Hentet ny Skoda Octavia 180 TSI 4x4 DSG tidlig denne uka. Veldig solid inntrykk så langt. Ligger tungt og godt på veien med 16" Conti piggfri til tross for lav egenvekt, overraskende godt sete (elektrisk med minne mot tillegg), fin lineær akselerasjon ved kick-down uten den torque steer jeg er vant til med forhjulstrekk, presis og fin styring. Ellers veldig fin og forutsigbar på veien. Og så lenge man unngår for mange brå kick-downs så er øvrige beboerne også fornøyd.
Godt å slippe traktor-lyd og svart røyk ved kaldstart med "miljødiesel"!
Jeg fikk min for noen uker siden og syns bilen er ganske ærlig for å si det på den måten. Den er ikke noe mer enn det den utgir seg for: Fin å se på, men ikke flott. God å kjøre, men gir ikke noe "wow følelse" (men 180 hk, DSG og 4x4 gir såklart et lite kick) Det er en bil som er akkurat passe og som jeg fint skal greie å leve med i de 3 årene jeg skal ha den.
Som jeg skrev i en annen tråd, så prøvekjørte jeg denne forrige fredag. Ble bare en liten runde, men jeg har bestilt prøvekjøring der jeg kan disponere bilen fra onsdag til torsdag.
Er det noen av dere som har kjøpt bilen som har 3 barn? Synes bredden ser litt knapp ut.
Stemmer nok det, men hvis det ikke er behov for barnestoler bør det gå greit. Den er litt smalere enn de bilene i klassen over (Mondeo, Passat osv). Benplassen er ihvertfall veldig bra.
ja, det ser ut som 1.4TSI er så treg som 8,5 på nye Octavia. Rart hvordan den nye 1.6l dieselgenerasjonen synes 1.8TSI er treg i forhold.
Altså, når nesten 80% av den norske saueflokken synes 1.6l diesel er fantastisk å kjøpe, så er altå 1.8TSI, 7,5 sek 0-100, kun p-a-s-s-e. Da har vi lært det også.
men heter det PREMIUM et-eller-annet-Audi så er altså 1.6l diesel mer enn fort nok.
Altså, når nesten 80% av den norske saueflokken synes 1.6l diesel er fantastisk å kjøpe, så er altå 1.8TSI, 7,5 sek 0-100, kun p-a-s-s-e. Da har vi lært det også.
Jeg synes egentlig 100 er et altfor høyt tall. I en reklame for mk2 golf gti reklamerte de med 0-30 på 3.3 sekunder. Dét var fort, det!
Det krever kanskje litt forklaring at den er passe, eller mer enn passe som jeg skrev.
Den har omtrent samme dreimoment som en 1,6 diesel (4x4 har 280 nm, fwd har 250, samme som 1,4 tsi) og det turtallsområdet som blir brukt mest er der hvor maks dreimomentet er (1350- 4500) Dette utklasser jo en 1,6 dieselmotor, den mister som regel pusten ved rundt 4000, og da har jeg ennå over 2000 omdreininger å gå på hvis jeg vil.
Husk at 4x4 ikke kan leveres med sportsunderstell, det kunne ikke bestilles når jeg skulle ha bil. Den er satt opp som en relativt komfortabel familiebil, så noe "svingbil" er det ikke.
Trheim: Barnesikkerheten må alltid gå foran bilvalg. Om du vurderer å sikre barna dårligere for å ha en morsommere bil, synes jeg det høres relativt lite gjennomtenkt ut.
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
Med Hyundai Grandeur Heritage så har Hyundai kvittet seg med det gamle drivverket, og erstattet det med et helelektrisk system.
Interiøret har naturligvis også fått seg en overhaling.