Bil
En overbevist dieselfantast!
Jeg har valgt dieselmotor i mine 5 siste nye biler og bytter bil hvert 2-3 år. Grunnlaget for valget har vært at jeg ikke synes det har vært reelle valg blandt familiebiler for normale lommebøker. Økonomisk sett har det ikke vært mye og velge i når det gjelder bensinmotorer som gir tilnærmet mye moment der du trenger det og like lavt forbruk for pengene. Dessuten har miljøhensyn til den globale forurensingen og CO2 utslipp vært dieselens fortrinn. Nå har jo NOX problematikken og lokal forurensing blitt satt mer å dagsorden slik at politikerne som kjent har begynt og rasle med sablene for dieselfolket.
Nå ser det imidlertid ut til og skje store ting og satsingen på effektive bensinturboer har opptatt flere bilprodusenter.
I går tok jeg steget ut og ville teste årets motor som faktisk er en bensinmotor for og føler hvordan utviklingen har vært på denne fronten mens jeg har holdt meg i dieselgjengen.
Og hva skal jeg si…..wow for en overraskelse.
At en 1 liters bensinmotor på 125hk skulle gi meg smil om munnen hadde jeg aldri forestilt meg. Denne maskinen står ikke tilbake for dieselmotorer med tilsvarende ytelser. Jeg synes det er mest sentralt og sammenligne denne med 1,6 liter PSA dieselen som jeg hadde i min forrige bil , Volvo V50. Denne bensinmotoren på 1 liter dro like godt fra tomgang og fortsatte med en herlig lyd langt forbi de 3500rpm der dieselen døde helt , faktisk var der akselerasjon omtrent til 6500 rpm føltes det. Lyden var meget artig og jeg er sikker på at hadde jeg tatt med noen av mine mindre bilopplyste venner og sagt at her under panseret finnes en 5 sylindret motor så hadde de trodd meg. Veldig artig. Når dessuten både drivstoff-forbruk og CO2 utslipp er nede på dieselnivå må dette bli bra , må også tenke på NOX utslippet som man har på dieselen. Holdbarheten kan jo være et tankekors men produsenten forteller at motorene er testet under utvikling hele 12999976 km eller 88 ganger rundt jorden og under temperaturer fra -40 til +80 grader , dessuten får man 5 års garanti.
Nå leser jeg at bilpressen med både EVO og CAR trykker denne perlen til sitt hjerte og roser den opp i skyene. Jeg tar av meg hatten for ingeniørene som heldigvis ennå satser på bensin også. Ingen skulle trodd at jeg skulle si at jeg kanskje har hatt min siste diesel.