Bil esc

Innlegg

Bil

kissaha

Student-bil!

Hei hei!

Mine innlegg her har vært rimelig sporadiske i det siste, vel egentlig de siste par årene. Årsaken er ikke manglende interesse, men heller liten tid pga mye jobb. Men har nå tatt meg i nakken og lagt ned firmaet mitt, for å begynne å studere. Jeg velger ett yrke som jeg synes passer meg ganske fint, nemlig trafikklærer! I forbindelse med studiene har jeg solgt gamle-A6en og holder på å selge Sprinteren. Jeg trodde jeg skulle klare meg uten bil, men ser ut til at det kan bli vanskelig til vinteren, da det er 3 km til skolen. Ikke går det buss heller...

Så da må jeg altså gå til innkjøp av et nytt kjøretøy. Det første som slo meg var at jeg måtte være så fornuftig som mulig, og jeg begynte å se på Civic, Corsa, Ka osv... Det slo meg imidlertid ganske tidlig at jeg heller vil spasere de kilometrene til skolen i snøstorm, enn å kjøre en gammel sliten konebil. I tillegg er det å gå fra en Audi med V6 og BiTurbo til en 1.3 86 hk et litt for stort steg, vil jeg tro :) Regner også med at jeg kommer til å bruke bilen en stund etter at jeg er ferdig utdannet.

Jeg har altså satt opp en liten liste med krav: - Bilen være EU-godkjent til 03.2015, slik at jeg i det minste har den ut studietiden. - Komfort. Det er viktig det! Bilen vil bli kjørt mellom Stavanger og Stjørdal minst 6 - 7 ganger, og må derfor være komfortabel. Nei, ingen amcars :) - Har hørt diverse dårlige rykter om vinterføret her i trøndelag, og dermed ser jeg helst etter en bil med 4WD. Dette er derimot ikke et krav, men en stor fordel. I tillegg må jeg bevandre meg over diverse vestlandsfjell til vinterstid. - Manuell gir. Igjen, ikke et krav, men heller en fordel hvis jeg skal øvelseskjøre i skolen. - Litt motor må det være. Jeg vet ikke om jeg orker en 1.6 på 102 hk. - PRIS: Omtrent 25 000 kr. Kan muligens gå høyere hvis det er en spesiell bil. Men selvfølgelig et pluss hvis den er billigere.

Jeg har pekt meg ut et par biler allerede, men er selvfølgelig åpen for andre forslag :) Audi 100, 2.8 - Minus for manglende Quattro Volvo V70 2.4 - Har i følge Vegvesenet firehjulsdrift, står i tillegg i nærområdet. Er egentlig litt for dyr. Audi A4 2.4Q - Den jeg har aller mest lyst på, men den er omtrent 10 000 kr for dyr. Volvo 850 AWD - Meget sjelden bil, i tillegg den billigste. Er litt usikker på hvorfor den er så billig. Har planer om å reise de få milene den står vekke for å se på den. Audi A6 2.8Q - Har forhørt meg om denne, da den foreløpig ikke er godkjent. Selger fikk en mangellapp med følgende, endeledd må byttes, liten eksoslekkasje og rust på bremseskiver bak. Selger sier han ikke har råd til å utbedre feilene, og derfor vil selge bilen med mangellapp. Noe som er fair enough. Men jeg tilbydde meg å betale for reparasjonen, slik at bilen ble godkjent, for så å trekke det fra på kjøpsummen, noe han ikke gikk med på. Men har planer om å ringe senere for å høre om han har ombestemt seg.

I overkant lang post, men det får være.

Takker på forhånd for tips :)

1
11 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Audi A6 2.8Q - Har forhørt meg om denne, da den foreløpig ikke er godkjent. Selger fikk en mangellapp med følgende, endeledd må byttes, liten eksoslekkasje og rust på bremseskiver bak. Selger sier han ikke har råd til å utbedre feilene, og derfor vil selge bilen med mangellapp. Noe som er fair enough. Men jeg tilbydde meg å betale for reparasjonen, slik at bilen ble godkjent, for så å trekke det fra på kjøpsummen, noe han ikke gikk med på. Men har planer om å ringe senere for å høre om han har ombestemt seg.

Tipper knust høyre baklykt også står på denne mangellappen (hvis det ikke har skjedd etter EU-kontrollen, men da må det vel uansett utbedres).

At han ikke vil påkoste alle reparasjonene mot tillegg i kjøpesummen er ikke så rart da han ikke kan vite om du faktisk skal kjøpe bilen (mange som sier de skal kjøpe en bruktbil, for så å ikke kjøpe den likevel, har selv opplevd en slik kjøper). Selger kan ikke vite om du er til å stole på (antar dere ikke kjenner hverandre). Og du har vel enda ikek sett bilen engang får jeg inntrykk av, så da er det ikek rart han ikke er så sikker på at du virkelig skal kjøpe den. Og det kan jo være noe i det at han faktisk ikke har råd til å legge ut for reparasjonene.

