Bil esc

Innlegg

Bil

Allegerita

Nå må dere parkere dieselbilene, folkens...

... hvis ikke dras Norge for ESAs domstol!

Byluften er helsefarlig på grunn av alle dieselbilene, og det gjøres for lite for å bedre luftkvaliteten.

NRK.no:

ESA tok tak i saken etter at de mottok en klage fra Norges Astma- og allergiforbund i 2011. Generalsekretær Trond Solvang håper advarselen fra ESA sørger for fortgang i arbeidet mot forurenset storbyluft.

Regjeringen har nå to måneder på seg til å finne ut hvordan de skal minske luftforurensningen i storbyene. Dersom ESA ikke blir fornøyd med svaret, kan saken ende opp i retten i Luxembourg.

Innholdet i EUs luftkvalitetsdirektiv har vært kjent siden 2008, og europeiske myndigheter har krevd svar fra Norge siden 2011.

Norske myndigheter har tidligere unnskyldt seg med at de høye utslippene av nitrogendioksid skyldes de mange dieselbilene på norske veier. En rekke tiltak er blitt lansert, som å nekte bruk av dieselbiler i visse bydeler når forurensningen er som verst. Men ESA konkluderer med at den politiske viljen så langt ikke har vært stor nok til å takle problemet.

«ESA er dermed ikke overbevist om at Norge vil gjennomføre de tiltak som er nødvendige for at Norge skal oppfylle kravene til å kontrollere NO2-utslipp slik direktivet krever», skriver de i brevet.

Også Norsk Institutt for Luftforskning skriver på sine nettsider at «forurenset uteluft en reell trussel for helse og trivsel i norske byer og tettsteder».

1
24 svar

Logg inn med Schibsted

Logg inn med din Schibsted-konto for å skrive et svar.

Gå til innlogging

Vi kan være sikre på at det tegnes bestillinger på nye dieselbiler i Norge både i dag og imorgen!

Euro6-bilene får stort sett står i fred i Mercedesbestillingslistene!

1

Hvorfor oppleves dette kun som et problem her? Er det kun i den kalde årstiden? I Sør-Europa har de da mye nærmere 100% dieselandel enn vi har

1

Total forbudt for diesel til privatbruk hadde faktisk vært en ide. Men trolig lite effektivt. Siden tungtransporten trolig står for det meste, og den må vi ha.

1
FrP-medlem [sitat…] Det som trengs er noen 100-tusen i lavere avgift på bensinutgaver, så vil færre velge diesel...

Det hadde jo gjort min bil til en pris på 60 - 80 K Hadde jo vært fint.

Men du vet att det vil ha ganske stor effekt på dem som i dag har bil og billån?

Når bilen dems plutselig faller 100 000 i verdi. Slik att gjen salgsverdiene etter 3 år er på 20K i stede for 120 K

For mange er det litt krise, da og sitte igjen med 100 000 i gjeld når dem skal bytte bil, i stede for og ha 20-30 K i overskudd til sin neste bil.

For familier med litt større bil, så vil dette slå ut mye hardere.

Hvem vil kjøpe en 3 år gammel Avensis til 180 000,-

Når en ny en koster 120 000,-.....

Greit og fjerne avgifter, men en må tenke litt lengre en hva nesa rekker. Og da virkelig forstå hvilken effekt en så drastisk avgiftsreduksjon vil ha.

Sette vrakpant på 100 000 og vrake 3 år gamle biler er vel også en ganske dårlig løsning. Da blir det plutselig mange biler som skal vrakes på en miljø vennlig metode. Noe som i seg selv er dyrt, og selve vrakpanten blir dyr. Og inntektene til staten senkes drastisk.

Senke avgift er vel og bra, men tenke seg om må man. Det tar mange år, for en slik avgiftsendring må nok trappes ned over tid.

Når det er sagt, så er bensin og diesel miljøverstinger uansett. Dem har bare forskjellig type forurensning. Det er derfor ingen grunn for og ha forskjellig avgiftsordninger på disse.

Det en bør se på er hvor stor forskjell en 10-15 år gammel bil har i forhold til nyere.

