Bil esc

Innlegg

Bil

sabre2

Tid for høstens andre roadtrip.

Avgang 0800 fra Florida retning North Carolina i gråvær, som etterhvert gikk over i regn og senere skikkelig syndeflod da vi passerte på utsida av Jacksonville.

Men da vi kjørte inn i GA stoppet regnet, og da vi fortsatte fra Savannah etter lunch og tanking var det vær for å senke taket i bagasjerummet. Ikke allverdens med plass under dekslet, men nok for 2 for et par ukers tur. Og definitivt bedre enn Z4 en som vi brukte til Tyskland, Østerrike og Italia i august.

Som jeg vel har nevnt tidligere kan en som oftest holde bedre gjennomsnitt på interstaten her, enn en kan i Tyskland, da trafikken her er mer homogen så en kan holde fartsgrensa pluss 10mph uten all fartsvariasjonen en har i Tyskland. Så 856 km til Greenville NC gikk på rett over 7 timer pluss pauser. Altså gjsnitt på ca122kmt.

Men dette er egentlig en "pilgrimstur" til Kill Devil Hills NC hvor brødrene Wright fortok verdens første flygning med motordrevet apparat for snart 110 år siden. Så neste morgen kjørte vi ut til kysten i strålende vær i et landskap som etterhvert gikk over i sumper og laaange bruer. Selv de lange bruene var uten bommer!

GPSn tok oss greit til museet og minnesmerkene. Litt imponerende at disse 2 geniene bygde sin egen 4 cylmotor med OHC i 1903! Og konstruerte og utviklet "flyer" med en bakgrunn som sykkelbyggere. Den første motoren med 4 syl var forøvrig uten kjøling, så toppene ble rødglødende etter kort tid. Men så var de første turene så korte at det ikke hadde så stor betydning.

4
33 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Er det E93'en som er transportmiddel på turen?

Da har dere jo baksetet som bagasjeplass i tillegg.

1

Stemmer, og baksetet blir også brukt, men forsøker å unngå "løsøre" som blafrer under fart.

Dessuten betyr det at en må opp med taket ved stopp.

1

Etter besøket i Kitty Hawk kjørte vi lokale veier opp til Newport News i VA. Fortsatt nydelig vær, fine veier og mye å se langs atlanterhavskysten. Her betalte vi også 3$ i bompenger siste stykket forbi Virginia Bch og Norfolk.

I Newport News ligger eneste verft som er stort nok til å bygge hangarskip, og vi var så heldige at CVN 78 Gerald R Ford lå rett ved siden av veien. Utrolig så stort verdens største krigsskip er når det ligger ved siden av hus! Gerald R Ford er det første av en ny klasse hangarskip med svært mye ny teknologi. Bla elektromagnetiske katapulter/arrestingear. Og man har allerede strukket kjølen til CVN 79 Jon F Kennedy! Ved siden av lå slagskipet Wisconsin som tydeligvis var i møllpose. Og lenger bort lå 51 år gamle Enterprise ( verdens første atomdrevne hangarskip) som ble tatt ut av tjeneste i fjor.

Deretter kjørte vi under Chesapeak bay og videre til Richmond, hovedstaden i VA. Underveis dit gjorde vi en liten avstikker til "Norge", et over hundre år gammelt skandinavisk samfunn med veier med navn som Kristiansand Ave, og godt gammelt norsk grendahuset.

3
sabre2 Etter besøket i Kitty Hawk kjørte vi lokale veier opp til Newport News i VA. Fortsatt nydelig vær, fine veier og mye å se langs atlanterhavskysten. Her betalte vi også 3$ i bompeng...

I Newport News ligger eneste verft som er stort nok til å bygge hangarskip, og vi var så heldige at CVN 78 Gerald R ford

Kombinasjonen roadtrip og "samtaler" som blir avbrutt midt i en setningen kan ofte være litt uheldig :-)

Men det er nok flere verft som er store nok til å bygge hangarskip, dog ikke av den størrelsen Gerald R. Ford-klassen og Nimitz-klassen har. Alle av Nimitzklassen ble vel bygget i samme verft?

1

Det høres jo unektelig fint ut å ta en slik roadtrip i ny og ne. En voldsom snitt hastighet, man får til der borte.

Her er man jo heldig om man klarer 65 km/t på lange distanser.

1
Roshmann Det høres jo unektelig fint ut å ta en slik roadtrip i ny og ne. En voldsom snitt hastighet, man får til der borte. Her er man jo heldig om man klarer 65 km/t på lange distanser.

En voldsom snitt hastighet, man får til der borte.

Det er en bra snittfart i forhold til de relativt lave fartsgrensene.

