Bil esc

Innlegg

Bil

Isnot

Rust test

http://www.dinepenger.no/bruke/toyota-eiere-boer-vaere-bekymret-for-rust/21605556

Det viser seg at rustbeskyttelse er en vanskelig vitenskap.

Nå har vi over 100 års erfaring med bilkonstruksjon, men rustbeskyttelse ser ut til å være en hard nøtt. Bilprodusenter som ser ut til å ha løst koden, kommer tidvis tilbake med nye problembiler.

Ser at det er noen som har erfart rustproblemer for kanskje 15-20 år siden som ennå skyr det samme bilmerket. Er rust et tema når du velger ny bil?

1
21 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Tror ikke rustbeskyttelse er noe satsningsområde hos bilmerkene. Nybilkunder bryr seg ikke om rustbeskyttelse.

I tillegg er det få områder som er så ille rustmessig som Norge.

1

Vel, ser f.eks. Citroen kommer dårlig ut, bl.a. C5 (som jeg har).

Men etter at bilene har vært 10-12 år på veien, er det bare ett punkt som er en svakhet, det er lakkrust på bakluka. PSA har brukt galvanisering siden 80-tallet, tyder på at de ikke ser forskjell på galv og vanlig stål, disse testerne.

1

Ikke overrasket over dette... Bruttern sin Toyota var full av rust etter 1-2 år selv om den ble vasket regelmessig.

1
xantiasx Vel, ser f.eks. Citroen kommer dårlig ut, bl.a. C5 (som jeg har). Men etter at bilene har vært 10-12 år på veien, er det bare ett punkt som er en svakhet, det er lakkrust på bakluk...

Men etter at bilene har vært 10-12 år på veien, er det bare ett punkt som er en svakhet, det er lakkrust på bakluka. PSA har brukt galvanisering siden 80-tallet, tyder på at de ikke ser forskjell på galv og vanlig stål, disse testerne.

Vel, Cadillac (og Buick/Olds) har brukt galvanisering siden 60-tallet, men det er veldig variabelt hvor bra de er mot rust. 60-tallets Cadillacer er stort sett bra, 71-76 modellene er tilnærmet en katastrofe mens 1977 -> er stort sett bra, spesielt B og C -body fra 77 og opp.

Poenget er jo at galvanisering er bra det, men det er ingen fasit. Dog skal jeg være enig i at 10-15 år gamle Peugeoter stort sett er meget bra mot rust. Motor og gir virker også bra, mens resten kan du få gratis av meg :)

2

Min 9 år gamle BMW X3 har jeg sett etter i sømmer og skjøtet, men jeg klarer ikke å finne rust. Alle andre biler av samme alder som jeg eller familien tidligere har hatt unntatt Golf 4 har jeg notert rust på før den alderen. Selv MB w124 300e 4matic som fattern hadde fikk rust på bakluken da den var ca 10 år gammel.

Ikke like lett å gå til skrittet å bytte den ut når den har lavere km enn gjennomsnittet, ingen feil eller skranglelyder, R6 bensin og god 4wd, men i tillegg fri for rust... Jeg må snart ha en grunn i tillegg til at den begynner å se mindre moderne ut, men rust kan ikke bli årsak...

1

Har egentlig aldri vært særlig opptatt av å sjekke for rust, men ble litt forundret da jeg skulle klargjøre forrige Avensisen vår for salg. Det var (også) en 2012 modell. Den hadde gått 10 mnd i tørt og nesten saltfritt innlandsklima (Hedmark) før vi kjøpte den. Da jeg vasket bilen litt nøye åpenbarte det seg to helt åpenbare rustblemmer på bakluka. I god Toyotastil var det selvsagt ikke noe problem å få det ordnet på garanti, men syns det var litt tidlig å måtte fikse rustblemmer før bilen er ett år gammel...

Ellers har jeg jo eid en 2001 modell Mecedes E-klasse en gang også da - say no more....

1

Merk at svenske biler ikke alltid får samme rustbehandling som i Norge. F.eks. så gir Suzuki alle nye biler tectylering på Drammen havn, det gjør de ikke i Sverige. Min 10 år gamle Liana fikk bunnkritikk i samme tester i Sverige, men er fortsatt rustfri for det :-)

1
xantiasx Vel, ser f.eks. Citroen kommer dårlig ut, bl.a. C5 (som jeg har). Men etter at bilene har vært 10-12 år på veien, er det bare ett punkt som er en svakhet, det er lakkrust på bakluk...

