Bil esc

Innlegg

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Vi har samme problemet i Bergen. På enkelte tungt trafikkerte strekninger, med inntil 20 busser i timen,finnes ikke busslommer. Resultatet er at trafikken går i sneglefart. Også bussene blir stående fast i kø, på grunn av dette.

1

Det er bra skatte og avgiftpengene dine brukes til noe fornuftig, og at du får føle resultatene på kroppen. :-(

Det minner om et sted her i nærheten hvor de la ned et mye brukt busstopp, og flyttet det 500m. Problemet er at bussrutene var lagt om imens slik at ingen busser kjørere lengre forbi det nye stoppet. Det gamle stoppet ville fungert fint om det ikke var fjernet.

1

Trondheim er totalt rasert av Rita Ottervik. Bror`n prøver så godt han kan å kompensere med etablering av sexklubber, men det hjelper lite.

Fine hovedgater blir overtatt av sykkel og sandaler. De kaller det miljøpakken, men hvor er miljøgevinsten når du bruker 3 ganger lengre tid på bykjøring nå, enn før megga fra Fosen kom til byen.

1

Vet om noen som demonstrer mot dette ved og holde lav fart foran bussen.... Er jo ikke bare i Trondheim slikt gjøres.

1

Det der virket idiotisk ja. Men dessverre bare et av mange tilfelelr der man bruker masse penger på å lage noe som er dårligere enn utgangspunktet.

Det kalles miljøpakke, og den består i at man får bilene til å stå unødig mye på tomgang, det virker ikke helt logisk.

Og dessuten så reduserer den trafikksikkerheten. Noen kommer til å kjøre forbi, og en gang iblant så går det galt. Noen ganger så blir det påkjørsler bakfra når all trafikk har stoppet. Også vil det nok oftere bli situasjoner der biler presser seg inn like forasn bussen i kryss der bilen egentlig burde ventet (kan jo være litt tvilstilfelle iblant om man skal kjøre eller vente). For mesn man før visste at man bli liggende bak bussen til neste bussstopp og s er man forbi, så blir det nå til at man må holde seg bak bussen helt til man skal forskjellig vei, og med alle stopp så kan det bli lang tids venting. Og når biler hiver seg inn foran så må bussen regne med en del bråstopper iblant med stående passasjerer.

Også steder jeg kjører iblant har de prestert å kløne det til så ting blir verre for alle enn det var før. Ble jo flott asfalt da, men det hadde vært bedre om de dro frem de gamle tegningene istedenfor å lage nye med forverringer.

Jeg lurer på hvordan de som planlegger veier tenker. Et sted så ville de gjøre at folk velger en omkjøringsvei istedenfor å kjrøe gjennom sentrum, og metoden var å gjøre det vanskeligere å kjøre gjennom byen. Et av tiltakene var å la fortaushjørneen i kryss gå langer ut så det ble trangere sving for de som kommer fra sidegater. Men det de nok ikke tenkte over var at de som kommer fra sidegater gjør det fordi de har et ærend der inne, og da må de gjennom byen, for det nytter ikke å kjøre omkjøringsveien forå komme til ei sidegate inne i byen, da må man gjennom byen uansett.

Gjennom byen er veien laget så smal at vanlige lastebiler må delvis inn i sykkelfeltet hvis de møter en tilsvarende lastebil og vil ha noen få mm mellom speilene. Og det er en vei som er fullstendig rehabilitert nå nettopp.

Det burde være et krav at de som skal planlegge veier i byer har kjørt eller gått gjennom traseen og at de har normalt vett. Ser ut som det ikke er tilfelle alltid.

1
Jan Vi har samme problemet i Bergen. På enkelte tungt trafikkerte strekninger, med inntil 20 busser i timen,finnes ikke busslommer. Resultatet er at trafikken går i sneglefart. Også bu...

Vi har samme problemet i Bergen. På enkelte tungt trafikkerte strekninger, med inntil 20 busser i timen,finnes ikke busslommer.