Men jeg har mange ganger hatt snitt på over 140 km/t på dagsetapper på opp i mot 1000 km i Tyskland. Til tross for svært mye veiarbeid og trafikk som reduserer farten i venstre felt til 80.

1

Ribba:

ble avbrutt i skrivinga, og kom borti sendknappen, men det skulle være retta nå.

Alle av " Nimitzklassen" ble selvsagt bygget i Newport News ettersom de er de eneste med stor nok tørrdokk. Tidligere var det Northrop Shipbuilding som sto som bygger, men de har senere solgt selskapet.

1

Iseran,

jeg har også hatt høyere snittfart i Tyskland, men det er mye mer masete, og i senere år er det svært mye 130 kmt samt utrolig mye veiarbeid.

Da vi kjørte opp og ned gjennom Tyskland i august hadde vi lavere snitt, til tross for at vi, lå over 200kmt der det var mulig. Og 122 i snitt er jo ikke så dårlig når grensa er 112?

1

Generelt 55 på vanlig landevei, 70 på Interstate, men av og til 75. Og på I 10 gjennom TX 80.

Men ingen bryr seg så lenge du kjører 1o % over. Jeg har kjørt USA på kryss log tvers mange ganger, og har aldri blitt stoppet for fart. Og jeg har utallige ganger kjørt gjennom radar, eller kjørt forbi politibiler. Man er ikke like analyse opptatt av fart her. Og på interstaten flyter trafikken på fartsgrensa eller over, og det gjelder også store 18 wheelere.

Det eneste som irriterer litt er at de fleste har så god tid på grønt lys, i allefall i småbyene. Men høyresving på rødt fungerer fint.

PS: ifølge wiki har hele Utah 80 mph, men har kjørt staten på kryss og tvers (senest i fjor forbi Bonneville) men kan ikke huske å ha sett dette. Derimot hadde en av statene i vest fri fart frem til nittitallet.

1

Som vanlig avgang rundt 0815 etter den sedvanlige lette amerikanske motelfrokosten.

Nok en dag med fantastisk vær, men litt behageligere temp enn i FL. I 295 tok oss greit rundt Richmond sentrum, siden målet er USAF national aviation museum på Wright Patterson ved Dayton OH, ble det ikke så mye sightseeing på deler av turen. Og det er utrolig mye mye å se i dette området, særlig fra tida før, under og etter borgerkrigen. Men jeg har vært ganske i dette dette området tidligere.

Siden vi hadde nok en dag med 700km i åpen bil foran oss, pg mye av dette på lokale veier gjennom Allegheny mountains/Smokey mountains gikk mye av dagen med. Disse fjella går i hovedsak nord/sør, så vi måtte et godt stykke sørover for å finne et et pass som ikke er for høyt. Selv I64 har her noen svært lange stigninger hvor 18 hjulingene ofte hoder rundt 15 kmt.

Så turens billigste bensin i WV: 2,99$ , mens den i FL ligger på 3,35. Men dette var tjukkeste redneck køntri, hvor prisene tydeligvis var lavere enn i mer "bebodde" strøk. Men generelt er bensinprisen på vei ned her. For første gang på lenge er produksjonen i USA større enn importen.

Kan anbefale en tur gjennom Smokey Mts, er mange år siden sist jeg kjørte her, og det var i måned senere når alle trærne var gule og røde. Et fantastisk fargesprakende syn.

Ut på ettermiddagen kom vi ut av fjella, og kjørte langs en av sideelvene til Ohio river, og senere selve Ohio river som er største sideelven til Missouri river.

Fra Huntington kjørte vi inn i OH og lot GPSen finne en snarvei mot Dayton. Og det var en tabbe da det var utrolig svingete og kupert, og nesten folketomt. Det betydde at det ikke var noe sted stort nok til at det var et motel! Så BMWn fikk svingt seg skikkelig mens det ble mørkt. Flott med bizenon og kurvelys for en gangs skyld.

Var veldig fornøyde da det dukka opp en liten by Best Western og Texas Roadhouse vegg i vegg.

1
sabre2 Iseran, jeg har også hatt høyere snittfart i Tyskland, men det er mye mer masete, og i senere år er det svært mye 130 kmt samt utrolig mye veiarbeid. Da vi kjørte opp og ned gjenno...

jeg har også hatt høyere snittfart i Tyskland, men det er mye mer masete, og i senere år er det svært mye 130 kmt samt utrolig mye veiarbeid.

At det er mye mere masete er jeg helt enig i. 130 er det fortsatt ikke så mye av i Tyskland, men veldig mye 120.

Jeg har hatt relativt høy snittfart på langs av Jylland også (Frederikshavn - Flensburg) ved å ligge konstant 30 over fartsgrensene. Men at Tyskland fortsatt har fri fart på nesten halvparten av motorveinettet har en egen sjarm.

