Denne er jo på ingen måte spennende, men det er jo mye bil for pengene.
har veldig lyst til å tipse deg om denne, men den er både for gammel og for usikker mht vedlikehold. Men den ser ut som et godt eksemplar, da! :-)
Opel Astra, 30 000km, 100 000kr: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45161152
Da har du jo masse morsomt å velge mellom!
Her er noen raske funn:
Kjempekjøp!
Men klarer ikke å forstå folk som legger ut bilen på Finn uten å vaske den innvendig først.
06 Octavia med lav km og Aut.
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45230592
05 V70 med manuell og bensin. ( aut og Diesel blir risikosport ) solgt, men legg innet autosøk.
Mange gode forslag! :)
Er skeptisk til Mazda fra denne tiden, pga rust. Har bl.a. sett annonser med 3-serien fra samme periode hvor det er kommentert rust.
Opelen ser bra ut, frykter en gammel reg.reim som ryker på vei hjem men det er jo kanskje bare tull å tenke på...
Er virkelig den Octaviaen uten AC? Ser ikke AC i annonse eller på bildet...
99% av alle Octavia II har A/C, også denne. Du ser A/C knappen like over vriderne til luftfordelingen.
Men det er en manuell A/C der man må vri frem og tilbake på hjulene "hele tiden". Ikke så uvanlig for 10-15 år siden og rimelige biler beholdt det sikkert lengre. Jeg hadde automatisk klima i en A3 jeg kjøpte høsten 1997.
man må vri frem og tilbake på hjulene "hele tiden".
Hvorfor skal du det? Du vrir den på 21', og styrer luftstrømmen til du vil. Sånn kan den fint stå selv om det ikke er noe " auto" knapp.
" Auto" funsjonen bruker jeg aldrig, det resulterer bare i at vifta ruser altfor mye opp nør en dør / vindu åpnes.
21', luft opp på vindu og ned på føtter, vifta på hakk 2-3 og la den blir der er min oppskrift. Autoklima trengs ikke..
Hvorfor skal du det? Du vrir den på 21',
Det er ikke noe som heter "21 grader" på en manuell A/C. Jeg har kjørt en eldre GolF med et slikt anlegg. Med temperaturhjulet midt mellom blått og rødt fikk man totalt forskjellig tempertatur inne i bilen om det var varmt eller kaldt ute.
Om sommeren måtte hjulet langt ned mot blått og om vinteren langt ned mot rødt.
Det er ikke noe som heter "21 grader" på en manuell A/C.
Det står da tall rundt hjulet på den nevnte Octaviaen,
Det ironiske er også at det tar kortere tid å vri denne knotten fra 18 til 22 grader, enn de 7 trykkene det tar på et aut.klimaanlegg fra 18 til 22.
Men jeg er helt enig i at disse vri-knottene ser håpløst 80-90 talls ut.
Verste eksempelet er vel på dyre Bmw X5 og Mercedes ML som bruke vriknotter helt til 06, hvis man ikke betalte dyrt for aut.klima.
På en gammel 100k Skoda betyr det nada mener nå jeg.
Det står da tall rundt hjulet på den nevnte Octaviaen,
Så bilen har helautomatisk klima som bare mangler digital visning av ønsket temperatur?
Jeg endrer ønsket temeperatur to ganger i året. De som er lite tekniske tror kanskje ar det blir fortere varmt om man endrer ønsket temperatur til max og raskere kaldt på sommeren om man endrer til min.
Så bilen har helautomatisk klima som bare mangler digital visning av ønsket temperatur?
Nei, det er ikke helautomatisk men det jeg vil kalle halvautomatisk.
På helautomatisk setter man ønsket temperatur og systemet justerer hvor det skal blåse og hvilken viftehastighet som skal brukes. Er gjerne også to soner.
På halvautomatisk som denne Oktaviaen har setter man ønsket temperatur, men man må selv justere hvor det skal blåse og hvor mye. Vanligst med en sone, men f.eks. MB W124 hadde denne halvautomatiske løsningen med to soner.
Litt overraskende at du ikke har fått med deg dette før...
Så bilen har helautomatisk klima som bare mangler digital visning av ønsket temperatur?
Den automatiske funksjonen kan stilles inn på ønsket temperatur, ofte ned i 0,5 grader. Viftehastighet og luftfordeling er automatisk.
Den "halvautomatiske" kan bare stilles kaldere og varmere etter hva du føler er riktig. Hvilken temperatur du får kan ikke leses av.
Den "halvautomatiske" kan bare stilles kaldere og varmere etter hva du føler er riktig. Hvilken temperatur du får kan ikke leses av.
Upresis forklaring.
Antar du tenker på VR6en. Det er litt pussig at den ikke ble levert med temperaturstyring sammen med AC (men det kan godt hende du har rett), VW Vento av samme årgang i GL-utgave leverte sitt varme-anlegg med temperaturstyring men UTEN AC som vist på dette bildet. Jeg har kjørt endel med en sånn bil så jeg vet at det virker.
Nei, og etter svaret du nå ga meg så endrer jeg fra "upresis" til "feil". Anlegget i Oktaviaen vi snakker om justerer varmen på luften fra dysene etter temperatur i kupeen. Setter man den til 20, så vil den gi kald luft om sommeren, og varm luft om vinteren.
Anlegget i Oktaviaen vi snakker om justerer varmen på luften fra dysene etter temperatur i kupeen. Setter man den til 20, så vil den gi kald luft om sommeren, og varm luft om vinteren.
Det kan kun stemme dersom klimaanlegget er koblet opp til skjermen på radioen, noe jeg hverken kan bekrefte eller avkrefte.
Hjulet på bildet kan vris fra klokka 7 (markert kaldt med blått) til klokka fem for varmt (rødt). Vanligvis kan temp.målere vris fritt for å finne ønsket temperatur over stor skala
Hjulet på bildet kan vris fra klokka 7 (markert kaldt med blått) til klokka fem for varmt (rødt). Vanligvis kan temp.målere vris fritt for å finne ønsket temperatur over stor skala
Skulle du tatt deg en tur til specsavers? :) Det er angitt temperatur 3 steder mellom klokka 7 og 5. Dersom man ønsker en annen temperatur er det bare å "sikte" seg inn med hjulet, og man justerer da fritt. Dette anlegget kalles climatic hos VAG. Det helautomatiske anlegget fra denne tidsperioden kalles climatronic.
(litt på siden, men det gamle anlegget fra VW Vento jeg linket til tidligere kalles thermotronic)
Det er angitt temperatur 3 steder mellom klokka 7 og 5.
ååååhhh ja. "Automatikken" du snakker om er at de har skrevet noen tall rundt bryteren der? Ja det er nok noe nøye kalibrert maling de har brukt for å skrive "20" der. Det kunne like gjerne, som er hele poenget mitt, stått "Varmt - kaldere - Kaldt".
Lignende innlegg
Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)
Bakhjula fryser fast Vw UP! Bli lurt på ny?
Spesielle nummerskilter
Ryktet om elbilens død er overdrevet
Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?
Radioenheten fungerer ikke i bilen
Polestar 5
Polestar 5 – så här ser den ut!
I dag får vi se att det är väldigt mycket kvar av Precept Concept i Polestar 5.