På vei til Oslo på fredag kveld ble jeg liggende bak en annen bil og satte på active cruise control uten å følge med på fartsgrensa. Så kom det en fotoboks, jeg var sikker på at det var 80 grense, men i ettertid var det selvfølgelig 70.
Det kostet meg 1600kr for å ha kjørt 77 km/t i 70 sonen...
Burde bare punget ut 3400 kr for speed limit info når jeg kjøpte bilen :(
Ganske fint med fartsgrensevisning, spesielt i kombinasjon med HUD. Etter å ha hatt dette i F11 leiebil i fjor sommer stod det høyt på lista over prioritert utstyr ved kjøp av min F31.
Riktignok hender det at den fanger opp et skilt på en parallell sidevei eller avkjørsel, men da er det som regel en lavere grense, og dermed ufarlig.
Jeg kan fint se en blir sløvere til det med slik cc.
Spesielt activ som en bare kan sette til F.eks 80.
Havner bak en bil som ligger i 70.
Så blir det 70 sone, og bilen foran tar av. Og en fortsetter.
Bilen er har da ingen foran seg, og står til 80. Vil da øke til 80.
Fører tenker ikke på det for dem har kanskje ligget i 70 som er fartsgrensen i 10-15 minutter. Og økningen er jo normal, for bilen som svingte av. Den senka jo hastigheten før han gjorde det, så sjåføren forventer en økning. Tenker overhodet ikke på dette. og tusler av gårde i 80, selv om det er 70.
Sløvt ja, men en venner seg fort til og overlate ting til teknikken som er tilgjengelig. Fortgjort i slik situasjon og glemme hva en satt cc til i første omgang.
Det som er litt morsomt, det er jo å se folk flire av alle zombifilmene som er så populære nå om dagene, og avfeid dem som tåpelige og urealistisk sci-fi/skrekkfilmer med ingen hold i seg. Men de samme folkene har enda ikke fått med seg at jorden og menneskeheten faktisk allerede har vært utsatt for en zombiinvasjon..... og tapt.
På sommerføre vil jeg si "tja". Har foreløpig ikke opplevd at grensen er vist for høy, men jeg har bare kjørt 5000km foreløpig.
Etter dagens vintervær kan jeg derimot melde at systemet sliter voldsomt, og jeg opplevde at den leiste feil både i positiv og negativ retning. Usikker på om det er snødekte skilt eller snødekt rute som vår årsaken, men mistenker egentlig det siste.
Konklusjon: Førerkortet ditt må du fortsatt passe på selv.
Volvo sin fartsgrensevisning er litt morsom ( 14' V60 ). Med noen anledninger virket den usikker - da dukket like så godt profilbildet mitt opp i infoskjermen. Fin løsning !
Noen som har erfaring om systemet kan "overse" noen skilt ?
Jeg har kjørt med dette i 2 år. Virker ikke 100%. Leser bl.a av fartsgrensekiltene bak på utenlandske busser av og til. Litt artig å få beskjed om 90 eller 100 midt i byen. Leser også av andre skilt med tall noen ganger som fartsgrense. Dersom man stopper bilen, for trafikk eller fotgjengere, glemmer den fartsgrensen.
Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
Skal nå gå til innkjøp av "ny" bil. Hadde tidligere en Vw UP 2013 mod som jeg forelsket meg i, og vurderer samme bil igjen bare 2017-el nyere. Hadde ett eneste problem med UPen, det var at bakhjula fr...
Jeg minnes godt påkledde elbilpionerer som kjørte i krabbefart i iskalde biler for å rekke hjem. Slik sett var det kanskje lett å bli forledet av elbilens åpenbare svakheter og tro at den ville bli et...
Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
Med Hyundai Grandeur Heritage så har Hyundai kvittet seg med det gamle drivverket, og erstattet det med et helelektrisk system.
Interiøret har naturligvis også fått seg en overhaling.