Bil esc

Innlegg

Bil

GWLT

95 eller 98?

Vi har en Ford Focus 2013 1L Bensinmotor 125 hk. Jeg fylte bensin 98 på bilen, men jeg pleier å fylle 95. Har det noe å si? Kan det skade motoren på noen måte?

1
17 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Nyere biler er såpass intelligente at div sensorer kan lese oktantallet og justere tenningen deretter. Det er mer futt i 98 enn 95 så HK har nok økt littegrann som bonus. Er det feiltenning vil du høre dette som en knatring ved gasspådrag.

1
kjell75 Nyere biler er såpass intelligente at div sensorer kan lese oktantallet og justere tenningen deretter. Det er mer futt i 98 enn 95 så HK har nok økt littegrann som bonus. Er det fe...

Det er mer futt i 98 enn 95 så HK har nok økt littegrann som bonus.

De aller fleste bensinbiler vil ikke ha noen nytte av å bruke 98 i stedet for 95.

Men 125 hk pr.liter er såpass høy effekt at bilen til trådstarter kanske går litt bedre med 98, selv om forskjellen knapt kan merkes. Jeg hadde for litt over 10 år siden en 1,8 med 210 hk. Der var fabrikken helt konkret. Brukte jeg 95 vile max dreiemoment bli redusert med 5 nm.

1
Iseran2770 [sitat…] De aller fleste bensinbiler vil ikke ha noen nytte av å bruke 98 i stedet for 95. Men 125 hk pr.liter er såpass høy effekt at bilen til trådstarter kanske går litt bedre m...

De aller fleste bensinbiler vil ikke ha noen nytte av å bruke 98 i stedet for 95.

Selv om man ikke trenger den høye oktanen, er det andre grunner til å velge 98-oktan;

*) I deler av landet tilsettes 95-oktanen inntil 5% etanol. Ikke alle biler tåler dette like godt.

For småmotorer i motorsager, glessklippere, båtmotorer og veteranbiler som ikke brukes store deler av året, vil 98 oktan ha bedre lagringsegenskaper, og det blir mindre avleiringer i drivstoffsystemet.

Stod en artikkel om dette i Amcar i høst.

1
kjell75 Nyere biler er såpass intelligente at div sensorer kan lese oktantallet og justere tenningen deretter. Det er mer futt i 98 enn 95 så HK har nok økt littegrann som bonus. Er det fe...

Kjell 75:

Tviler sterkt på at bilen "leser" oktantallet i bensinen. Derimot føler den når motoren banker pga av for lavt oktantall og regulerer tenning og evt boost i forhold.

Lurer også hva slags "ekstra futt" du mener 98 oktantall har? Såvidt jeg vet er det nøyaktig samme antall BTU I 95 og 98 oktantall bensin. Men en motor med høyere kompresion har bedre termisk virkningsgrad så den får ut mer av energien i bensinen.

1

Sikkert samme energimengde (BTU) i både 98 & 95 oktan i utgpkt, men ikke dersom 95-oktanen er tilsatt (bio)etanol...

1
sabre2 Kjell 75: Tviler sterkt på at bilen "leser" oktantallet i bensinen. Derimot føler den når motoren banker pga av for lavt oktantall og regulerer tenning og evt boost i forhold. Lure...

Tviler sterkt på at bilen "leser" oktantallet i bensinen. Derimot føler den når motoren banker pga av for lavt oktantall og regulerer tenning og evt boost i forhold.

Så du tviler på at bilen gjør det og bekrefter at den gjør det i en og samme setning? Nå ble jeg forvirret.

1

PÅ de tstene jeg har sett mellom 95 og 98, er det stort sett motorer med rimelig høyt hk uttak kontra slagvolum, som har hatt effekt.

Men hører i veteranmiljø. at det anbefales 98, fordi den ikke har tilsatt bioetanol. Dette pga avleiringer/irr når kjøretøyet står over lengre tid. Mener at bietanol tiltrekker seg vann.

1

..betyr ikke stort i dette tilfellet. bankefastheten reguleres via kjørekomputerens sensorer for motorbank. Skader ikke denne type motorer.

1
kjell75 [sitat…] Så du tviler på at bilen gjør det og bekrefter at den gjør det i en og samme setning? Nå ble jeg forvirret.

Forvirret var du tydeligvis allerede i første innlegg, men det er vel ikke så rart da det foreligger mange myter rundt bensin og oktantall.

Hvis du leser mitt innlegg så vil du se at jeg betviler at motoren leser oktantallet, kun at den oppdager når det blir for lavt. og det varierer med endel faktorer, feks har samme bensin forskjellig oktanrating for mager og rik blanding.

Den gang man hadde store stempelmotorer i fly het det 80/87-100/107 og helt opp til 130/145 oktan.

Men lurer fortsatt på om du kan forklare denne ekstra "futten" i 98 oktan?

2
sabre2 Forvirret var du tydeligvis allerede i første innlegg, men det er vel ikke så rart da det foreligger mange myter rundt bensin og oktantall. Hvis du leser mitt innlegg så vil du se...

Du driver latterlig ordkløyveri for å fremstå som kunnskapsrik om oktantall. Det er ganske latterlig spør du meg.

"Bilen leser oktantallet" er det samme som "oppdager at oktantallet er for lavt". See? I guess not.

Nå kan du ta diskusjonen videre Backstage.

1
kjell75 Du driver latterlig ordkløyveri for å fremstå som kunnskapsrik om oktantall. Det er ganske latterlig spør du meg. "Bilen leser oktantallet" er det samme som "oppdager at oktantalle...

Du driver latterlig ordkløyveri for å fremstå som kunnskapsrik om oktantall. Det er ganske latterlig spør du meg. "Bilen leser oktantallet" er det samme som "oppdager at oktantallet er for lavt". See? I guess not.

Det er vel ikke nødvendig å snakke til hverandre på denne måten over en fillesak ?

Det motoren har er en "knock-sensor" (bankesensor på norsk) som reagerer på vibrasjoner som oppstår ved lett tenningsbank.

Men ingen sensorer som merker oktantallet i bensinen direkte...

4
FrP-medlem [sitat…] Det er vel ikke nødvendig å snakke til hverandre på denne måten over en fillesak ? Det motoren har er en "knock-sensor" (bankesensor på norsk) som reagerer på vibrasjoner...

Det er vel ikke nødvendig å snakke til hverandre på denne måten over en fillesak ?

Kanskje ikke, men jeg liker ikke diskusjoner om filleting, detaljer og ingenting. Her snakket vi om akkurat det samme, men ordla oss annerledes. Han følger opp innlegget med hel to svadainnlegg om ingenting, i min teori kun for å vise frem hva han kan. Men vi er jo enige og derfor reagerte jeg på tullediskusjonen.

At futt-differansen på 95 og 98 er tilsvarende null tar jeg på egen uvitenhet.

2

Lignende innlegg

Bil Tradem Publisert

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
0 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...