Bil esc

Innlegg

Bil

fargerik

Billigere hybridbiler.

Ja, jeg vet at det er en tråd om at dieselbiler skal bli dyrere, men jeg lager likevel en ny tråd, og det om hybridbiler.

Hørte i nyhetene idag at nye hybridbiler skal bli 20% billigere (20% mindre dyre) fra neste år, for å stimulere folk til å velge hybridbil.

Dette høres jo positivt ut. Dersom nybilkjøpere som kjører i Bergen og andre steder som sliter med dårlig luft velger hybrid, kan det jo hjelpe. Nye hybrider blir jo etter hvert såpass bra at de kan konkurrere med tradisjonelle familiebiler, så dette kan vi vel ønske velkommen? Man bruker kun strøm på småkjøring i byen.

Med bensindreven lademotor i bilen kan man jo også kjøre på langtur, og når de kan plugges i stikkontakta, så begynner det jo å ligne noe.

Jeg fikk også med meg at det etterhvert vil bli hurtigladestasjoner, den første er allerede operativ ved By The Way i Rygge, ved E6, og det er en ladestasjon som fullader bilen på den tiden det tar å drikke en kopp kaffe og spise et karbonadesmørbrød. (20 min.)

Jeg sier ja takk til 20% billigere hybridbiler.

1
55 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

På min hybrid mener jeg å huske at det er engangsavgifter på 39 000,- Med 20% avslag på den blir det ikke en reduksjon på mer enn 7800,- Ikke spesielt mye med andre ord.

1
ferrek På min hybrid mener jeg å huske at det er engangsavgifter på 39 000,- Med 20% avslag på den blir det ikke en reduksjon på mer enn 7800,- Ikke spesielt mye med andre ord.

Dersom det er snakk om 20% på hele bilen er det mye.

Men da må man redusere momsen. Det nekter jeg å tro at man gjør. Da vil man om kort tid måtte endre regimet igjen fordi inntektene svikter totalt.

Ser nå at det er avgiften som skal kuttes med 20% for plug-in biler. For Ampera er det et spytt i havet. For BMW i8 og ikke minst Fisker Karma utgjør det mange titalls tusen.

1

Hørte i nyhetene idag at nye hybridbiler skal bli 20% billigere (20% mindre dyre) fra neste år, for å stimulere folk til å velge hybridbil.

Ser NRK kommuniserer fakta i denne saken ganske dårlig - det var jo beleilig.

1

Med bensindreven lademotor i bilen kan man jo også kjøre på langtur, og når de kan plugges i stikkontakta, så begynner det jo å ligne noe.

I USA får man, i tillegg til ingen avgifter, $7500 i skattefradrag for å kjøpe Chevrolet Volt (Opel Ampera) og $2500 for Toyota Prius Plug-In.

1
Nick_Name Dersom det er snakk om 20% på hele bilen er det mye. Men da må man redusere momsen. Det nekter jeg å tro at man gjør. Da vil man om kort tid måtte endre regimet igjen fordi inntekt...

Ser nå at det er avgiften som skal kuttes med 20% for plug-in biler.

Jasså, ja. Jeg hørte det i nyhetene i radioen, og hørte tydelig at bilene skulle bli 20% billigere. Da blir saken en annen. Jeg hørte feil, eller de sa feil.

Er det samme senking av avgift på hybrid som økingen av avgift på dieselbiler?

1

Hvis man lover på tro og ære og kjøre på starteren hver gang man er i byen, kan man da fortolle en Zonda som hybrid? :)

2

Ser for meg en elektrisk løsning for superbiler à la påhengsmotor.

Et lite hjelpehjul med motor man spenner på "bak der" som driver farkosten fremover til de pustebesværtes store glede - vel ute av byen er det bare å avmontere og pakke ned - sparke i gang V12eren og hyle avgårde.

1
fcuk Ser for meg en elektrisk løsning for superbiler à la påhengsmotor. Et lite hjelpehjul med motor man spenner på "bak der" som driver farkosten fremover til de pustebesværtes store g...

hehehe...men helt alvorlig, de nye hybridene blir bedre og bedre, så for vanlige folk flest som ikke trenger bil for å ha den som "penisforlenger" men kun for å kjøre til og fra, så er det nå et reelt alternativ.

Jeg ser problemene som oppstår i f. eks. Bergen, det er jo grunn til å tenke over saken når folk må flytte ut av byen (så det i TV for noen dager siden) på grunn av at de blir syke av lufta.

