Vurderer å kjøpe ny bil (BMW) og ønsker tilbakemelding på hvilken bil dere ville valgt og hvorfor. Vi er 2 godt voksne med behov for plass til 2 barnebarn som sitter i barneseter. Kona og jeg liker å dra på biltur nedover kontinentet et par ganger i året (Italia og Frankrike).
Bilene jeg vurderer er: (alle godt utstyrt)
X3 3.0 d - 211 hk
328 ixat - 245 hk
520 dat - 184 hk - med mye utstyr som komfortseter med massasje/ventilasjon
Disse tre alternativene koster mer eller mindre det samme, +/- kr 30.000
Har noen erfaring med å bestille bil fra dinbilpartner.no?
328ixat er nok hårfint min favoritt før X3 3.0d (dieselsekser).
520dat kunne jeg ikke valgt da den har symaskin (dieselfirer) som ødelegger hele bilopplevelsen. Men som 520iat er motoren ok og da kunne den vært med i vurderingen. Tror ikke 520i koster så mye mer enn 520d. Men i Norge er nok 4WD å foretrekke og da leveres vel ikke 520 med det på 5-serie helt enda.
Nei, ikke bakovendte, men tar likvel ganske stor plass i bilen vi har nå (e90). Jeg må flytte framsete langt fram for at 5-åringen skal få plass til bena. Jeg er 192 cm lang og det er derfor jeg vurderer en 5-serie.
Foretrekker også bensin 4-er eller diesel 6-er framfor diesel 4-er, men 5 serien er vel bedre støyisolert enn 3-serien og x3, det er derfor jeg også vurderer 5-serien iom at den har bedre innvendig plass. Men jeg ønsker ikke større bil enn nødvendig...
Kona er fasinert av komfortseter med massasje og ventilasjon (F11) mens jeg heller mot F31 samtidig som det vinterstid er kjekt med høyere bakkeklaring i en X3. Dette er vanskelig...
Hva med kommende 4-serie gran coupe? Lekrere, kanskje fortsatt stor nok til det bruket dere skisserer, og skal leveres med bensin og 4WD.
Bakkeklaring er ikke det viktigste om vinteren, med mindre man lukeparkerer i storbyer etc. 4WD er i så fall det viktigste for fremkommeligheten. 328xiat kjører trolig også bedre enn X3, selv om også sistnevnte er en god bil å kjøre.
Er det kun BMW som gjelder eller? Hvis ikke vil jeg anbefale en kikk på MB GLK. Meget trivelig å kjøre, kombinert med en høy bakkeklaring og både bensin og diesel. I tillegg er det superkampanjer på AMG-pakke, teknikkpakker (eller noe) slik at man faktisk sparer 40 lapper ved bestilling før 31.12.2013. Har vurdert det selv, derfor jeg har oppdaget dette.
Det kommer vel også helt ny C-klasse på nyåret, som kan være en verdig konkurrent til 328iaxt.
I tillegg har jeg også sveipet innom Audi A6 Allroad, hvor det er dieselsekser 3.0 tdi Quattro (om du godtar dieselsekser). De har også noen kampanjer som inkluderer adaptiv cruise, tilhengerfeste, sportsutseende og seter, navigasjon etc for en meget god pris.
Fine biler alle 3, men 245 bensinhester vil gi mye mer glede enn dieselmotorene du vurderer.
X3 er og blir en SUV, med alle ulempene det innebærer, mens 5-serien har en veldig kjedelig motor. I tillegg virker 5-serien veldig stor i forhold til det bruksmønsteret dere har.
328 er en strålende bil, med en strålende motor. Enkelt valg for meg :)
Som burkar sier, 3-serie GT vil gi dere i pose og sekk i denne sammenhengen. Veldig god bakseteplass, noe høyere sittestilling (7cm) og ellers bra kompromiss mellom sportslighet og komfort. Kommer som 320ix og automat. Anbefaler en titt "live" om du ennå ikke har gjort det for å gjøre deg opp en riktig mening om designet.
Synd ikke 523i (med 204 hk bensinsekser) leveres lenger, den hadde vært et supert alternativ til 520dat. Det ligger noen 2011-utgaver i tyskland til 500.000, men du ville vel ha ny bil så da utgår den.
328ixAT får min stemme i denne sammenhengen, eller 328ixAT GT som nesten er skreddersydd for deres behov. X3 utgår med skyhøye kneløft, 520d blir for kjedelig.
Til deres bruksmønster ville jeg nok anbefalt 328, men personlig ville jeg nok gått for x3, da jeg har to små barn og er fan av litt bakkeklaring til hytta og oslokjøring om vinteren. Frøkna liker for øvrig høy sittestilling, og i byen foretrekker også jeg å sitte litt høyt. Bagasjerommet til nye x3 er nå blitt voksent.
Prøvekjørte 5-serie med liten dieselfirer her om dagen, og den opplevde jeg om litt slapp og kjedelig. Mye bråk lagde den også.
Som kompressor nevner ville jeg vurdert å vente til nye c-klasse ser dagens lys. Denne kommer nå også med airmatic, og da kan jo bilen heves de gangene man skal forsere brøytekanter og liknende.
ville jeg nok gått for x3, da jeg har to små barn og er fan av litt bakkeklaring til hytta og oslokjøring om vinteren.
Skjønner ikke helt greia med å måtte ha SUV til vanlig kjøring.
Både Yarisen og Zafiraen vår har framhjulstrekk, har aldri hatt noen problemer med fremkommelighet hos noen av de. Vi har hytte langt oppe på fjellet, men aldri slitt med å komme opp de bratte bakkene dit.
Brøytekantene i byen er heller ikke noe problem å forsere. Skjønner at SUV kanskje gir mer trygghetsfølelse, men tror vanlige biler fungerer til bruksbehovet for 99,9 % av alle nordmenn.
Har prøvekjørt X3 med 2-liters bensin (184 hk). Den motoren synes jeg var litt svak på den tunge bilen, men er kanskje ok i en 3-serie. Venter på at forhandleren skal få inn fra en annen forhandler en F31 med bensinmotor som jeg kan prøve. De hadde bare dieselmotor inne. Skal prøve med barneseter og barnebarn :-).
Har prøvekjørt X3 med 2-liters bensin (184 hk). Den motoren synes jeg var litt svak på den tunge bilen, men er kanskje ok i en 3-serie.
Den fungerer sikkert bedre i en 3-serie. Jeg har kjørt Z4 med samme motor og den var ikke mere enn grei selv i den. Men 328i har såpass mye bedre tall at jeg tor at de ekstra 61 hk betyr mye i en 3-serie.
Jeg har selv F31 320i og må si jeg er storfornøyd med denne bilen. Det er merkbart bedre plass i baksetet denne enn i E91 som jeg hadde før.
I 3 serie er 320i sprek og mye raskere på forbikjøringer enn 320d. En 520d er kjempetreg i forhold.
Hadde jeg trengt mer bakseteplass hadde jeg gått for en 3 serie GT, synes denne ser veldig bra ut i virkeligheten i motsetning til 5 serie GT. Denne har forøvrig 2cm ekstra bakkeklaring dersom det er et poeng.
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
Med Hyundai Grandeur Heritage så har Hyundai kvittet seg med det gamle drivverket, og erstattet det med et helelektrisk system.
Interiøret har naturligvis også fått seg en overhaling.