Det du linker til er jo en sak der en bilist kjører sakte pga lav sol og derme dårlig sikt. Er det dårlig sikt så synes jeg det er bra at folk tar det rolig istedenfor å holde normal fart som da ikke er forsvarlig. At den sinna varebilsjåføren presterte å kjøre på forankjørende tyder vel også på at heller ikke han så så veldig mye, så kanskje han burde kjørt enda saktere.
En annen ting er jo at varebilsjåføren ikke klarer å holde nok avstand til forankjørende, og for å redusere faren for påkjørsel bakfra, og redusere skadeomfanget hvis det blir sammenstøt så er det jo bra at det holdes lav fart.
Sånne som kjører klint inntil forankjrøende gjør det jo også vanskeligere å slippe dem forbi. Jeg har selv for eksempel vært uerfaren sjåfør på vinterføre med en bil som ikke egner seg for rask kjøring og da mange ganger oppdaget ei busslomme eller lignende som vilel vært kurant å bremse ned og svinge inn på, men ikek kurant å bremse slik når jeg har en bil like bak meg. Det har også hendt jeg har tatt det ekstra rolig når jeg får slike like bak meg. For det hender man må bråbremse, og da vil jeg helst ikke ha noen som dundrer inn i bakenden av bilen med mulighet for nakkeskader og slikt. Hadde jeg kjørt noe tungt med solid ramme og lite der bak som kan ødelegges (altså ikke noe splitter nytt og pent) så hadde det vært greiere, for da blir det ikke så mye skader om (rettelse: NÅR) man må bråbremse for noe.
Denne uka (muligens et av dem var i forrige uke) har vel ABS-en fått jobbe på asfalt ved to anledninger. Ene var da jeg passerte en yrkesskole uten fotgjengerfelt. Jeg så noen elever på venstresida og møtte en lastebil like før yrkesskolen, og like etter lastebilen så viste det seg at de var nesten halveis over veien, så da ble det bråbrems i tilfele de hadde tenkt seg videre (ulogisk å gå uti for å bare gå litt når det tross alt straks kommer en annen bil i det feltet de går i). De stoppet like før midtstripa, men det er sånt man ikke vet
Det andre tilfellet var på en hovedvei i mørket. En møtende bil svinger til venstre med noe som ser ut som ok (men ikke veldig god) margin. Men så roer den ned så det tar lenger tid før den er over, også viser det seg at den har en båthenger på slep, så det vil ta enda mer tid før den er ute av veien, da også bremset jeg så ABS-en hørtes.
Ingen av gangene hadde jeg noen like bak meg heldigvis.
Men jeg hadde en bil fra Nokas like bak meg tidligere i dag, altfor kort avstand, men heldigvis ikke behov for å bremse hardt akkurat da. Men så litt senere (fortsatt samme Nokas bil bak meg) så må vi stoppe for en ambulanse som skal inn i ei rundkjøring (altså en situasjon der det kun er blålysa som gir den forkjørsrett), da var det mindre fart og den hadde i mellomtida tatt til vettet angående avstand. Etter ambulansen kjører vi, men så viser det seg at ambulansen kjørte feil og kommer nå bak oss i rundkjøringa. Jeg kjører raskt ut av veien for å gi plass (gress, så kurant å kjøre der), og kjører godt frem inn bak autovernet for at flere skal kunne kjøre av veien og gi plass, men jeg ser i speilet at Nokas-bilen blir stående i rundkjøringa så ambulansen må kjøre forbi den der (rundkjøring med bare et felt), så heller ikke der tar den så mye hensyn. Og det stemmer bra med tidligere observasjoner, de som tar lite hensyn i trafikken fortsetter gjerne med det flere ganger på resten av kjøreturen om de får anledning.