Bil esc

Innlegg

Bil

Spartana

130 km/t på nye motorveier

Det betyr vel noe sånt som at man kan passere 160 uten å miste lappen ?

Blå-blå regjering liker å kjørte fort.

Mange el-biler blir ihvertfall sinker i dette nye trafikkbilde.

1
43 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Blå-blå regjering liker å kjørte fort.

Vi har 130 veier i dag også, men fartsgrensen skal økes til 110.

1

På høy tid. E 6 gjennom Østfold, må da være en slik vei.

Vi på vestlandet, kan vel bare drømme i noen år til. Høyeste fartsgrense i Hordaland og Sogn og Fjordane, er i dag 80. Flere 80-veier har i den senere tid blitt nedgradert til 70. Det er billigere å skilte om, og sette opp nye fotobokser,enn å gjøre noe med veien, dersom en strekning har mange ulykker.

1
Jan På høy tid. E 6 gjennom Østfold, må da være en slik vei. Vi på vestlandet, kan vel bare drømme i noen år til. Høyeste fartsgrense i Hordaland og Sogn og Fjordane, er i dag 80. Fler...

Det er billigere å skilte om, og sette opp nye fotobokser,enn å gjøre noe med veien, dersom en strekning har mange ulykker.

Veier blir også nedgradert pga støy. Det klages på sus fra veien langt unna, men det forventes at naboen skal tåle støyen fra gressklipperen søndags morgen...

1
Isnot [sitat…] Vi har 130 veier i dag også, men fartsgrensen skal økes til 110.

Siden motorveiene gjennom Vestfold og Østfold faktisk er bygget for 130 km/t burde fartsgrensen på dem økes til 130.

Men vi må nok dessverre nøye oss med 110, i hvert fall foreløbig. Bondevikregjeringen sende et forslag om 110 til høring rett før valget i 2005. Dessverre ville nordmenn heller ha sosialistisk styre og en regjering som startet med å drepe forslaget.

1

Jeg tror det kommer 120 eller 130 om et år eller tre. Men det begynner med 110. Jeg tror de sparer de 10 siste som valgargument om 4 år :-)

1
Jan Det får meg til å mimre litt. På 70-tallet kjørte alle sosialister enten Citroen 2CV, eller Renault 4. Mottoet var, dersom vi er nødt til å kjøre bil, skal det i hvert fall ikke væ...

. På 70-tallet kjørte alle sosialister enten Citroen 2CV, eller Renault 4. Mottoet var, dersom vi er nødt til å kjøre bil, skal det i hvert fall ikke være gøy, eller behagelig

her på vestlandet kjørte nå de fleste boble da . Sosialister eller ei .

1
Hayek911 [sitat…] Så i Europa generelt og Tyskland spesielt er man ikke opptatt av trafikksikkerhet ?

Vi lever i et land med mye fjell og ujevnt terreng. Derfor er det ikke alle plasser man kan lage veier som kan matche den standarden som f.eks. i Tyskland, der veiene for det meste går rett frem.

Selv om man kan sprenge bort deler av fjellene, så må vi fortsatt til en viss grad bygge svingete veier. Å bygge motorveier med mye svinger sier seg selv at er en dårlig ide når fartsgrensen når 130 km/t.. Da får man ikke nok tid til å reagere på eventuelle farer som kan dukke opp.

1
Hayek911 [sitat…] Så i Europa generelt og Tyskland spesielt er man ikke opptatt av trafikksikkerhet ?

Man har i alle fall en annen tilnærming til begrepet. At høyere fart utgjør en større risiko for ulykker er det ingen tvil om, uansett argumenter.

Når det er sagt, jeg synes absolutt at veiene som er (og blir) bygget etter 130 km/t-standard før ha en fartsgrense på minst 110 km/t, i alle fall i sommerhalvåret. Disse veiene er i alle tilfeller langt sikrere enn en hvilken som helst 80-sone med møtende trafikk.

