Bil esc

Innlegg

Bil

Jegruller

En overbevist dieselfantast!

Jeg har valgt dieselmotor i mine 5 siste nye biler og bytter bil hvert 2-3 år. Grunnlaget for valget har vært at jeg ikke synes det har vært reelle valg blandt familiebiler for normale lommebøker. Økonomisk sett har det ikke vært mye og velge i når det gjelder bensinmotorer som gir tilnærmet mye moment der du trenger det og like lavt forbruk for pengene. Dessuten har miljøhensyn til den globale forurensingen og CO2 utslipp vært dieselens fortrinn. Nå har jo NOX problematikken og lokal forurensing blitt satt mer å dagsorden slik at politikerne som kjent har begynt og rasle med sablene for dieselfolket.

Nå ser det imidlertid ut til og skje store ting og satsingen på effektive bensinturboer har opptatt flere bilprodusenter.

I går tok jeg steget ut og ville teste årets motor som faktisk er en bensinmotor for og føler hvordan utviklingen har vært på denne fronten mens jeg har holdt meg i dieselgjengen.

Og hva skal jeg si…..wow for en overraskelse.

At en 1 liters bensinmotor på 125hk skulle gi meg smil om munnen hadde jeg aldri forestilt meg. Denne maskinen står ikke tilbake for dieselmotorer med tilsvarende ytelser. Jeg synes det er mest sentralt og sammenligne denne med 1,6 liter PSA dieselen som jeg hadde i min forrige bil , Volvo V50. Denne bensinmotoren på 1 liter dro like godt fra tomgang og fortsatte med en herlig lyd langt forbi de 3500rpm der dieselen døde helt , faktisk var der akselerasjon omtrent til 6500 rpm føltes det. Lyden var meget artig og jeg er sikker på at hadde jeg tatt med noen av mine mindre bilopplyste venner og sagt at her under panseret finnes en 5 sylindret motor så hadde de trodd meg. Veldig artig. Når dessuten både drivstoff-forbruk og CO2 utslipp er nede på dieselnivå må dette bli bra , må også tenke på NOX utslippet som man har på dieselen. Holdbarheten kan jo være et tankekors men produsenten forteller at motorene er testet under utvikling hele 12999976 km eller 88 ganger rundt jorden og under temperaturer fra -40 til +80 grader , dessuten får man 5 års garanti.

Nå leser jeg at bilpressen med både EVO og CAR trykker denne perlen til sitt hjerte og roser den opp i skyene. Jeg tar av meg hatten for ingeniørene som heldigvis ennå satser på bensin også. Ingen skulle trodd at jeg skulle si at jeg kanskje har hatt min siste diesel.

6
73 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Jeg tar av meg hatten for ingeniørene som heldigvis ennå satser på bensin også. Ingen skulle trodd at jeg skulle si at jeg kanskje har hatt min siste diesel.

Først Anakin Skywalker og nå deg. Det er vel et bevis på at det faktisk går an å forlate den mørke siden selv etter man blitt dypt korrupt av den ;-)

Når det gjelder holdbarheten, så er jo det selvsagt en problemstilling man bør ha i bakhodet. Med down sizing på moten samtidig som man får mer og mer effekt, så betyr det jo at trimmingsgraden blir høyere. Men i dag har man jo rimelig gode garantiordninger, og som du selv påpeker, så er det jo blitt grundig testet. Så det bør jo være en sånn noenlunde grei kvalitet på disse små bensinmotorene.

Et par andre stor fordeler med bensinmotorer kontra dieselmotorer, det er jo at moderne bensinmotorer med overladning har jo vesentlig større effektive turtallsområde enn det diesel har. De har jo som regelt litt mindre maks moment, men de har det jo fra et litt lavere eller likt turtall, men de har dette momentet også mye lengere opp på turtallskalaen (opp til 4000-5000 rpm). Og så er jo bensinmotorer lettere enn det tilsvarende dieselmotorer er. Og når du i tillegg får en mye mindre bensinmotor, så spare man fort flere 10-talls kilo. Og det har mye å si på kjøredynamikken, spesielt på biler med forhjulsdrift. Gir jo også både bedre ytelser og bedre bremseegenskaper.

