Takk for alle råd og inspirasjon fra utallige tråder. Gikk som flere av dere forventet, det ble etter min målestokk meningsløst dyrt. BMW 320ix GT sportsautomat Sport line Advantage edition. Litt imponert over antall bokstaver for å skrive navnet på bilen. Prøvd å holde utstyr til ett minimum, pakken som var på kampanje inneholdt det mest nødvendige. Xenon, cc, sportsseter. Var bare parkeringsenson bak, så utvidet den til foran også. Etter tilbakemelding herfra testet jeg ulike stereoanlegg, så det ble 4000 kr dyrere. Og selvfølgelig hengerfeste(!). Droppet skinn, navi, alle adoptive systemer. Vet ikke om dette er riktig, men satte en grense. Strider mot alle mine prinsipper å skrive så mye om meg selv her, setter grensen på fargen. Hvis jeg hinter om Australia tror jeg de fleste tar den. Gleder meg!
Gratulerer med grom bil! Synes 3-serie GT er merkelig vellykket. Hadde faktisk vurdert den før en 3-serie Touring selv. Prøvde du begge disse, hvilken likte du best av GT og Toruing - kjører de likt?
Tror jeg hadde gjort som deg og droppet navi og en del sånt tull, men skinn hadde jeg revurdert. Hadde også valgt soltak/panoramatak hvis mulig. Har mye å si på lysforholdene i bilen og er lettere å selge videre. Men et sted må jo streken på ekstrautstyr faktisk gå. Og på BMW er det utrolig mye "man bør ha".
Prøvde du begge disse, hvilken likte du best av GT og Toruing - kjører de likt?
Kjørte de med en måneds mellomrom. 316d touring og 320ix gt. Veldig lite tvil om at GT kjørte best. Men hvordan forskjellen hadde vært med lik motor vet jeg ikke. Lenger, høyere tyngdepunkt og 60 kg mer tyder på forskjell. Men GT kjørte godt nok, har egentlig ikke lyst til å teste F31 med lik motor nå. Bedre plass i GT, slipper 6 måneder med skiboks. Liker også å ha noe annerledes. Det går mye F31 på veiene.
Iseran, du kostet meg 5000 kr. Du hadde i en tråd en kommentar om mulighet til å skifte gir på rattet. Brukte en del tid på å teste denne, og kom til at det var verd 5000 kr. På svingete veier gir det litt ekstra. Trodde i utgangspunktet det var tull.
men skinn hadde jeg revurdert. Hadde også valgt soltak/panoramatak hvis mulig.
Soltak hadde jeg ikke valgt selv uten kostnad. Eneste fordelen det gir er utsyn fra baksete på fjelloverganger. De fleste jeg sitter på med har stengt takluka for å slippe lys inn over/bakfra. Skinn, klarer meg fint uten.
Hvis de ikke klarer å snike i køen kan det bli mars før levering. Det eneste jeg er sikker på er at jeg har brukt meningsløst mye tid på prosessen på bilbytte, så bør bli fornøyd.
Jeg synes prosessen før bilbyttet nesten var artigere enn da jeg hadde bestemt meg.. Prøve biler, lese prislister og oppleve forskjellige selgere er lærerikt.
Der tenker jeg at jeg er enig med deg, jeg har i grunnen ikke savnet soltak så mye når jeg har kjørt. En gang det var skikkelig varmt så tenkte jeg at det kunne være greit å åpne litt mer (ingen AC der, og begge siderutene var sveivet ned). Jeg stoppet og skrudde av takluka og kjørte videre. Men det var såpass plagsomt med sola som kom rett i fjeset gjennom takluka, så da ble det ny stopp for å skru på igjen takluka.
Skinn er jeg heller ikke sånn veldig tilhenger av, glovarmt på varme sommerdager og iskald på kalde vinterdager når man setter seg inn en bil som har stått parkert ute. Renhold kan være lettere om man griser til setene, men det er nå alt. Tror for øvrig ingen kan se på setene mine at det har eksplodert to Colabokser inne i bilen min. bare å velge mørke seter så blir det ikke så ille (hvite seter ville jeg aldri valgt da jeg pleier å bruke olabukser).
Jeg kunne ikke hente bilen på fabrikk ettersom det ikke er mulig i vinterhalvåret (fra Norge i allefall). Men i følge forhandler så er det dette mulig fra Norge også, det er i allefall noe jeg hadde ville gjort hadde jeg muligheten.
Får passe på å få levering til sommeren neste gang jeg skal ha bil...
Side 3 har en test av GT i dag. Ser til min forferdelse at den er over 150 høy. De hadde også noen kommentarer om kjøreegenskaper mot vanlig 3 serie. Fikk bekreftet min bekymring om at jeg ikke skal prøvekjøre vanlig 3 serie med OK motor.
184 hestekrefter og et dreiemoment på 1250 Nm allerede ved 1250 RPM
I følge Ribbe betyr ikke dreiemoment noe, det er effekt som får bilen fremover. Dermed ingen grunn til å glede seg. Men jeg synes det er merkelig å kjøre på 1200 omdreininger med en bensinbil. Tror jeg hadde valgt ett gir høyere med manuell.
Overraskende lang leveringstid. Selger GTen så bra i Norge eller er kvoten for liten?
De må ha solgt en del, for noen uker siden var forventet levering januar. Det er også mulig hvis de andre nordiske landene ikke fyller sine kvoter. Ellers forventer de den i slutten av februar, men skrev mars da jeg ikke stoler på leveringstider. Det virket rimelig hektisk hos BMW nå, så flere enn meg må ha slått til på tilbud.
BMW har visstnok solgt utrolig mange biler under X-drive kampanjen som sluttet lørdag. Jeg fikk estimert leveringstid på 3 serie i slutten av februar. Har enda ikke bestemt meg, men må ta en avgjørelse denne uken for å få x drive kampenjetilbudet.
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
Med Hyundai Grandeur Heritage så har Hyundai kvittet seg med det gamle drivverket, og erstattet det med et helelektrisk system.
Interiøret har naturligvis også fått seg en overhaling.