Bil esc

Innlegg

Begge er jo (sølv-)grå Toyotaer som kappes om å komme fremst for å kunne ligge der og sinke køen!

(Å kunne vise til slik oppførsel er jo gull om de skulle søke om visum til Norge også!)

2
rosmebraad Begge er jo (sølv-)grå Toyotaer som kappes om å komme fremst for å kunne ligge der og sinke køen! (Å kunne vise til slik oppførsel er jo gull om de skulle søke om visum til Norge...

Toyotaer som kappes om å komme fremst for å kunne ligge der og sinke køen

Ikke alle Toyota som ligger og sinker. Her er det en fra Hviterussland som driver med drifting med en Avensis stasjonsvogn.

Det jeg ble mest imponert over var hvor flott video de har laget med et ikke alt for dyrt kamera (Canon 60D).

2

LC-sjåføren fortjener da vitterlig litt skryt for kreativ hevn. De er også imponerende flinke til å bruke hele veien der borte. Kanskje roadtrip i Russland kunne være noe å vurdere for neste års ferie? :D

2
PerryAnnunziata Bare nevn hvilken farge din Prius har, samt bokstavene på reg.skiltet ditt, så møtes vi der! Edit: men vi racer ikke på Sinsen hvor det bygges. I retning Grefsen/Majorstua er det e...

Bare nevn hvilken farge din Prius har, samt bokstavene på reg.skiltet ditt, så møtes vi der!

Rød Prius med bondebokstaver, JD. For deg vil den bare fremstå som et rødt glimt før du har rukket å tenke på hva det var som føk forbi. :-)

2

At føreren av Landcruiseren er en idiot er jeg enig i, men hvorfor mener du at føreren av Avensinsen er en idiot her?

LC driver og trenger presser seg usympatisk frem i trafikken og når Avensisen ikek gir etter, men holder på plassen sin så hevner han dette. Mener du at Avensisen bare skulle bøyd av for presset fra den usympatiske LC-føreren?

Det kan jo iblant være lurt å gi etter for idioter som gjør feil for å unngå at oppfløreselen deres fører til kollisjoner og masse ergrelser, men sånn rettferdighetsmessig og i forhold til trafikkreglene om de er som de norske så synes jeg ikke Avensis-føreren har gjort noe galt.

Amn slipper selvfølgelig helelr inn en frekk idiot foran seg enn at det blir frontkollisjon, men når de ligger der side om side på en vei der det er såvidt palss til det så kan jo helelr han frekke trekkeseg litt tilbake og ta plassen bak synes nå jeg da.

Men problemet er at frekke folk, de er frekke og tenker ikke helt slik, de bare trenger seg frem.

1
nometalhorse [sitat…] Ikke alle Toyota som ligger og sinker. Her er det en fra Hviterussland som driver med drifting med en Avensis stasjonsvogn. Det jeg ble mest imponert over var hvor flott v...

Ikke alle Toyota som ligger og sinker. Her er det en fra Hviterussland som driver med drifting med en Avensis stasjonsvogn.

Nei, men han hadde nok gjort noe med de bakdekkene som gjorde at det der var mulig. Det er nok ikke noe dekk man ville ha brukt til normal kjøring.

1
Ribba [sitat…] Nei, men han hadde nok gjort noe med de bakdekkene som gjorde at det der var mulig. Det er nok ikke noe dekk man ville ha brukt til normal kjøring.

Det tror nok jeg også, feks nedslitte dekk av dårlig type bak (Kina-dekk), og evt dpredd ut olje eler såpe på bakdekka. Serforøvrig at mesteparten av videoen kjøres med alufelger foran og svarte originalee stålfelger bak, mens i slutten der han tar brekksladd "lukeparkering" så er det alu bak også (hvertfall venstre.

tenkte først på om han kanskje brukte brekket endel ved sladdinga, men det er ikke hele forklaringa for detvar jo endel lange sladdinger der han ville mistet mesteparten av farta med brekket på (om man ser bakhjula gpår rundt). Disse har anske lik vektfordeling foran og bak som stasjonsvogn (hvertfall med 1,6 bensin, mens dette var 1,8 diesel).

Ser elelrs at all kjøringa er på våt asfalt og da er det jo endel glattere i utgangspunktet. Og endel er jo på høstvått løv som gjør det enda glattere.

