Bil esc

Innlegg

Bil

SNIPERN

Blinking i rundkjøring

Blinker du til venstre på vei inn i en rundkjøring, om du skal til venstre i en firearmet rundkjøring?

Og i såfall hvorfor?

2
58 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Jeg blinker til venstre før innkjøring til de bittesmå rundkjøringene, for å gjøre livet litt mindre problematisk for bilister som kommer mot rundkjøringa fra høyre eller rett i mot meg. Ellers ikke.

1
Allegerita Jeg blinker til venstre før innkjøring til de bittesmå rundkjøringene, for å gjøre livet litt mindre problematisk for bilister som kommer mot rundkjøringa fra høyre eller rett i mo...

bittesmå rundkjøringene

Ja i små rundkjøringer der man bare har gjort et vanlig kryss om til rundkjøring prøver jeg å markere hvilken retning jeg har tenkt meg i. Generelt; hvis det kun er ETT kjørefelt inn mot rundkjøringen så er det en god idè å blinke.

Forrige uke opplevde jeg faktisk at en som lå bak meg prøvde å kjøre forbi på utsiden. Ikke bare en, men to ganger. Vi skulle gjennom to 3-armede rundkjøringer. Dette er store rundkjøringer med to kjørefelt inn fra alle kanter. Både jeg og han bak meg skulle til venstre i begge rundkjøringene. Jeg la meg i venstre felt og han la seg i høyre felt inn mot rundkjøringen.

Det holdt på å ende i katastrofe begge gangene. Ikke bare fordi jeg ble forvirret og vurderte å stoppe for å slippe ham frem, men de som kom inn mot rundkjøringen fra andre kanten måtte jo bråstoppe når det kom to biler side om side.

Slikt er det heldigvis sjelden man ser. De skumleste er de som bare braser inn i rundkjøringene og mener de har forkjørsrett uansett hvordan situasjonen for øvrig ser ut. De hytter med neven og sitter tydeligvis og brøler inni bilen. Jeg har mer enn en gang vært fristet til å stoppe der og da og gå ut og høre hvordan de har oppfattet reglene.

Det triste er at denne typen mennesker IKKE er innpå her og leser!

1

Skal jeg til venstre i rundkjøringen blinker jeg meg inn i rundkjøringen og ut igjen. Ingenting irriterer meg mer enn ved tofelts rundkjøringer og man legger seg i innerste felt og de som ligger ytterst kutter rundkjøringen for alt det er verdt. Eneste grunnen til at jeg gidder å bremse for de er at det blir skylddeling i rundkjøring samme hvor stor idiot den man kolliderer med har vært.

1
VGstig [sitat…] Ja i små rundkjøringer der man bare har gjort et vanlig kryss om til rundkjøring prøver jeg å markere hvilken retning jeg har tenkt meg i. Generelt; hvis det kun er ETT kj...

Forrige uke opplevde jeg faktisk at en som lå bak meg prøvde å kjøre forbi på utsiden. Ikke bare en, men to ganger. Vi skulle gjennom to 3-armede rundkjøringer. Dette er store rundkjøringer med to kjørefelt inn fra alle kanter. Både jeg og han bak meg skulle til venstre i begge rundkjøringene. Jeg la meg i venstre felt og han la seg i høyre felt inn mot rundkjøringen.

Jeg opplever nesten hver dag, att folk prøver og kjøreforbi på innsiden når begge skal rett frem i vanlig rundkjøring. (Rundkjøring med 4 armer)

Og hver gang er dem like overasket over att andre en dem faktisk kjører i en litt sirkelformet formasjon i rundkjøringen.

I dag var det riktig nok litt gøy. For hele køen klistra seg tett i tett, slik att gjøken blei stående stille og ikke kom seg ut ....

1

Jeg blinker i hovedsak kun ut av rundkjøringer.

Men i de bittesmå rundkjøringene er det ofte greit og vise før rundkjøringen hvem rettning en skal.

1
ferrek Skal jeg til venstre i rundkjøringen blinker jeg meg inn i rundkjøringen og ut igjen. Ingenting irriterer meg mer enn ved tofelts rundkjøringer og man legger seg i innerste felt og...