1
steib Man har i alle fall en annen tilnærming til begrepet. At høyere fart utgjør en større risiko for ulykker er det ingen tvil om, uansett argumenter. Når det er sagt, jeg synes absolu...

At høyere fart utgjør en større risiko for ulykker er det ingen tvil om, uansett argumenter.

Ja, men innenfor de hastighetsområder det er snakk om i debatten er det andre momenter som har større betydning for ulykkesrisikoen.

Avstand, dekk, veiens beskaffenhet, lys, konsentrasjon og ikke minst førerens ferdigheter og vurderingsevne.

1
SharkWave Vi lever i et land med mye fjell og ujevnt terreng. Derfor er det ikke alle plasser man kan lage veier som kan matche den standarden som f.eks. i Tyskland, der veiene for det meste...

Vi lever i et land med mye fjell og ujevnt terreng. Derfor er det ikke alle plasser man kan lage veier som kan matche den standarden som f.eks. i Tyskland, der veiene for det meste går rett frem.

Nå går det vel klart frem av tråden at det er snakk om motorveier som holder en standard som gjør 130 km/t forsvarlig.

For øvrig er det heller ikke slik at Norge er alene om vanskelige topografiske eller klimamessige forhold.

Frankrike, Italia m.fl. er gode eksempler på land som klarer å kombinere vanskelige naturforhold med et godt motorveinett.

1
SharkWave Vi lever i et land med mye fjell og ujevnt terreng. Derfor er det ikke alle plasser man kan lage veier som kan matche den standarden som f.eks. i Tyskland, der veiene for det meste...

Derfor er det ikke alle plasser man kan lage veier som kan matche den standarden som f.eks. i Tyskland, der veiene for det meste går rett frem.

Mange av motorveistrekningene i Tyskland holder selvsagt en enda høyere standard enn de norske.

Men det er enorm forskjell på å kjøre i 130 km/t og i 250 km/t. Jeg har en god del erfaring med kjøring i området mellom 200 og 250 på tyske motorveier. Det er en mye større utfordring enn å ligge i 130 gjennom Vestfold eller Østfold.

1
Hayek911 [sitat…] Nå går det vel klart frem av tråden at det er snakk om motorveier som holder en standard som gjør 130 km/t forsvarlig. For øvrig er det heller ikke slik at Norge er alene...

For øvrig er det heller ikke slik at Norge er alene om vanskelige topografiske eller klimamessige forhold.

Frankrike, Italia m.fl. er gode eksempler på land som klarer å kombinere vanskelige naturforhold med et godt motorveinett.

Det er greit nok, men det er fortsatt andre klimaforskjeller som er verdt å nevne. Du nevner Frankrike og Italia.. to land med forholdsvis tørt og varmt klima. Å kjøre i 130 km/t på knusktørr motorvei i 30 graders temperatur høres helt fantastisk ut, spør du meg.

Det som er "catchen" her vi bor er at slike forhold kan vi kun drømme om. Kanskje det er et par uker i Juli der vi kan sammenligne med f.eks. Italia.. men de kan man telle på en hånd.

Nei, her hjemme må vi ta til takke med nedbør og store snømengder i vinterhalvåret. Og når du tenker på å kjøre i 130 km/t på glatt motorvei i -10 grader så får fløyta en annen lyd.. Da er det er snakk om ørsmå marginer før ting kan gå galt. Derfor tror jeg ikke vi vil få se 130 km/t skilt med det første her i Norge.

1
Jan På høy tid. E 6 gjennom Østfold, må da være en slik vei. Vi på vestlandet, kan vel bare drømme i noen år til. Høyeste fartsgrense i Hordaland og Sogn og Fjordane, er i dag 80. Fler...

Flere 80-veier har i den senere tid blitt nedgradert til 70. Det er billigere å skilte om, og sette opp nye fotobokser,enn å gjøre noe med veien, dersom en strekning har mange ulykker.

