Bil esc

Innlegg

Bil

Speciale

Dette skulle vært forbudt

Gjentatte ganger ser man at folk ødelegger gamle biler, som det ikke er så mange igjen av, for å lage kreasjoner som man ikke trodde skulle være mulig.

http://www.budstikka.no/nyheter/dette-er-skandinavias-flotteste-bil-1.8136685

For all del. Bilen er usannsynlig fet, men allikevel ødelagt. Når man skal lage slike biler, så kan man vel få tak i en gammel ramme som er rusten og fæl, fremfor en relativt strøken orginal bil.

2
44 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Sånne ombygginger gjør at de gjenværende originale bilene blir ennå mer verdt.

Og at fler har en bilhobby.

2

Det eneste som var flott i den artikkelen, var bildet av originalbilen før den ble senket og hot-roddet til helvete. Ikke pent.

3

For all del. Bilen er usannsynlig fet, men allikevel ødelagt. Når man skal lage slike biler, så kan man vel få tak i en gammel ramme som er rusten og fæl, fremfor en relativt strøken orginal bil.

Herre gud da mann!!!

Hotrodding og bilombygging generelt, holder liv i gamle vrak mer enn noe annet.

Hva i all verden er det Ford V-8 lider under? Det reproduseres karosserier og alle deler både til roddere og originale biler. Aldri har det vært større reproduksjon og interesse for gammel bil.

Hotrodding har berget tusener av gamle biler. At noen elsker gammel bil, men velger å gjøre dem kjørbare, er bare fantastisk.

Restaurer gjerne gamle biler til original, men respekter også kreative, flinke, selvlærte bilbyggere som er innovative kunstnere.

For begge handler det om livskvalitet gjennom bilkultur.

1
Sillyspeed Det eneste som var flott i den artikkelen, var bildet av originalbilen før den ble senket og hot-roddet til helvete. Ikke pent.

Jeg synes også originalen sånn den var da han kjøpte den var mye finere enn sånn den ble etter senking osv.

Men folk har forskjellig smak, og må jo få lov til å gjøre som de vil med bilene sine, selv om det er å ødelegge dem (som de selv mener er å gjøre bilen finere).

og som andre er inne på så er det også det at man har valgfrihet til å gjøre somman vil som gjør at mange biler blir tatt vare på.

Hvis man får for mange begrensninger i hva man kan gjøre med en bil man har kjøpt så blir den rett og slett ikke interessant å eie, og da går den til huggeren når den har gjort nytta si som bruksbil en tid.

Jeg lurer selv på å kjøpe en veteranbil, og har sett litt på disse begrensningene som ligger i veteranbilforsikring hos Gjensidige. I praksis så passer disse begrensningene svært dårlig for meg (ikke lov å trekke henger og ikke lov å kjøre utenfor vei, og alt skal være tilnærmet helt originalt), så jeg kommer til å bytte forsikringsselskap hvis jeg kjøper meg veteranbil.

jeg vil ha en bil jeg også kan bruke iblant og som kan være både hobbybil og morsom bil og nyttebil, ikke bare en skinnende skal for utstilling eller slikt, da hadde jeg heller droppet kjøp, og slike biler hadde da i større grad blitt hugget (noen blir jo det også).

Tenk bare på hvordan mange biler er blitt sett på som verdiløse, for så å bli veldig verdifulle senere i samme tilstand. En bekjent fortalte om et par biler han hadde presset flat og begravet med bulldozer, for de var jo ikke noe verdt og han fikk beskjed om å gjøre det og gjorde det uten innvendinger. Men han tenkte i ettertid på hvor mye de bilene ville vært verdt om han ikke hadde most dem med bulldozeren.

Mange biler holder seg godt i pris, og noen stiger også. n T-Ford kostet jo nesten ingenting om man regner på hvor mange dollar den kostet (men så er det jo noe inflasjon også da), og det var selv da en ganske simpel bil, men gjorde jo nytta si, mens prisene nå er jo mye høyere pga samlere.

Man ser for øvrig litt av samme fenomenet innen bilcross, det er mange fine biler som ender opp der, og det har også kostet mange bobler da de har motoren bak og dermed er gunstige i bilcross. men de var det jo ekstremt mange av i Norge, så det er jo ikke så ekstremt ille, og dette justerer seg jo selv, for når det blir færre bobler til samlerne går prisene opp, og de som før kunne kjøpe billige bobler finner nå bare dyre bobler og finner heller noe annet å kjøre bilcross med. det kommer jo stadig nye biler som etter hvert blir gamle (billige) nok til at de havner i bilcross.

1
Isnot [sitat…] Herre gud da mann!!! Hotrodding og bilombygging generelt, holder liv i gamle vrak mer enn noe annet. Hva i all verden er det Ford V-8 lider under? Det reproduseres karosse...

Herre gud da mann!!!

Hotrodding og bilombygging generelt, holder liv i gamle vrak mer enn noe annet.

Helt greit at folk bygger om biler, har ingenting imot det. Men å ta den flotte urørte sjeldne bilen i åpningsinnlegget, for å erstatte nesten alle delene på den med nye, er bare dumt.

