Bil esc

Innlegg

Bil

Jarnagard

Oljeskift med pumpe

Hvor dårlig er dette for motoren på lang sikt i forhold til å skifte på "vanlig måte" ved å bruke bunnpluggen?

1
21 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Båtmotorer bruker jo denne teknikken hver gang, men de har gjerne en peilepinne som går helt i bunn. Så man får ut mesteparten av oljen.

Er ikke sikker på hvor mye du får ut på en bil. For en del år siden var det noen som skrev om dette til "Torkel" hos ViMenn. Svaret var vel at man kunne bruke denne teknikken, men at det var anbefalt en gang i blandt å gjøre det på vanlig måte med bunnpluggen ute...

2

Tror du må bruke vakuumpumpe som rommer 5-6 L, de koster 5-700 kr på båtutstyrforretning...

Er det ikke enklere å kjøre bilen opp på 2 ramper i metall som du får kjøpt på Mekk eller Biltema / Bilxtra ?

1

Har du bunnplugg med påmontert magnet,går sugepumpe greit over lang tid. Hvis du ikke får med all olje i bunnen,kan fint spon følge med igjen,men stoppes stort sett av oljefilteret. Påmonter på sugeslangen et 5mm messingrør med 4mm hull ca 40cm langt. dette holder seg "rett" når du stikker den ned i oljepinne hullet. gummislangen har en tedens til å bøye seg når det blir varmt. Sug ut oljen når den er varm, bilen stått ca 30min.

1
Jarnagard Takk for svaret. Oppfølgingsspørsmål, noen som har testet denne fra Biltema (til dette formålet)?

Den er ikke beregnet til å skifte motorolje med. Jeg vil annse den som ubrukelig av flere grunner men den mest åpenbare er at sugeslangen er for tykk til å komme ned hullet til peilepinnen. Det blir ikke noe bedre av at slangen er for kort. Biltema har en oljesuger med 6l tank til kr 549 som er helt grei. Min elektriske sugepumpe tok kvelden etter å ha sugd opp et par liter på båtmotoren så da kjøpte jeg en ny vakumsuger med 6l tank på Biltema

1

Kan selvfølgelig bruke bukker, det er bare et pes å ta av plastdekselet under motoren når jeg ikke kommer skikkelig under. På eldre biler er det mye enklere (ingen deksel, bare bunnplugg).

1

Men er det så vanskelig å skifte olje på ordentlig måte da? Vet f.eks. NAF ofte har kampanjer hvor de skifter olje gratis.

1
FrP-medlem Tror du må bruke vakuumpumpe som rommer 5-6 L, de koster 5-700 kr på båtutstyrforretning... Er det ikke enklere å kjøre bilen opp på 2 ramper i metall som du får kjøpt på Mekk elle...

Er det ikke enklere å kjøre bilen opp på 2 ramper i metall som du får kjøpt på Mekk eller Biltema / Bilxtra ?

Eller bare krabbe under bilen og bytte olje uten å kjøre den opp på rampe først. Dette krever imidlertid at man enten har nok bakkeklaring, eler at man kjører et sted der bakken ikke er helt jevn så man kommer greit til under bilen likevel.

På nåværende bil har jeg nok bakkeklaring til at jeg kan komme til med hendene overalt under mens bilen står på flatt underlag. Krabber jeg for eksempel inn på ene siden med hodet først så får jeg det mer enn halvveis, men det stopper opp når brystkassa møter mellomakselen.

På forrige bil (Sierra) så tok jeg oljeskift uten å løfte bilen, stod bare på et litt ujevnt sted i innkjørselen og tappet oppi et litt stort (men ikke så høyt) fat/balje. Men da jeg byttet eksosanlegg kjørte jeg opp på ei "rampe", eller rettere sagt et hjul opp på en europall (ca 15 cm) og brukte en vedkubbe for å då en grei overgang så jeg kunne komme opp på europallen (som en person holdt igjen med foten, for ellers så bare dyttet jeg alt unna når jeg rygget oppå). Passet for øvrig på at hjulet stod oppå en av treklossene før jeg krabbet under, ville ikke at en planke skulle kunne knekke under vekta av bilen mens jeg er under. HMS skal man ta seriøst (det stod forøvrig ikke noe på europallen om at den ikke var godkjent som bukk for bil, bare sånn i tilfelle noen lurer på om dette er riktig i HMS sammenheng).