1
drillern [sitat…] Er det også koblet til ryggesensoren så det snur ser og tar bilder av tilhengeren når du rygger.

Niks, men i toppen av bakruta har jeg et speil som gjør at jeg kan se tilhengerdraget hvis jeg vil det. Speilet er imidlertid ikke sat der for å se hengeren (men kjekt når man skal rygge inntil et drag), men for enerelt å se avstanden til det som er bak. Greit å kune se bakken 30 cm fra bilen i det som ellers ville vært blindsone der det kan skjule seg mye rart (feks unger som springer bak bilen mens jeg rygger).

Enda en av fordelene med at bilen er laget såpass firkantet bak. Ike bare gir det god plassutnyttelse, men det gir god mulighet rtil å plassere et speil i toppen av bakruta (innendørs) så man får bedre oversikt bak bilen.

1
SUV_4WD Niks, men i toppen av bakruta har jeg et speil som gjør at jeg kan se tilhengerdraget hvis jeg vil det. Speilet er imidlertid ikke sat der for å se hengeren (men kjekt når man skal...

Enda en av fordelene med at bilen er laget såpass firkantet bak. Ike bare gir det god plassutnyttelse, men det gir god mulighet rtil å plassere et speil i toppen av bakruta (innendørs) så man får bedre oversikt bak bilen.

Dette løses enkelt på andre biler ved hjelp av et ryggekamera. :-)

1
nometalhorse [sitat…] Ikke alle Toyota som ligger og sinker. Her er det en fra Hviterussland som driver med drifting med en Avensis stasjonsvogn. Det jeg ble mest imponert over var hvor flott v...

Ikke alle Toyota som ligger og sinker. Her er det en fra Hviterussland som driver med drifting med en Avensis stasjonsvogn.

Ja det der var jo misbruk av bilen. Og så i svart!

Heldigvis fikk jeg gjenoppretter verdensordenen her i ettermiddag; jeg ble sinket av en sølvgrå Avensis som tråklet seg forsiktig i 40 km/t gjennom 50-sonen.

1
rosmebraad [sitat…] Ja det der var jo misbruk av bilen. Og så i svart! Heldigvis fikk jeg gjenoppretter verdensordenen her i ettermiddag; jeg ble sinket av en sølvgrå Avensis som tråklet seg...

Heldigvis fikk jeg gjenoppretter verdensordenen her i ettermiddag; jeg ble sinket av en sølvgrå Avensis som tråklet seg forsiktig i 40 km/t gjennom 50-sonen.

Vi har nok samme mening om Yotanisser her til lands. Det skal sies at når man forlater norsk jord og møter på Toyotasjåfører i utlandet, er det ikke snakk om samme den samme type sjåfører. I utlandet kjører Yotasjåfører helt normalt. Etter rundt 450 000 km på norske veier som 24-åring kan jeg fastslå at det koker inn i meg hver gang jeg ser en Toyota. "Hva finner de på nå?" er det første jeg tenker på . Jeg er redd for Toyotaer. Yotanisser tenker ikke, det er vi andre som skal tenke for dem, og det er også mitt tips til alle andre.

1
PerryAnnunziata [sitat…] Vi har nok samme mening om Yotanisser her til lands. Det skal sies at når man forlater norsk jord og møter på Toyotasjåfører i utlandet, er det ikke snakk om samme den sam...

Etter rundt 450 000 km på norske veier som 24-åring kan jeg fastslå at det koker inn i meg hver gang jeg ser en Toyota. "Hva finner de på nå?"

Og så er det meget frustrerende å se noen med en Yaris eller Aygo hemme trafikken der de sliter med å snu eller parkere, blinke og bruke speil...... når man selv VET at bilen er meget lettkjørt og enkel å håndtere på en god måte.

Sølvgrå må med!

1
PerryAnnunziata [sitat…] Vi har nok samme mening om Yotanisser her til lands. Det skal sies at når man forlater norsk jord og møter på Toyotasjåfører i utlandet, er det ikke snakk om samme den sam...

som 24-åring kan jeg fastslå at det koker inn i meg hver gang jeg ser en Toyota.

Med så mange Toyotaer på veiene kommer du til å få hjerteinfarkt før du er 25 år...