Det er jo "genialt" f. eks vedSandviken kebab. Busslommene er murt igjen, og bussene må stoppe UTE i veien. Samme med stoppmulighetene foran kebabbutikken: De er murt vekk, og der er stopp/parkeringsforbudt-skilt. Så blir det mye stress og farlige situasjoner, bla. fordi det er vanskelig å både parkere og snu, og vanskelig å komme seg forbi buss somstår på holdeplass.

Det var mye bedre før.

"Genialt" trafikkopplegg.

Det glade vanvidd å kalle det "miljøpakke" å bidra til å korke trafikken.

1
Premonition Blir sikkert bra hvis det kommer en utrykningsbil som ambulanse eller brannbil. Latterlig.

Vi har fått noen nye høye kantsteiner flere steder i byen. Har mere enn en gang fått blålys bak meg men det er bare å gi faen for man har ikke noe sted å gjøre av seg så tingene må ta den tiden det tar.

Sist gang så kjører jeg etter en SUV når ambulansen kommer på utrykning til sykehuset. Han velger å stoppe helt før han klatrer over kantsteinen for å komme ut av veibanen. Så da står vi der helt stille mens han gjør det i krabbefart. Jeg har ikke muligheten til å følge etter uten å ødlegge bilen så jeg drar litt på med sykebilen i hælene til jeg kommer til en rundkjøring der jeg kan slippe den forbi. Siden dette er en ønsket sitvasjon så gidder jeg ikke å la meg stresse opp

1
hillebillys Vet om noen som demonstrer mot dette ved og holde lav fart foran bussen.... Er jo ikke bare i Trondheim slikt gjøres.

Jeg har faktisk selv ved et par anledninger sinket bussen pga ei gate i Oslo (lurer på om det heter grev Wedels plass der) som vi bilister blir hindret fra å kjøre for at bussen skal få fortrinn ved at vi hindres.

Ene gangen så kom jeg kjørende med bilen min i ei enveiskjørt gate, men gata rett frem (den omtalte, ca 10-20 meter lang) hadde jeg ikke lov å kjøre, for den var kun for busser, til venstre var det stengt pga et arrangement og til høyre var det forbudt for motoriserte kjøretøy. Dette kan da ikke stemme, jeg får se hvilken vei jeg kan kjøre,så tuter det bak meg (jeg har jo stoppet). Jeg kikker over skiltene i alle fire retnigner og ser at jo det er faktisk riktig at jeg ikke har lov å kjøre ut fra krysset i en eneste retning, sev om jeg kom lovlig inn dit via den enveiskjørte gata. Etter å ha forsinket bussen bak meg litt så velger jeg å kjøre rett frem (kun lov for buss).

Andre gangen skulle jeg levere last til ei adresse som i praksis betyr å legge det på fortauet, og det er så tungt at jeg må bruke kran (altså parkere der jeg skal levere). Dette er en åpen plass der jeg kan stå langs fortauet uten åp være iveien for noen og letteste måten å få manøvrert en nesten ti meter lang lastebil slik er ved å kjøre rundt kvartalet en gang så jeg kommer til og fra uten å rygge i det hele tatt og uten å være unødig til hinder. men en slik runde er jo forbudt pga bussgata, så det utgår, og jeg velger å heler snu (som betyr en del rygging) på den åpne plassen der, og mens jeg holder på å snu der så kommer det en buss som pent må vente for jeg står jo omtrent på tvers akkurat da.

Så kan man jo bare tenke seg til hvor mange ganger busser blir hindret pga slikt når bare jeg i en by jeg sjelden er i har hindret bussen to ganger der (og det er et sted jeg sjelden er også), bare fordi jeg er en lovlydig fyr. Skulle jo riktignok bare blitt stående i krysset til arrangementet var over og skiltinga var vekk om jeg hadde vært helt lovlydig, men jeg skulle vel sikkert et eller annet sted og visste ikke hvor mange timer det ville ta før dette arrangementet som sperret enkelte gater var over.

