Er det virkelig så fremmed for folk at man skal etterstramme hjulboltene etter noen kilometer?
Det med å gjøre ting selv på bil er noe som er i ferd med å dø ut, ihvertfall i byene.
Tidsklemma: Alt skal outsources slik at man kan løse den daglige tidsklemma. Dette punktet kunne like gjerne blit kalt "bedre levestandard".
Ikke i tiden: Det er også i mange kretser direkte ukult å skru på bil selv. Man har (minst) to varianter: De som er veldig miljøbevisste eller er påvirket av miljøbevisste mennesker (les: sine bedre halvdeler), eller de som synes mekking er noe "nedverdigende" som man ikke vil gjøre.
Det er så farlig å skru på nyere biler: Det har over tid oppstått en "vedtatt sannhet" om at nyere biler er fryktelig vanskelige å skru på, og at man bør sette bort alt arbeid til profesjonelle. Det er ikke nødvendigvis sant dersom man er et nevenyttig, fornuftig individ som evner å sette seg inn i en verkstedmanual. (Tenker da på vanlige service-operasjoner og bytte av slitedeler som bremser o.l.)
Garanti-ordninger: Nye biler har lang garanti og reklamasjonsrett, i denne perioden er det ikke alltid smart å gjøre ting selv da det kan bryte garanti/reklamasjonsrett, for ikke å snakke om at mange ting dekkes av disse ordningene så man slipper å betale.
Driftssikkerhet: Nye biler er mer driftssikre enn gamle biler. Det er ikke lenger nødvendig å ha med en ekstra bensinpumpe i bagasjerommet i tilfelle den som er i bruk går i stykker langs landeveien. Eller sagt på en annen måte: det er så sjelden man trenger å skru på en bil at det for mange ikke lenger er hensiktsmessig å tilegne seg den kunnskap som trengs for å gjøre det selv.
Men så får det jo alltids konsekvenser for noen. De som ikke etterstrammer hjulbolter og ser at det ene forhjulet triller av gårde for seg selv mens de kjører. Eller de som opplever at ei lyspære går midt på svarteste natta uten å forstå hvordan man bytter (nei Iseran, det er fortsatt mange nye biler som selges uten xenon-pærer). Og de som punkterer og aldri har skiftet hjul før. Eller har et reservehjul som er flatt fordi de aldri gadd å sjekke lufttrykket. Hvis de har et reservehjul da. Og de som kjører på seg motorhavari fordi de ikke forsto hva varselslampen betydde, eller ikke skjønte hva den vonde lukten kom av eller de rare lydene.