like dreven i maskinpålastning som denne fyren:

Neida, sidne det er semi du kjør så er dt vel litt større maskiner du laster, så da får vi vel kanskje se deg på youtube der du tar en miks av videoen over og under :-)

Og jeg er helt enig med deg i at vernesko slår slips ned i (verne)støvlene. Her hjemme har jeg nok flere vernesko enn slips, og bruker også fottøy med vernetupp mye oftere enn slips (og det selv om jeg ikke bruker vernesko på jobb). Har 6 par med vernesko om man regner med sommer og vintersko og gummistøvler med ulike former for annet vern også (motorsagvern i front). Har også slitt ut og kastet endel par med vernesko, men det er i jobbsamenheng.

Slips er et plagg jeg aldri helt har forstått poenget med, det er jo bare i veien og tar lett turen nedi maten om man ikke er påpasselig. Det er vel egentlig noe de fant på for å skjule knappene på skjorta, men om man ikke tåler synet av skjorteknapper så er dt jo bare å heller dra en genser over hodet istedenfor å dra skjorta over hodet (forstår ikek at folk gidder alle disse knappene, selv pleier jeg bare å kneppe opp de to øverste og dra skjorta over hodet også de få gangene jeg bruker skjorte).

Men noen liker jo å gå med slips da og synes visst det er helt naturlig. Det er sikkert stort sett sånne som synes det er lettere å lage slipsknute enn å bruke jekkestropper til å surre last.

1
SUV_4WD [sitat…] Gratulerer med ny jobb. Men kontorjobb trenger ikke egentlig ikke være så ille om man bare finner rette kontorjobben (rett bransje og rett område innenfor bedriften). Om m...

Det er sikkert stort sett sånne som synes det er lettere å lage slipsknute enn å bruke jekkestropper til å surre last.

Der har du meg! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jekkestroppen har sluppet taket der jeg hang den fast fordi jeg ikke har holdt stroppen stram nok hele veien. Da må man over på andre siden igjen å begynne på nytt. Slipsknuten pleier å funke på første forsøk. Men da jeg hjalp deg å stroppe fast båten funket det tross alt bedre med jekkestropper enn det hadde gjort med slips. ;-)

1
SUV_4WD [sitat…] Gratulerer med ny jobb. Men kontorjobb trenger ikke egentlig ikke være så ille om man bare finner rette kontorjobben (rett bransje og rett område innenfor bedriften). Om m...

Og etterhvert så blir du kanskje like dreven i maskinpålastning som denne fyren

Wow... tror jeg legger lista litt lavere!

Dagens innsats har vært en veivals, to saksejekker og fire lifter. I og med at ingen, inkludert meg selv, falt av bilen, så må dagen sies å ha vært rimelig suksessfull.

1

Gratulerer så mye med ny jobb, i en bransje som jeg selv holder på å bevege meg inn i! :) Eller kanskje ikke akkurat samme bransje da, jeg for min del skal satse mer på veitransport og ikke noe innen anlegg, eller spesialtransport.

Hørtes smertefullt ut, det fallet du hadde. :P Men bra at du ser humoristisk på det i ettertid, om ikke annet så forteller du om det på en humoristisk måte i alle fall. :)

Interessant lesning, og jeg kan godt tenke meg at dagene flyr av sted som du nevner, samtidig som arbeidsdagene sikkert kan føles krevende også, som nybegynner. Lykke til videre, jeg har respekt for folk som ønsker å jobbe og stå på. :)

1

Men når du kjører hjullastere og gravemaskiner på platten, må du ikke ha maskinførerbevis for å kjøre disse?

Gratulerer med jobb forresten!

1
ferrek [sitat…] Der har du meg! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jekkestroppen har sluppet taket der jeg hang den fast fordi jeg ikke har holdt stroppen stram nok hele veien. Da må...

Det at krokene på stropper løsner kan være litt plagsomt, men det finnes råd for slikt også. Ofte skal denen hektes inn i ei løkk eller en ring eller noe sånt. Da har man to valg når det gjelder hvilken vei man vil hekte på kroken. generelt kan man da si at det lønner seg å velge dn vein som er mest plundrete og vanskelig, for det er også den veien det er mest sannsynlig at det er plundrete å hekte løs, og dermed mindre sannsynlig at dn hekter seg løs selv om man ikke passer på å holde stroppen stram hele tiden.

Og selv om man kanskje greier fint å holde stroppen stram så lønner det seg likevel å bruke dene metoden. For iblant blir stropper slakke under kjøring også, særlig i de tilfelelne der last forskyver seg. Dette gjelder spesielt vedstropping av last med glipper mellom (flere kolli) eller om man har asymetrisk stabling sånn at det blir ulik vinkel på stroppen på hver sin side, da blir det lett slakk stropp fordi lasta egentlig bare er sikret en vei, og straks stroppen blir slakk og løsner så er den ike sikret i det hele tatt.