Men godt å vite at jeg slipper å tenke siden jeg kjører Toyota! :-D

1
ferrek [sitat…] Dette løses enkelt på andre biler ved hjelp av et ryggekamera. :-)

Jepp, det kan enkelt løses med et kameraopplegg som vel i mange tilfeller koster none tusen og om vel lett blirskittent når bakenden på bilen blir møkkete eller full av snø.

Eller man kan løse det med et speil som vel kostet 24,90 kr eller noe sånt på Biltema og litt dobbeltsridig teip (plasseres så høyt oppe at det ikke sperrer for sikten bakover). Og siden man da kikker ut gjennom bakruta som så dekkes av bakruteviskeren så blir ikke skitten eller snøfylt bakende på bilen noe problem heller.

Så ting kan løses dyrt og komplisert eller enkelt og billig, og jeg har valgt det siste. Selvfølgelig litt bedre med et kamera på enkelte måpter da det kan plasseres litt annerledes osv, men så var det den der prisforskjellen da. har kikket litt på kameraer også, og felles for dem er at de er klumpete og man sliter med å finne en passende passering, og særlig med å finne en plass å sette skjermen foran. For dyre ting skal jo helst ikke være så veldig dominerende og synlig og lette å ta vekk (sistnevnte gjelder kamera bak ute om jeg hadde valgt det). Så da er det kurant med et lite speil som gjør en ok jobb. Rygg til man har nummerskiltet på bilen bak midt i speilet (og kan lese dette) og så er det igrunnen på tide å stoppe snart.

Også meget praktisk når man skal rygge bort til små fjellskrenter, men ikke utfor (for å parkere på steder der det neppe før har stått andre biler, bortsett fra min egen da).

Jeg tror aldri jeg hjarrygget med bil med ryggelkamera. Men jeg har rygget med neon med hyperaktive ryggesensorer som piper infernalsk snn at selv om maner rimelig sikekr på at det var da god plass her så får man gå ut og sjekke siden det piper så voldsomt, og så sette seg inn og rygge 5 meter til og fortsatt ha god klaring til nærmeste hindring (medAvenssis 2. generasjon på ujevn gårdsvei så vil ujevnheten som man selv med slik bil lett rygger over tolkes som hindringer det må advares noe voldsomt mot. Har også fått noe voldsomt til piping fra ryggesensor på Landrover i høyt gress. Og på min forrige bil så peip den ved kaldstart pga litt vel mye farge på eksosen pga olje som forbrennes.

1
rosmebraad [sitat…] Og så er det meget frustrerende å se noen med en Yaris eller Aygo hemme trafikken der de sliter med å snu eller parkere, blinke og bruke speil...... når man selv VET at bi...

Jeg ble litt hindret av en sølvgrå bil for noen timer siden, men det var en Volvo stasjonsvogn. jeg kjørte bak den og kom til ei bru om er litt smalere enn veien ellers og fra motsatt side kom en Granada så da valgte Volvoen å stoppe opp før brua så den slapp å møte på brua. Da kjørte jeg rettog slett forbi Volvoen og ut på brua og møtte Granadaen der uten problemer. Har forøvrig møtt lastebiler på den brua før uten problemer, så den er ike så voldsomt smal. Forøvrig ganske ulikt hva som kan møtes og ikke på bruer. Jg kjrøtetidligere ofte over noen bruer der det stadig var personbiler som stoppet før brua fo å slippe å møte hverandre på brua fordi det ble for trangt. Mens man iblant så lastebiler (også termotransport som er litt bredere enn andre lastebiler) møtte hverandre på bruene.

1
PerryAnnunziata [sitat…] Hva skal du med det?

Filme.

For det er jo litt av hvert som ferdes i trafikken og mange gjør feil og om man ikke klarer å ta unnamanøver elelr bremse opp i tide for disse som gjør feil så ville det være greit å ha det på film så man har bevis fo hendelsesforløpet hvis de i tillegg prøver å lyge seg til et annet hendelsesforløp.

Det kan også være med på å bevise hvem som var involvert om det er noen som stikker av elelr so hevder etterpå at de ikke var involvert.