Eneste grunnen til at jeg gidder å bremse for de er at det blir skylddeling i rundkjøring samme hvor stor idiot den man kolliderer med har vært.

Hvorfor i all verden blir det skylddeling ?

Dette blir jo litt som å " bytte felt " ( uten blinklys ) uten å se seg for.

Det er faktisk i slike situasjoner jeg bruker fløyta til det den er verdt. Det morsomme er jo at 9/10 idioter ikke engang skjønner hva jeg fløyter for.

1
Allegerita Jeg blinker til venstre før innkjøring til de bittesmå rundkjøringene, for å gjøre livet litt mindre problematisk for bilister som kommer mot rundkjøringa fra høyre eller rett i mo...

Jeg blinker til venstre før innkjøring til de bittesmå rundkjøringene,

Vi har mange små rundkjøringer her i distriktet Når jeg skal rett frem i de bruker jeg ikke blinklys i det hele tatt. Alle ser på farten at man skal rett frem for noe annet er teknisk umulig. Setter man på blinklyset når man passerer første armen blinker det ikke i pæra før man har passert rundkjøringen. Skal jeg ikke rett frem blinker jeg ut av rundkjøringen på vanelig måte.

1
vossen [sitat…] Hvorfor i all verden blir det skylddeling ? Dette blir jo litt som å " bytte felt " ( uten blinklys ) uten å se seg for. Det er faktisk i slike situasjoner jeg bruker fløy...

Det morsomme er jo at 9/10 idioter ikke engang skjønner hva jeg fløyter for.

Ikke skjønner de når de blir tutet på, ikke skjønner de når de blir blinket på. De skjønner generelt lite, og det begynner å bli ufattelig mange av dem. Når ble nordmenn så jævla sløve? Hvordan kan en hel nasjon bli så dårlige til å kjøre bil over natta?

Jeg kan ikke huske at folk var så elendige for bare noen år siden.

1
ferrek Skal jeg til venstre i rundkjøringen blinker jeg meg inn i rundkjøringen og ut igjen. Ingenting irriterer meg mer enn ved tofelts rundkjøringer og man legger seg i innerste felt og...

Ingenting irriterer meg mer enn ved tofelts rundkjøringer og man legger seg i innerste felt og de som ligger ytterst kutter rundkjøringen for alt det er verdt.

Det synes jeg i utgangspunktet bare er skummelt og vitner om elendige speilvaner (og generell elendighet, se post over). Irriterende er den totale mangelen på tegn til hvor man skal. Man ser hvordan trafikkavviklingen dør drått når man nærmer seg en rundkjøring med antydning til moderat trafikk.

1
vossen [sitat…] Hvorfor i all verden blir det skylddeling ? Dette blir jo litt som å " bytte felt " ( uten blinklys ) uten å se seg for. Det er faktisk i slike situasjoner jeg bruker fløy...

Hvorfor i all verden blir det skylddeling ?

Fordi begge hevder å ha kjørt i felltet sitt og siden saksbehandlerene sitter på et kontor så kan de vanskelig ha sett hva som skjedde. Ganske sikkert har de heller ikke vært på skadestedet før så de kan ha vanskelig med å danne seg et bilde av de lokale forholdene selv om trafikkreglene gjelder i alle rundkjøringer.

Jeg passer meg for ikke å ha andre ved siden av meg i rundkjøringer det er den enkleste forsikringen jeg har mot uønskede skader og påfølgende krangling

2

Skal ikke alle inn i en rundkjøring?? Må vel være mer interresant å vite for andre når du skal ut, eller?

2
Mutant. Det er kun påbudt å blinke seg ut av rundkjøringer.

kun påbudt å blinke seg ut

Det er riktig, men det hjelper veldig for de andre bilistene hvis man signaliserer tydelig hvilken vei man har tenkt seg. Spesielt i de små rundkjøringene der man kun har et kjørefelt, og dermed ikke får markert tydelig om man har tenkt seg til høyre eller rett frem/venstre.

Den vanligste irritasjonen er at man stopper for en bil som uansett skulle til høyre (der du kommer fra). Hadde han blinket mot høyre så hadde du sluppet å stoppe. Mer miljøvennlig hadde det vært også.

Skjønner egentlig ikke hva som er så vanskelig med å blinke? Hvorfor skjer ikke det automatisk med et menneske som har hatt sertifikat en stund?!