Da får de heller finne seg vrak eller replika.

1
M-T [sitat…] Helt greit at folk bygger om biler, har ingenting imot det. Men å ta den flotte urørte sjeldne bilen i åpningsinnlegget, for å erstatte nesten alle delene på den med nye,...

Helt greit at folk bygger om biler, har ingenting imot det. Men å ta den flotte urørte sjeldne bilen i åpningsinnlegget, for å erstatte nesten alle delene på den med nye, er bare dumt.

Dette er absolutt ingen sjelden bil. Har eid akkurat maken selv for mange år siden, men solgte den etter kort tid.

Ingen med fornuft bygger om gamle klassikere, men det er business biler og enkle sedaner som er attraktive som rod objekt.

Rodbygging er det mest ekstreme man kan gjøre med bil i Norge, og takke f for at det er mulig også her til lands...

1

Synes han kunne nøyd seg med interiørbyttet, og beholdt eksteriør. Men hva pokker, folk må jo få gjøre som de vil, men ingen skal fortelle meg at det der er skandinavias fineste bil, er vel heller snakk om en av de bilene i skandinavia, det er kastet mest penger etter.

1
Isnot ...Ja er det ikke befriende langt unna ubrukbare museumsgjenstander...

Vet ikke helt hva du mener, synes den bilen passer best på museum siden den ikke kan kjøres på vanlig norsk "vei" med dens humper og høl.

Synes det er forståelig at en ønsker andre motorer/bremser/fjæring enn det som fantes originalt på 30-tallet, men det går jo an å fikse dette og prøve å holde bilen litt nærmere originalutseende ? Men hver sin smak, dette blir jo opp til de som driver med sånt. Vet ihvertfall at omtrent alt jeg har sett på amcartreff hadde fått min stemme før det der. (nei har ikke amcar, kun tittet innom noen ganger)..

1
eddard Vet ikke helt hva du mener, synes den bilen passer best på museum siden den ikke kan kjøres på vanlig norsk "vei" med dens humper og høl. Synes det er forståelig at en ønsker andre...

Vet ikke helt hva du mener, synes den bilen passer best på museum siden den ikke kan kjøres på vanlig norsk "vei" med dens humper og høl.

Ikke for å være ufin, men du uttaler deg mot bedre vitende. Her er det luftfjæring som slippes ned for low look.

Disse bilene er kjørbare med moderne egenskaper og i Norge er det over 100 roddere som kjører til long distance treff hvert år. I Sverige kanskje det femdoble.

Nå tror kanskje enkelte at jeg hater biler med 97 hk, høyprofildekk og KNA merke i grillen, og det har de helt rett i...

1
Isnot ...Ja er det ikke befriende langt unna ubrukbare museumsgjenstander...

Det er ikke slik at biler som er i original stand er ubrukbare, tvert i mot er det høye krav til originalitet i f.eks. historisk motorsport.

Og selv svært sjeldne og kostbare klenodier tas ut av fabrikkenes egne museer for bruk i evenement som Goodwood Festival of Speed o.l.

Plymouthen som omtales i tråden har begrenset bilhistorisk interesse, men tross det finnes det sikkert en rekke velbevarte eksemplarer rundt om hos Plymouth entusiaster.

Personlig er jeg ikke begeistret for Hot Rods, men så lenge det ikke er verdifull bilhistorie som ødelegges må folk få gjøre hva de vil.

1
Hayek911 [sitat…] Hva er galt med KNA, Norges beste bilorganisasjon *S*.

KNA er nikkedukker for de som måtte være i regjering. Til tross for at de har titusener av medlemmer er dette er en snill gutt organisasjon som aldri har turt å ta konfronterende saker med myndighetene i bilistens tjeneste. Hvis ikke du har et eksempel som motbeviser det?

I mangel av annen bilrelatert tilhørighet for 50 år siden, var det mange som ble medlem. I dag er organisasjonen verdiløs.

1
Isnot KNA er nikkedukker for de som måtte være i regjering. Til tross for at de har titusener av medlemmer er dette er en snill gutt organisasjon som aldri har turt å ta konfronterende s...

KNA er nikkedukker for de som måtte være i regjering. Til tross for at de har titusener av medlemmer er dette er en snill gutt organisasjon som aldri har turt å ta konfronterende saker med myndighetene i bilistens tjeneste.

Vel dette er din påstand, har du et eksempel som beviser dette ?

Det har du nok ikke.

KNA har på linje med NBF, BIL og NAF stilt seg bak krav for reduksjon av bilavgiftene.

KNA er dessuten den organisasjon som mest aktivt har støttet motorsport, og i motsetning til det sosialdemokratiskpregete NAF hatt et helt annet og positivt forhold til bilbransjen.

Angivelig er du opptatt av "bilkultur", men slik det fremkommer her en ganske marginal sådan. Uansett bør du vite at KNA er tett forbundet med norsk bilhistorie, hvor begrenset og fattig den enn kan være sammenlignet med de store bilnasjoners.