Ellers så er det irriterende når busser får flotte sær-rettigheter, og så skal ta seg enda mer til rette. En gang jeg kjørte inn til Oslo så var det en vei med to felt i samme retning. Et vanlig felt og et bussfelt. Vi var to kjrøetøyer der, en buss og meg i bilen min som innhentet bussen. Å få til at et kjøretøy passerer et annet når det er to felt i samme retning burde være verdens enkleste sak, men problemet var bare at bussen lå i feltet alle kan benytte, mens jeg ikke har lov til å bruke buss-feltet. Den vilel ikek flytte seg, så jeg blinket med lysa og tutet neon ganger og det gikk mange km før den omsider måtte over i høyre for å komme seg til et busstopp.

Det vilel vært fristende å kjøre forbi i biussfeltet, men det kan jo hende det er en sånn idiot i bussen (er nok det siden han kjrøer slik) som har kamera for å dokumentere de som kjører bil i bussfeltet (har lest at noen har det for å ta bilde når de havner bak biler som blokkerer dem i bussfeltet), så da kunne det jo hende han sliper meg forbi, for så å legge seg inn rett bak og knipse bilde og så blir det bot med tydelig bevis (uten foranledningen selvfølgelig). Men hadde jeg hatt kamera i frontruta med film av hele greia så hadde jeg nok kjørt forbi, for da hadde det vært lett å dokumentere grunnen til dette og da er det vel bussjåføren som hadde fått trøbbel tenker jeg.

1
sl500 Vi har fått noen nye høye kantsteiner flere steder i byen. Har mere enn en gang fått blålys bak meg men det er bare å gi faen for man har ikke noe sted å gjøre av seg så tingene må...

Samem opplegget har vi fått i nærmeste by. Enveiskjørt gate som da natuyrligvis er smal og har fått høye kantstein. Dette er ei gate der det i rushen blir kø, og som er viktig utrykningsvei for store områder. Og bare sånn i tilfelel noen har fått to hjul opp på fortauet og krabber fremover i kø-fart så flere bak kan komme op på fortauet så er det plantet trær helt ute ved fortauskanten med korte mellomrom så man kan få stoppet bilen der selv om noen kasnkje er kommet bare halvveis opp og sperrer fullstendig. Og biler må unna på et vis om man skal slippe frem brannbiler (politi og ambulanser kan nok lirke seg forbi personbiler om de er plassert helt ute til siden.

Sist gang jeg skulle slippe frem utrykningskjøretøy var i forrige uke, da slapp jeg den først frem ved å stoppe så den kom inn i rundkjøringa, og så slapp jeg den samme frem en gang til like etterpå ved å kjøre bilen ut av veien (ut på gresset i yttersving) i den samme rundkjøringa.

Som sikkert noen har skjønt så kjørte ambulansen feil i rundkjøringa på første forsøk. Har minst tre ganger før sett utrykningskjøretøyer som kjører feil og rygger for å komme tilbake (to tilfeller ned blindveien til meg og så rygge opp igjen).

For øvrig ekstremt mange som tar lite hensyn til utrykningskjøretøy med blålys. Har selv sett en som kjørte mange km med blålysa bak seg og passerte mange gode steder å slippe den forbi der han kunen svingt inn på busslommer eller tatt sidevei det er lite sannsynlig ambulansen skal (og i så fall lett å kjrøe forbi der pga lite trafikk). Jeg lå selv et godt stykke bak i starten (etter å ha stått ei stund og ventet for å slippe frem ambulansen som så dro ifra meg før jeg kom like bak pga sinke foran.

Og jeg har blitt tutet på av drosjesjåfør en gang jeg valgte å vente til en ambulanse hadde passert istedenfor å kjøre utpå hovedveien gjennom byen en dag med mye trafikk (men ledig luke som jeg hadde benyttet om det ikek var for ambulansen som var på vei gjennom hovedgata).

