Bil esc

Innlegg

Bil

Northridge

V70 1.6 DRIVe automat

Har nå kjørt denne, og jeg må si at jeg min frykt ikke var på sin plass som fryktet. Mye av dette skyldes nok at bilen jeg kjørte var utstyrt med automat.

Jeg har kjørt samme bilen med en 2,0(136hk) Diesel og manuell, og jeg har vanskeligheter med å finne hvilken jeg liker best. Ingen av de føles som noen racer, men i norsk sammenheng, så føles de langt mindre slitsomme å kjøre enn f.eks en undermotorisert Ford, på bensin vel og merke.

Men jeg ser poenget med at en V70 kryper seg opp mot premium-klassen og dermed også burde kunne fraskrive seg slike motorer som denne.

Jeg følte bilen som relativt kvikk i bytrafikk, men den kom til kort på alt som har med å gjøre akselerasjon over ca 80km/t.

Men dette var en leiebil, så jeg er jo selvfølgelig glad når jeg blir tilbydt en slik en. Jeg må si at jeg sliter litt med å finne logikken bak et kjøp som dette. Men det gjør jeg med Grandiosa også.

En annen rar ting jeg sliter med å skjønne er at Volvo har sine biler litt rart satt opp. V70 føles relativt tight i styringa, mens V50/S40 føles mer komfortabel. Man skulle jo tro at dette var omvendt.

1
44 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Har nå kjørt denne, og jeg må si at jeg min frykt ikke var på sin plass som fryktet. Mye av dette skyldes nok at bilen jeg kjørte var utstyrt med automat.

Kjørt V70 DRIVe jeg også, og likte bilen godt. Kunne selvfølgelig kledd større motor, men bilen var meget bra.

1

Jeg har også nylig kjørt en slik. Ble nesten sjokkert over hvor undermotorisert den føltes. Den som jeg kjørte var veldig godt utstyrt. Fikk en god følelse helt til jeg trykket ned gasspedalen. Jeg kunne aldri ha kjøpt en slik.

1

Har hatt XM D12 automat med tilsvarende vekt og effekt, og litt mindre dreimoment. Bilen gikk helt ok, men ikke spennende. Men de fleste trenger ikke mer effekt for vanlig bruk. Er jo bare å gasse litt ekstra de få gangene man trenger det. Og bilen er svært økonomisk å kjøre med den motoren. Og en sikker bil kollisjonsmessig. Det teller mye for barnefamilier og pendlere. Alt i alt et fornuftig valg.

1
trheim11 Jeg har også nylig kjørt en slik. Ble nesten sjokkert over hvor undermotorisert den føltes. Den som jeg kjørte var veldig godt utstyrt. Fikk en god følelse helt til jeg trykket ned...

Poenget mitt her er at bilen føltes faktisk bedre enn hva jeg tenkte på forhånd. Hvis jeg legger det til grunn, så greier jeg ikke helt å se ditt poeng. Men ja, jeg er enig i at en slik bil som dette aldri skulle vært utstyrt med en slik motor.

Hva legger du til grunn her? En premium-bil med premium-motor, eller en V70 med en 1,6dielsel?

1

Volvo får mye tyn, men jeg synes ikke de fortjener så mye av det. Motormessig er de ikke helt top notch, men som familiebil synes jeg den har mange kvaliteter. God plass, god sikkerhet og god komfort. Det er veldig mange biler som har seter man kan kjøre lange 12-timersskift i uten å bli sliten.

1
xantiasx Har hatt XM D12 automat med tilsvarende vekt og effekt, og litt mindre dreimoment. Bilen gikk helt ok, men ikke spennende. Men de fleste trenger ikke mer effekt for vanlig bruk. Er...

Bilen gikk helt ok, men ikke spennende. Men de fleste trenger ikke mer effekt for vanlig bruk. Er jo bare å gasse litt ekstra de få gangene man trenger det. Og bilen er svært økonomisk å kjøre med den motoren. Og en sikker bil kollisjonsmessig. Det teller mye for barnefamilier og pendlere. Alt i alt et fornuftig valg.

