Dieselolds Jeg tror det skyldes at føreren ikke kjører bilen som en SUV men som en personbil. Kjører man høy 4x4 så må man ta hensyn og tilpasse kjørestilen.

Jeg tror det skyldes at føreren ikke kjører bilen som en SUV men som en personbil.

Ja, dét gjør det absolutt. Jeg blir ganske betenkt når jeg ser SUVer presse på mer i svingene enn jeg selv synes er vettugt med E 230´en. De tenker åpenbart ikke på at de har tyngdepunktet en meter høyere....

3
Bakkekontakt [sitat…] Tja, jeg hadde en 82 mod Gelenderwagen en gang og frontkolliderte med en MB 250 fra midt på 90tallet vil jeg tro. Er sikker på at en slik GD ville fått 0 av alt i en sånn...

Er sikker på at en slik GD ville fått 0 av alt i en sånn test men jeg knuste hele fronten på den store personbilen og fikk kun en liten bulk i skiltet på min og en liten bulk i fangeren.

Så jeg er ikke i tvil hvilken bil jeg ville sittet i..

Det er ikke for bilens skyld man har kollisjonstester, men for passasjerene inni (og etterhvert fotgjengere utenfor). Og da er det fullstendig likegyldig hvordan en bil ser ut etter en skikkelig smell.

2

Stygg ripe i amcar-lakken. Dette trodde jeg alle store bilprodusenter hadde kontroll på nå.

1
Goblin_9 [sitat…] Min jeep har omtrent ikke lakk, så -. Mye av poengtapet skyldes vel at den moser fortgjengere. Hvordan de eventuelt kan få til at andre SUVer ikke gjør dét, er meg en gåte...

Mye av poengtapet skyldes vel at den moser fortgjengere. Hvordan de eventuelt kan få til at andre SUVer ikke gjør dét, er meg en gåte.

Er ikke det som står i artikkelen ihvertfall:

"Compass gjør det dårlig i flere disipliner. Frontkollisjonsbeskyttelsen er klart dårligere enn konkurrentene (minus Dacia Duster), og i stolpetesten hvor bilen treffer en stolpe fra siden får den ingen poeng."

Uansett er kollisjonssikkerhet ikke det viktigste på en bil, men man forventer jo at nybilprodusenter klarer å få med dette også.

1
eddard [sitat…] Er ikke det som står i artikkelen ihvertfall: "Compass gjør det dårlig i flere disipliner. Frontkollisjonsbeskyttelsen er klart dårligere enn konkurrentene (minus Dacia Du...

Er ikke det som står i artikkelen ihvertfall:

Nei, men den fikk bare 23% i "fotgjengervennlighet", mens de fleste andre i klassen scorer 50% eller mer. Så dersom den lå bare litt under snitt eller på snitt i en del andre disipliner, røyk det vel muligens en stjerne der?

1

Kun Dacia Duster får dårligere resultat på frontkollisjon

Tja, er du så sikker på dette? Slike jeg leser resultatet så er det først og fremst på fotgjengersikkerhet og varsel/elektronikkdippedutter den faller igjennom.

Euro NCAP har nemlig innført nye målemetoder, som åpenbart gir store utslag. Samme bilen scoret 4 stjerner med den gamle testmetoden.

1

The bumper scored no points for its protection of pedestrians' legs. The front edge of the bonnet also scored no points, offering poor protection in all areas tested. The bonnet provided good protection in some areas where a child's head might strike, but was poor or marginal in others. In those areas where an adult's head would strike, the bonnet was almost entirely poor. The rating of the Compass is limited to two stars by its performance in pedestrian protection.

1
Buick-Riviera

Ser ikke bra ut det her. Selv om det i første rekke vel var fotgjengersikkerheten og mangelen på noen elektroniske duppeditter så gjorde den det ganske svakt på alle disipliner.

1
Buick-Riviera Ser ikke bra ut det her. Selv om det i første rekke vel var fotgjengersikkerheten og mangelen på noen elektroniske duppeditter så gjorde den det ganske svakt på alle disipliner.

Ser ikke bra ut det her. Selv om det i første rekke vel var fotgjengersikkerheten og mangelen på noen elektroniske duppeditter

Det er vel litt mer enn akkurat det.

Compass gjør det dårlig i flere disipliner. Frontkollisjonsbeskyttelsen er klart dårligere enn konkurrentene (minus Dacia Duster), og i stolpetesten hvor bilen treffer en stolpe fra siden får den ingen poeng. Påkjørsel fra siden går imidlertid langt bedre, der får den full uttelling.

Men nå sier importøren at Compass er en sikker bil tross alt, men hva skal man si etter noe slikt?