Avgiften burde kanskje økes med alder. En brasiliansk Ford Escort fra 78-80 slipper ut nesten like mye nox som dagens diesel gjør i snitt. (enkelt modeller av dagens diesel slipper ut mindre) Litt og tenke på. Dagens bensinmotorer har vel så lite nox utslipp att det ikke regnes med engang.

Nå har jeg ikke sjekka, men tenk på nox utslippet til en dieselbil fra 70-80 tallet!! Dog jeg trur ikke forskjellene der er så store som på bensin. På diesel så er det jo co2 som er den store forskjellen...

edit: Men så lenge det trolig er tungtrafikken som er "ulven" så hjelper det ikke så mye, for dem bør nesten holde seg til diesel.

2
hillebillys Det hadde jo gjort min bil til en pris på 60 - 80 K Hadde jo vært fint. Men du vet att det vil ha ganske stor effekt på dem som i dag har bil og billån? Når bilen dems plutselig fa...

edit: Men så lenge det trolig er tungtrafikken som er "ulven" så hjelper det ikke så mye, for dem bør nesten holde seg til diesel.

Er det i det hele tatt noe annet de kan drives på?

Ihvertfall er det "status quo" på saken i Bergen: I debattspaltene jamres det om "giftlokk" og lignende, mens annonsene går på dieselbil og "mer mer" julehandel, som nødvendiggjør diesellastebiler og skip....

1

Det er vel ikke akkurat første gangen det er rasling vedrørende dette... Hvordan de skal få håndhevet det lurer jeg også på.

1
rosmebraad [sitat…] Er det i det hele tatt noe annet de kan drives på? Ihvertfall er det "status quo" på saken i Bergen: I debattspaltene jamres det om "giftlokk" og lignende, mens annonsene...

Er det i det hele tatt noe annet de kan drives på?

Kan drives på bensin...... Men en den størrelse motorer så blir diesel og bensin forskjellene store og såklart negative med tanke på krefter. Lastebil så trengs moment nesten mer en hk.

Dette er jo mulig og få til med bensin. Men dagens diesel bruker vel 15 liter pr mil. En bensin med kraft nok hadde kanskje brukt 25 liter..

Med andre ord teknisk mulig, men rimelig uaktuelt.

1

Jeg tror at det er mye mere sannsynlig at jeg blir nektet å kjøre min 2014 modell med bensimotor i sentrum enn at de skal nekte en 1997 modell med dieselmotor.

1

Kanskje de må begynne å feie/støvsuge bygatene for støv etter piggdekkbruk og slikt, da blir det ikke så mye støv svevende rundt i byen. Leste om at mye av forurensingen i lufta, var slikt svevestøv, og ikke bare fra (diesel)eksos.

Nå satser man jo på at mest mulig av støvet setter seg på bilene, og blir vasket bort et annet sted...

1
xantiasx Kanskje de må begynne å feie/støvsuge bygatene for støv etter piggdekkbruk og slikt, da blir det ikke så mye støv svevende rundt i byen. Leste om at mye av forurensingen i lufta, v...

Kanskje de må begynne å feie/støvsuge bygatene for støv etter piggdekkbruk og slikt, da blir det ikke så mye støv svevende rundt i byen. Leste om at mye av forurensingen i lufta, var slikt svevestøv, og ikke bare fra (diesel)eksos.

Eller forby piggdekk for vanlige bilister. Det er jo galskap at så mange kjøre med piggdekk her på sentrale østlandet der trafikktettheten er stor. En merker med en gang (på regnvåt asfalt) når piggsesongen starter. Vanvittig mye asfaltstøv med en gang knatringen fra pigg har startet.

1
Iseran2770 Jeg tror at det er mye mere sannsynlig at jeg blir nektet å kjøre min 2014 modell med bensimotor i sentrum enn at de skal nekte en 1997 modell med dieselmotor.

De lager nok et system som går etter mannen og ikke ballen. i den forbindelse burde man skrive masse om sosiaistene men føler det er litt mindre aktuelt om dagen. Odde og par tall på skiltene er et eksempel på at du må parkere hjemme mens dieselmotoren i fra helvete kan kjøre

1
trew [sitat…] Eller forby piggdekk for vanlige bilister. Det er jo galskap at så mange kjøre med piggdekk her på sentrale østlandet der trafikktettheten er stor. En merker med en gang (...