1

Jeg har 235/40/18 og bruker Biltema sine bukker, og der må jeg bruke kantene, og det er helt uproblematisk. Det eneste du trenger å tenke på er at du ikke kommer for langt utpå kanten til en side, da vil den sikkert bikke over til en side.

En annen ulempe er at jeg ikke kommer oppå bukkene uten å 3" plank før bukken pga litt lav bil. Men det er en annen historie. På en OEM e39 så går det helt fint.

1
Roshmann Jeg har 235/40/18 og bruker Biltema sine bukker, og der må jeg bruke kantene, og det er helt uproblematisk. Det eneste du trenger å tenke på er at du ikke kommer for langt utpå kan...

En annen ulempe er at jeg ikke kommer oppå bukkene uten å 3" plank før bukken pga litt lav bil. Men det er en annen historie. På en OEM e39 så går det helt fint.

Ikke alle som skjønte dette. For eksempel sjåføren man ser ved 1:13 her:

https://www.youtube.com/watch?v=id8Cbpx9sDs

Trasig når frontfangerne hekter seg fast i ting så man må stoppe, husker det skjedde meg en gang jeg rygget ned en skråning og det flatet ut, da hektet frontfangeren og hengerfestet nedi samtidig, så da måtte jeg bare kjøre opp skråningen igjen, men det gikk greit. Etterpå fortalte jeg om at det var litt ledig plass der jeg hadde tenkt å parkere, og kommentaren da var "Du hadde vel ikke tenkt å kjøre ned der vel" men da hadde jeg jo allerede gjort det, uten skader for øvrig.

1
FrP-medlem Tror du må bruke vakuumpumpe som rommer 5-6 L, de koster 5-700 kr på båtutstyrforretning... Er det ikke enklere å kjøre bilen opp på 2 ramper i metall som du får kjøpt på Mekk elle...

Brukte i dag min nyinnkjøpte manuelle oljeskiftpumpe fra Jula. Tar 6 liter - men husk at det er en fordel at oljen er varm ! Har tidligere skiftet olje på mine biler ved oppkjøring på selvprod. ramper - men lett for at det blir oljesøl ved tapping gjennom bunnpluggen. Kjøper olje på Biltema og skifter selv ! MYE billigere enn på verksted ! Forøvrig er de metallrampene som. feks. Biltema har - for smale dersom du har bil med brede dekk - feks. 275/30 e.l. Ellers er de ok. De elektriske pumpene fungerer dårlig har jeg hørt(12V) Mange verksted benytter oljesugepumpe via peilerøret. Raskt og helt ok.

2
Jarnagard Kan selvfølgelig bruke bukker, det er bare et pes å ta av plastdekselet under motoren når jeg ikke kommer skikkelig under. På eldre biler er det mye enklere (ingen deksel, bare bun...

Nyere biler har deksler(ofte flere) som må fjærnes før en når i bunnpluggen- samt at oljefilteret kan være vanskelig å nå i. En må i alle fall ofte ha et spesialverktøy/tang til filteret. Varierer selvsagt med biltype. Forøvrig har jeg sluttet med oljeskift via bunnpluggen fordi det som oftest resulterer i tilsølt garasjegulv m.m. Siste gang var jeg så uheldig å velte karet med olje - og da ble det stopp !! Sugepumpe via peilerøret ble løsningen !

2
arnfinn.utgaard Nyere biler har deksler(ofte flere) som må fjærnes før en når i bunnpluggen- samt at oljefilteret kan være vanskelig å nå i. En må i alle fall ofte ha et spesialverktøy/tang til fi...

Nyere biler har deksler(ofte flere) som må fjærnes før en når i bunnpluggen- samt at oljefilteret kan være vanskelig å nå i

Ett tips er å bruke ett hullsagbor, og lage ett passelig hull i dekselet under tappepluggen.

Det gjør oljebytte lettere :)

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...