Bil esc

Innlegg

Bil

ToreFagerheim

90-talls Toyota Camry vs Hyundai Sonata?

Da har endelig økonomien stabilisert seg nok til at jeg kan begynne å tenke på å skaffe bil igjen. Denne gangen har jeg lyst på en stor asiatisk bil som er relativt billig i drift, og har lenge siklet på det som finnes av brukte Toyota Camry fra midt på nittitallet. Så dukker det opp enn svært så rimelig, pent brukt '98 Hyundai Sonata, og da begynner jeg å lure på hvordan den kan måle seg med Camry?

Camry: Stor bil, 2,2l 136hk

Sonata: Stor bil, 2,0l 95hk

Ser at på Folksam scorer de nokså likt på sikkerhet. Når jeg først kjøper en såpass gammel bil, så er sikkerhet grunnen til at jeg vil ha en stor og tung en. Klarer ikke å finne så enormt mye info om Sonata, men alt jeg har funnet om Camry så langt tilsier jo at den har skuddsikker motor og pleier å gå langt.

Det som er viktig for meg er pålitelighet, rimelige reparasjoner og et godt sete å sitte i. Skjønner godt at 2/2,2 liters motorer ikke nødvendigvis er de mest gjerrige, men det gjør meg ikke noe å ha en litt tørst motor så lenge den er pålitelig.

Hva sier dere?

1
14 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Vanskelig å gi noen fasit her, men jeg ville tippet sjansen for feil er mindre på Camry enn Sonata. Men så spørs det om Sonata'n er flere år nyere, og med halvparten av kjørelengden - da går det mer i favør av Sonata kanskje. For ikke å snakke om vedlikeholdet som har blitt gjort eller ikke gjort opp gjennom årene.

1

Er det snakk om Camry nyere enn 96 modell? Den hadde jeg helt klart valgt foran Sonata, særlig om bilene er langt kjørt. Camry fra 96 og utover er noe av det beste Toyota har produsert og de tåler kilometer svært godt. Du må nok regne med et forbruk på 0,75 på langkjøring og rundt literen på bykjøring med en 2,2 liters Camry. Til gjengjeld føles bilen sånn noenlunde sprek med denne motoren i kombinasjon med manuell gear.

1

Camryene jeg har sett på er av 92-96 modell. Det er snakk om billigbil rundt 10-20 tusen her, så jeg får ikke tak i så veldig mye nyere enn det.

Har ikke noe hastverk med å kjøpe bil, så kan fint sitte og vente litt på at ting dukker opp på bruktmarkedet. Den Camryen jeg har sett meg ut nå er en 95-modell som har gått 400.000km, har ny clutch, regreim og toppakning. Sonataen som derimot har gått rett over 200.000 har vel muligens litt mer liv igjen. Men som sagt, haster ikke å kjøpe bil, og kan fint vente på at bedre tilbud dukker opp.

1

Jeg hadde gått for Camry. Hyundai var vel ikke helt ferdigutviklet på den tiden. En annen stor japaner du bør sjekke, er Nissan Maxima. Denne var populær som taxi, og kjent for å gå langt, uten problemer.

1

Kjøp den av de som er i best stand. Ville ikke kjøpt en bil som hadde gått 400.000 uten gode mekaniske kunnskaper. Selv om det står Toyota, blir de også oppbrukt. Har hatt eldre Camry, var ikke direkte frelst, nei. Bl.a. den bilen jeg har hatt med flest driftsstopp/startproblemer med. Solgte den etter 3 måneder. Aldri savnet.

Av Sonata finner du endel biler som har gått relativt lite, mange eldre som kjørte lite, kjøpte Sonata. Det er et bedre kjøp enn en Toyota med høy km stand. Kjenner en som har hatt flere Sonata'er som taxi, han var godt fornøyd med driftsikkerheten. Faktisk tjente han såpass mye, at regnskapsføreren hans anbefalte han å ta opp lån og kjøpe dyrere bil, for da ville han betalte mindre skatt...

Eldre Sonata'er (midten av 90-tallet) har problem med de manuelle girkassene, som kan havarere (Mitsubishi-kasse). Lønner seg nok å bytte olje engang iblant på de. Gå for nyest mulig bil. De bråker forferdelig med piggdekk, forresten. Piggfritt er et must.

Jeg ville også/heller sett på Maxima'n, den har vel V6 også.

1

Takker for svar så langt.

'95 Camryen jeg ser på har som sagt gått 400.000km, men den har helt ny cluctch, regreim, dynamo, toppakning og nye bremser. Lite rust og fersk Eu-godkjenning i tillegg. Kjenner jeg har lyst til å slå til på denne, men kilometerstanden gir meg en magefølelse på at den ikke klarer den 4-timers kjøreturen hjem engang. Er jeg helt på jordet nå?

1
ToreFagerheim Camryene jeg har sett på er av 92-96 modell. Det er snakk om billigbil rundt 10-20 tusen her, så jeg får ikke tak i så veldig mye nyere enn det. Har ikke noe hastverk med å kjøpe b...