Mens en annen rapport sa at privatbiler knapt nok sliter på veien, for det er det tungtrafikken som gjør...

[**Personbiler har lite å si for at norske veier blir ødelagt. Tungtransporten får nærmest all skyld alene.

**](http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10152646)

1
rosmebraad Mens en annen rapport sa at privatbiler knapt nok sliter på veien, for det er det tungtrafikken som gjør... [**Personbiler har lite å si for at norske veier blir ødelagt. Tungtran...

Mens en annen rapport sa at privatbiler knapt nok sliter på veien, for det er det tungtrafikken som gjør...

Dekket på en vei er en "slitedel", selve veien blir ikke ødelagt men veldig fort utslitt av piggdekk. Kjøre nordover på E6 fra Oslo så ser du selv resultatet som kommer etter hver vinter.

1
aeroX Hvorfor oppleves dette kun som et problem her? Er det kun i den kalde årstiden? I Sør-Europa har de da mye nærmere 100% dieselandel enn vi har

...foreløpig...flere og flere byer i europa forbyr private dieselbiler å entre bykjernen...at vi i Norge gir blaffen i miljø sees jo også på den ukontrolerte bruken av salt på veiene...altid våte..får aldri tørke opp,så ingenting blir gjort med dieselbilene heller...miljøet betyr tydelighvis ingenting. Vi salter så mye unødig at når det endelig tørker virvles salstøvet opp i lufta. Folk som innånder dette får dermed høyere blodtrykk..samt utvidet astma/luftveis plager. Skulle være unødig med dieselbiler av den mellomstore klassen.....bensinbilene tar innpå diesel i forbruk.

1
perchri ...foreløpig...flere og flere byer i europa forbyr private dieselbiler å entre bykjernen...at vi i Norge gir blaffen i miljø sees jo også på den ukontrolerte bruken av salt på veie...

flere og flere byer i europa forbyr private dieselbiler å entre bykjernen

Jeg tror vi skal endre det til "eldre dieseibil".

Tyskland har et system med et miljømerke som man må ha for å kjøre inn i sentrum av enkelte av byene. Uten merke eller med rødt merke har man kjøreforbud.

En dieselbil skal være ganske gammel for å ikke klare gul.

1
hillebillys Det hadde jo gjort min bil til en pris på 60 - 80 K Hadde jo vært fint. Men du vet att det vil ha ganske stor effekt på dem som i dag har bil og billån? Når bilen dems plutselig fa...

Men du vet att det vil ha ganske stor effekt på dem som i dag har bil og billån?

Når bilen dems plutselig faller 100 000 i verdi. Slik att gjen salgsverdiene etter 3 år er på 20K i stede for 120 K

For mange er det litt krise, da og sitte igjen med 100 000 i gjeld når dem skal bytte bil, i stede for og ha 20-30 K i overskudd til sin neste bil.

Til og med Bård Hokksrud har skjønt dette, og han begynte å moderere sin bilavgiftskuttende retorikk så fort han skjønte at FRP lå an til å komme i regjering...

2

Iseran:

Og selv mnesten 20 år gamle klarer grønn "umweltplakette" , så tyskerne har forstått hva som forurenser.

1

Lignende innlegg

Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Bil e_1955 Siste svar

Samme bil i 18 år; når blir jeg lurt?

Har hatt samme bil i 18 år; en 2004 Honda HR-V, kjøpt ny i september 2004, bare kjørt av meg. Fra september 2004 til desember 2021 har jeg kjørt 83000 km. og forstår at jeg kjøpte meg en utrolig drift...
1
1 svar
Bil Zalo123 Siste svar

Radioenheten fungerer ikke i bilen

Helt ut av det blå sluttet radioenheten i min Ford Mondeo 2012 modell å virke. Dette resulterte i problemer med å få hørt på radio, telefon kobler seg ikke til og brytere for vifte/temperatur funksjon...
1
2 svar
Laster...