Sånn er det på Østlandet også. Steinssletta har for eksempel fått redusert fartsgrense til 70, enda det er en ekstremt oversiktlig rett slette. Dette er den lange sletta når man nærmer seg Hønefoss på vei fra feks Oslo.

Riksvei 7 videre mot Bergen hadde imidlertid før en gammel svingete vei ned Ramsrudhelllinga (veien er der fremdeles, men nå kjører alle en ny vei). Der er det svingete og uoversiktlig og bratt, men likevel fartsgrense 80 og lov til å kjøre forbi. Jeg har aldri sett noen kjøre forbi, og selv når jeg har havnet bak saktegående hjulgående gravemaskin der så har jeg holdt meg bak selv om det er lov å kjøre forbi og fritt for møtende så langt jeg kan se.

1

130 km/t på sommeren og feks 100 km/t på vinteren er jo én mulighet. Det må jo ikke være samme grense året rundt.

1
SharkWave [sitat…] Det er greit nok, men det er fortsatt andre klimaforskjeller som er verdt å nevne. Du nevner Frankrike og Italia.. to land med forholdsvis tørt og varmt klima. Å kjøre i 1...

Det er greit nok, men det er fortsatt andre klimaforskjeller som er verdt å nevne. Du nevner Frankrike og Italia.. to land med forholdsvis tørt og varmt klima. Å kjøre i 130 km/t på knusktørr motorvei i 30 graders temperatur høres helt fantastisk ut, spør du meg.

Frankrike og Italia har faktisk både vinter og nedbør... argumentasjonen din er meningsløs.

1
SharkWave [sitat…] Det er greit nok, men det er fortsatt andre klimaforskjeller som er verdt å nevne. Du nevner Frankrike og Italia.. to land med forholdsvis tørt og varmt klima. Å kjøre i 1...

Det er greit nok, men det er fortsatt andre klimaforskjeller som er verdt å nevne. Du nevner Frankrike og Italia.. to land med forholdsvis tørt og varmt klima. Å kjøre i 130 km/t på knusktørr motorvei i 30 graders temperatur høres helt fantastisk ut, spør du meg.

Nå er det vel sånn at ihvertfall frankrike riktignok har 130 ved tørre forhold. Men er det vått reduseres fartsgrensen til 110..

1

Det betyr vel noe sånt som at man kan passere 160 uten å miste lappen

Men må man kjøre i 150-160 hvis det er 130 sone?

Hadde det vært 130 så hadde jeg nok holdt meg i 130 også. Det er forskjell på en 80 sone der du holder 90-100 enn i en 130 sone.

1
SharkWave [sitat…] Det er greit nok, men det er fortsatt andre klimaforskjeller som er verdt å nevne. Du nevner Frankrike og Italia.. to land med forholdsvis tørt og varmt klima. Å kjøre i 1...

Nei, her hjemme må vi ta til takke med nedbør og store snømengder i vinterhalvåret. Og når du tenker på å kjøre i 130 km/t på glatt motorvei i -10 grader så får fløyta en annen lyd.. Da er det er snakk om ørsmå marginer før ting kan gå galt. Derfor tror jeg ikke vi vil få se 130 km/t skilt med det første her i Norge.

Man skal alltid kjøre etter forholdene, så 130 fartsgrense betyr jo ikke at man skal kjøre i 130 når forholdene ikke tillater det. Uansett så er det helt forsvarlig å kjøre i 130 på motorveier store deler av vinterhalvåret, selv i Norge.

1

130 km/t ligger evt. flere år fram i tid. Og det kommer sannsynligvis mange nye streknings-ATKer dette året.

Når jeg leser enkeltes innlegg her på vgd så virker det som om flere er inne i en blå-blå "rus" for tiden der man er ekstremt optimistisk på grensen til det naive. Jeg forstår ikke helt den reaksjonen jeg.

Jeg får gjøre mitt beste for å "avruse" (les: hjelpe) de villfarne med linker til artikler som den over :)

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...