De aller kjipeste situasjonene er de gangene man skal inn på en forkjørsvei (ikke rundkjøring) og står og venter på en bil som kommer kjørende, bare for å se at idioten skal inn på veien der du står og venter. Hva er det med folk? Hvorfor blinker de ikke? De sitter og SER at du står der og venter i 10-15 sekunder uten å gi et eneste signal!

Forresten en god kommentar fra piezo som lurte på hvordan en hel nasjon har blitt så dårlige sjåfører over natten. Selvgode drittsekker har vi blitt!!

1
Mutant. Det er kun påbudt å blinke seg ut av rundkjøringer.

Stemmer vist det. Personlig blinker jeg alltid til venstre når jeg kjører motorsykkel, møtene skjønner da at jeg vil krysse deres kjøreretning osv. De bak kan kjøre forbi da de er sikker på at jeg skal videre rundt.

Det jeg ikke ofte ikke er blink mulig 2 i beste fall 3 blink til høyre. Selv har jeg ikke nytte av at andre blinker seg ut da jeg akselerer lett opp i samme eller høyere hastighet enn de som eventuelt skal krysse min kjøreretning.

Her jeg bor er det fult opp med rundkjøringer, det er bra, men trafikken går noe sent da utformingen på en del av rundkjøringene krever at større kjøretøy må nesten ned i gangfart.

En annen ting, når en kjører semitrailer så er det en selvfølgelig ting å blinke til venstre. Dette pga at en legger seg til høyre hvis dette kreves for å unngå at bakhjula ruller over selve rundkjøringen i midten. Eller for den del gi tegn til han bak slik at bakhjula ikke går over bilen som tror at han kan kjøre forbi da han tror at traileren skal rett fram hvis den ikke blinker til venstre.

1

Ja.

Grunnen er at dei bak meg som skal rett fram då veit at dei berre kan gasse forbi på høgresida. Og, dei som kjem andre vegen og skal rett fram veit at eg kjem til å krysse deira kjørefelt.

2

Jeg blinker etter prinsippet om at jeg gjør det jeg ønsker andre skal gjøre. Tom rundkjøring, ingen blinking og kutting over felt. Små rundkjøringer, behandler jeg som ett vanlig kryss, blinker venstre skal jeg til venstre og blinker ikke hvis jeg skal rett frem. Store rundkjøringer følger jeg reglene (hvis trafikk)

1

Hva gjør du dersom du skal tilbake igjen???

Ikke lett dette tydelighvis, lå bak en sjåførlærer i 1,5 mil og der var det ikke konsekvent blinking, 5 rundkjøringer og 5 forskjellige måter, fikk en god latter da.

2

Jeg blinker bare i rundkjøringer når det er til hjelp for andre. Å blinke når det er åpenbart hvor man skal er bare unødvendig og slitsomt.

Lærte faktisk det når jeg tok lappen også. Sjåførlæreren sa: "Å blinke gjør man for å signalisere til andre hvor man skal. Er det ikke noen å signalisere til eller det er helt åpenbart hvor man skal er det ikke noe menig med å blinke". Håper jeg tolket han rett :)

1
VGstig [sitat…] Ja i små rundkjøringer der man bare har gjort et vanlig kryss om til rundkjøring prøver jeg å markere hvilken retning jeg har tenkt meg i. Generelt; hvis det kun er ETT kj...

De skumleste er de som bare braser inn i rundkjøringene og mener de har forkjørsrett uansett hvordan situasjonen for øvrig ser ut. De hytter med neven og sitter tydeligvis og brøler inni bilen. Jeg har mer enn en gang vært fristet til å stoppe der og da og gå ut og høre hvordan de har oppfattet reglene. Det triste er at denne typen mennesker IKKE er innpå her og leser!

De skumleste er når man får en bilist som ikke overholder vikeplikten inn fra siden samtidig som man bak seg har en slik som ikke klarer å holde nok avstand til å klare å stoppe bak, og det bare er et felt i rundkjøringa. Det har jeg opplevd en gang.

