Min ligger faktisk for salg nå, men det er ikke fordi jeg er misfornøyd med bilen.
Har hatt en 2,5ia i 2 år og er strålende fornøyd. Har fikset den opp for kr 20 000 (merkeverksted for å få den strøken) og kjørt 30 000km med den. Man må regne med litt fiks på alle eldre biler, så dette er ikke så ille.
Dieselmotorene er det visst mye tull med (dieselfirerne). 2,5ia bensin gjør hele bilen. Den gir grom lyd, herlig pådrag og gjør bilen litt sportslig. Bilen er stivt satt opp og har lavt komfortnivå, men er blant de sportsligste SUVer som finnes. Ikke velg sportsunderstell (det blir altfor stivt). Ellers er fremkommeligheten upåklagelig og x-drive systemet med HDC til nedoverbakker fungerer perfekt til alt man gjør om vinteren. I ekstremt terrengkjøring finnes det bedre biler med lenger fjæringsvei og mer bakkeklaring og sperrer, men X3 er bedre enn lave stasjonsvogner med 4WD og tåler trolig mer av hull og humper i veien enn vanlige biler.
Har inntrykk av at de hverken ruster noe særlig eller er spesielt preget av feil. Tror derimot at X3 er en av de mer feilfrie bilene til BMW, spesielt med bensinmotor.
Pass på at de finnes uten xenon, og det er mye import (også fra USA). Hadde valgt en som er ny i Norge. Grunnen til at jeg vil bytte er kun fordi jeg egentlig aldri klarer å eie en bruksbil mer enn ett til to år av gangen og nå har jeg hatt den i 2 år…
Med ditt budsjett finner du nok en 2,5ia, men den er garantert ikke i god stand. Du bør gå opp til ca 200 000. Da får du en fin bil som holder lenge og med kortere km-stand. Bilene begynner jo å dra på årene og da har eiers vedlikehold mye å si. Mange nærmer seg 200 000km. Finn en med 100-140 000km. Hadde storservice på ca 102 000km (min har gått 122 000km nå) og det koster 8-10 000kr, verdt å regne inn.
Men alt i alt kan bilen anbefales. Billigere bensinsekser og sportslig SUV enn dette finnes ikke. Så er det mye freshere enn japser og annet ræl fra samme periode. X3 er eksklusiv i forhold til sin prisklasse og alder.
Utstyr du bør ha:
Xenonlys
Sportsseter eller komfortseter (tror sistnevnte kun er på facelift 2007 og nyere)
Rattvarme
Skinninteriør
Se også etter en med stigtrinn på siden, det ser mye mer moderne og eksklusivt ut
Tilhengerfeste er meget billig og enkelt å montere da girkassen ikke trenger å programmeres på disse, så det er ikke avgjørende.
Automatgir - noen har manuelt gir.
Jeg har skiftet fjærer bak (er vanlig at det er brudd på disse og det er umulig å kjenne ved kjøring). Sjekk også at alle servicer er holdt og for oljelekkasje under bilen mellom girkasse og fordelingskasse (jeg har utbedret det på min).