Når man skal feste stroppen rundt noe, feks på båthengere så kan man jo også tre stroppen gjennom øyet på kroken så den ikke ramler av (men pass da på at det er et helt lukket øye). Man kan også feks ta den under firkantrøret (eller rundt rør) og s hekte den fast på enden, da skal det mye til for at dne skal ramle av om den blir slakk et øyeblikk.

Og skulle man ikkevære 100% fornøyd med de originale surrefestene så er det jo bare å lage noen flere selv og feste disse. På varehengeren min var det jo opprinnelig 6 puslete surregester inni. Men så laget jeg til neon flere og skrudde fast disse, så nå er det 16 ekstra surrefester på hengeren min. Kjekt å ha.

Slips er som du nevner ikke egnet til lastsikring. Med et unntak da, man kan krølle/brette det sammen og legge det over skarpe kanter og slikt så det sparer stroppen for slitasje/avskjæring. Ellers så er det jo ofte bare å slenge noen arbeidshanske eller enden av stroppen under der for å unngå dette problemet. Jeg har selv fått skåret av noen stropper på slike skarpe kanter når jeg har fraktet aluminiumsplater.

2
Hi-Po [sitat…] Wow... tror jeg legger lista litt lavere! Dagens innsats har vært en veivals, to saksejekker og fire lifter. I og med at ingen, inkludert meg selv, falt av bilen, så må da...

Wow... tror jeg legger lista litt lavere!

Du skrev:

"Wow... tror jeg legger lista litt lavere!

Dagens innsats har vært en veivals, to saksejekker og fire lifter. I og med at ingen, inkludert meg selv, falt av bilen, så må dagen sies å ha vært rimelig suksessfull."

------------

Denen varianten for opplasting av gravemaskin uten ramper har du sikkert sett endel ganger før (også i virkeligheten), da den jo er ganske vanlig:

Det eneste er at ved større høyder så har man skjæret bakover forå støtte dette i bakken når graveren snues.

Ellers kikket jeg for åse om jeg så noen bedre videoer av opplastninger uten rampe, og da oppdaget jeg videoen under. Riktignok bruk av ramper, men morsomt å se hvor enkelt han hekter på kroken og heise alt på plass uten å forlate førerplassen.

Naboen bruker ramper når han skal ha sin minigraver opp og ned av lastebilen sin, men han løfter dem nok for hånd.

Kjører du semi med ramper bak eller sånn som deles ved svanehalsen for påkjøring forfra?

Veivals er vel litt skummel å kjøre på bratte stålramper (evt tredekke) da de blir ganske glatte, eller var det en sånn md gummihjul bak (forrige arbeidsgiveren min kjøpte forresten en sånn for noen få år siden).

Gravemaskiner er det litt bedre med da de tar tak i jerna som sikert er sveiset på tvers på rampene. Men pass på å helelr rygge ned igjen og korrigere på bakken om du kommer skjevt ut, for om det blir for skjevt på rampene så kan du nok glippe ut av dise jerna og skli ned antar jeg (har ikke noe erfaring med dette, men det er jo enkel logikk, også tror jeg at jeg har sett noe slikt på youtub også).

Ved kjøring med gravemaskin i bakker har du sikkert også fått med deg at man skal ha drivhjula nederst for å ikke får så voldsomt press på frihjula og dermd fare for avsporing er det vel (husker læreren nevnte dette på hjulasterkurset som hadde felles teoridel med gravemskinfolka). Du har sikkert også lagt merke til at alle med skjær har dette i enden vekk fra drivhjula,dette er fordi det er den retningen den takler dytting best.

Men du driver kanskje ikek med gravemaskiner, så da var halve innlegget mitt bortkastet.

Vrker som om du driver litt med lifter hvertfall, og raskt har slått meg i antall lifter du har kjørt. Jeg har vel bare kjørt 3-4 stykker tror jeg. Detvar noen JLG sakselifter og en Leguan elelr noe sånt (navn som ligner på de militærebroleggerne, men ikke samme navnet) og har Honda-motor og firehjulstrekk. Når det gjelder JLG 4394 RT så er ikek disse helt idiotsikre. Hvertfall den jeg brukte hadde automatisk nivellering så man ikek kan gjøre noe feil der ved styring at de fire støttebeina når man tar dem ned. Men motsat vei er det mulig å kjøre inn et bein om gangen med liften flere meter oppe og det burde ikke vært mulig. Grunne til at jeg var oppe i lifter endel timer var et prosjekt 6 meter over bakken. Men med din jobb så skal du vel ikke akkurat drive med støttebeina mens liften er høyt oppe, så du slipper nok denne problemstillingen.

Vi har forresten en eller to lifter der jeg jobber nå også. Og det var jegsom hentet batterier hos et firma på Sollihøgda da battereiene brått tokslutt. Gasnke dyre saker egentlig og litt overraskende at de bare plutselig ikke tok lading. Ikek at jeg har noe med denne liften å gjøre egentlig, men jeg sa jeg kunne hente dem siden jeg er en av dem som skulle nærmest dette stedet.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...