Dette er jo egentlig et veldig godt argument for selgere av nevnte V70.

Jeg er fortsatt i tvil her. Jeg synes nok at Volvo har nok kompetanse til å lykkes i premium segmentet. Det vil de ikke gjøre hvis de fortsetter å selge V70'er på denne måten.

1
C200CDI [sitat…] Derfor burde den ikke vært levert med knøttemotorren heller. Det ødelegger en ellers flott bil.

Det ødelegger en ellers flott bil.

Det skal man selvfølgelig få lov til å mene. Imidlertid kan det være greit å ha i bakhodet at en familiebil i utgangspunktet bør være oppnåelig for nettopp familier. Da er 115 hk diesel til 350 000,- mer overkommelig enn 163 hk diesel til nærmere 450 000,-

Selv bensinutgaven med 180 hk gjør et byks opp til 430 000 før utstyr. De som har råd til det kan velge mellom dieselmotorer fra 115 til 215 hk, bensin fra 180 til 304 hk. Da kan man ikke lenger si at motoren ødelegger bilen.

1
piezo [sitat…] Det skal man selvfølgelig få lov til å mene. Imidlertid kan det være greit å ha i bakhodet at en familiebil i utgangspunktet bør være oppnåelig for nettopp familier. Da er...

Det skal man selvfølgelig få lov til å mene. Imidlertid kan det være greit å ha i bakhodet at en familiebil i utgangspunktet bør være oppnåelig for nettopp familier

Joda,ser den,men når man har ambisjoner om å være såkalt "Premium" ødelegger man alt med en sånn motor i en så stor bil.

1

Gi gass 3 sekunder før "alle" andre så skal det noe til å henge med.

115 hk var helt ok i "gamle" dager , og veiene er ikke stort bedre heller. Nå når avgiftene går på miljø, og HK synes jeg det er "dust" å kjøpe samme bil med mere Hk og bruke 100 vis av tusen på det. Så forbanna travelt kan du ikke ha det.

En Granada 2,3 V6 har 114hk det var nok til å være "storkar" på 80 tallet, og det burde holde den dag i dag.

1
Stigmattiserende Gi gass 3 sekunder før "alle" andre så skal det noe til å henge med. 115 hk var helt ok i "gamle" dager , og veiene er ikke stort bedre heller. Nå når avgiftene går på miljø, og HK...

115 hk var helt ok i "gamle" dager ,

Siden "gamle dager" har bilene blitt flere hundre kg tyngre. V70 D2 veier 1528 kg uten fører.

I det norske markedet har den knøttlille motoren vært en suksess. men ingen av bilene Volvo ønsker å sammenligne V70 med har så små motorer.

1
Iseran2770 [sitat…] Siden "gamle dager" har bilene blitt flere hundre kg tyngre. V70 D2 veier 1528 kg uten fører. I det norske markedet har den knøttlille motoren vært en suksess. men ingen a...

Ja enig i det. Men nå har de bedre dreiemoment på lave turtall som oppveier noe.

I andre land betaler de noen få tusenlapper for å få kraftigere motor, litt slik vi gjør på bruktbiler. Når bilen blir gammel nok så får du ikke særlig mer for en bil med kraftig motor. Av og til er det nesten omvendt at de små enkle utgavene som er mest attraktive.

1
C200CDI [sitat…] Joda,ser den,men når man har ambisjoner om å være såkalt "Premium" ødelegger man alt med en sånn motor i en så stor bil.

BMW vil også gjerne kalles premium, men de dytter også små motorer ned i bilene sine. Nå skal det sies at 5-serie er imponerende kjapp med 143 hk i 518d. 316d og 116d er derimot ikke så voldsomt mye kjappere enn V70, der skiller det bare ett sekund. 116d med 95 hk har de ikke turt å gi spesifikasjoner på, men den gamle var definitivt ikke særlig premium-kjapp.