1

Kun Dacia Duster får dårligere resultat på frontkollisjon!

Mens Dacia Duster faktisk gjør det bedre enn Jeepen totalt sett og får 3 stjerner mot Jeepens 2.

1
Buick-Riviera I USA gjorde den det også bra og fikk 4 stjerne i rollover-testen. Men det er ikke bra det her. Men den hadde kanskje fått 3 stjerner om den hadde hatt disse latterlige beltevarsle...

Men den hadde kanskje fått 3 stjerner om den hadde hatt disse latterlige beltevarslerne eller hva den mangler.

Det med at beltevarslere skal telle med på slikt synes jeg ogsåer tullete og jeg har lagt merke til det tidligere.

Når jeg skal kjøpe en bil så blir den ikke noe tryggere av å ha beltevarsler, da jeg bruker bilbeltet når jeg skal ut på veien selv om det ikke er en pipelyd som forteller meg at det skal på.

Jger ikke sikker på når beltevarsleren kommer på på de som har det, men de gangen jeg kjører uten belte så er det om jeg skal flytte bilen litt inne i innkjørselen eller rygge ned båtrampa etter å ha løsnet stropper og lysbjelke og slikt. Da har beltebruk ingen hensikt da det ikek er noe fart, mens en pipelyd vil være veldig irriterende og kunne distrahere så man gjør en feil. Man kan jo selvfølgelig ta på seg beltet før man rygger, men da oppnår man jo kun å slite ekstra på det så det kanskej ikke holder dn dagen an trenger det.

Og om man skulle gjøre noe dumt og trille uti vannet og være en kløne (er jo gjerne demsom havner uti) så er det jo greit at ikke man sitter fast i beltet når man skal ut. Ved landeveiwskjøring langs vann bør man inmidlertid bruke belte, for der er det litt mer fart og de som dropper beltt da med begrunnelsen at de ikek vil bli sittende fst, de blirslått i svime mot rattet og kommer seg ikke ut i motsetning til de som har på beltet og takler utforkjøringen og stort sett får av seg beltet og kommer se ut.

1
Buick-Riviera I USA gjorde den det også bra og fikk 4 stjerne i rollover-testen. Men det er ikke bra det her. Men den hadde kanskje fått 3 stjerner om den hadde hatt disse latterlige beltevarsle...

den hadde hatt disse latterlige beltevarslerne

Hvorfor er det latterlig? Hvis du gjør et søk med google på "mange uten bilbelte" ser du at dette fortsatt er et stort problem.

Eller mener du at bilbelte er bare å drite i?

Når det gjelder den aktuelle bilen så har den beltevarsler, men den er ikke i henhold til normen som er satt. Og får dermed ingen poeng for det.

A seat belt reminder system is a system alerting the driver by means of sound and visual indications when a seatbelt should be worn. The reminder signal should be loud and clear but not annoying. The target is to remind people, who accept the benefits of the seat belts, that they have not fastened their belt. The points awarded for systems that meet the protocol requirements are added to the Safety Assist section which in turn is used in the overall star rating.

1

Kun Dacia Duster får dårligere resultat på frontkollisjon!

Tja, jeg hadde en 82 mod Gelenderwagen en gang og frontkolliderte med en MB 250 fra midt på 90tallet vil jeg tro.

Er sikker på at en slik GD ville fått 0 av alt i en sånn test men jeg knuste hele fronten på den store personbilen og fikk kun en liten bulk i skiltet på min og en liten bulk i fangeren.

Så jeg er ikke i tvil hvilken bil jeg ville sittet i..

1
Allegerita [sitat…] Det er ikke for bilens skyld man har kollisjonstester, men for passasjerene inni (og etterhvert fotgjengere utenfor). Og da er det fullstendig likegyldig hvordan en bil se...

Sant nok men det hører med til historien at jeg knapt merket smellet.

Og ho i den andre bilen ble heller ikke skadet da farten ikke var så stor (jeg hadde ca 50 og ho kom rett ut i et kryss).

Men jeg kunne kjøre videre med hel bil kunne ho IKKE det.

1
SUV_4WD [sitat…] Det med at beltevarslere skal telle med på slikt synes jeg ogsåer tullete og jeg har lagt merke til det tidligere. Når jeg skal kjøpe en bil så blir den ikke noe tryggere...

Det med at beltevarslere skal telle med på slikt synes jeg ogsåer tullete og jeg har lagt merke til det tidligere.

For min personlige del er dette latterlig, jeg bruker alltid belte. Men skjønner at den må til for mange andre. Det betyr at jeg ser på testene og velger ut hva som er viktig for meg før jeg sammenligner testene med hverandre.

1
Laster...