Bilsten som kommer inn og bryter vikeplikten kan man jo stoppe for, og det klarte jeg, men bilisten bak meg er det verre å unngå. jeg skulle imidlertid til venstre der (det skulle BMW-en bak også), og hadde plassert meg godt nok til venstre til at det ble plass nok til BMW-en på høyresiden av meg i det ene feltet. Så da stoppet den en halv billengde opp på siden av meg.

Når disse to er nær ved å kollidere med hverandre og man selv er mellom dem så er man i faresonen for å si det sånn. Men det gikk heldigvis bra.

Altfor mange som er dårlige på å holde avstand til forankjørende, og stadig så dunker de inn i forankjørende, men uten at noen lærer ser det ut som.

Når det gjelder rundkjrøinger der jeg skal til venstre ås blinker jeg til venstre. Dette er nyttig informasjon til andre (jeg vet jo selv hvor jeg skal, men altfor mange tror alle vet hvor de skal og lar derfor være å blinke). Jeg har lest noen synes det forvirrer, men hvordan det kan forvirre og skape uklarhet om hvor noen skal når man blinker til venstre er i grunnen et mysterie større enn hvordan man bygget Stonehenge før noen hadde kranførerbevis (hvordan klarte de da å styre avanserte hydrauliske fjernstyrte kraner?). De som synes det forvirrer må bare la være å se på venstre blinklys og så fundere på hvor bilene skal som om de ikke hadde blinket.

Jo mer man vet om hvor folk skal, og jo tidligere man vet det, jo bedre trafikkflyt får man og bedre trafikksikkerhet. tenk bare på hvor mey bortkastet venmtetid det er i rundkjøirng fordi man trenger litt stor luke for å komme inn fra stillestående i forhold til om man har akkurat passe fart inni rundkjøringa til rett tid. uten nok info så må man gjette løitt, og da hender det ofte man må bruke bremsa litt og noen ganger gire ned fra femtegiret også i forbindelse med rundkjøringer.

Men for folk som uansett ikke klarerer å lese trafikken og uansett hvor forutsigbar situasjonen er må kjøre frem til rundkjøringa, stoppe og så se etter ei luke og så stare opp, den får man ikke flyt på likevel.

Prøvde forresten en bil med 6 gir på fredag, og fikk også prøvd hvordan sjettegiret fungerer i rundkjøring i rushet etter jobb på fredag da jeg skulle inn i byen igjen for andre gang den dagen.

Og du har nok rett i at de som har størst mangler i trafikken, de leser nok ikke her heller. Man kan jo lure litt på om de kan lese.

1
vossen [sitat…] Hvorfor i all verden blir det skylddeling ? Dette blir jo litt som å " bytte felt " ( uten blinklys ) uten å se seg for. Det er faktisk i slike situasjoner jeg bruker fløy...

Jeg synes også det virker merkelig at det automatisks skal bli skylddeling i rundkjøring (men mulig det dessverre er slik). Senest på fredag måtte jeg bremse for ei som brøt vikeplikten i rundkjøring. Det var et felt og fire armer. Jeg skulle til venstre fra høyre kom det en Audi lenge etter at jeg hadde kjørt inn i rundkjøringa (ca et minutt etter tenker jeg). Den presser seg frem, og når jeg tuter så gir hun i Audien bare mer gass for å være sikker på å få skviset seg inn i ety sikkert vikeplikstbrudd istedenfor å for eksempel holde seg i ytre del av rundkjøringa når det faktisk er fullt av biler inne. Lurer på hvordan det går når to slike møtes. De er vle villige til å ofre blinklysglass for å snike en plass, for blinklys, hva gjør det vel dem om det går i stykker noe de aldri bruker likevel.

1
Vinterskugge Ja. Grunnen er at dei bak meg som skal rett fram då veit at dei berre kan gasse forbi på høgresida. Og, dei som kjem andre vegen og skal rett fram veit at eg kjem til å krysse deir...

Du skal vel uansett til venstre om du legg deg i venstre kjørefeltet, så han til høgre kan vel gasse forbi uansett?

Og dei som skal rett fram ser vel at du ligg i venstrefeltet, og forstår vel da at du skal helt rundt?

Må ærlig innrømmer at det ser litt merkelig ut at folk skal begynne å blinke til venstre, når man i en rundkjøring faktisk kun kan svinge til høgre.

2

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...