Blir disse bilene ødelagt av små motorer? Nei. De som vil ha større motor legger nemlig gladelig penger på bordet for å unngå de små motorene. De som derimot vil ha premium-følelse på budsjett kjøper gjerne mikromotorene.

1
piezo BMW vil også gjerne kalles premium, men de dytter også små motorer ned i bilene sine. Nå skal det sies at 5-serie er imponerende kjapp med 143 hk i 518d. 316d og 116d er derimot ik...

Blir disse bilene ødelagt av små motorer? Nei. De som vil ha større motor legger nemlig gladelig penger på bordet for å unngå de små motorene.

Volvo-kundene gjør ikke det. Der kjøper alle 1.6 D.

Jeg synes også at BMW ødelegger sin status med modeller som 518d. Men den har tross alt litt større motor enn minste 3-serie. Hos Volvo har alle 115 hk, fra minste til største modell. XC90 mangler riktignok 1,6 D, men hadde den kommet ville den blitt en salgssuksess i Norge de neste 10 årene (selv om den allerede er 20 år gammel).

1
Iseran2770 [sitat…] Volvo-kundene gjør ikke det. Der kjøper alle 1.6 D. Jeg synes også at BMW ødelegger sin status med modeller som 518d. Men den har tross alt litt større motor enn minste 3-...

Volvo-kundene gjør ikke det. Der kjøper alle 1.6 D.

Antagelig fordi firmabilmarkedet ser etter lave leasingpriser, og familiene ser etter lave kjøpspriser.

Jeg forstår riktignok ikke hvorfor Volvo skal få så mye kjeft for at folk kjøper bilene deres med små motorer. Det gjøres hos alle bilmerker, selv Audi klarte å selge A4 med 102 late bensinhester.

1
piezo BMW vil også gjerne kalles premium, men de dytter også små motorer ned i bilene sine. Nå skal det sies at 5-serie er imponerende kjapp med 143 hk i 518d. 316d og 116d er derimot ik...

316d og 116d er derimot ikke så voldsomt mye kjappere enn V70,

3 serie er en helt annen klasse. V70 skal vel konkurrere med 5 Serie,A6 og E klasse..Derfor synes jeg ikke 1,6d har noe å gjøre i en sånn bil.Men men...Smak og behag.I en sånn bil vil jeg ikke ha 4 syl engang. 528i under tvil kanskje..

1
C200CDI [sitat…] 3 serie er en helt annen klasse. V70 skal vel konkurrere med 5 Serie,A6 og E klasse..Derfor synes jeg ikke 1,6d har noe å gjøre i en sånn bil.Men men...Smak og behag.I en...

3 serie er en helt annen klasse. V70 skal vel konkurrere med 5 Serie,A6 og E klasse..Derfor synes jeg ikke 1,6d har noe å gjøre i en sånn bil.

Vi kan godt sammenligne 316d med S60 1.6D om du vil det. De er nøyaktig like trege fra 0-100 med 10.9 sekunder på begge to.

Da tilhører du den delen av befolkningen som har penger å bruke på bil. Deretter kan du spørre de fattige lusefransene som kjøpte 518d om hvorfor de gjorde nettopp det. Noe sier meg at svaret vil bli rimelig likt det en V70 1.6D-eier vil gi. Fordi det ga dem en rommelig stasjonsvogn/sedan for minst mulig penger.

1

MB og BMW med 200 cdi og 518 d er ikke så mye sprekere. Det er synd at slike fine biler, skal ødelegges med altfor små motorer. Det minner meg om 70-tallet, da minste motor i MB 123 serie, var 200D med 65 HK. Jeg kjørte en slik, og var overbevist om at brekket hang på, men det gjorde det ikke.