1
ducatiboy72 I Trondheim tar ikke bussene trafikkreglene så nøye, så ser ikke helt behovet for bussholdeplasser... https://www.icloud.com/photostream/#A3GWZuqDGlqJAm

Forbikjøring over dobbel heltrukket linje ja. Det så jeg senest i går da en BMW med Bærums-skilter uten å bruke blinklys kjørte forbi meg over heltrukket dobbel sperrelinje i mer enn fartsgrensa etter å en tid ha holdt altfor kort avstand til forankjørende (meg). Fire lovbrudd på under et minutt.

Og angående teksten bak på bussene så har vi her "Vi kjører for deg" bakpå bussene, men det stemmer jo ikke, pog det burde helelr stått "Vi kjører foran deg"

1
ducatiboy72 I Trondheim tar ikke bussene trafikkreglene så nøye, så ser ikke helt behovet for bussholdeplasser... https://www.icloud.com/photostream/#A3GWZuqDGlqJAm

I Trondheim tar ikke bussene trafikkreglene så nøye

Hvor i landet trur du busser tar vikeplikten nøye??

Må være en gudsforlatt sted med tre-fire innbyggere. For jeg har aldri opplevd att bussen opprettholder vikeplikten sin.

Men Trikken derimot, den har jeg opplevd har hjulpet meg frem, tros for att jeg hadde vikeplikt.

1
Spartana Samme fenomen i Drammen og samme sak i Oslo kommune også.

Uffda, og det som er ille er at jeg kjente igjen et navn i artikkelen, et navn som dukker opp stadig i forbindelse med rasering av trafikkløsninger heromkring. Når han er så involvert i fjerning av busstopp og også er involvert i trafikkplanlegging heromkring så er det bare et spørsmål om tid før han begynner med også denne formen for rasering her.

Eller så ser jeg det blir kommentert under et bilde:

"Vi blir oppfordret til kompiskjøring for å redusere bilbruken. Hvor skal vi nå kunne stoppe og plukke opp andre, spør en oppgitt Konnerudbeboer."

Det er faktisk et veldig viktig poeng, jeg har selv mange ganger svingt inn på bussholdeplass og plukket opp eller satt av en kolleger. Å stoppe midt i veien ville ikke vært like greit (verre å bli påkjørt bakfra i personbil enn i buss, pluss at jeg er mindre synlig og færre forbventer en stopp midt i veien enn om jeg hadde kjørt buss).

Et annet viktig poeng som ble nevnt er at det henfer bussene er foran ruta, og da stopper de jo opp litt for at de ikke skal kjøre fra folk. Og når en buss står slik midt i veien, da blir det kaos.

Og jeg har selv en gang tatt bussen, og den svingte inn på en busholdeplass og tok på passasjerer. Så var det av med håndbrekket, og........... Nei, det løsnet ikke, så der stod vi bom fast og kom ingen vei. Bussjåføren prøvde en del ganger uten hell før han gikk til nærmeste butikk for å låne telefonen, og etter nesten en time så kom det en buss med en mekaniker i og vi kunne kjøre videre i den andre bussen mens mekanikeren fikk en jobb å kjøre før han sikkert kunne kjøre bussen vekk fra holdeplassen. Når slikt skjer på en holdeplass så er det bare vi som tok bussen som blir en time forsinket. Om dette hadde vørt i veien så ville ganske mange flere blitt forsinket. Og blokkeringen ville fortsatt etter at vi hadde dratt med den andre bussen.

Og tenker virkelig ike disse trafikkplanleggeren over at de forsinkelsene de lager i trafikken når alle trafikk stoppes mens passasjerer kjøper månedskort også rammer busser lenger bak? For når en buss stopper trafikken og mange biler så kommer helelr ikke bussen lenger bak seg frem. Og i byer så er det ofte ikke så lenge mellom bussene, pg det kjører ofte ganske samlet når mange busser starter samtidig fra sentrum hvert 5. minutt i diverse retninger (med fellesstart).

Trafikkplanlegging går nå dessverre ikke ut på å sørge for smidig trafikk, men å sabotere maks for bilister i håp om at de gir opp å bruke bilen, selvfølgelig helt uavhengig av om det faktisk er praktisk mulig å ta bussen.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...