Bil esc

Innlegg

Bil

Allegerita

100 mrd kr på vei de neste fire årene

Statens Vegvesen har i dag lagt frem sine planer for 2014-2017, hvor det skal brukes 100 milliarder kroner. Rundt 80 milliarder kroner brukes på drøyt 30 igangsatte prosjekter og over 30 nye prosjekter. De resterende milliardene skal gå til veiplanlegging, bymiljøavtaler, sykkel- og gangvei-tiltak og trafikksikkerhet (herunder tunnelsikring ser det ut til). Satsingen på utbedring av tunneler ser ut til å gå utover vedlikeholdet av veier, dessverre.

– Det blir tøft, men nødvendig. Det blir beinhard prioritering, og ikke mye annet igjen til vedlikehold. Det vil fortsatt gå noen år før vi stopper vedlikeholdet. Men jeg tror billister vil være fornøyd med at vi prioriterer sikkerhet i tunneler, sier han.

1
8 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Inngår byråkratiet som "trengs" for lage veier inn i de 100 milliardene? Om så, så blir det vel 17 millioner og tre pantete tomflasker eller noe som faktisk kommer til å faktisk brukes reelt på vei.

2

– Det blir tøft, men nødvendig. Det blir beinhard prioritering, og ikke mye annet igjen til vedlikehold. Det vil fortsatt gå noen år før vi stopper vedlikeholdet. Men jeg tror billister vil være fornøyd med at vi prioriterer sikkerhet i tunneler, sier han.

Det han mener er altså at av de 15 000 kronene som er satt av til vedlikehold av veier her i landet, så vil nå ca 10 000 kr bli overført til sikring av tunneler. Min spådom er at svært få vil merke at vedlikeholdet blir særlig dårligere enn hva det er idag :)

Politikerne liker jo å snakke om dugnadsånd. Kanskje vi kan ordne det slik at alle bileierne får noen meter vei som de er ansvarlig for å vedlikeholde?

1

Statens Vegvesen forholder seg til forventede bevilgninger basert på NTP, skulle jeg anta. Det er neppe noe i veien for å bevilge mer...

1

"200 tunneller vil ifølge Vegvesenets planer få seg en overhaling de neste fire årene, og prislappen er åtte milliarder. Vegdirektøren sier at den dramatiske brannen i Gudvangatunnelen i sommer har vært en skremmende påminner om hvor viktig det er å sikre tunnelene i et land hvor veinett som i stor grad bindes sammen av nettopp slike.

– Vi prioriterer spesielt å oppgradere tunneler nå med tanke på å bedre sikkerheten, sier Gustavsen."

Jeg synes det er høyst merkelig at forvaltningen skal styres av ulykker heller enn proaktiv og analytisk risikostyring som sikrer mest mulig sikkerhet pr. investerte krone.

Artikkelen tyder at Vegvesenets prioriteringer er styrt av politikk og medias søkelys, heller enn god risikostyring. Det er skremmende, og gjør det unødvendig dyrt å redusere ulykkesforekomstene her til lands.

"I 2019 slår en ny tunnelsikkerhetsforskrift inn, og denne er noe av bakgrunnen for den storstilte tunneldugnaden."

Jaha? Det er da stadfestet i grunnloven at nye lover ikke skal ha tilbakevirkende kraft. Høyst usannsynlig at denne forskriften innebærer krav som gjør at disse tunnellene må stenge, med mindre sikkerheten utbedres. Vegvesenet gjømmer seg altså bak en forskriftsendring for å unnskylde sin (antageligvis) suboptimale prioritering av midler øremerket trafikksikring.

1
legalize_it [sitat…] Det han mener er altså at av de 15 000 kronene som er satt av til vedlikehold av veier her i landet, så vil nå ca 10 000 kr bli overført til sikring av tunneler. Min spådo...

Politikerne liker jo å snakke om dugnadsånd. Kanskje vi kan ordne det slik at alle bileierne får noen meter vei som de er ansvarlig for å vedlikeholde?

Det stod jo i avisa for en tid siden om noen ungdommer som gjørde en dugnadsinnsats med å tette hull i veiene med kaldasfalt elelr hva det nå var for noe. Men da ble visst ikke de ansvarlige for veien så veldig begeistret.

1
legalize_it Dem var vel redde for at det skulle vise seg at ungdommene klarte å gjøre en bedre jobb enn dem.

Jeg tror mange hadde tatt kontakt med de ansvarlige for å få de til å gjøre noe, men det gikk lang tid uten at noe skjedde. Så drev disse ungdommene på neon få timer og fikk gjort mye, så da kan man jo sammenligne effektiviteten og det er nok som du sier ikke helt bra for de som jobber med dette til daglig og nok har bedre egnet utstyr til jobben også.

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...