Bil esc

Innlegg

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Sannsynligvis en kombinasjon. Verdens sikreste bil hjelper ikke hvis man har skikkelig uflaks, og selv fetter Anton sitter utrygt i et gammelt vrak. Å opphøye en Folkevogn til kunst er imidlertid å strekke strikken vel langt. Slikt er forbeholdt automobiler fra syd for Alpene må vite...

1
250GTO Tja, ikke nødvendigvis i min bok. Ingeniørkunst er etter min mening en teknisk konstruksjon med et visst element av artisteri og skjønnhet i seg.

Selv vil jeg heller si at ingeniørkunst er noe som er bra teknisk, uten at man skal blande inn uteseende.

Altså kan feks takkonstruksjonen på en bil være god ingeniørkunst om den er solid og lett, mens ingen vanlige folk ser noe til den og bryr seg om utseendet til den.

Sånn som ellers kalles kunst (uten ingeniør foran) er stort sett bare utseendemesig, og i mange tilfeller ikke pent heller og ofte har det ikke neon funksjon og bare saboterer omgivelsene ved å feks sperre for sikten i rundkjøringer og være farlig om man skulle kjøre på kunsten ved et uhell.

Om man har en defekt 1,6 tdi motor som er motivlakkert på fint vis så er det kunst.

Om man har en motor som ser ut som et rustent lappverk mens som har et forbruk på 0,1 l/mil bensin ved bykjøring i en vanlig familiebil så har man ingenørkunst, til tross for at utseendet ikke akkurat er impoerende.

1
SUV_4WD Selv vil jeg heller si at ingeniørkunst er noe som er bra teknisk, uten at man skal blande inn uteseende. Altså kan feks takkonstruksjonen på en bil være god ingeniørkunst om den e...

Selv vil jeg heller si at ingeniørkunst er noe som er bra teknisk, uten at man skal blande inn uteseende.

Vel, en gammel frase blandt ingeniører lyder, if it looks right, it probably is. Jeg snakker ikke om tekniske detaljer som er dekorert med tant og fjas, men om tekniske konstruksjoner med estetiske kvaliteter. feks slik en Ferrari v12 ser fantastisk ut, mens en Mercedes V12 må ha et plastdeksel over seg.

2

Utrolig at ingen døde i denne ulykken.

Hvis Golfen i dette tilfellet var en japansk blikkboks fra 70-tallet hadde ikke føreren overlevd. Jeg må si at jeg ler godt av folkene i tråden på vwvortex som mener de overlevende har gud å takke for at de ikke omkom.

..eller kanskje det var gud som plasserte mannen som overlevde i Golfen? Han har kanskje en blikkboks hjemme, men divine intervention førte til at han havnet i Golfen?

1

F-150en var bortimot uten en skramme, der har vi ekte redneck-ingeniørkunst. Og den tok en salto i lufta.

2
250GTO [sitat…] Vel, en gammel frase blandt ingeniører lyder, if it looks right, it probably is. Jeg snakker ikke om tekniske detaljer som er dekorert med tant og fjas, men om tekniske ko...
Buick-Riviera

feks slik en Ferrari v12 ser fantastisk ut, mens en Mercedes V12 må ha et plastdeksel over seg.

Nå må vel Ferrarimotoren omtrent plukkes fra hverandre både titt og ofte, men er enig i at den er flott og se på. Nesten like flott som Cadillacs V16 fra 30-tallet.

1
Kompressor [sitat…] Men hvilken av disse er mest solid og går lengst? Det går sikkert an å designet MB V12 mer "kunstnerisk" også.

Det har nok ikke så mye med saken å gjøre. Det er haugevis av kriterier man kan vurdere en motor etter, og Mercedesen taper på de fleste av dem. Det er ikke bare dårlig ingeniørkunst, men faktisk også dårlig ingeniørarbeid å konstruere en motor som skal gå en million kilometer, når selve bilen er bygget for å vare mellom 10 og 15 år.

Når det er sagt, så er nok Ferrarien mer solid på en rekke områder, og hadde man tatt den ned på Mercedesens litereffekt/turtall, så hadde den nok gått bortimot evig.

Det hadde nok gått an å lage mercedesmotoren litt mer "kunstnerisk" også, ja, så hvorfor har de ikke gjort det? Det ligger nok i holdningen til de som har konstruert motoren.

1
Buick-Riviera [sitat…] Nå må vel Ferrarimotoren omtrent plukkes fra hverandre både titt og ofte, men er enig i at den er flott og se på. Nesten like flott som Cadillacs V16 fra 30-tallet.

Javel, kan du bælære oss litt mer om dette, for det var nytt for meg.

