Bil
Forsinkelser og tull med verkstedet.. Prisavslag?
Jeg har en -05 Octavia 1,6 MPI som har gått ca 130.000 KM... Grunnet økonomi og alt for trang timeplan i familiehverdagen har den blitt "oversett" hva gjelder service de siste 3 år (og de siste 40.000 KM). Når motoren nylig begynte å si ifra ble jeg selvfølgelig tvunget til å levere den inn hos bilverksted. Jeg la ut anbud på mittanbud dot no på ting jeg visste var galt, og valgte det verkstedet som hadde flest og best score fra tidligere kunder, og som lå blant de billigste. Verkstedet er tilknyttet Mekonomen-kjeden.
Bilen ble levert mandag 28/10. Feilsøk og undersøkelser ble gjort, og jeg fikk et prisoverslag på 24.000-39.000 (!!!) avhengig av om motorstyreenheten kunne repareres eller måtte byttes.
Verkstedet melder blant annet om følgende funn/utbedringer/reparasjoner:
Storservice 7.387,-
Feilsøk 5000,-
Styrestag, bremsecaliper, lykt V.F. 7.200,-
Motorstyreenhet 5000-10000,- (Repareres eller byttes)
Ellers meldte han om småfeil som jeg har en viss tvil på: Defekt blinklys, defekt spylermotor bakrute....
Blind på alle de gode tilbakemeldingene på mittanbud dot no hva gjelder pris, kunnskap, punktlighet, kundeoppfølging og -service visste jeg ikke annet enn å be han sette igang med reparasjonene... Jeg vet ikke hva ting koster, så jeg antok bare at jeg kunne stole på denne karen!
Verkstedet melder ifra om at motorstyreenheten må sendes til Belgia for en kontroll hvorvidt den kan repareres eller må byttes, og dette skulle ta maks 7 dager. Tiden gikk og jeg hørte ikke noe.. Jeg ringte, og fikk til svar at de ville bytte enheten, da det viste seg at dette var rimeligere enn først antatt. "Du får bilen i morgen..." Jeg ber om prisoverslag! "Skal regne litt på det, så du hører fra meg i morgen..." Jeg hørte ingenting fra han den neste dagen, så jeg ringte fem minutter før stengetid... "Du får bilen i morgen... Har litt problemer med programmering av diagnosetesteren" Jeg ber om prisoverslag, igjen! "Skal regne litt på det, så du hører fra meg i morgen..." Jeg hørte heller ikke noe fra han den neste dagen, så jeg ringte fem minutter før stengetid denne dagen også... Den samme historien har gjentatt seg hver eneste dag, og nå noterer jeg 21/11..!! Han har hatt bilen min i snart én måned! Jeg får daglig unnskyldninger som "Diagnosetesteren trøbler... Har bestilt ny... Får den i morgen.."! I forgårs den 19/11 sa han at jeg skulle få bila i går 20/11... Jeg har ikke hørt noe... Ikke en lyd! Jeg kan ikke forstå at det skal ta over 3 uker å programmere en motorstyreenhet?!
Den siste uken har jeg fått lånt meg bil, slik at jeg klarer å levere barna i barnehage og skole, og faktisk få noen timer på jobben før jeg må dra igjen...
Nå er jeg veldig lei... Til tross for omtrent 70 gode tilbakemeldinger fra andre kunder på mittanbud.no og nesten 5 av 5 stjerner, så viser han seg å være en sånn cowboy som dette!
Hva skal/bør/må jeg gjøre? Kan jeg kreve prisavslag? Hvor mye? Hvor mange verkstedtimer kan han fakturere meg for? Kan han holde igjen bila om jeg ikke ønsker å betale alt på én gang? Jeg vet ikke engang hva verkstedregninga blir på, for han holder aldri det han lover når jeg "skal få vite kostnaden i morgen"...
Hjelp...