1
sabre2 Som vanlig avgang rundt 0815 etter den sedvanlige lette amerikanske motelfrokosten. Nok en dag med fantastisk vær, men litt behageligere temp enn i FL. I 295 tok oss greit rundt Ri...

Siden vi hadde nok en dag med 700km i åpen bil foran oss, pg mye av dette på lokale veier gjennom Allegheny mountains/Smokey mountains gikk mye av dagen med.

Fikk ikke mindre reiselyst av den kommentaren. Dere snakker om interstate, de er gørr kjedelige. Jeg bruker heller dagen med snittfart 70 på små svingete veier enn 120 på kjedelige veier. Litt transport blir det alltid, men kvalitetstiden er ikke der. Når jeg kjørte fra øst til vest USA hadde vi omtrent dobbelt så mange kilometer på telleren som raskeste vei. Husker 12000 km. Kvalitetstid.

1

Skalleman:

har ikke sett denne serien, men meget mulig. Men smoky Mts er et stort og nærmest ugjennomtrengelige område, så her er det plass til mange rednecks.

1

Forfun:

klart det er mer moro med småveiene hvor en ser mye mer, akkurat som Bundesstrasse kontra autobahn. Men når en skal langt, og har spesifikke mål tar det i USA ofte for lang tid, siden USA er et enormt land. På denne turen hadde vi 2 hovedmål: Kill Devil Hills (verdens første flytur) og Wright Patterson National Air museum ( antagelig verdens største med over 400 fly)

På returen var planen å stikke innom bla Corvette fabrikken/ museet i Bowling Green KY, samt Jack Daniel i TN. Og med den tida vi hadde avsatt måtte det bli en god del Interstate på nærmere 4000 km.

Og jeg har kjørt gjennom fjellene i WV og TN flere ganger, og vet at det fort kan ta flere dager.

Men følg med i neste bolken, kanskje blir det en god del SRs også.

1

Denne dagen startet igjen med strålende solskinn og taket i bagasjerummet.

Fra rett utenfor Xenia OH er det ikke langt til Dayton, og siste stykket gikk igjen på Interstaten som tok oss rett til hotellet like ved flymuseet. Har satt av 3 dager her, noe en kan trenge skal en få med alt.

Etter innsjekk dro vi rett til museet, men igjen spilte GPSn oss et puss, den tok oss til riktig gate, men den gikk tvers gjennom basen, og dette var restricted area (noe dama i dashbordet også gjorde oppmerksom på) så vi ble høflig snudd av portvakta og fikk anvisning vi skulle komme til andre sida. Noe som tok oss rundt området (Huffman Prairie field) hvor brødrene Wright utførte det meste av sine videre flygninger.

Skal ikke kjede dere med for mye flyprat, men det ble dager med svært mange svært interessante fly (derav en del jeg ikke hadde sett før) og mange svært sjeldne og historisk signifikante. Som feks verdens første supersoniske fly og Mig 15 som en nordkoreaner flyktet med til Sør Korea, B-36 pacemakere og dens spesialbygde F-84f Thunderflash som kunne hekte seg på B-36 så de hadde egen jager eskorte.

Men pga budsjettkuttene hadde de stoppet shuttlebussene til den 4de hangaren hvor svært mange av eksperimentflyene inkl XB-70 sto. Og selvsagt er dette museet som andre gratis i USA.

1
sabre2 Generelt 55 på vanlig landevei, 70 på Interstate, men av og til 75. Og på I 10 gjennom TX 80. Men ingen bryr seg så lenge du kjører 1o % over. Jeg har kjørt USA på kryss log tvers...

Generelt 55 på vanlig landevei, 70 på Interstate, men av og til 75. Og på I 10 gjennom TX 80

Noen delstater er vel også endel under med 65? Er det fortsatt noen som bare har 55?

Mener å huske fra kjøringen i CA, NV og AZ for to år siden at det var mye 75 på intertstate og 65 på "motorvei"?

1

Nå skrev jeg vel generelt, da det varierer mye, også innen hver stat.

Kjørte senest i går på flere strekninger lokale veier (state routes) som hadde fra 50 til 70. Men disse har ofte samme standard som europeiske 4 felts motorveier.

Mens jeg i Washington state ikke kan huske å ha sett mer enn 65 på Interstate.

1

Etter3 dager med fly var vi klare for litt bilkjøring igjen, sikta oss inn på I 675 som er beltwayen rundt Dayton til I 75. Den gikk bare 3-4 km fra leilighetshotellet vi bodde på, og vi var raskt på vei mot Cincinnati. Igjen hovedsaklig en transportetappe da vi skulle til Cotvettemuseet i Bowling Green KY.

