Bil esc

Innlegg

Bil

irenh

Registerkjede må byttes!! Hvem betaler?

Jeg kjøpte en Toyota Yaris 2002 modell, 1 august 2012. Den hadde da gått kun 51000 km.

oppdaget en ulyd i bilen her om dagen. Levert på verksted i dag. Svar: registerkjedet må byttes! Går ikke an å stramme. Gåent.. Dette blir en kostnad på ca 12000 (inkl oljefilter, bytte olje osv)

de på verksted sa at jeg ikke er klanderverdig.

tenkte at dette er jo noe som bør kunne gå på forbrukerkjøpsloven? Der har jeg jo 2 års garanti. Så jeg er innenfor. Så tenkte å reklamere, be selger ta utgiften.

ringte selger i ste.. Bruktbil forhandler i Oslo. Ikke merkeverksted. Han sa nei, vi tar ikke imot reklamasjon? Han kan da ikke bare si det?

hva tror dere? Har jeg en sterk sak? Registerkjede skal jo i utgangspunkt ikke måtte byttes. Skal egentlig holde bilens levetid.

kan neve at bilens kjøreenhet (bilens data på en måte) måtte byttes ved 52000 km.. Altså under 1 uke etter kjøp. Da stoppet bilen. Fikk ikke start på den igjen. Viste seg at kjøreenheten var gåen.. Og den måtte byttes. Dette måtte selger dekke av sin lomme.

1
65 svar

Hvis det er slik at selger må dekke dette, er det et eksempel på at vi har for stort forbrukervern i Norge.

4

Håper bruktbilselgeren slipper å betale slike slitasjedeler 2 år etter salget av en gammel toyota.

3
irenh Men dette går jo ikke på bruktbil garantien.. Den utløp 3 mnd etter kjøp den.. Den loven jeg skal legge til grunn, er forbrukerkjøpsloven.. Og den gir meg 2 år på bruktbil

Dette er jo stramt: Si fra hva det blir til.

HVILKEN motor er det snakk om? 1.0 3-syl, eller 1,3 firesylindret?

12 år gammel Yaris er strengt tatt "gamle hauger" og langt utenfor enhver vanlig garanti..... 2 års garanti på gamle hauger gjør det potensielt meget dyrt å være bruktbilselger.

OT så hadde jeg en gang en TV som måtte fikses på verksted for ca. 500 kr. Butikk/selger ville ikke betale. Da skrev Forbrukerrådet et brev hvor det stod at de skulle betale, og da gjorde de det.

2
irenh Spartana: registerkjede er ikke en slitedel.. Det sier i alle fall alle bilforhandlere. Skal i realiteten holde bilens levetid. Har ikke skifteintervaller sånn som registerreim. ta...

takk for innspill :) får se hva Forbrukerrådet sier. Jeg har, i følge loven, 2 års garanti. Jeg kan da ikke noe for at denne røk 1,5 år etter kjøp.

Hvis du vinner denne saken blir det bråstopp på alt bruktbilsalg i Norge. En 12 år gammel billigbil er utbrukt, i de fleste markeder er den skrotet allerede. Ingen kan garantere for en så gammel bil i to år. I beste fall kan garanti strekkes til 3 måneder, etter det er det ditt ansvar. Du har jo faktisk kjørt 30% av total kjørelengde.

Hold oss gjerne oppdatert, jeg har både vært påståelig og tatt feil før.

2

hva tror dere? Har jeg en sterk sak? Registerkjede skal jo i utgangspunkt ikke måtte byttes. Skal egentlig holde bilens levetid.

Nei, du har i utgangspunktet ikke en sterk sak. Registerkjede skal normalt kunne vare "evig", men det må sjekkes jevnlig og evt etterstrammes. Da er det viktig å følge servicene. Med den lave kjørelengden på Yarisen tviler jeg på at serviceboka er fulgt til punkt og prikke.

Forbrukerkjøpsloven gir deg ingen GARANTI. Den gir deg en reklamasjonsrett. Reklamasjonsretten gjelder for MANGLER som du oppdager. Om du kan vise til at det er en produksjonsfeil som gjør at registerkjedet har gått til helvete, har du en sterk sak. Om den har røket på en 12 år gammel bil som følge av manglende ettersyn/vedlikehold, har du ingen sak.

En bil er ellers som menneskekroppen; den må brukes jevnlig for å holdes i stand.

2

Hei

Det er IKKE en garanti i henhold til forbrukerkjøpsloven. Det er en reklamasjonsrett som ikke er det samme som en garanti.