1

Dette tror jeg kommer til å gjelde 80 % av de med dieselbil som prøvekjører bensinmotor av ny type med turbo.

Jeg bare venter på at trenden skal snu - jeg har sagt det i 2-3 år nå og kommer til å si det i 2-3 år til.

1

Jeg synes det er mest sentralt og sammenligne denne med 1,6 liter PSA dieselen som jeg hadde i min forrige bil , Volvo V50. Denne bensinmotoren på 1 liter dro like godt fra tomgang og fortsatte med en herlig lyd langt forbi de 3500rpm der dieselen døde helt

Å bruke noe av det verste som finnes av dieselmotorer som argument for å fremheve fortreffeligheten av 1-liters bensinmotor på 125 hk høres ikke bra ut.

Lykke til !

1

Har X6 3.0 diesel med 284hk, og motoren har et meget godt drag, 0-100 på under 7 sek, men en ting er at den bruker nå sinnsvakt med olje, etter min mening... mystisk det med olje og BMW.

Kona har en MB, som ikke rører olje i det hele tatt.

1
Allegerita [sitat…] Jeg er ingen dieseltilhenger (for å si det mildt), men 1.6 dieselen fra PSA/Ford er langt fra den verste. Den er vel blandt de bedre i sin klasse.

Den er vel blandt de bedre i sin klasse.

Jeg har aldri opplevd smådieseler som gode i noen bil jeg har kjørt - utrolig dårlig motorkarakteristikk kombinert med hodepinefrembringende kakling.

Downsizede tresylindrede 1-liters bensinmotorer er sikkert bedre, men bra tror jeg ikke det er.

2
blist [sitat…] Jeg har aldri opplevd smådieseler som gode i noen bil jeg har kjørt - utrolig dårlig motorkarakteristikk kombinert med hodepinefrembringende kakling. Downsizede tresylindr...

Jeg har aldri opplevd smådieseler som gode i noen bil jeg har kjørt - utrolig dårlig motorkarakteristikk kombinert med hodepinefrembringende kakling.

Du må lese innledningen til TS: Grunnlaget for valget har vært at jeg ikke synes det har vært reelle valg blandt familiebiler for normale lommebøker. Økonomisk sett har det ikke vært mye og velge i når det gjelder bensinmotorer som gir tilnærmet mye moment der du trenger det og like lavt forbruk for pengene.

Altså diskuterer vi ikke din 6-sylindrede 3-liters dieselmotor her. Så ingen grunn til at du skal hisse deg opp.

3
blist [sitat…] Jeg har aldri opplevd smådieseler som gode i noen bil jeg har kjørt - utrolig dårlig motorkarakteristikk kombinert med hodepinefrembringende kakling. Downsizede tresylindr...

Jeg har aldri opplevd smådieseler som gode i noen bil jeg har kjørt - utrolig dårlig motorkarakteristikk kombinert med hodepinefrembringende kakling.

En annen ting; jeg så en helsides annonse for Passat i går.

VW viste stolt fram en elegant og velutstyrt bil, proklamerte dens fortreffelighet, og la vekt på motorens miljøvennlige egenskaper. De siste årene har miljøalibiet vært TDI, men denne annonsen brukte en bensinmotor som trumfkort; 1.4 122 hk TSI bluemotion. I en Passat stasjonsvogn.

Det stod riktignok med liten skrift, nederst i annonsen, at man kunne få en 105 hk TDI til omtrent samme pris.

Positiv utvikling dette, for nærmiljøet.

1
KingsRoad [sitat…] En annen ting; jeg så en helsides annonse for Passat i går. VW viste stolt fram en elegant og velutstyrt bil, proklamerte dens fortreffelighet, og la vekt på motorens milj...
Buick-Riviera

Positiv utvikling dette, for nærmiljøet.

For det globale miljøet også. Noen synes å tro at NOx kun er lokal forurensning. Det er det ikke. NOx fraktes med vær og vind rundt og gir sur nedbør langt vekk i fra der hvor utslippet har vært.