Hadde vi holdt oss på I 75 hadde vi vært hjemme på 12 timer, og den går 3 km fra døra vår. Men litt syd for Cincinnati svinge vi inn på I 71 mot Loisville KY. Der er det en enorm flyplass som huser huben til UPS. Der står lange rekker med fraktfly, langt flere enn en ser på store flyplasser med passajertrafikk. Jeg telte over 40 store fraktfly og minst like mange tomme gates. I tillegg har USAF en stor base for transportfly her.

Loisville er et naturlig knutepunkt fra gammelt av med Ohio rivers eneste stryk ned til Gulfen (sluser) og jernbane. Ellers er byen kjent for hesteveddeløp. Et uttrykk her lyder kentucky! state

2

Noe feil med VGD, nå har jeg 2 ganger skrevet ferdig dette innlegget, men siste halvparten bare forsvinner når jeg trykker send.

1

Vi prøver igjen;

det sies om Kentucky, the state of pretty horses and fast women. eller var det motsatt? Men uansett er Florida staten med flest hester.

Men vi fortsatte sørover, nå på I 65 som går gjennom et flott landskap med grønnkledde åser fulle av kalksteinsgrotter. Navn som Mammut cave gir en pekepinn om hva som har tøfla rundt her fra gammelt av.

I 65 går rett forbi Corvettemuseet, og hotellet lå mellom disse, så det var gåavstand til museet. Siden det var tidlig ettermiddag sjekket vi inn og satte kursen for museet.

Flott museum, med Corvetter fra 1953 til i dag. Viste også teknikken bak med deler fra produksjonen. Fabrikkturene har desverre vært kansellert fra Sept i fjor ifb med ombygging og klargjøring for C7, men starter igjen om en uke.

Rett inn for døra sto 8 nye C7, klar for henting av kunder. Alle var sorte, gule og hvite, mens en var rød. Merkelig nok ingen i metallic. Bilen ser definitivt bedre ut i virkeligheten enn på bilder. Men personlig synes jeg den kunne klart seg med noen færre designelementer, men alle scoop er funktionelle, og carbonelementene. Det avtagbare taket veier feks en brøkdel av det på forrige modell. Det samme med panseret. Den veier faktisk bare noen kilo mer enn E 93n min.

Vurderer seriøst å bytte til Corvette, men vil vente til 2015 mod kommer. Det er helt utrolig at de kan selge en bil som gjør 0-60mph på under 4s for 52 000$. Og samtidig har vesentlig lavere forbruk enn 335n min.Det er vel nokså nøyaktig samme pris som en 335 cab. Også bagasjeplassen er vesentlig bedre enn i E93.

Corvettemuseet var definitivt verd besøket, langt bedre enn feks Porsche sitt museum. Men ellers er det ikke så mye av interesse for meg i Bowling Green. I grunnen merkelig at denne fabrikken skulle ligge her. Mulig de fikk skattefordeler for å starte her.

Kunne tenkt meg en fabrikktur, men det får bli senere da det er godt mulig å kjøre fra Florida på en dag.

1

Neste dag fortsatte vi fra KY og inn i TN for å besøke Jack (som i Daniels)

Der fikk vi gratis omvisning i en time med en meget fornøyelig southern hillbilly. Man tilbød også en "smakstur" til 8$, noe vi sto over med tanke på at vi skulle kjøre videre til Atlanta GA etterpå. Men vi fikk da se det som var, bla hvordan spriten ble dryppet gjennom hundrevis av kg med trekull.

Og et opphold i en av lagerhusene med whiskeytønner gjorde at vi antagelig hadde promille over norsk grense da vi kom ut. Der gikk det mye til spille! De lager forøvrig alt selv, inklusiv tønnene av sukkerlønn, som de etterpå selger til andre destillerier.

Litt morsomt at Lynchburg er tørrlagt! Så eneste mulighet er å kjøpe på brenneriet som har dispensasjon.

Etter en rask Lunch og rundtur i Lynchburg bar det videre på lokale veier inn i Alabama, hvor 335n kom til sin rett. Dessverre ble vi liggende bak en Neon med 4 ungdommer som trodde de kjørte fort, så der tapte vi nærmere 30min på særdeles krokete veier.

Så etterhvert ba vi dama i dashbordet finne raskeste vei til Atlanta, da vi skulle spise middag med en gammel venn fra USAF. Det rakk vi akkurat, da han var forsinket etter å ha fløyet en B-17 opp fra Charlotte NC.

Alt i alt en fornøyelig dag, med bla en god del kjøring på god 2felts vei langt utafor folkeskikken. Eneste drawback var at en flaske Jack ikke tålte den friske kjøringa. Måtte derfor gå i dusjen med honeycombgulvet i bagasjerommet så bilen ikke skulle lukte som et brenneri neste dag.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...