Det ser jo ut til at han ikke har hatt råd til dekk heller. Jeg la merke til at det er sommerbilder med vinterdekk, noe som jo pleier å bety at det enten er en lat bileier eller at det ikke finnes skikkelige sommerdekk til bilen. Her stårdet i annonsa at det er helårsdekk, ne som betyr at vinterdekka er kjørt varme om sommeren og dermed fått ganske reduserte egenskaper som vinterdekk, samtidig som det jo ikke er sommerdekk heller. Så her har du nok en utgift til dekk i vente, og sannsynligvis til felger også hvis du ikke velger å fortsette denne trafikkfarlige løsningen som kun er god første vinteren med nye vinterdekk.

For øvrig er vel ikker akkurat gamle Audier med stor motor det som er billigst å holde i gang, noe som jo kan være viktig med studentøkonomi. Og når eieren har hatt så dårlig råd at han har droppet dekk og det som kreves for EU-godkjenning så kan det vel være andre ting han har droppet også og overlatt til neste eier.

1

Audi A6 2.8Q -

Har hatt 3 C4 Audier .. meget solide biler

Jeg hadde en 100 2,3 R5 en A6 2,6Quattro og en 2,2T S4

Er utgangspunktet bra og du ikke mishandler bilene er dette gode alternativ.. S4'n var litt tørst men de andre var helt greie

1

A6 2.8Q eller V70. Holder Audi som (klart) best å kjøre, mens V70 litt mer fornuftig (og nyere). 4WD på bakhjula på Volvo har hatt en lei tendens til å ryke(viskosekoblingen). I 95 hadde vel Lopez ennå ikke klart å havarere all kvalitet på A6, da det fortsatt var mye Audi 100 igjen. Lopez hadde ødelagt mye kvalitet på A4 da den kom på 90-tallet, så den faller dessverre ut. 850 er også vel gammel. Audi 100 faller ut pga manglende airbag'er, og 91 var første året for 2.8, noen barnesykdommer kan den ha.

Lopez var VAG's innkjøpssjef fra 94 til 2000. Han blei headhuntet fra Opel (der han raserte kvaliteten i 91-94) og fikk sparken i 2000. Han kjøpte inn billigste tilbyder på deler uansett kvalitet, og la ned back-up løsninger for reservedeler.

Personlig sluttet jeg å kjøpe VAG-biler da de jeg hadde råd til, var 95-modeller og nyere. Bør opp på 2003 før kvaliteten er relativt stabil og ok igjen.

1
SUV_4WD [sitat…] Tipper knust høyre baklykt også står på denne mangellappen (hvis det ikke har skjedd etter EU-kontrollen, men da må det vel uansett utbedres). At han ikke vil påkoste alle...

Tipper knust høyre baklykt også står på denne mangellappen (hvis det ikke har skjedd etter EU-kontrollen, men da må det vel uansett utbedres).

Den glemte jeg nok, ja. Ang. dekk så skal det være både sommer- og vinterdekk på felg. Tror du misforstod meg litt med det pristilbudet jeg ga han. JEG betaler nemlig for reparasjonen. Altså han leverer bilen inn på verksted, og når jeg har fått bekreftet at den har blitt EU-godkjent betaler jeg. Dernest reiser jeg til Oslo og henter bilen. Jeg har fått nok dokumentasjon i form av bilder og film, som gjør at jeg hadde vært trygg på å kjøpe den.

1
MonaroGTS [sitat…] Har hatt 3 C4 Audier .. meget solide biler Jeg hadde en 100 2,3 R5 en A6 2,6Quattro og en 2,2T S4 Er utgangspunktet bra og du ikke mishandler bilene er dette gode alternat...

Har hatt 3 C4 Audier .. meget solide biler

Har selv eid en 100 2.3, for to år siden. Den gikk visstnok uten olje i nesten ett år. Jeg kjøpte den kun for å slippe å skatte, og for å kunne trekke fra momsen, på firmabilen. Så den ble sjeldent kjørt. Ellers var det en meget god og komfortabel bil, som jeg egentlig savner litt.

1
nometalhorse [sitat…] Aha, her snakker vi om et mirakel.

En sannhet med modifikasjoner, selvfølgelig :) Selv sjekket jeg aldri oljen, og kan ikke ha kjørt bilen stort lengre enn 1000 km ( ble kjørt av andre ca den samme lengden ). Men mekanikeren som kjøpte bilen av meg særdeles billig sa at den omtrent var tom for olje. Ikke særlig overraskende egentlig da den gikk meget grovt.

1
kissaha [sitat…] Den glemte jeg nok, ja. Ang. dekk så skal det være både sommer- og vinterdekk på felg. Tror du misforstod meg litt med det pristilbudet jeg ga han. JEG betaler nemlig for...

