Bil esc

Innlegg

Bil

FredPerry

Etterstramming av hjulbolter? Aldri hørt om..

Kloke av skade fra tidligere sesonger registrerer jeg nå at mange av mine medborgere i Oslo og Akershus har skiftet til vinterdekk i god tid. Det vil si, jeg ser det på at jeg i dag har observert fire forskjellige biler stående i veikanten med manglende fremhjul.. Er det virkelig så fremmed for folk at man skal etterstramme hjulboltene etter noen kilometer?

1
19 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Ikke fremmed, men mange gjør nok som undertegnede; overlater hele dekkskiftejobben til et verksted og da glemmer man hele greia med etterstramming - dessverre. Men takk for påminnelsen.

PS: Krysser fingrene for at han som kjøpte Avensisen kom seg velberget over fjellet på nypålagte vinterdekk....

1

Var på fjellet forrige helg, hvor kameraten min som kjørte selv hadde skiftet til vinterhjul på morens bil dagen før. Han hadde åpenbart glemt å stramme det ene hjulet, det begynte å riste/vibrere noe vanvittig, og da vi stoppet kunne man vri på boltene med fingrene. Og bilen var uten hjulvinne...

Selv har jeg aldri giddet å etterstramme hjulene, det har aldri vært nødvendig.

1
aeroX Var på fjellet forrige helg, hvor kameraten min som kjørte selv hadde skiftet til vinterhjul på morens bil dagen før. Han hadde åpenbart glemt å stramme det ene hjulet, det begynte...

Selv har jeg aldri giddet å etterstramme hjulene, det har aldri vært nødvendig.

Jeg har heller aldri etterstrammet etter noen omlegging, men jeg har alltid med utstyr slik at kan gjøre det. I år trodde jeg at jeg måtte, men det var bare masse stein som hadde satt seg i dekkene slik at det ble vibrasjon noen km.

1

Det jeg ikke fatter er at folk ikke skjønner hva som foregår i kilometrene FØR hjulene faller av. Som aeroX skriver over, så oppfører bilen seg svært undelig om et hjul er løst.

1
aeroX Du har ikke bil

Nei, men har fått ansvaret for den bilen som står i min garasje 90% av tiden ;)

Tilbake til tema.....stod er "tre-hjuling" langs E18 ved Høvik i dag, tror det var en Tiguaneier som hadde glemt å skru til boltene

1
Jarnagard Det jeg ikke fatter er at folk ikke skjønner hva som foregår i kilometrene FØR hjulene faller av. Som aeroX skriver over, så oppfører bilen seg svært undelig om et hjul er løst.

Jeg møtte en gang en forhjulsdrevet Volvo hvor venstre forhjul beveget seg på en litt rar måte og de svingte inn til siden (litt ekstra plass der pga en gårdsvei til siden). Jeg stoppet også for å se om de trengte noe hjelp. Der stod de med forhjulet litt på skrå. ganske nøyaktig en km unna lå alle 5 hjulboltene (evt muttere, husker ikke helt) samlet med få meters avstand på asfalten. De hadde altså kjørt en hel km uten en eneste hjulbolt, og det på et drivhjul på en strekning med flere svinger og litt bakker.

Jeg har selv en gang kjørt med en bil der mutterne ikke var helt tiltrukket (ikke jeg som hadde satt dem på). Da kom det en romlelyd som tydet på at det var noe galt. Jeg vile sjekke hva som var galt og jekket opp bilen for å ta av hjulet og se bedre. men da jeg begynte å løsne hjulmutterne så viste det seg at det var ekstremt lett, så da var det lett å identifisere grunne til lyden. For hjulet beveger seg jo litt i forhold til navet når det ikke er skikkelig skrudd til.

Selv pleier jeg å ettertrekke mutterne etter noe kjøring. Er vel på tide nå å ta månedens andre ettertrekking på bilen min.