1
blist [sitat…] Jeg har aldri opplevd smådieseler som gode i noen bil jeg har kjørt - utrolig dårlig motorkarakteristikk kombinert med hodepinefrembringende kakling. Downsizede tresylindr...
Buick-Riviera

Jeg har aldri opplevd smådieseler som gode i noen bil jeg har kjørt - utrolig dårlig motorkarakteristikk kombinert med hodepinefrembringende kakling.

Akkurat. mens Audis "mesterverk" av en 3 liter Diesel ikke gir hodeverk? narr meg ikke til å le. Motorlyden og kaklinga her er så grusom at det høres ut som traktortreff dere de står.

Alle dieseler har stort sett elendig motorkarakteristikk.

1

Som noen fikk med seg så snakker jeg om motorer og biler for normale lommebøker og PSA dieselen jeg hadde gav meg et positivt inntrykk etter en lang europatur , ellers har jeg eid følgende diesel motorer. Opel 2,2 dti , Opel 1.3 cdti , VAG 2.0 tdi , PSA 1.6 d og PSA/Ford 2.0 tdci. Ser bort fra korte tester av andre motorer. Med denne lille bensinturboen føler jeg at i tillegg til dieselens moment på lave turtall får store plusser med den fine lyden og det ekstra registeret etter 4000 rpm.

1

Jeg visste at 1.3 CDTI motoren var en Fiat/Alfa motor men ikke at DTI motoren var fra BMW , det var nytt for meg.

En annen merkbar forskjell fra 1,6 liter dieselen og 1,0 liter bensineren er at bensineren veier 75 kg mindre og alt i fronten på bilen. Faktisk merkbar forskjell i en og samme bil når jeg prøvekjørte begge etter hverandre.

1
Buick-Riviera [sitat…] Akkurat. mens Audis "mesterverk" av en 3 liter Diesel ikke gir hodeverk? narr meg ikke til å le. Motorlyden og kaklinga her er så grusom at det høres ut som traktortreff d...

Motorlyden og kaklinga her er så grusom at det høres ut som traktortreff dere de står.

Man skulle nesten tro at du kun har vært i nærkontakt med R4 dieselmotorer og ikke klarer å høre forskjell på bilmotorer med ulikt sylinderantall.

Audi's V6 diesel kakler litt når den er kald, men ikke når den har normal driftstemperator. Selvsagt har en V6 bensin mye finere lyd, men det er også stor forskjell på V6/R6 bensin og en R4.

1
Buick-Riviera [sitat…] Akkurat. mens Audis "mesterverk" av en 3 liter Diesel ikke gir hodeverk? narr meg ikke til å le. Motorlyden og kaklinga her er så grusom at det høres ut som traktortreff d...

Du har rett i at Audis 3-liter 245 hk diesel sikkert ikke er noe mesterverk selv om enkelte motorjournalister anser den for å være den beste dieselmotoren mht lydbilde, ytelse og karakteristikk ( ifm 7-trinns S-tronic ).

Men, ut fra dine bilpreferanser ( les dobbeltseng på hjul ) spiller det liten rolle hva du måtte mene :-).

At man som Amcar- ( = gammel og illeluktende bil ) entusiast tyr til miljøargumenter i bilsammenheng blir nesten blasfemisk.

2

Som trådstarter så ønsker også jeg ern rimelig og grei bensinmotor. I "familieklassen" har det vært lite å velge mellom. For de av oss som ikke ønsker et VAG produkt har det vært nærmest null valgmuligheter på bensinfronten.

Jeg skulle gjerne sett hvordan den 3 cyl 1.0 motoren hadde fungert i en Mondeo. Dersom en 1.4 TSI motor fungerer i Passat kan vel ovennevnte motor fungerer ok i en Mondeo?

1
Logaren Som trådstarter så ønsker også jeg ern rimelig og grei bensinmotor. I "familieklassen" har det vært lite å velge mellom. For de av oss som ikke ønsker et VAG produkt har det vært n...

Jeg skulle gjerne sett hvordan den 3 cyl 1.0 motoren hadde fungert i en Mondeo. Dersom en 1.4 TSI motor fungerer i Passat kan vel ovennevnte motor fungerer ok i en Mondeo?