Det er snakk om billigbil rundt 10-20 tusen her, så jeg får ikke tak i så veldig mye nyere enn det.

Hvis du ikke har råd til bil dyrere enn 20000 er jeg fristet til å si at du bør avstå. Klarer man å stille ca 50000 har man plutselig endel mer å velge i nemlig. Men husk at selgere av biler til 30-70000 er rimelig klar over at det ikke er gull de selger og man kan garantert prute heftig ned, gjerne 30-50%. Det står ikke akkurat folk i kø for å kjøpe slikt ræl.

Selv har jeg en -99 A6 som studentbil for tiden. Kjøpte den for 50000 av pappa for 2 år siden, men jeg hadde god koll på hva som haddevært gjort med den (og ikke gjort ikke minst). Skulle jeg solgt den idag hadde jeg vært glad om jeg fikk 25000 for den, selv om den bruksmessig nok er verdt minst det doble, om ikke mer.

1

Jeg hadde en 95' Camry som hadde gått 260.000, og jeg synes at det var en veldig god bil til å være i en relativt lav prisklasse ( betalte 14000 kr.) Kjørte den ca 11000 km på 3-4 måneder, og det eneste utenom slitedeler jeg skiftet var pakning og simmering på oljepumpa. Kostet ca 150 kr til sammen. Skiftet et hjullager og men det røyk pga. jeg smallt inn i en fortauskant i god fart på snø. God komfort, og dro helt greit (Må ha manuell, mye tregere med automat) Målte den til rett under 10 sek til 100 km/t. Ellers en bil som tålte mye hardkjør og virket robust. Det jeg spesielt ville passet på, er klutsj (om den ikke er byttet) og rust. Men det burde absolutt gå ann å få et greit eksemplar prutet ned til 10-12000.

1

Om du snakker om Camery 1993 med 300 000Km som da er normalt. Mot Sonata 1998 med 190 000Km som også er normalt, ville jeg valgt sonata. Men den 2L 95 hk er treg, dau svak og tørst, siden en heletiden har pedalen i bunn.

1
Jan Jeg hadde gått for Camry. Hyundai var vel ikke helt ferdigutviklet på den tiden. En annen stor japaner du bør sjekke, er Nissan Maxima. Denne var populær som taxi, og kjent for å g...

Nissan Maxima. Denne var populær som taxi, og kjent for å gå langt, uten problemer.

Filmskaperen Luke Aker har gjort hva han kan best da han skal selge sin 17 år gamle Maxima. Videoen er bra.

Han beskriver den også "bra" «Denne majestetiske land-yachten er så imponerende at den trenger styreolje, siden den er designet til å lekke olje fra undersiden av bilen, når den er sliten etter den majestetiske jobben den har gjort.»

«Maximaen trenger ikke lengre at speedometeret forteller hvor langt den har gått. Den har valgt en sti av storhet og nekter å la tullete tall fortelle hvor langt liv den har hatt.»

1

Når jeg først kjøper en såpass gammel bil, så er sikkerhet grunnen til at jeg vil ha en stor og tung en.

Mye vekt til tross, biler fra den tidsperioden er bare paranteser sikkerhetsmessig i forhold til nyere biler.

Renault Modus vs Volvo 940.

1
M-T [sitat…] Mye vekt til tross, biler fra den tidsperioden er bare paranteser sikkerhetsmessig i forhold til nyere biler. Renault Modus vs Volvo 940.

Mye vekt til tross, biler fra den tidsperioden er bare paranteser sikkerhetsmessig i forhold til nyere biler.

DEt kommer akkurat an på hva slags gammel bil det er.

Er det en gammel rammebil med perimeter-ramme, så står den i mot nye biler på en helt annen måte enn en gammel bil med selvbærende karosseri.

Og ja, selv om rammebilen gir mindre etter enn dagens biler, så gir den etter, og det er tross alt tryggere at kupeen du sitter i er hel, kontra at du får motpartens bil klemmende inn mot beina dine, sånn som i Volvoen her. Dessuten er ikke denne Volvoen her særlig tyngre enn Modusen, om den er tyngre i det hele tatt.

Du trenger ikke ta deg bryet med å finne den 59 Chevrolet 150 som krasjer med en ny Malibu. Grunnen til at de tok akkurat den 59 Chevroleten var at den hadde den gamle X-rammen, den var allerede for sin tid ansett som en strukturet sett dårlig bil. Hadde de turt hadde de tatt en midt på 70-tallet fullsize Cadillac, Buick, Oldsmobile eller Lincoln. Men det er det ingen som gjør, og grunnen er enkel. Det blir som å kjøre en Modus mot en Suburban, rent bortsett fra Suburbanens høyde. Så ja, vekt spiller en avgjørende rolle, det ser en jo på dagens biler, jo tyngre, dess sikrere i reelle kollisjoner.

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...