PSA har brukt galvanisering siden 80-tallet, tyder på at de ikke ser forskjell på galv og vanlig stål, disse testerne.

Forskjellen på galvanisert stål og vanlig stål ser de nok vil jeg tro. Verre er det nok å bedømme stålkvalitet og kvaliteten på selve galvaniseringsjobben. Eller finnes det enkle måter å teste dette på?

Synes ikke Toyota er helt på viddene når de kritiserer disse rustundersøkelsene til ViBilägare. Det er selvfølgelig viktig med en god konstruksjon uten skarpe kanter, områder som samler på fuktighet, innerskjermer, voksbeskyttelse osv... men det hjelper bare delvis dersom kvaliteten på stålet og/eller galvaniseringsjobben er dårlig.

Det har vært flere eksempler på biler som initielt har fått god karakter av ViBilägare, men som siden har fått justert ned karakteren p.g.a. svakheter som først ikke ble avdekket. Eksempler på dette er BMW sin E39-serie og MB sin W210-serie.

Etter mitt syn så bør disse "testene" leses med en god porsjon skepsis. De er en indikasjon på holdbarhet mot rust, men ingen fasit.

1
Spartana Merk at svenske biler ikke alltid får samme rustbehandling som i Norge. F.eks. så gir Suzuki alle nye biler tectylering på Drammen havn, det gjør de ikke i Sverige. Min 10 år gamle...

Hyundai rustbehandler også alt på kaia i Drammen. Ville aldri kjøpt bil uten understellsbehandling før den rullet en meter med skilter på. Wrangleren fikk jeg forhandlet Mercasolbehandling inn i prisen.

Noen som har peil på Tectyl, Mercasol og andre lignende metoder vurdert opp mot hverandre.

Nybil: Etter å ha sett resultatet av min -99 A6 som dyppes i zink under produksjonen, er jeg ikke i tvil om at trenden med å klistre på plastjævelskap på nedre del av bilsidene og diverse lister, er med på å holde skitt og salt inntil metallet på karosseriet slik at rust utvikles over tid, uansett. Bare vent Wonderboy, med X3`n din. Det kommer. Jeg hadde meg en tur i bilhallene i sommer og så spesifikt etter hvilke biler som ikke hadde staffasje i nedre del av karosseriet. De kan man klare å holde rene slik at saltet og skiten ikke får tid til å ødelegge metallet. Audi Allroad og Volvo XC må jo bli rusttapere når de når en viss alder brukt i saltsørpa som dominerer i norske vinterbyer.

1
Hollabaloo [sitat…] Forskjellen på galvanisert stål og vanlig stål ser de nok vil jeg tro. Verre er det nok å bedømme stålkvalitet og kvaliteten på selve galvaniseringsjobben. Eller finnes de...

Det har vært flere eksempler på biler som initielt har fått god karakter av ViBilägare, men som siden har fått justert ned karakteren p.g.a. svakheter som først ikke ble avdekket. Eksempler på dette er BMW sin E39-serie og MB sin W210-serie.

Etter mitt syn så bør disse "testene" leses med en god porsjon skepsis. De er en indikasjon på holdbarhet mot rust, men ingen fasit.

"Haugene ruster" er dessverre en gjengs konklusjon. Spesielt i norsk vintersøle.

1
Hollabaloo [sitat…] Forskjellen på galvanisert stål og vanlig stål ser de nok vil jeg tro. Verre er det nok å bedømme stålkvalitet og kvaliteten på selve galvaniseringsjobben. Eller finnes de...

Det har vært flere eksempler på biler som initielt har fått god karakter av ViBilägare, men som siden har fått justert ned karakteren p.g.a. svakheter som først ikke ble avdekket.

Det er faktisk slik at f.eks. "årets bil" i 2013, først skulle vært verifisert i 2023. Etterpåklokskapen er den mest eksakte vitenskap.

1
M-T Tror ikke rustbeskyttelse er noe satsningsområde hos bilmerkene. Nybilkunder bryr seg ikke om rustbeskyttelse. I tillegg er det få områder som er så ille rustmessig som Norge.

Tror ikke rustbeskyttelse er noe satsningsområde hos bilmerkene. Nybilkunder bryr seg ikke om rustbeskyttelse

Virkelig.

Det er nok derfor flere merker har fått galvanisert/forsinket karosseri, en mengde produksjonstekniske korrosjonshemmende tiltak, bedre grunning og lakk m.m.