Angående dekk så burde du sørge for å få det bekreftet skriftlig hvis du bare har det muntlig at det er to sett dekk. For i annonsa står det ikke noe om sommerdekk, det står vinterfelger alu (ikek noe om sommerfelger), og det står at det er helårsdekk (som jo er de nedslitte vinterdekka på bildene antar jeg). har man ok sommerdekk så er det naturlig å bruke dem, det er ikke akkurat april nå heller.

Angående løsnigen din med å betale for reparasjonene så fritar du ham for å måtte legge ut penger han ikke har, men du overfører egentlig den økonomiske risikoen til verkstedet, som må stole på at en fyr som aldri har sett bilen og ikke eier den skal betale for reparasjonen, sannsynligvis etter at jobben er gjort. Og det eneste de kan gjøre om det ikke betales er å holde igjen bilen, og da risikerer eier å stå helt uten bil (ikke engang en defekt bil) om det viser seg at du ikke holder løftet om å betale, for eksempel fordi ting ved bilen ikke er helt som du trodde, for eksempel ikke sommerdekk eller noe sånt). Jeg ville aldri ha lovet å betale for en bruktbil jeg aldri har kjørt eller sett kun basert på eiers beskrivelse og bilder. det måtte i så fall vært fra noen jeg kjenner og vet jeg kan stole på, men lite trolig da også, for folk kan ha ulik oppfatning av biler.

Angåpende det med at en annen enn eier skal ta regninga så spurte jeg om dette i forbindelse med en skade som var påført bilen min og om de kunne sende regninga til ham (men at jeg garanterer for at det betales ved at jeg betaler om han ikke gjør det). Svaret var ikke så overraskende et nei, for hvem som skal betale for skaden blir jo en sak mellom meg og han som har gjort skaden, og da hjalp det ikke at jeg ville garantere for at de fikk betaling fra meg om han ikke betalte. Grunnen til at jeg spurte om dette var at det kanskje kunne være lettere å få ham til å betale en regning for selve skaden enn å betale til meg, da han nok hadde et inntrykk av at det ikke koster særlig mye å fikse en slik skade. Men hans forsøk på å finne et sted som gjorde det billigere endte opp med et tilbud på en enda høyere pris.

Hvis du skal kjøpe bilen som må EU-godkjennes innen utgangen av september (ei uke til) men som vel ikke har noen feil som gjør det uforsvarlig å kjøre hjem med så er det vel bedre å reise end og kikke på den (med feil) og så kjøre hjem hvis du er fornøyd, for så å sette den på verksted hjemme når du eier den. Også får man vel ofte lett en utsettesle på en mnd. Dessuten så vil du ved å sette den på verksted ikek bare risikere å betale for å reparere en bil du likevel ikke skal kjøpe. Du risikerer også at det blir snø i mellomtida og at du må kjøre langtur hjem på glatta på noen slitte vinterdekk som ikke har hatt godt av all sommerkjøringa. Litt vanskelig å se, men jeg synes det ser ut som piggdekk uten pigger, dette kan du jo sjekke nærmere. Piggdekk har en hardere gummiblanding enn piggfrie for at piggene skal sitte fast. Dette er dermed ikke den optimale gummiblandingen for piggfrie dekk som det jo er blitt hvis øynene mine ikke spiller meg et puss.

1

Jeg likte den2,8 Avanten, men dæven hvor mye penger jeg brukte på min -94 1,9TDi i vedlikehold. Turboen gikk selvsagt +++. Ca 2500,- i mnd i reparasjoner de 2 årene jeg hadde bilen.

Hva med en -99 A6 sedan slik jeg har nå som studentbil? Ligger så stødig på veien at det er svært sjelden jeg savner Q.

1
Odin_2 Jeg likte den2,8 Avanten, men dæven hvor mye penger jeg brukte på min -94 1,9TDi i vedlikehold. Turboen gikk selvsagt +++. Ca 2500,- i mnd i reparasjoner de 2 årene jeg hadde bilen...

Hva med en -99 A6 sedan slik jeg har nå som studentbil? Ligger så stødig på veien at det er svært sjelden jeg savner Q

Jeg kommer akkurat fra en C5 2.7T, og tror ikke jeg tør å kjøpe en slik med mindre motor. I tillegg finnes det knapt C5 under 30 000, og de som er ser ganske shabby ut.

Forøvrig har jeg skiftet litt fokus fra C4 V6 til C4 TDi, da jeg i det minste bør være litt fornuftig. Sitter dypt inne å kjøpe diesel, men det er i det minste en 5-sylindret.

1
kissaha [sitat…] Jeg kommer akkurat fra en C5 2.7T, og tror ikke jeg tør å kjøpe en slik med mindre motor. I tillegg finnes det knapt C5 under 30 000, og de som er ser ganske shabby ut. Fo...

Jeg hadde S4 2,7 med enda mer hester enn din A6...

Det fine med 1,9TDi er at man kann mit vollgas fahren, überalles! Og det er veldig kjekt!

Min C5 får du for 30000 om jeg hadde solgt den, men jeg er som du, avhengig av noe som ligner på en fin bil mens jeg studerer ferdig 2 år til.

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...