Bil esc

Innlegg

Bil

Premonition

Induksjonslading istedet for ladekabel

Vil la deg lade elbilen som en tannbørste

Med induksjonslading slipper du ladekabelen til bilen.

Volvo ser for seg en løsning med induksjonslading, altså samme teknikk som du bruker på din elektriske tannbørste. Her er ingen ladekabel nødvendig - du parkerer bilen over en spesiell plate i gulvet, og bilen lades opp automatisk.

- Med induksjonslading er det bare å plassere bilen over en ladestasjon, så starter ladingen automatisk. Vi er overbevist om at dette er blant de faktorene som kan øke kundenes aksept av elektriske biler, sier Stegland. http://bil.aftenposten.no/bil/Vil-la-deg-lade-elbilen-som-en-tannborste-54250.html

Virker som grei løsning, men jeg ser et problem med dette, udugelige sjåfører som ikke evner til å parkere riktig over ladestasjonen, men risikerer å kjøre på ladestasjonen istedet. Knas sier det da :)

1
6 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

D tviler jeg på. De er konstruert som kumlokk og tåler nok et bilhjul over seg. Resonanslading mente noen andre jeg i farten ikke kom på hvor jeg hadde les det. Men jeg husker at det var fordi resonanslading hadde mindre energitap enn induksjonslading.

2

Virker som grei løsning, men jeg ser et problem med dette, udugelige sjåfører som ikke evner til å parkere riktig over ladestasjonen, men risikerer å kjøre på ladestasjonen istedet. Knas sier det da :)

Som odin sier, så kumlokk ja. Men slikt må komme på veiene også, f. eks på lyskryss, slik at det blir minst mulig å passe på for førerne.

(Menselv ikke da får de like enkelt bilhold som dem med hauggamle Corollaer.)

1
rosmebraad [sitat…] Som odin sier, så kumlokk ja. Men slikt må komme på veiene også, f. eks på lyskryss, slik at det blir minst mulig å passe på for førerne. (Menselv ikke da får de like enk...

Som odin sier, så kumlokk ja. Men slikt må komme på veiene også, f. eks på lyskryss, slik at det blir minst mulig å passe på for førerne.

Siden dette ikke er særlig utbredt enda så er det vel fordi det koter en del mer enn en ledning. Om man da skal sørge for lading i lyskryss så blir vel det en temmelig dyr løsning i forhold til nytten av det. For med untak av taxier så er det jo på langturer rekkevidden er et problem, og langturer inneholder som regel veldig liten andel lyskryssventing, så det villle bli lite ladetid. En aznnne ting er at dette systemet har vel ganske begrenset rekkevidde sånn at man må vel være ganske rett over ladestedet. Så de stedene det tilbringes tid i lyskryssventing så er det gjerne en lang kø og man måtte bygget lange/mange ladestasjoner i veibanen om det skulle fungere i praksis. Man kunne jo selvfølgelig ha bare første (evt noen) plass(er) i lyskrysset, men tenk på hvor lite tid man tilbringer som første bil i lyskryss, for veldig ofte er man litt lenger bakover i køen.

Er man på en langtur med fare for å kjøre tom så kan man likegodt lade noen få minutter et sted den ene gangen i året som å investere millioner i å slippe å stoppe 5 minutter et sted utenom veibanen for å lade litt. Man må huske påat selv om det finnes mange elbiler så er det ikke så voldsomt mange som har mulighet til å ta til seg strøm på denne måten.

Jeg tror det vesentligste bruksområdet (om man skal ta økopnomi med i beregningen) blir hjemme på den faste parkeringsplassen til de som har slike elbiler, og evt på den faste plassen på jobben noen få steder.

Husk også at elbilens særfordeler er lovet frem til 2017, og så er det sannsynligvis stopp. Største grunn til å ha elbil er Bærumsfolk som kjøpåer en ekstrabil for å kunne snike seg frem i kollektivfeltet, og når den grunnen (og de fleste andre) forsvinner så tenker jeg nok det blir bensin eller dieselbil på dem og færre elbiler å lade opp i trafikken.

Folk sier gjeren at de velger elbil av hensyn til miljøet, men det er vel stort sett bare noe de sier, dessuten er det jo ike helt bra med de enorme mengdene brukte batterier som blir pga elbilene, særliog ikke disse mobiltelefonbatteriene i enorme mengder som man har i Tesla for å få ok rekkevidde.

1
Slettet-3SQX9W

Volvo ser for seg en løsning med induksjonslading,

2014 USA modellen av Nissan Leaf har induksjonslading.

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...