1
Hayek911 [sitat…] Virkelig. Det er nok derfor flere merker har fått galvanisert/forsinket karosseri, en mengde produksjonstekniske korrosjonshemmende tiltak, bedre grunning og lakk m.m.

Ja, virkelig.

Hvor mange nybilkunder tror du bryr seg om rustbeskyttelsen når de kjøper ny bil?

Bilmerkene legger sikkert litt innsats i rustbeskyttelse, men ikke særlig mye. Teknologien er mer en god nok til at alle biler idag kan være rustfrie gjennom hele levetiden, men det koster penger. De pengene brukes heller på andre områder,slik som optimalisering av drivstofforbruk.

Vi må også huske på at rust langt ifra er et like stort problem nede i Europa, Amerika eller Asia, som det er her. Skandinavia er en ekstremplass med tanke på rust.

1
Hollabaloo [sitat…] Forskjellen på galvanisert stål og vanlig stål ser de nok vil jeg tro. Verre er det nok å bedømme stålkvalitet og kvaliteten på selve galvaniseringsjobben. Eller finnes de...

Verre er det nok å bedømme stålkvalitet og kvaliteten på selve galvaniseringsjobben. Eller finnes det enkle måter å teste dette på?

Jeg har nevnt det før, tror jeg, at jeg har besøkt en galvaniseringsfabrikk i Brasil. De leverte hovedsaklig til PSA og noe til VW. Den mest fancye metoden (den gangen i 2006) var galvannealing, der stålplatene i tillegg til å bli dyppet i sink bli glødet slik at det oppstår et diffusjonssjikt mellom stålet og sinken, noe som gir svært god binding mellom de to. Det skal også gi et bedre grunnlag for primer enn vanlig galvanisering. Og PSA spesielt er kjent for å ha holdbar rustbeskyttelse.

Skillet mellom de to er nok ikke mulig å bedømme av de svenske testerne, med mindre de har innsideinfo fra karosserifolka på fabrikkene.

Bilindustrien sliter også med stadig nye miljøkrav som gir såkalt miljølakk som ikke er like beskyttende. Det er stort sett sånn at ting som funker veldig bra mot rust, fases ut pga miljøhensyn (blymønje, heksavalent krom, vannbasert maling osv).

2
M-T Ja, virkelig. Hvor mange nybilkunder tror du bryr seg om rustbeskyttelsen når de kjøper ny bil? Bilmerkene legger sikkert litt innsats i rustbeskyttelse, men ikke særlig mye. Tekno...

Bilmerkene legger sikkert litt innsats i rustbeskyttelse, men ikke særlig mye. Teknologien er mer en god nok til at alle biler idag kan være rustfrie gjennom hele levetiden, men det koster penger. De pengene brukes heller på andre områder,slik som optimalisering av drivstofforbruk.

Du tøver.

Bilprodusenter har i årtier investert mye for å redusere problemer med korrosjon, og man har kommet svært langt. At det fremdeles er stort fokus på dette kan du selv finne ut av ved å Google "korrosionsschutz" eller "corrosion protection". Nedenfor er noen linker som viser at det absolutt er fokus på temaet.

Det er mulig norske nybilkjøpere ikke lenger er opptatt av rust, men det kommer nok av at alle seriøse produsenter har hatt fokus på rustproblemer til den grad at problemet er sterkt redusert.

Men du har kanskje opplevd rust som et stort problem i ditt bilhold?

http://www.audiworld.com/news/99/production/paintshop.shtml

http://www.porsche.com/international/_malta_/aboutporsche/responsibility/environment/environmentalprotection/longtermcar/

http://en.volkswagen.com/en/innovation-and-technology/technical-glossary/korrosionsschutz.html

http://www.autobild.de/artikel/korrosionsschutz-49074.html

http://www.backinjob.de/praktikum/praktikumsangebote-Korrosionsschutz.html

http://www.skoda.de/?e=348-9-12&rec_id=182&buchstabe=K&seite=0

1

Ingen tvil om at bilfabrikkene tar rustproblemene mer på alvor. Mercedes startet for ca 4 år siden å understellsbehandle alle biler som skal til Norge før de forlater Tyskland. Sideimport klarer de dessverre ikke å fange opp, men her må bruktbilkjøpere være våkne. Garanti gjelder selvsagt, men å understellsbehandle en bil skikkelig, er vel det mest fornuftige man gjør uansett.

Som det blir nevnt i denne tråden, så er rustproblemene i Norge ekstreme ifht andre land. Saltet er synderen.

