Bil esc

Innlegg

Bil

Hook123

rele, watt, amp

Hei. Kjøpte et rele til 1000 meterne her om dagen. Det står max 2x125 watt, samt 2x15amp på dem. Problemet er at lysene mine til sammen tilsvarer 270 watt.

Blir dette et problem? Er ikke 30amp x 12 V = 360 watt?

1
21 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Blir dette et problem?

Ja, det blir et problem, du har nemlig ikke lov til å ha mer enn 4 fjernlys på bilen din, og det vil si to ekstralys. Disse kan vel være på max 55W hver, totalt 110W. Så da betyr det at du har satt på mer ekstralys enn du har lov til og dermed kjører ulovlig om du monterer de planlagte 6 ekstralysa dine.

Link til regelverket:

http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Fakta+og+statistikk/Sikker+bil/Passiv+sikkerhet/Bilens+lys

I tillegg så må du også huske å sjekke total lystyrke ved å summere bilens langlys og de du vil montere på, se linken for info om det også.

Jeg tror det er mulig å ha flere ekstralys ved å ha skillerele sånn at det ikke er mulig at mer enn lovlig antall lyser samtidig, men det stod det ikke noe om i linken, mulig det bare gjelder lastebiler.

1

Takk for svar og link!

Nå nevnte jeg ikke at jeg er i Finland, og at det er 5 ekstralys på 55w hver. Det er jo andre regler her når det gjelder lux watt osv. I forrige måned sa de på eu-godkjenninga (mesta) at jeg kunne sette dem på i Finland i henhold til det jeg hadde av Lux.

PS: Disse lysene stod på bilen før, men da med et Bosch rele, og det ble montert av en mekaniker. Derfor går jeg ut i fra at det er trygt. Jeg antar (har ikke sjekka det) at dette releet også er på 30 amp. Kan sjekke det i morgen.

Er det noen som vet om et 30 ampers rele med 12 V alltid takler like mye watt, eller er det ulikt fra rele til rele?

Jeg gjetter at biltema releet utgjør max 2x125 watt for å være "på den trygge siden". Men kjipt om jeg tar feil og kablene svies.

1

For å forklare litt. Lysene på bilen, Audi A4 1998, er farlig å kjøre med. Kvinnfolket og ungen kjører ofte med den og nå som høstmørket er her ser jeg helst at bilen står i ro om kveldene til jeg finner en løsning. Nærlyset føles som det lyser 15-20 meter sånn at jeg skimter hva som er der fremme, men når jeg møter biler og blender ned må jeg gjette hvor jeg kjører. Langlyset er heller ikke noe å skryte av.

Dette ble jeg varslet om da jeg kjøpte bilen, at det var uorginale stylinglykter som kun dugde om sommeren. Orginal lyktene fulgte med, men de ble desverre herpa under flytting og de var visstnok ikke så bra heller i følge selgeren.

Har lest en del på nettet og mange sier det samme. Når jeg får tid og råd skal jeg gjøre dette: http://audiclub.dk/artikler/artikel.php?20

Men inntill videre har jeg kun disse ekstralyktene altså.

Håper på gode tips! Takk på forhånd!

1

hei, hva det er av regler der du bor, kjenner jeg ikke, derfor antar jeg at det er ok.

På en annen side, så ser jeg ingen problem med flere lys og mer W på fjernlysa, da dem ikke skal brukes når det kommer biler i møte uansett.

ditt rele, har altså 2 utganger til lys/forbruker, og pr utgang er det 15A altså 180W pr utgang 15A er dermed nok til 2 stk 55W pærer.

så dermed klarer du ikke mer en 4 X 55W siden du ikke får koblet den 5 pæren 50/50 pr utgang.

2
Bill_Babba hei, hva det er av regler der du bor, kjenner jeg ikke, derfor antar jeg at det er ok. På en annen side, så ser jeg ingen problem med flere lys og mer W på fjernlysa, da dem ikke s...

På en annen side, så ser jeg ingen problem med flere lys og mer W på fjernlysa, da dem ikke skal brukes når det kommer biler i møte uansett.