Din påstand om "ubrukbare museumsgjenstander" tyder også på at du har mye å lære om bil i en historisk kontekst.

1
Hayek911 [sitat…] Vel dette er din påstand, har du et eksempel som beviser dette ? Det har du nok ikke. KNA har på linje med NBF, BIL og NAF stilt seg bak krav for reduksjon av bilavgiftene...

KNA har på linje med NBF, BIL og NAF stilt seg bak krav for reduksjon av bilavgiftene.

KNA har ALDRI vært på linje med andre interesseorganer når det gjelder bilavgifter. For syns skyld har de krevd ører der fornuften har vært kroner.

NAF har som du sier også ekskludert seg fra det gode selskap.

Særforbund i KNA og NAF som tradisjonsbærere, kan og gjør sikkert en bra jobb for motorsporten, men det er nok lokallagene som bør få den rosen.

KNA er alt for tett forbundet med bilhistorie gjennom å eie den. Å ha evnen til å fornye seg og inkludere bilkultur fra alle tidsepoker og miljøer er dessverre helt fraværende.

1
Isnot [sitat…] KNA har ALDRI vært på linje med andre interesseorganer når det gjelder bilavgifter. For syns skyld har de krevd ører der fornuften har vært kroner. NAF har som du sier ogs...

Å ha evnen til å fornye seg og inkludere bilkultur fra alle tidsepoker og miljøer er dessverre helt fraværende.

Og da vil jeg anta du påstår at Amcar og Hot Rod miljøet er uttrykk for "bilkultur"...du er med andre kulturrelativist...

Disse miljøene har samme marginale interesse som dansebandmusikken i musikkulturen.

Din påstand om at KNA aldri har vært på linje med andre bilorganisasjoner med hensyn til bilavgifter må du dokumentere.

Og KNA sentralt har vært en vesentlig pådriver for motorsport.

Og hva med "museumsbilene" er de ubrukelige ?

1
Premonition [sitat…] Hvordan er det å pendle med en slik bil mon tro?

En sånn bil må jo hvertfall være meget praktisk å ha stående i innkjørselen ved siden av søppelkassene for oss som ikke daglig har tilgang til komprimatorbiler (søppelbiler). Tenk bare hvordan det er når man kommer med småpappesker og slikt som skal presses sammen før man putter det i dunken, da kan man bare heve bilen på luftfjæringa, legge pappeska under og så senke bilen og da blir pappeska helt flat, meget praktisk.

Men så kom jeg plutselig på at med andre biler så er det jo bare å kjøre over pappeska om man vil komprimere den på den motoriserte måten i stedet for å manuelt tråkke på den.

1
Hayek911 [sitat…] Og da vil jeg anta du påstår at Amcar og Hot Rod miljøet er uttrykk for "bilkultur"...du er med andre kulturrelativist... Disse miljøene har samme marginale interesse som...

Hvis ikke disse miljøene representerer bilkultur, så er det ingen som gjør det. T.o.m. råning er bilkultur.

KNA og bilavgifter, jeg ba om et eksempel der KNA har konfrontert myndighetene f.eks de siste 10 år. Det må være enklere å dokumentere enn at de ikke har gjort noe av betydning.

Museumsbiler er ubrukelig all den tid de står overrestaurert og utilnærmelig, men det trenger jeg vel strengt tatt ikke å forklare.

Dette er off topic, så for min del stopper diskusjonen her.

1
Isnot Hvis ikke disse miljøene representerer bilkultur, så er det ingen som gjør det. T.o.m. råning er bilkultur. KNA og bilavgifter, jeg ba om et eksempel der KNA har konfrontert myndig...

Museumsbiler er ubrukelig all den tid de står overrestaurert og utilnærmelig, men det trenger jeg vel strengt tatt ikke å forklare.

Dette vet du åpenbart lite om.

Din erfaring med bilmuseer er kanskje begrenset til museet i Horten e.l. ?

Her kan du lese litt om holdningen til aktiv bruk av bilene hos Tysklands nok nyeste, og ved siden av MB museet kanskje også flotteste bilmuseum:

http://www.porsche.com/international/aboutporsche/porschemuseum/activeautomobilehistory/

Som nevnt i forrige post, man ser mange eksempler på at dyre museumsklenodier benyttes på diverse historiske treff og i historisk motorsport. Goodwood Festival of Speed og Oldtimer Grand Prix på Nürburgring er kanskje de mest spektakulære og kjente.

Modifisering av bilene i historisk motorsport er sterkt begrenset og underlagt FIA homologering på lik linje med moderne løpsbiler.

Jeg har selv deltatt i internasjonal historisk motorsport og tror jeg har rimelig førstehånds kunnskap om temaet.

Når det gjelder ditt "bilkulturelle" syn så kan nok det sammenlignes med et som f.eks. anser Ole Vidars som musikkultur. Det er lov å mene det, men det gjør kulturbegrepet fullstendig utvannet og useriøst.

Hva KNA mener om bilavgifter og hvordan de fronter dette kan du lese her:

http://kna.no/kna-mener/

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...