Bil esc

Innlegg

Bil

kjell75

Kjeder du deg?

Hjelp meg finne en bil til under 100.000. Sånn ca der. Gjerne billigere, men også LITT dyrere dersom det er verdt det. Med plass til bagasje og hengerfeste. Ikke for gammel og ikke risikosport. Er blitt helt blind inne på Finn....

1
38 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Mange gode forslag! :)

Er skeptisk til Mazda fra denne tiden, pga rust. Har bl.a. sett annonser med 3-serien fra samme periode hvor det er kommentert rust.

Opelen ser bra ut, frykter en gammel reg.reim som ryker på vei hjem men det er jo kanskje bare tull å tenke på...

Er virkelig den Octaviaen uten AC? Ser ikke AC i annonse eller på bildet...

1

99% av alle Octavia II har A/C, også denne. Du ser A/C knappen like over vriderne til luftfordelingen.

1
Iseran2770 Men det er en manuell A/C der man må vri frem og tilbake på hjulene "hele tiden". Ikke så uvanlig for 10-15 år siden og rimelige biler beholdt det sikkert lengre. Jeg hadde automat...

man må vri frem og tilbake på hjulene "hele tiden".

Hvorfor skal du det? Du vrir den på 21', og styrer luftstrømmen til du vil. Sånn kan den fint stå selv om det ikke er noe " auto" knapp.

" Auto" funsjonen bruker jeg aldrig, det resulterer bare i at vifta ruser altfor mye opp nør en dør / vindu åpnes.

21', luft opp på vindu og ned på føtter, vifta på hakk 2-3 og la den blir der er min oppskrift. Autoklima trengs ikke..

1
veegee [sitat…] Hvorfor skal du det? Du vrir den på 21', og styrer luftstrømmen til du vil. Sånn kan den fint stå selv om det ikke er noe " auto" knapp. " Auto" funsjonen bruker jeg aldri...

Hvorfor skal du det? Du vrir den på 21',

Det er ikke noe som heter "21 grader" på en manuell A/C. Jeg har kjørt en eldre GolF med et slikt anlegg. Med temperaturhjulet midt mellom blått og rødt fikk man totalt forskjellig tempertatur inne i bilen om det var varmt eller kaldt ute.

Om sommeren måtte hjulet langt ned mot blått og om vinteren langt ned mot rødt.

1
Iseran2770 [sitat…] Det er ikke noe som heter "21 grader" på en manuell A/C. Jeg har kjørt en eldre GolF med et slikt anlegg. Med temperaturhjulet midt mellom blått og rødt fikk man totalt fo...

Det er ikke noe som heter "21 grader" på en manuell A/C.

Det står da tall rundt hjulet på den nevnte Octaviaen,

Det ironiske er også at det tar kortere tid å vri denne knotten fra 18 til 22 grader, enn de 7 trykkene det tar på et aut.klimaanlegg fra 18 til 22.

Men jeg er helt enig i at disse vri-knottene ser håpløst 80-90 talls ut.

Verste eksempelet er vel på dyre Bmw X5 og Mercedes ML som bruke vriknotter helt til 06, hvis man ikke betalte dyrt for aut.klima.

På en gammel 100k Skoda betyr det nada mener nå jeg.

1
veegee [sitat…] Det står da tall rundt hjulet på den nevnte Octaviaen, Det ironiske er også at det tar kortere tid å vri denne knotten fra 18 til 22 grader, enn de 7 trykkene det tar på e...

Det står da tall rundt hjulet på den nevnte Octaviaen,

Så bilen har helautomatisk klima som bare mangler digital visning av ønsket temperatur?

Jeg endrer ønsket temeperatur to ganger i året. De som er lite tekniske tror kanskje ar det blir fortere varmt om man endrer ønsket temperatur til max og raskere kaldt på sommeren om man endrer til min.

1

Det ble til slutt denne! Sjeldent fin bil utvendig og innvendig, henter den på tirsdag. :)

90hk diesel går heldigvis mye bedre enn 90 hk bensin..

1
Iseran2770 [sitat…] Så bilen har helautomatisk klima som bare mangler digital visning av ønsket temperatur? Jeg endrer ønsket temeperatur to ganger i året. De som er lite tekniske tror kanskj...