Jeg ser to problemer med mer lys på fjernlysa. Det ene er at en del folk dessverre ikke er så flinke til å dimme lysene når de møter andre biler.

Det andre er at når man må dimme ned så blir det en større overgang å gå fra "fullt dagslys" til svake nærlys (som han sier han har) enn å gå fra noe mer lovlige langlys til de samme nærlysa.

Det blir jo sånn at man kan se gasnke godt i en mørkt rom etter litt tilvenning, men ikke om man kommer rett fra dagslys. Øynene justerer ikke pupillene på null komma niks, og farer kan dukke opp på den tiden.

2
Bill_Babba hei, hva det er av regler der du bor, kjenner jeg ikke, derfor antar jeg at det er ok. På en annen side, så ser jeg ingen problem med flere lys og mer W på fjernlysa, da dem ikke s...

Hei, og takk for svar! Men, hvorfor er to utganger på 180w pr nok til kun 2 extralys på 55w hver? Releet er kun i bruk til ekstralysene, ikke noe annet. Sorry at jeg er litt grønnskålling.

PS: De to ledningene fra releet går inn på en plugg som alle extralysene får strøm fra.

1
Hook123 Hei, og takk for svar! Men, hvorfor er to utganger på 180w pr nok til kun 2 extralys på 55w hver? Releet er kun i bruk til ekstralysene, ikke noe annet. Sorry at jeg er litt grønns...

PS: De to ledningene fra releet går inn på en plugg som alle extralysene får strøm fra.

når du nevner 2X15a så regner jeg selvsagt med att releet har 2 utganger.

og dette med 15a og kun 2 X 55W pærer er fordi det er snakk om spenningstap, som vill komme og kretsen skal tåle det ;-)

165W er så nære 180W att releet kan brenne når en får spenningsfall.

Men, når du nå sier att du i realiteten har ett 1X30a rele.

altså 360W så kan du helt problem fritt kjøre med 5 X 55W pærer over en 30a rele og sikring. Og ingen problem med spenningsfall det er tvilsomt att den vill dette så mye.

1
SUV_4WD [sitat…] Jeg ser to problemer med mer lys på fjernlysa. Det ene er at en del folk dessverre ikke er så flinke til å dimme lysene når de møter andre biler. Det andre er at når man m...

Jeg ser to problemer med mer lys på fjernlysa. Det ene er at en del folk dessverre ikke er så flinke til å dimme lysene når de møter andre biler. Det andre er at når man må dimme ned så blir det en større overgang å gå fra "fullt dagslys" til svake nærlys (som han sier han har) enn å gå fra noe mer lovlige langlys til de samme nærlysa.

den første delen, der skal jeg være enig.

Men den siste delen blir jo feil, for da har du jo den møtene bilen sitt lys også. event lyset til den bilen du når igjen.

1
Bill_Babba [sitat…] den første delen, der skal jeg være enig. Men den siste delen blir jo feil, for da har du jo den møtene bilen sitt lys også. event lyset til den bilen du når igjen.

Men den siste delen blir jo feil, for da har du jo den møtene bilen sitt lys også. event lyset til den bilen du når igjen.

Jeg vil nok si at lyset fra den møtende bilen (selv ved riktig bruk) er mer til plage enn til nytte, da det tross alt lyser imot meg. Skal jeg kjøre i mørket med kun nærlys så er det bedre uten enn med møtende trafikk synes jeg.

Og selv om man jo har noe ekstra lys fra enten møtende elelr forankjørende så har mam nfremdeles dårøligere lys enn med eget langlys. Og pupillene har åpnet seg mer om man har veldig godt lys, og derfor så ser man dårlig i mørket.

Du har helt sikkert kjørt fra sterkt dagslys inni tunneller og synes det blir veldig mørk, mens det ikke virker fullt så mørk der inne når du kommer inn i tunnellen om natta fra mørket ute. Det er ikek noe mørkere i tunellen om dagen (helelr tvert imot ytterst), men man ser likevel dårligere der inne i starten når man like før har hatt veldig godt lys. Så godt lys har ikke bare positive sider nrå man tross alt må innom dette med dårligere lys (kun nærlys) akkurat på den delen av kjøringa der det kreves mest presisjon, altså ved møte av andre.

