Ja da har det seg sånn, at for første gang i mitt liv, har jeg prøvd en BMW, å ikke hvilken som helst BMW, men en M5 av forrige generasjon(Bangle).
For å si det slik kommer nok denne oppleveslen til å sitte i meg resten av livet....alle som er bilinterresert skulle ha sjansen til å kunne eie en sånn før man tok "kveld", opplevelsen når M knappen ble trykket inn er vanskelig å forklare....å den lyyyyden...fu ck yea.
Greit nok at en 6er diesel høres greit ut, men denne kan ikke beskrivese med ord
Det er alltid moro å prøvekjøre noe som er langt over det man er vant med ytelsesmessig. V10 er gromt, men enkelte V8 motorer er ikke borte de heller. Som for eksempel i Mercedes SLS.
M5 og M6 med V10 er klassikere og vil gå inn i historiebøkene som det råeste BMW hadde av sportslige sedanene i alle fall 7 år etter 2013.
Syk gassrespons og svært morsomme ytelser, men de drikker visst olje og blir jo naturligvis ofte herjekjørt med, så jeg er dessverre usikker på hvor gode de er å kjøpe som 8 år gammel bruktbil. Prisene begynner å bli smått tålelige.
Ja hadde det bare vært min bil, kunne vel muligheten bydd seg-:)
1
SUV_4WD
Ja da har det seg sånn, at for første gang i mitt liv, har jeg prøvd en BMW
Selv kjørte jeg BMW allerede før jeg fikk sertifikat, den tredje bilen jeg kjørte var en 316 sedan skolebil i 1995. Nå har jeg kjørt over 100 biler (hvertfall om man tar med lastebiler) og er oppe i 2 stk BMW siden jeg har kjørt en i 2005 også (316 stasjonsvogn). Disse var imidlertid bare helt vanlige biler og ikke noe spesielt med.
Og i tilfelle ferrek lurer på fargene så husker jeg ikke fargen på den første, mens stasjonsvogna var sølvgrå.
Min S5 hadde også direkteinnsprøytning (TFSI), men den hadde skikkelig grom lyd både på tomgang og ved lave turtall.
Motoren eller eksoslyden. Vet nå at 1.4 TSI'en jeg hadde hørtes helt usannsynlig og ubeskrivelig forferdelig ut på tomgang (dog hørtes den som en fantastisk deilig ut i forhold til alt av dieselmotorer på tomgang.... uansett antall sylindre).
Det er nok vanos rassel, men bare en skjønnhetsfeil som lett fikses ved å trykke på gassen. V10ern låter jo som en F1 bil på høyt turtall, og den går jo til hele 8250 o/min :)
Men VANOS er jo noe BMW har hatt lenge uten at det blir noe ekstra støy av det. Det er jo spesielt denne S85B50 som er blitt kritisert for å ha hard gange på lavt turtall.
Med direkteinnsprøytningen som er på de moderne bensinmotorene nå så er litt av gromlyden på spesielt tomgang borte (spesielt de med turbo etterhvert). Moderns 116i høres nesten litt ut som en varm og god dieselmotor når den er kaldstartet. Samboerens E200 CGI har samme tendensen. Man hører klar forskjell, men lyden er i den retningen.
Jeg husker også at min Z4 3.0si (direkteinnsprøytning 265hk) hadde mindre pen motorlyd på tomgang og lave turtall, og spesielt om man åpnet panseret, enn min forrige Z4 2,2. Dette pga innsprøytning.
Jeg tror at jo mer hk pr liter jo mer "kakling" og tikking selv på bensinmotorene.
Det er hørbart på V10 M5 og 3.0 si, men det er mye verre på de nyeste V8 turbo. F eks M5 F10 høres jo faktisk nesten ikke ut som en V8, selv på høye turtall.
Det er nok først og fremst eksoslyden som er grom.
Men enkelte BMW bensinmotorer med 6 eller flere sylindre har så mye motorstøy og så dempet eksoslyd på tomgang at raklingen blir dominerende selv uten å åpne panseret.
Min"pendling" og på i overkant 14 km hver vei til og fra jobb. Og om 6 uker blir det enda kortere.
Foreløbig er jeg veldig godt fornøyd med at bilen en litt mere sportslig (og litt mindre komfortabel). Neste vår/sommer får jeg sjekket ut hvorda det er å kjøre dagsetapper på 1000 km.
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
Med Hyundai Grandeur Heritage så har Hyundai kvittet seg med det gamle drivverket, og erstattet det med et helelektrisk system.
Interiøret har naturligvis også fått seg en overhaling.