Så avgiftene bør senkes mye, mye mer på nye hybrider. De er dyre i utgangspunktet, så her får regjeringen ta i litt mer enn 20% redusert avgift. Det er INGEN TING å tape, det er ALT å vinne.

http://www.youtube.com/watch?v=xPy6WBkUDOQ&feature=player_embedded

Og det er jo flere gode grunner. Her er to:

http://www.youtube.com/watch?v=zKO-tZGuFDg&feature=related

1

Mange nordmenn har sett for mye på amerikansk TV uten å vite hva en hybridbil er.

Når folk får høre jeg har en Prius skal særlig enkelte mannfolk gjøre et nummer ut av det, enten de har en sur gammel GM 900, S40 eller A4 1.6.

Med amerikanske filmer som referanser blir det morsomt, med deres egne biler og norsk bilpark ikke. I USA er hybridene med slagvolum på under 2.0-liter relativt sett trege farkoster (særlig mot typiske sedaner på 3-3.5 liter). I Norge er saken en ganske annen.

Det er nesten trist, men i forhold til gamle hauger og nytt dieselrakkel er hybridbilene på det norske markedet blant de raskeste bilene. Mellomakselrasjonen (en typisk turbodieseldisiplin) fra 60-100km/t på en Auris Hybrid er f.eks. kun 6.2s. Det er kjappere enn Golf 1.6 TDI med 7-trinns DSG (6.5s), men også Mondeo med 2.0TDCi og Powershift (6.8s). Fra 80-120km/t drar hybriden ytterligere ifra Auris trenger kun 8.3s på øvelsen, Golf og Mondeo Mondeo behøver hhv. 9.2 og 9.5s.

Den nye Volt vil selvsagt forsterke dette, du kan jo selv se hvor mange av de solgte nybilene som gjør 0-100 på 9s.

2
PassatGL Mange nordmenn har sett for mye på amerikansk TV uten å vite hva en hybridbil er. Når folk får høre jeg har en Prius skal særlig enkelte mannfolk gjøre et nummer ut av det, enten d...

Det er nesten trist, men i forhold til gamle hauger og nytt dieselrakkel er hybridbilene på det norske markedet blant de raskeste bilene.

Jeg har en fast bakke hvor veien deler seg og det blir forbikjøringsfelt noen hundre meter. Der drar jeg faktisk fra biler jeg aldri hadde trodd jeg skulle gjøre det med. 60-120/130 km/t går som du sier ganske så kjapt sett i forhold til det nordmenn liker å kjøpe.

2

Min erfaring også, det uler noe om man trår på - men det trinnløse giret sørger for overraskende effektiv fremdrift. Mange (etter å ha sett amerikanske filmer?) tror det kommer inn en håpløst treg bil på motorveien og legger seg i venstrefeltet for å kjøre forbi, samtidig kommer det en stigning og vips der ble de liggende i venstrefeltet på stedet hvil i evigheten eller inntil de har skjønt at de ikke makter å dra på.

1
PassatGL Mange nordmenn har sett for mye på amerikansk TV uten å vite hva en hybridbil er. Når folk får høre jeg har en Prius skal særlig enkelte mannfolk gjøre et nummer ut av det, enten d...

Det er nesten trist, men i forhold til gamle hauger og nytt dieselrakkel er hybridbilene på det norske markedet blant de raskeste bilene. Mellomakselrasjonen (en typisk turbodieseldisiplin) fra 60-100km/t på en Auris Hybrid er f.eks. kun 6.2s. Det er kjappere enn Golf 1.6 TDI med 7-trinns DSG (6.5s), men også Mondeo med 2.0TDCi og Powershift (6.8s). Fra 80-120km/t drar hybriden ytterligere ifra Auris trenger kun 8.3s på øvelsen, Golf og Mondeo Mondeo behøver hhv. 9.2 og 9.5s.

Elper og hestepærer - skal vi bli overrasket at en bil med 136Hk er raskere 80-120km/t enn en med 105?

1

73kW står det i vognkortet, 57kW i min.

Mondeoen har dessuten 4 hester (eller 3kW) mer enn Aurisen.

Som sagt, dette er en typisk turbodieseløvelse eller generelt en turbobiløvelse, det er imponerende at en moderat bensinmotor uten pustehjelp yter såppas godt.