1
Bill_Babba [sitat…] den første delen, der skal jeg være enig. Men den siste delen blir jo feil, for da har du jo den møtene bilen sitt lys også. event lyset til den bilen du når igjen.

Men den siste delen blir jo feil, for da har du jo den møtene bilen sitt lys også. event lyset til den bilen du når igjen.

Tror du får ta deg en samtale med en øyelege, for da vil du få et litt annet syn på dette.

Øynene er avhengig av kontrast for å kunne skille ut detaljer. For å venne seg til overgangen fra mørke til lys, trenger øynene ca. et halvt minutt.

Fra lys til mørke, derimot, trenger øynene ca. en halv time på tilvenningen.

Det er derfor det IKKE er smart i det hele tatt å kjøre med alt for mye lys på fjernlys(som f.eks kurve/tåkelys + ekstralys), for du blir mer eller mindre sittende i blinde nå du går over til nærlys. Hvor ille dette oppfattes vil variere med alder.

2
nometalhorse [sitat…] Tror du får ta deg en samtale med en øyelege, for da vil du få et litt annet syn på dette. Øynene er avhengig av kontrast for å kunne skille ut detaljer. For å venne seg t...

Fra lys til mørke, derimot, trenger øynene ca. en halv time på tilvenningen.Det er derfor det IKKE er smart i det hele tatt å kjøre med alt for mye lys på fjernlys(som f.eks kurve/tåkelys + ekstralys), for du blir mer eller mindre sittende i blinde nå du går over til nærlys

Enig.

Og jeg kom på at jeg tok for en tid siden en test på dette. Det ble litt mørkt når jeg skulle kjøre båt, så jeg satte på to langlys som pekte forover. Plasseringa var langt fra optimal fant jeg ut, for rett over frontruta så skinner det mye på det hvite dekket foran som reflekterer lys. Så får jeg opplyst sjøen litt foran båten, og det er det av nytteverdi.

Men når det gjelder å se hvor holmer og skjær er og orientere meg (har jo kjørt samme sted mange ganger i dagslys, så jeg er jo kjent der, men må jo vite hvor jeg er) så ble det verre, for når jeg kikket rundt så virket det ekstremt mørkt.

Jeg har etter hvert funnet ut at det beste er å kjøre uten lys (bortsett fra lanterner da) og kun bruke et arbeidslys foran (plassert helt foran så jeg slipper gjenskinn fra dekk) når jeg skal legge inntil land og finne egnet fortøyningsfeste og slikt eller hvis ekkoloddet viser at det blir veldig grunt så det er på tide å sjekke om jeg er kommet til tvilsomt farvann.

Å kjøre med voldsomt mye lys hele tida (som jo ville vært ok) er ikke noe alternativ pga begrenset strømproduksjon, særlig i lav fart som man jo holder når det er mørkt.

Billbabba kunne jo kjøpe seg biltermometer fra Biltema av samme typen som jeg har. Det lyser nemlig opp på en måte som han mener er helt ok. Den gir nemlig fra seg en stor del av lyset i retning øynene istedenfor mot tallene jeg er interessert i å se. Tenkte jeg skulle legge ved link, men nå finner jeg bare en del andre termometer som ser ut til å være opplyst på en litt mer fornuftig måte. Hva kan det komme av da?????

Jeg har kjøpt nytt termometer et annet sted og skal bytte til dette, da hensikten med belyst termometer ikke er å få mest mulig lys inn i øynene, men å få belyste og lettleste tall.

1

Dette releet brukte jeg før: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Elektrisk-anlegg/Rele/Rele-42134/ (det jeg har er Bosch, hva de selger på biltema vet jeg ikke)

Dette releet kjøpte jeg nå: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Monteringssett-for-ekstralys-42686/ (nederste bilde, 42688)

Lyktene jeg skal bruke ser ut som de nederst her (5stk):http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlysrampe-42373/

Skal koble de til i dag og iallefall teste.

1
nometalhorse [sitat…] Tror du får ta deg en samtale med en øyelege, for da vil du få et litt annet syn på dette. Øynene er avhengig av kontrast for å kunne skille ut detaljer. For å venne seg t...