En Caddillac v16 fra 30 tallet har ikke mer enn et helt greit utseende i forhold til sine samtidige motorer fra samme periode. Den er også rimelig primitiv i forhold til mange konkurenter.

Uansett var det ikke bare utseendet som sådan jeg siktet til når jeg beskrev ingeniørkunst. Det er mer snakk om hvordan de tekniske detaljene er utført i forhold til den funksjonen de skal ha. Mao ting som ikke umiddelbart er synlige for folk flest, men som viser den holdningen man har til hvordan en teknisk løsning skal utføres.

1

Plastdekselet som er over motorene er ikke for å gjemme motoren i tilfelle noen syntes den er stygg. Det er der for støydemping!

1
Ribba Har også hørt at det har sikkerhetsmessige hensikter, altså ved påkjørsel av fotgjengere så blir sammenstøtet mykere med et plaksdeksel over motoren enn om et ikke er der. Om det e...

Det er nok ikke tilfellet. Plastdeksler oppstod mange år før kravene til fotgjengersikkerhet kom. Uansett er den viktigste faktoren for fotgjengesikkerhet å skape avstand mellom motor og panser, og den blir jo mindre med et plastdeksel. Dessuten vil tappene som ofte brukes for å feste disse plastdekslene heller forverre situasjonen dersom man skulle kjøre på en fotgjenger.

1
Ribba Har også hørt at det har sikkerhetsmessige hensikter, altså ved påkjørsel av fotgjengere så blir sammenstøtet mykere med et plaksdeksel over motoren enn om et ikke er der. Om det e...

Og plastdekselet er ekstra viktig i de tilfelleene en bil med åpent panmser kjører på en fotgjenger, og siden det er meget stor sjanse for å kjøre på fotgjengere nettopp når man kjører med åpent panser (litt begrenset sikt) er jo dette meget viktig :-)

men fra spøk til alvor så har vel ikke plastdeksel så mye å si for en fotgjenger unntatt i de tilfelleen der man får presset panseret ned i noe hardt eller spisst, og det skal vel endel til allerede, og kanskje mer enn et hode tåler uansett.

For det som skjer ved fotgjengerpåkjørseler er vel stor sett at fotgjengeren får dyttet unna beina (og ofte skader dem, men det er jo ikke livstruende og kan ofte fikses), og så slenges hodet i panseret eller frontruta og det er der de alvorlige skadene oppstår, for knust frontrute og bulk i panseret er jo dyrt (neida, jeg mente selvfølgelig de alvorlige skadene på fotgjengeren).

Så da er egentlig det viktigste å ha mykt treffpunkt der fotgjengeren treffer, som vel ofte er langt bak på panseret, og det er vel dessverre der det er vanskeligst å trykke det ned (mest solid). Men heldigvis er det blitt en forbedring i plassering av armen til vindusviskerne, for før var jo gjerne nedre delen av armen en solid utstikkende sak som nok lett trøkkes inni hjernen til fotgjengere.

Og angående sikkerhet, elller mangel på dette så er det jo endel eldre biler som har solide merker somstikker opp foran på panseret, og et er jo ikke bra. Men Mercedes-stjerna var vel hengslet og laget sånn at den gav noe etter, og nå er det vel ikkelenger stjerne som stikker opp sånn som før.

1
Iseran2770 [sitat…] Helt garantert. De enorme plastdekslene som produsentene gjemmer motoren under er ikke stilig. I min bil har Audi vært litt mere diskret.

Helt garantert. De enorme plastdekslene som produsentene gjemmer motoren under er ikke stilig.

Er litt kjipt når du forventer å se en motor, men finner en Samsonite-koffert under panseret. Er sikkert for at de forskjellige bilfabrikkene kan lage et billig særpreg, når motorern egentlig kommer fra en helt annen produsent.

1
Skalleman [sitat…] Er litt kjipt når du forventer å se en motor, men finner en Samsonite-koffert under panseret. Er sikkert for at de forskjellige bilfabrikkene kan lage et billig særpreg, n...

Er sikkert for at de forskjellige bilfabrikkene kan lage et billig særpreg, når motorern egentlig kommer fra en helt annen produsent.

Neppe. Mange bilprodusenter lager alle sine motorer selv. BMW (minus Mini), Mercedes og Volkswagen.

1
FredPerry Ikke for å være en av disse som starter sine innlegg med "Vel, ..." - men prøv å jobbe med de i to år. Tyskere er er så rare at jeg kunne skrevet en "Germans do the darndest things...

Noe av det jeg syns er rart med Tyskland er at det både er landet for Ordnung og "tysk og dyrt" på områder som bil og hvitevarer, men samtidig også det (?) markedet i Europa der billige Kinagreier i nevnte kategorier også får inntog.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...