1

Jeg bruker selv, og har alltid gjort det, momentnøkkel innstilt på 110-115 nm og det har aldri vært nødvendig med etterstramming.

1

Når de ikke strammer hardt nok til så skjer dette.

Jeg etterstrammer bare hjulene på lastebil, personbil har det ikke vært noe behov.

1

Er det virkelig så fremmed for folk at man skal etterstramme hjulboltene etter noen kilometer?

Det med å gjøre ting selv på bil er noe som er i ferd med å dø ut, ihvertfall i byene.

Tidsklemma: Alt skal outsources slik at man kan løse den daglige tidsklemma. Dette punktet kunne like gjerne blit kalt "bedre levestandard".

Ikke i tiden: Det er også i mange kretser direkte ukult å skru på bil selv. Man har (minst) to varianter: De som er veldig miljøbevisste eller er påvirket av miljøbevisste mennesker (les: sine bedre halvdeler), eller de som synes mekking er noe "nedverdigende" som man ikke vil gjøre.

Det er så farlig å skru på nyere biler: Det har over tid oppstått en "vedtatt sannhet" om at nyere biler er fryktelig vanskelige å skru på, og at man bør sette bort alt arbeid til profesjonelle. Det er ikke nødvendigvis sant dersom man er et nevenyttig, fornuftig individ som evner å sette seg inn i en verkstedmanual. (Tenker da på vanlige service-operasjoner og bytte av slitedeler som bremser o.l.)

Garanti-ordninger: Nye biler har lang garanti og reklamasjonsrett, i denne perioden er det ikke alltid smart å gjøre ting selv da det kan bryte garanti/reklamasjonsrett, for ikke å snakke om at mange ting dekkes av disse ordningene så man slipper å betale.

Driftssikkerhet: Nye biler er mer driftssikre enn gamle biler. Det er ikke lenger nødvendig å ha med en ekstra bensinpumpe i bagasjerommet i tilfelle den som er i bruk går i stykker langs landeveien. Eller sagt på en annen måte: det er så sjelden man trenger å skru på en bil at det for mange ikke lenger er hensiktsmessig å tilegne seg den kunnskap som trengs for å gjøre det selv.

Men så får det jo alltids konsekvenser for noen. De som ikke etterstrammer hjulbolter og ser at det ene forhjulet triller av gårde for seg selv mens de kjører. Eller de som opplever at ei lyspære går midt på svarteste natta uten å forstå hvordan man bytter (nei Iseran, det er fortsatt mange nye biler som selges uten xenon-pærer). Og de som punkterer og aldri har skiftet hjul før. Eller har et reservehjul som er flatt fordi de aldri gadd å sjekke lufttrykket. Hvis de har et reservehjul da. Og de som kjører på seg motorhavari fordi de ikke forsto hva varselslampen betydde, eller ikke skjønte hva den vonde lukten kom av eller de rare lydene.

2
Hollabaloo [sitat…] Det med å gjøre ting selv på bil er noe som er i ferd med å dø ut, ihvertfall i byene. Tidsklemma: Alt skal outsources slik at man kan løse den daglige tidsklemma. Dette p...

Eller har et reservehjul som er flatt fordi de aldri gadd å sjekke lufttrykket.

Der minnet du meg på at jeg har glemt å sjekke trykket i reservehjulet. Men om jeg hadde punktert så tror jeg nok ikke jeg hadde vært helt fortapt likevel. Jeg har da 12V kompressor med manometer liggende i bilen så jeg kunne pumpet opp reservehjulet om det hadde for lite luft.

Men jeg har ikke alltid hatt kompressor liggende i bilen. Før hadde jeg bare ei håndpumpe, og det tok forbausende mye tid å pumpe opp et tilhengerdekk. Men mens jeg holdt på så var det en som så det og sa jeg kunne rygge bort til porten deres og få fylt luft der. Noen meter med lite luft er ok, men jeg hadde ikke lyst til å kjøre helt til nærmeste bensinstasjon, hvor nå enn det måtte være.