1
piezo [sitat…] Vi kan godt sammenligne 316d med S60 1.6D om du vil det. De er nøyaktig like trege fra 0-100 med 10.9 sekunder på begge to. Da tilhører du den delen av befolkningen som h...

Da tilhører du den delen av befolkningen som har penger å bruke på bil

Aldeles ikke.Det er bare snakk om hva man prioriterer. Jeg har hverken hytte på fjellet eller diger båt.Det interreserer meg null. Men jeg er typen som heller kjøper en brukt MB framfor en ny passat til samme penger. Valget sist var ny 520D med masse utsyr eller 1 år gammel med 3 liter sekser. Det ble ikke ny på meg nei..

1
Stigmattiserende Gi gass 3 sekunder før "alle" andre så skal det noe til å henge med. 115 hk var helt ok i "gamle" dager , og veiene er ikke stort bedre heller. Nå når avgiftene går på miljø, og HK...

En Granada 2,3 V6 har 114hk det var nok til å være "storkar" på 80 tallet, og det burde holde den dag i dag.

En slik Granada, som du nevner veide tross alt minst 300 kg mindre enn en V70. Dessuten hadde andre biler på den tiden rundt 60-90 hk. Jeg hadde en motorsykkel med 67 hk, fra 1973-1980, den hadde mer effekt,enn de fleste av den tids familiebiler. Den gjorde 0-100 på under 5 sek, mens de fleste biler trengte avrivningskallender for å måle det samme. En annen bil som er fra samme tidsepoke som du nevner, er første generasjon Golf GTI. Den hadde 110 hk, og veide under 1000kg,mens dagens Golf veier 14- 1500kg, og dermed trenger langt mer effekt, for å være like sprek.

1
piezo [sitat…] Vi kan godt sammenligne 316d med S60 1.6D om du vil det. De er nøyaktig like trege fra 0-100 med 10.9 sekunder på begge to. Da tilhører du den delen av befolkningen som h...

Vi kan godt sammenligne 316d med S60 1.6D om du vil det. De er nøyaktig like trege fra 0-100 med 10.9 sekunder på begge to.

Siden alle i Norge velger biler med automatgir, og manuell girkasse i kombinasjon med utrasvak dieselmotor er et mareritt, må de tallene modifiseres betydelig.

Volvo S60 D2: 12,3 BMW 312d: 11,2

1

Jeg vil fortsatt si at 0-100 ikke er alfa og omega, aksellerasjon på høyeste gir i normal hastighet er vel så viktig for meg. Det er de færreste som bruker 0-100 fortest mulig til stadighet. Har du en svakere bil, gjør du det bare oftere.

2
xantiasx Jeg vil fortsatt si at 0-100 ikke er alfa og omega, aksellerasjon på høyeste gir i normal hastighet er vel så viktig for meg. Det er de færreste som bruker 0-100 fortest mulig til...

Jeg vil fortsatt si at 0-100 ikke er alfa og omega, aksellerasjon på høyeste gir i normal hastighet er vel så viktig for meg.

Nå må du forklare meg hva din merkelige trang til å alltid ligge i høyste gir skyldes.

En dieselmotor har gjerne under 1500 rpm i 80 km/t i høyste gir. Med en svak dieselmotor skjer det ikke en dritt når man tråkker inn gasspedalen med et turtall på under 1500. Har man automat girer den i hvert fall ned slik at slike som deg som alltid skal ligge i høyeste gir får hjelp.

Vi som bor der det også bor noen andre blir litt sjokkerte av biler som bruker 5 sekunder fra 0 til 20.

Jeg kjører inn i Ryenkrysset hver morgen og alle som kommer fra E6 har forkjørsrett da de kommer før meg inn i rundkjøringen. Jeg må smette inn i de lukene som av og til oppstår.

Med svak dieselmotor og manuell girkasse opplevde jeg flere ganger at motoren ble kvalt i sin egen dieselolje. Om jeg unngikk det var akselerasjonen så dårlig at jeg nesten ble påkjørt bakfra hver dag.

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...