Så bilen har helautomatisk klima som bare mangler digital visning av ønsket temperatur?

Nei, det er ikke helautomatisk men det jeg vil kalle halvautomatisk.

På helautomatisk setter man ønsket temperatur og systemet justerer hvor det skal blåse og hvilken viftehastighet som skal brukes. Er gjerne også to soner.

På halvautomatisk som denne Oktaviaen har setter man ønsket temperatur, men man må selv justere hvor det skal blåse og hvor mye. Vanligst med en sone, men f.eks. MB W124 hadde denne halvautomatiske løsningen med to soner.

Litt overraskende at du ikke har fått med deg dette før...

1
Iseran2770 [sitat…] Så bilen har helautomatisk klima som bare mangler digital visning av ønsket temperatur? Jeg endrer ønsket temeperatur to ganger i året. De som er lite tekniske tror kanskj...

Så bilen har helautomatisk klima som bare mangler digital visning av ønsket temperatur?

Den automatiske funksjonen kan stilles inn på ønsket temperatur, ofte ned i 0,5 grader. Viftehastighet og luftfordeling er automatisk.

Den "halvautomatiske" kan bare stilles kaldere og varmere etter hva du føler er riktig. Hvilken temperatur du får kan ikke leses av.

1
Iseran2770 [sitat…] Det er ikke noe som heter "21 grader" på en manuell A/C. Jeg har kjørt en eldre GolF med et slikt anlegg. Med temperaturhjulet midt mellom blått og rødt fikk man totalt fo...

Antar du tenker på VR6en. Det er litt pussig at den ikke ble levert med temperaturstyring sammen med AC (men det kan godt hende du har rett), VW Vento av samme årgang i GL-utgave leverte sitt varme-anlegg med temperaturstyring men UTEN AC som vist på dette bildet. Jeg har kjørt endel med en sånn bil så jeg vet at det virker.

1
Hollabaloo Nei, og etter svaret du nå ga meg så endrer jeg fra "upresis" til "feil". Anlegget i Oktaviaen vi snakker om justerer varmen på luften fra dysene etter temperatur i kupeen. Setter...

Anlegget i Oktaviaen vi snakker om justerer varmen på luften fra dysene etter temperatur i kupeen. Setter man den til 20, så vil den gi kald luft om sommeren, og varm luft om vinteren.

Det kan kun stemme dersom klimaanlegget er koblet opp til skjermen på radioen, noe jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte.

Hjulet på bildet kan vris fra klokka 7 (markert kaldt med blått) til klokka fem for varmt (rødt). Vanligvis kan temp.målere vris fritt for å finne ønsket temperatur over stor skala

1
kjell75 [sitat…] Det kan kun stemme dersom klimaanlegget er koblet opp til skjermen på radioen, noe jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte. Hjulet på bildet kan vris fra klokka 7 (markert...

Hjulet på bildet kan vris fra klokka 7 (markert kaldt med blått) til klokka fem for varmt (rødt). Vanligvis kan temp.målere vris fritt for å finne ønsket temperatur over stor skala

Skulle du tatt deg en tur til specsavers? :) Det er angitt temperatur 3 steder mellom klokka 7 og 5. Dersom man ønsker en annen temperatur er det bare å "sikte" seg inn med hjulet, og man justerer da fritt. Dette anlegget kalles climatic hos VAG. Det helautomatiske anlegget fra denne tidsperioden kalles climatronic.

(litt på siden, men det gamle anlegget fra VW Vento jeg linket til tidligere kalles thermotronic)

1
Hollabaloo [sitat…] Skulle du tatt deg en tur til specsavers? :) Det er angitt temperatur 3 steder mellom klokka 7 og 5. Dersom man ønsker en annen temperatur er det bare å "sikte" seg inn me...

Det er angitt temperatur 3 steder mellom klokka 7 og 5.

ååååhhh ja. "Automatikken" du snakker om er at de har skrevet noen tall rundt bryteren der? Ja det er nok noe nøye kalibrert maling de har brukt for å skrive "20" der. Det kunne like gjerne, som er hele poenget mitt, stått "Varmt - kaldere - Kaldt".

1

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...