Bebsinstasjonluft er dessuten ikke helt til å stole på. Jeg husker en gang jeg byttet dekk på en bil og det var litt lite luft i et hjul jeg hadde satt på. Men nok til at jeg kunne kjøre rolig en km til bensinstasjonen, så da gjorde jeg det. Kobla på slangen og trykket på knappen pog hørte det suste luft gjennom slangen som var koblet til dekket. Men så viste det seg at hjulet ble enda flatere, for det hadde vært en vannlekkasje på bensinstasjonen så det ikke var strøm til kompressoren, den hadde så blitt tom for luft, og hadde lavere trykk enn dekket.

En kjøretur til neste bensinstasjon et stykke unna fristet ikke, så da kjørte jeg forsiktig den korte veien hjem og tok av hjulet og lempet det i bagasjerommet på bilen min og dro et annet sted og fylte luft.

Litt verktøy og utstyr kan ofte være greit å ha med seg, det gjelder bare å ha det rette med til rett tid. Så jeg har vært på båttur og skåret til ny forgasserpakning av en bit av en sykkelslange jeg hadde med på ferie (motoren gikk ikke på lave turtall fordi den trakk inn for mye luft). men jeg må nok innrømme at det har hendt jeg har angret på at jeg ikke tok med meg drill på ferie, så litt bommerter gjør man da iblant.

Og hvis noen har sett en fyr som drev og loddet noe med medbrakt 220 volt i en 15 fots båt i skjærgården ved Lyngørporten så kan det ha vært meg.

3

. Er det virkelig så fremmed for folk at man skal etterstramme hjulboltene etter noen kilometer?

Det står som regel på kvitteringen fra dekkbutikk at man skal gjøre det.... jeg skal etterstramme ikveld!

1
Hollabaloo [sitat…] Det med å gjøre ting selv på bil er noe som er i ferd med å dø ut, ihvertfall i byene. Tidsklemma: Alt skal outsources slik at man kan løse den daglige tidsklemma. Dette p...

Tidsklemma: Alt skal outsources slik at man kan løse den daglige tidsklemma. Dette punktet kunne like gjerne blit kalt "bedre levestandard".

Saken er jo den for en del at de bruker kortere tid på å tjene pengene verkstedet skal ha, enn de bruker på å gjøre ting selv.

1
rosmebraad [sitat…] Saken er jo den for en del at de bruker kortere tid på å tjene pengene verkstedet skal ha, enn de bruker på å gjøre ting selv.

Problemet er bare at i rushet nå så bruker de mer tid i køen på dekkverkstedet enn de ville brukt på å bytte hjul selv.

En kollega skulle få byttet dekk på Vianor (gratis pga et eller annet medlemskap), han dro dit, man så fikk han vite at det var 35 foran ham i køen, så da dro han derfra og skal komme tilbake senere. Kunne vel skiftet hjul på de tida det tar å kjøre til og fra Vianor en gang.

Det er utrolig hvor mye innsats man kan legge i å slippe å gjøre noe.

2

Jeg driver ikke med etterstramming. Dekkhotellet sier heller ikke at jeg bør gjøre det. Min søster har bliit bedt om å gjøre det av dekkhotellet hun bruker et par ganger, og hun har satt meg på jobben.

Ingen av boltene har det vært mulig å rikke på. Trykkluftverktøyet som brukes på dekkverksteder fester boltene så bra at det er en større utfordring å løsne dem igjen enn at de løsner av seg selv.

Jeg har vært utsatt for at et boltene på et hjul begynte å løsne en gang. Da hadde jeg skiftet hjulene selv og glemt å stramme til et av hjulene etter å ha sluppet bilen ned fra jekken.

Men lyden ble veldig hørbar lenge før hjultet var i nærheten av å falle av.

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...