Hvis du blir grinete på totaleffekten kan vi jo sammenlikne med Golf stv 1.4TSI DSG. Den har 14 færre hester, men det er vanskelig å finne en tilsvarende bil med akkurat 136hk. Til dens fordel teller at den veier 29kg mindre enn Auris Hybrid.

0-100km/t er oppgitt til 9.9s. For Auris er samme tall 11.4s.

60-100 kickdown på Golf tar 6.4s, 80-120km/t 8.4s.

60-100 kickdown på Auris tar 6.2s, 80-120km/t 8.3s.

Poenget var ikke å gjøre deg grinete fordi hybridbilene danker ut europeiske bensin og dieselbiler med pustehjelp, men at hybridbilene er raskere enn det meste andre som selges til samme pris i Norge.

2

Auris Hybrid - som spesifikt sammenligner med Golf 1.6 TDI - den har 136Hk, hver eneste dag.

1

Og så?

Det er ikke noe gudegitt at hester alltid definerer akselrasjonstiden, men okei.

Golf 1.6TDI DSG BMT veier 1340kg, Auris 1.8HSD 1455kg - altså 115kg mer.

Du har nå fått tall for 1.4TSI som tilsier at VW også der lider nederlag. Tall fra 2.0TDI Golf med DSG finner jeg ikke, men ettersom 115kg mervekt på Auris bare veives (jf. oppstandelsen rundt totaleffekten), antar jeg at Passat kan gjøre samme nytten. Innkjørt gjør den 60-100km/t på 6.5s og 80-120km/t på 8.6s.

Med andre ord, også her er hybriden raskere ;)

1

Prius II 57kW/77hk, totaleffekt 82kW/113hk.

Sveitsisk test.

Testbilen veier 1340kg.

60-100km/t 6.6s

80-120km/t 8.6s.

Imponerende kraftressurser fra 80-120km/t, slik jeg også erfarer. Den henger m.a.o. glatt på en 2011 Passat 2.0TDI DSG.

Det skulle være nok krangling for idag :)

1
PassatGL Prius II 57kW/77hk, totaleffekt 82kW/113hk. Sveitsisk test. Testbilen veier 1340kg. 60-100km/t 6.6s 80-120km/t 8.6s. Imponerende kraftressurser fra 80-120km/t, slik jeg også erfare...

Den henger m.a.o. glatt på en 2011 Passat 2.0TDI DSG.

Det er min erfaring også. Svigers har en Tiguan 2.0 TDI DSG7 og den kjører på ingen måte ifra meg på noen som helst akselerasjonsøvelser.

Bortsett fra toppfart sikkert, siden min er sperret på 180 km/t.

2
ferrek [sitat…] Det er min erfaring også. Svigers har en Tiguan 2.0 TDI DSG7 og den kjører på ingen måte ifra meg på noen som helst akselerasjonsøvelser. Bortsett fra toppfart sikkert, si...

Hva har du? Har ikke kunnet lese det i innleggene dine...

det står litt i ABC om engangsavgift i dag, og det minnes også om at disse bilene ikke er på markedet ennå. Tydeligvis vil Ampera bli den første:

http://www.abcnyheter.no/abc-penger/oekonomi/111001/sa-billige-blir-de-ladbare-hybrid-bilene

"Opel har regnet på hva dette vil bety for deres Ampera, og nå kommet fram til en prislapp på 366.017 kroner. Da er engangsavgiften beregnet til 16.017 kroner. Det er omkring 11.000 kroner mindre enn man først så for seg i engangsavgift."

Javel??? avgiftskutt fra 27000 til 16000 er jo tross alt penger da.

1

"Bortsett fra toppfart sikkert, siden min er sperret på 180 km/t"

Hvorfor er de egentlig det?

1
fargerik Prøvekjørte den for tre år siden. Jeg syns det var dårlig utsikt bakover. Jeg så fra bilmessa Prius 7- seter, med skikkelig bakrute, den virket mer som min type. Men jeg ble overra...

Prøvekjørte den for tre år siden. Jeg syns det var dårlig utsikt bakover.

Jeg så fra bilmessa Prius 7- seter, med skikkelig bakrute, den virket mer som min type.

Dårlig utsikt bakover er enkelt løst med ryggekamera. I fart er det ikke noe problem synes jeg, store sidespeil og grei nok sikt i midtspeilet. (Som slettes ikke dimmer ned nok når det ligger bil bak deg på kvelden.)

At en bil med rett bakluke har bedre utsikt er det liten tvil om, men til daglig bruk er ikke det en av tingene jeg irriterer meg over.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...