1,4 122 hk har 20% mere dreiemomet enn modellflymotoren fra Ford.

3
blist Du har rett i at Audis 3-liter 245 hk diesel sikkert ikke er noe mesterverk selv om enkelte motorjournalister anser den for å være den beste dieselmotoren mht lydbilde, ytelse og k...
Buick-Riviera

At man som Amcar- ( = gammel og illeluktende bil ) entusiast tyr til miljøargumenter i bilsammenheng blir nesten blasfemisk.

Nei, de amerikanske bilene har bare siden 1967 og fram til 2012 tilfredsstilt verdens strengeste avgasskrav. Det har selvsagt ingenting med miljø å gjøre. Din grisemotor derimot, vil nok mest sannsynlig aldri bli solgt der borte.

1
Iseran2770 [sitat…] Man skulle nesten tro at du kun har vært i nærkontakt med R4 dieselmotorer og ikke klarer å høre forskjell på bilmotorer med ulikt sylinderantall. Audi's V6 diesel kakler...
Buick-Riviera

Jeg har vært i kontakt med både R4, V6 og V8 diesel. Gangen er gjerne noe bedre på en V6/R6 og V8er, da det er lagt mer i motoren for å få en jevnere gange, men selve kaklingen, lyden av dyser som åpner og lukker seg under høyt trykk er den samme. Det er derimot sånn at en sekser eller åtter har flere dyser og dermed i utgangspunktet vil støye enda mer.

1
Buick-Riviera Jeg har vært i kontakt med både R4, V6 og V8 diesel. Gangen er gjerne noe bedre på en V6/R6 og V8er, da det er lagt mer i motoren for å få en jevnere gange, men selve kaklingen, ly...

Det er derimot sånn at en sekser eller åtter har flere dyser og dermed i utgangspunktet vil støye enda mer.

Det er en påstand du har kommet med flere ganger og det stemte sikkert for 20 år siden. Men for dieselmotorer produsert i 2012 er det tull.

1
Logaren Som trådstarter så ønsker også jeg ern rimelig og grei bensinmotor. I "familieklassen" har det vært lite å velge mellom. For de av oss som ikke ønsker et VAG produkt har det vært n...

Ford motoren har også en overboost funksjon som gir 200nm i perioder og de har annonsert at den også skal brukes i større modeller. At VAG 1,4 TSI har 20% høyere moment blir gjerne ikke helt retferdig. Hadde vært morsomt og se hva Ford kunne fått ut av en 1,4 liter.Det har vært levert sugemotorer som har mye mindre moment enn 200nm i biler som Mondeo tidligere. Dessuten har Ford testet ut motoren medmstørre turbo og 180hk , så jeg ser ikke bort fra at motoren kan komme med mer effekt etter hvert.

1
Jegruller Ford motoren har også en overboost funksjon som gir 200nm i perioder og de har annonsert at den også skal brukes i større modeller. At VAG 1,4 TSI har 20% høyere moment blir gjerne...

Dessuten har Ford testet ut motoren medmstørre turbo og 180hk , så jeg ser ikke bort fra at motoren kan komme med mer effekt etter hvert.

Rent prinsippielt er jeg ikke fan av denne utviklingen. Knøttsmå motorer med høy effekt kan umulig være bra for noe annet enn den hysteriske fokuseringen på co2-utslipp. Jeg synes at selv VAG's 1,4 er latterlig liten.

1
Iseran2770 [sitat…] Rent prinsippielt er jeg ikke fan av denne utviklingen. Knøttsmå motorer med høy effekt kan umulig være bra for noe annet enn den hysteriske fokuseringen på co2-utslipp. J...

Jeg er også en tanke skeptisk men stoler på at dette er bra for utviklingen av bilparken. Dessuten overbeviste motoren så mye under prøvekjøring at jeg uten og nøle ville satset på denne med garantien som blir gitt på nye biler i dag.Tenk på hva man ville sagt om man hadde snakket om en 1.0 liters bensinturbo på 125 hk for 20 år siden.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...