Det er ikke snakk om overgang til mørket. fordi det skal ikke være mørkt når en må ned til nærlys, fordi da har du annet kjøretøy som også har lys. Så sant du ikke er en slik tulling som dimmer når det er 3km fram til møtene bil.

1
SUV_4WD [sitat…] Jeg vil nok si at lyset fra den møtende bilen (selv ved riktig bruk) er mer til plage enn til nytte, da det tross alt lyser imot meg. Skal jeg kjøre i mørket med kun nærly...

Jeg vil nok si at lyset fra den møtende bilen (selv ved riktig bruk) er mer til plage enn til nytte, da det tross alt lyser imot meg. Skal jeg kjøre i mørket med kun nærlys så er det bedre uten enn med møtende trafikk synes jeg.

Da må du slutte å se inn i lyset. Hold øynene dine ved siden av og ikke i lyktene på møtende bil. Prøv og du skal se det funker.

Hvorfor skal du kjøre rundt i mørket på nærlys, når det ikke er noen andre biler der?

1
Bill_Babba [sitat…] Da må du slutte å se inn i lyset. Hold øynene dine ved siden av og ikke i lyktene på møtende bil. Prøv og du skal se det funker. Hvorfor skal du kjøre rundt i mørket på næ...

Jeg kikker selvfølgelig ikke rett inn i lysene på bilen foran, men på veien. Men øynene har ikke et helt klart skille på at man ser på veien, men ikke to grader lenger til venstre, det er en gradvis overgang der, det vet du sikkert fordi man legger merke til ting langt ute i sidesynet selv om man i utgangspunktet kikker rett frem.

Og man må også huske på at selv om man lar være å kikke der lysene er så gir det negative virkninger, for det er et stort område man ikke får med seg hva som skjer i (fordi man ikke kikker der). Husk på at halvparten av alle elg kommer fra venstre. Og det å ikke oppdage elgen er ikke helt problemfritt dessverre. jeg har selv bråbremset for elg, men den kom fra høyre og jeg rakk å bremse i tide, men hadde jeg oppdaget det et sekund senere så hadde det vel muligens blitt et sammenstøt der.

Og jeg kjører selvfølgelig ikke rundt med bare nærlys i mørket om det ikke er andre biler (eller folk) der. Men noen ganger kjører man for eksempel bak en annen bil, eller det er for eksempel fotgjengere eller syklister i lysfeltet, og da tar man jo hensyn til dem og deres syn også. Jeg har selv merket mange ganger hvor ille det er for nattesynet når jeg sykler i mørket (med lys og reflekser) og møter biler som ikke dimmer ned, men holder langlyset hele tiden.

Og dette eksempelet med hva jeg vil foretrekke hvis jeg skulle kjøre med nærlys i og hadde valget mellom møtende trafikk eller ikke var mest for å presisere forkjellene på å få lys imot eller ikke og at dette ikke er noen fordel da det gjør mer skade enn nytte for eget syn i mørket.

1

Bill balla. Takk for svar. Jeg er desverre veldig dårlig på rele osv.... men sjekk linkene mine. Det nye releet er altså ett rele med to utganger. Altså ström ut til lysene. Det står på emballasjen 2x15 amper på det releet. Det gamle er et boschrele på 30, også med 30 amp. Men kanskje det er 30 amp på begge utgangene da? Det er dette jeg ikke helt fatter. Om det nye er svakere enn det gamle.

1
Bill_Babba så hva mente du med denne uttalelsen: PS: De to ledningene fra releet går inn på en plugg som alle extralysene får strøm fra.

så hva mente du med denne uttalelsen

Bill balla. Takk for svar. Jeg er desverre veldig dårlig på rele osv.... men sjekk linkene mine. Det nye releet er altså ett rele med to utganger. Altså ström ut til lysene. Det står på emballasjen 2x15 amper på det releet. Det gamle er et boschrele på 30, også med 30 amp. Men kanskje det er 30 amp på begge utgangene da? Det er dette jeg ikke helt fatter. Om det nye er svakere enn det gamle.

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...