1
Odin_2 Hyundai rustbehandler også alt på kaia i Drammen. Ville aldri kjøpt bil uten understellsbehandling før den rullet en meter med skilter på. Wrangleren fikk jeg forhandlet Mercasolbe...

Nybil: Etter å ha sett resultatet av min -99 A6 som dyppes i zink under produksjonen, er jeg ikke i tvil om at trenden med å klistre på plastjævelskap på nedre del av bilsidene og diverse lister, er med på å holde skitt og salt inntil metallet på karosseriet slik at rust utvikles over tid, uansett. Bare vent Wonderboy, med X3`n din. Det kommer. Jeg hadde meg en tur i bilhallene i sommer og så spesifikt etter hvilke biler som ikke hadde staffasje i nedre del av karosseriet. De kan man klare å holde rene slik at saltet og skiten ikke får tid til å ødelegge metallet. Audi Allroad og Volvo XC må jo bli rusttapere når de når en viss alder brukt i saltsørpa som dominerer i norske vinterbyer.

Om påklistret plast er bra eller ikke kommer vel an på hvordan det er gjort og hva alternativet er.

Husk på at for eksempel ytterste delen av dørene (der bilen er bredest om man ikke tar med speila) er veldig utsatt for bulker og skraper som igjen gir rust. Når man da kan ha en pålimt beskyttesle der av gummi (plast eller gummi går for det samme når det gjøeder rustproblemet du nevner). Min forrige bil hadde gummilister pålimt på dørene, og det var ikek noe rust i forbindelse med dem. derimot rustet døra nederst slik dører ofte gjør, og da var jo løsningen med gummilist bra fordi det gav muligheten til å bytte nederste del av døra og la skjøten gå under gummilista (laget av gummi og plast), så da var det nesten umulig å se at det varen skjøt der (litt fargeforskjell riktignok, og dårlig Biltema-lakk dessverre). Så der er jeg glad det var gummilster. De gummilstene har nok også tatt støyten en del ganger som elelrs ville gitt skader som kunne gitt rust pga manglende lakk etter hvert.

På nåværende bil monterte jeg gummilster etter noen få uker uten. Allerede etter ti dager hadde jeg merke på døra etter en annen bildør som var blitt åpnet mot den, så folk tar ikke hensyn selv ved siden av nye strøkne biler uten gummilister. Null rustproblem ved listene der, det er jo lakk der som beskytter. Men begynner å bli litt brunt i bunn av ene bakdøra.

De gangene pålimte ting gir problemer er vel stort sett når de ikke er skikkelig pålimt slik at de står og gnikker bort lakken og så kommer saltet på og da er det gjort.

Selv har jeg plast på kanalene mine, den tar smellen når det kommer steinsprut, så om det forsvinner litt lakk (forbausende bra tilstand der) så er det kun plast som kommer frem, og den ruster jo ikke. Det var det ikke på forrige bilen, og der gjorde miksen av steinsprut og så saltlake (altså vanlig norsk bilkjøring) at det ble en del rust, og det var også dette som etter hvert stoppet den, hull tvers gjennom kanalene.

Man bør nok se på hva alternativet er, og hvilke skader som da vil oppstå. for ofte så vil plast og gummi som er pålimt hindre skader som etter hvert vil gi rust.

Grunnen til at man ofte ser kombinasjonen av pålimte deksler og rust er vel kanskje også i en del tilfeller fordi man etter rustangrep ser på det som en grei måte å skjule mye av rusten på sånn at det ikke ser så ille ut (utseendemessig).

1
Sillyspeed [sitat…] Jeg har nevnt det før, tror jeg, at jeg har besøkt en galvaniseringsfabrikk i Brasil. De leverte hovedsaklig til PSA og noe til VW. Den mest fancye metoden (den gangen i 2...

Helt riktig, for man kan ikke ved å bare se på overflaten se hvor bra en rustbehandling under overflaten er akkurat som man ikke kan se hvor god lakken er når den er uskadet. Jeg la ikke merke til noe galt med galvaniseringa på hengeren min før jeg så at to hengsler var blitt brune. Det er tykt gods der så det er nok ingen fare, men det viser jo at galvaniseringa kan være dårlig et sted, mens andre deler er helt strøkne.

Og det med miljøkrava er dessverre rett, og neppe miljøvennlig når jobben må gjøres mange ganger eller man må erstatte biler bare fordi man ikke beskyttet dem skikkelig mot rust.

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...