Håper den får noe av den samme looken som bildene. Litt skarpere i kantene som F3x. F1x er idag en elegant bil, men det den kan bli for elegant. M5 med over 600 hk synes jeg er tullete. Bra de fokuserer på vekt. R3 er ikke verre enn R4.
Der er jeg litt uenig. En R4 er klart mere harmonisk enn en R3. Enkelte synes at den litt harde og støyende gangen til en R3 er tøff, men passer dette i en diger sedan i gubbeklassen?
Jeg har kjørt R3 bensin et par ganger. R3 diesel høres ut som rene marerittet.
Mye støydemping øker en bils vekt markant. Og støydempingen hjelper ikke det spøtt på utsiden. En luksusbil med en fæl motor blir vedig lite luksuriøs for de som befinner seg på utsiden.
Men du har selvsagt rett i at enkelte av BMW's dieselmotorer høres så ille ut fra utsiden at det knapt kan bli mye verre.
Ingen avgjørelse er tatt, men et nytt 48V el-system er under vurdering.
Den nye plattformen OKL (Oberklasse, or ‘luxury class’) vil brukes for 7-serie, 6-serie og 5-serie. Det ventes også at den skal brukes for neste X5, X6 og den store X7.
En nyutviklet V8 vil komme som største motor. 6-trinns manuell for de minste motorene, og 9-trinns automat for de større.
Jeg kunne tenke meg litt mer i begge ender, men ikke tettere girkasse. Ett lavt førstegir, som ble brukt når en står i bakke i startsituasjoner (og til krypekjørin), andregir som default startgir. Og litt høyere toppgir, i 100 km/t og litt oppover kunne turtallet vært litt lavere.
Ny 5 serie er spennende, men håper på 5 år til neste bilbytte, så denne modellendringen kommer litt tidlig for meg.
48V er logisk, mye bedre på effekt. Kan gå mye ned i kvadrat på ledninger uten spenningsfall.
Og litt høyere toppgir, i 100 km/t og litt oppover kunne turtallet vært litt lavere.
At du kunne tenkt deg et enda høyere 8.gir er litt overraskende. Jeg ligger i hastigheter veldig langt over 100 i biler med langt færre gir uten at turtallet plager meg. S5'en brukte overhodet ikke 6.gir i sportsmodus uansett hastighet.
Jeg hater motorveier, rett og slett kjedelig transport. Cruise Controll og dvalemodus i hodet. Bilen Girer mye uansett, så hadde vært helt greit med lavere turtall og nedgiring i bakker og akselerasjon. Aktiv kjøring på autobahn kan resultere i sport på girkasse, og 6 gir som høyeste, men ikke på norske motorveier.
Dersom nye 5 serien blir slanket en del kilo og kommer med en 200hk bensinmotor kombinert med en kraftig elmotor, er det vel lov å håpe på en gunstig pris i Norge...
Car har en gjennomgang av neste generasjon MB E-klasse og BMW 5-serie som kommer i 2016.
Begge bilene kommer på ny plattform. MRA (Modular Rear-wheel drive Architecture) for MB(fra C-klasse til største luksusmodellen), og CLAR for BMW (CLuster ARchitecture) som dekker 2-serie til 7-serie og X3 til X7. Begge sparer fra 70 til 150 kg i forhold til forrige serier.
Begge er nå bekreftet med 48V system. Mer kan leses her.
Car har en gjennomgang av neste generasjon MB E-klasse og BMW 5-serie som kommer i 2016.
Mye interessant her. 48V trengs med alt elektrisk dilldall som kommer etterhvert. Elektrisk turbo høres spennende ut. Noe for hjemmetrimmere ? Får ofre støvsugeren i et forsøk på å få mer futt i Jazzen.
Begge bilene kommer på ny plattform. MRA (Modular Rear-wheel drive Architecture) for MB(fra C-klasse til største luksusmodellen), og CLAR for BMW (CLuster ARchitecture) som dekker 2-serie til 7-serie og X3 til X7.
Finnes det noen god youtube video eller annet som beskriver disse nye modulære plattformene sammenlignet med de gamle?
Når 2-serie og 7-serie skal bruke samme "plattform" virker det jo litt som hele begrepet er ganske utdatert.
Veldig lekker og stilriktig. BMW tar ingen sjanser, og det er bra.
Den er sikkert meget bra å kjøre. Får lyst til å bytte, men så ser jeg at nye X3 med hybrid kom,er like etterpå, og mellomklasse-SUV er perfekt bruksbil for meg. Hvis ikke hadde jeg nok gått for nye 5-serien eller lignende.
Da tror du nok på julenissen hvis du tror slikt dukker opp på youtube.
Dette er noe alle produsentene gjør om dagen, og BMW kommer til å sitte igjen med to modulære plattformer som dekker henholdsvis fwd og rwd modellene. Til og med neste RR skal bygges på CLAR.
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
Med Hyundai Grandeur Heritage så har Hyundai kvittet seg med det gamle drivverket, og erstattet det med et helelektrisk system.
Interiøret har naturligvis også fått seg en overhaling.