La oss ta noen eksempler. Jeg er bil nummer tre i en rekke. Nummer en kjører sakte og vi kommer til ei fin forbikjøringsslette og det er klart imot, det er klart bakrfra og forerenav bil nummer to har ingen antydninger til å ville forbi, så jeg blinker meg ut og starter forbvikjøringen. Idet jeg er like ved Focusen (bil 2) så vrenger den ut (uten blinklys og tydeligvis uten å ha sjekket om det er klart) for å kjøre forbi og jeg klarer å bremse ned og unngå kollisjon. Hva om jeg ikke hadde klart å bremse i tide og det hadde blitt kollisjon? Føreren ville kanskje hevdet et annet hendelsesforløp som også kunne passe med sporene politiet kan måle seg frem til etterpå og det kan bli ord mot ord. Blinklys lager jo ikke noen spor så det er lett for henne (registrert på dame) å hevde blinklys ble brukt og at alt ble gjort etter boka og at det er jeg som starter forbikjøringen etterpå og krasjer i henne. Da kan video være greit.

Iblant leser man i avisa om biler som havner i grøfta fordi de er blitt presset av veien av andre, og endel av disse tilfellene er nok folk som rett og slett har vært sløve og havnet i grøfta på egenhånd og som da dikter opp at en møtende bil har kommet over i feil kjørebane så de måtte kjørei grøfta for å unngå kollisjon. Da er det godt mulig at de velger seg ut en bil som de har møtt (da passer det fint inn i andre forklaringer som også stemmer overens, bare at ingen har sett selve hendelsen. og om man da får en beskrivelse av egen bil og politiet banker på så er det greit å kunne vise en video der jeg møter denne bilen på helt vanlig vis uten noe tull, da er det svindleren som sitter i saksa og ikke jeg.

En tømmerkjører ble utsatt for noe sånt. En ungdom i BMW hadde kjørt i grøfta alene på en skogsbil vei på egenhpnd og det ble skader på bilen. Han forklarte til politiet at han ble presset av veien av en tømmerbil og gav en god beskrivelse av en tømmerbil som ferdes mye akkurat i det området, og faren løyg enforklaring omat han hadde vært med på kjøreturen og bekreftet sønnens forklaring. ALtså mindre troligat det er råkjøring om faren er med og det ville blitt to mot en i en diskusjon om hvem som hadderett. heldigvis så jobbet ikke tømmerkjøreren i dette området i det heel tatt denne dagen og kunen bevise det og BMW-eieren ble dømt for falsk forklaring og forsøk på forsikringssvindel tror jeg. Det rare er at faren slapp fri fordi det var sønnen han løyg for å beskytte. Hvis tømmerkjøreren virkelig hadde vært på jobb i området ville et kamera i frontruta ha vært veldig nyttig.

Jeg har faktisk opplevd at det er kommet beskrivelse som passer til min bil og ekstremt få andre biler på en lignende hendelse på en strekning jeg ofte kjører, men det var heldigvis på et tidspunkt der jeg selv var på jobb.

JEg har også en gang lest i avisa at politiet i forbindelse med en sak etterlyste en person og beksrev denne, og en oppfølging om at de hadde fått inn endel tips om personer, men atdet var noe rart med tidspunktene på noen av observasjonene. Jeg ahdde tilfeldigvis vært kledd i lignende klær den dagen og tatt turen til dette stedet noen timer etterpå uten å vite noe om denne saken og det var altså meg enkelte hadde observert. Jeg sendte en mail til politiet så de kunne sjekke meg ut av den saken som jeg ikke hadde noe med og de takket for opplysningene. På det tidspunktet ting skjedde der var jeg over en times biltur unna og da kunen det jo vært greit å ha video av det som alibi om det skulle vært behov for det.

Jeg ahr værti et parkeringshus der en BMW rygget på en Subaru Forrester så det knaset i plastikk, og BMW-føreren ville bare stikke av da det ifølge henen ikke ble noen skade (rask kikk ovenfra i halvmørke fra ei som neppe har peiling på bil). Hadde det vært min bil som ble rygget på i fronten og det ikekhadde vært vitner ville det vært veldig nyttig med en video som viser regnr og heel hendelsesforløpet så det er lettere å skaffe bevis for hvemsom har gjort dette. BMW-en var forøvrig registrert på en veldig profilert og kjent person (sikkert dattera som kjørte den).

En gang ble jeg forbikjørt av en gærning som absolutt burde avbrutt forbikjøirngen mye tidligere. Jeg kjørte i ei lang rekke biler som kjørte i 65-70 der fartsgrensa er 70 og vi nærmet oss et kryss det er kø inn mot (så alle må stoppe før dette og vente). Både møtende bil og jeg bremset hardt så gærningen fikk kastet seg inn i rett felt i siste liten og unngikk frontkollisjon og skikkelig mølje av biler som kommer like bak (jeg og mange andre ville jo lett blitt involvert når en bil skviser seg inn rett foran og brått går fra 70 til 0 km/t). Bilisten bak meg var heldigvis også klar over hvasom kom til å skje og bremset hardt og unngikk å kjøre på meg bakfra da jeg bråbremset (jeg anså det som ganskestor sjanse for å bli påkjørt bakfra da jeg bråbremset, men alternativet var jo verre, så jeg tok sjansen. Hadde jeg hatt video av dette så hadde den fortjent å bli sett av politiet for vurdering av vedkommendes førerkort. Eieren av bilen var en person som like før hadde vært ganske aktiv innen nedskjæringer i rehabiliteringsplasser for trafikkskadde, men det var en annen som kjørte bilen da, og han fikk ikke låne bilen på enstund, o det er bra. Greit å luke sånne ut av trafikken.

Ellers er det jo mangesom bryter vikeplikten i rundkjøringa, så om det skulleskje noe der er det jo greit å ha det på video så hendelsesforløpet i forhold til plassering og blinklysbruk er klar. Når man kommer til ei rundkjøring der det bare går å svinge til høyre og venstre (ikke rett frem) og man blinker til venstre og plasserrer seg til venstre så skulle det liksom ikek være så voldsomt mye tvil om hvor manskal, men likevel skjører en svart Kia inn i rundkjøringa foan meg (kun et felt overalt). jeg måtte bråbremse og stoppe fordenne og bråbremsen var så kraftig at BMW-en bak meg ikke kalrte å stoppe bak meg, den måtte svinge ut til høyre for meg og stoppet med frontfangeren to meter fremfor min bakfanger, menaltså på siden. De skulle til venstre som meg, men mått jo bare svinge unna når den ikke fikk bremset i tide. Jeg klarte på bremse opp i tide og andre kalrte å unngåp meg igjen, men om det ike skulle ha vøært tilfeel ville en video vært nyttig bevismateriale.

Og når en hest går på et fortau leid av en person så skulle det jo være kurant å passere trodde jeg, og gjorde det, men da hesten oppdaget bilen min så bykset den til og var på vei ut i veibanen og ABS-en min fikk jobbe litt og jeg satte igjen to svarte striper på asfalten og stoppet på siden av hesten som heldigvis ikke kom helt ut i veibanen (jeg kunne ikke over i andre feltet, pga møtende bil). hadde det der blitt kollisjon så hadde det vært greit å ha video so viser at jeg holdt lav fart g at hesten opprinnelig var et helt annet sted enn der jeg kjørte (fortau/vei) sånn at jeg har gjort alt rett der. Men dessverre har vel hester oftemangelfull forsikringså det ville vøært vanskelig å få dekjket skader på engen bil av hestens forsikring om det hadde blitt sammenstøt pga denne hesten som ikekvar egnet i trafikken siden den blir skremt når den oppdager biler den ikke har hørt føprst. Får vel passe på å tute skikkelig på litt god avstand ved senere anledniger så hester blir klar over at jeg er der og snart kommertil å passere. Har jo fått beskjed fra ei som red at jeg burde gi mer lyd fra meg ved passering av hes (med sykkel). trodde imidlertidav bil gav fra seg nok lyd i utgangspunktet, men det ser ut til at det trengs mer lyd enn bare en stillegående motorlyd.

Enkelte ganger kan man også ha filmet ting som kan være nyttig i helt andre sammenhenger enn man hadde tenkt i ettertid. jeg ahr selv tatt bilder en gang av en skadet bil (med fotoapparat), bilder som var nyttige for å ta verkstedet i løgn i forbindelse med innbruddet som skjedde noe senere.

Så film kan være nyttig i ettertid i veldig mange sammenhenger. Derfor monterte jeg opp kamera i frontruta.

1

Lignende innlegg

Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Laster...