Reklamasjonsretten gir kjøper mulighet til å reklamere på en mangel, denne må da være en mangel ved produktet og ikke forårsaket av naturlig slitasje osv. Det er leverandør sitt ansvar å bevise at det er evt slitasjeskade og ikke en mangel.

På en 12 år gammel Toyota som er kjøpt brukt for 1,5år siden kan jeg nesten garantere at TS ikke kommer til å nå frem med en reklamasjon. Hva forbrukerrådet sier kan man ta med en klype salt. De står omtrent alltid på forbrukeren sin side. Min erfaring fra håndtering av salg og reklamasjoner tilsier at TS har en ekstremt dårlig sak her. Med mindre TS kan vise at dette er en iboende mangel hos den aktuelle bilen. Da kan i såfall reklamasjonen rettes mot produsent.

2

Tror Toyota skal vere forsiktige med og garantere regkjedet på di modellene av yaris,kjenner til flere tilfeller der regkjedet har blitt byttet.

2
irenh Ok.. Det gjorde ikke de toyotaforhandlerene jeg har vært i kontakt med.. 2 av forhandlerne hadde aldri vært borti problemstillingen før.. Ergo ikke byttet en sånn før.. 1 hadde byt...

Ok.. Det gjorde ikke de toyotaforhandlerene jeg har vært i kontakt med.. 2 av forhandlerne hadde aldri vært borti problemstillingen før..

Toyotaforhandlerne har sagt det ja:). Som nevnt tidligere har jeg eid noen Toyotaer. Da min RAV4 slurpet olje som bare det henvendte jeg meg til den lokale Toyotasjappa. Kundemottakeren hadde aldri hørt om at det var et problem (det er et kjent problem, bare så det er sagt). Senere da motoren måtte skiftes sa en annen i kundmottaket at det var den første motoren de hadde skiftet pga dette. Kom i prat med mekanikeren som gjorde jobben. Han hadde en helt annen versjon, dvs at de hadde skiftet "noen" av disse motorene... Rust på bakluka på en 2012 Avensis ble møtt med samme forundring hos Toyota. Jeg har senere lest på div bilforum at dette slett ikke er uvanlig, og at de sjekker dette på service (slik de gjorde på min). Skifte av bolter i forstilling da de rustet i stykker (før bilen var tre år) på konas Yaris hadde de aldri hørt var et problem før. Godtok dette da jeg heller ikke hadde hørt om det. Har senere fått med meg at dette slett ikke er noe ukjent fenomen. Osv, osv. Bottomline er at man ikke alltid skal ta det at kundemottakeren stiller seg uforstående til en problemstilling for god fisk (heller ikke kundemottakeren hos Toyota:))

Er forøvrig enig med deg i at du ikke fortjener "pepper" for å stille et enkelt og greit spørmål på bilforumet. Det er lov å lure på ting:)

2

Husker også da EU-kontollene blei innført, Toyota innkalte bilene til service og EU-kontoll, tok service'n og EU-kontrollen til slutt. Hos f.eks. Møller tok man EU-kontrollen først, ga et prisoverslag til kunden og reparerte etterpå. Gjett hvordan det slo ut på statistikkene. NAF mente vel engang at slitedeler på japanske biler ofte holdt 20-30.000 km lengre enn på europeiske biler. Vil tro at en god del av denne forskjellen kan tillegges hvilke kundegrupper bilene tiltaler, og hvor inspirerende bilene er å kjøre.

2
t109 [sitat…] Toyotaforhandlerne har sagt det ja:). Som nevnt tidligere har jeg eid noen Toyotaer. Da min RAV4 slurpet olje som bare det henvendte jeg meg til den lokale Toyotasjappa. K...

Bottomline er at man ikke alltid skal ta det at kundemottakeren stiller seg uforstående til en problemstilling for god fisk (heller ikke kundemottakeren hos Toyota:))

Det er sikkert og vist. På en Opel jeg kjørte, røk en luftslange, fra turbo til motor. Den var slik plassert, at jeg fant ut at det enkleste og raskeste ville være å bytte den selv. Ringte da forhandler hvor bilen var kjøpt, for å høre om de hadde den på lager. Svaret var, denne pleier aldri å ryke, så den har vi ikke.

Ringte så til byens andre Opelsjappe, svaret der var, denne har det røket så mange av, at det er tomt i hele Europa.

Heldigvis, er man gammel speider, så litt gaffatape løste problemet.

2

En bruktbil-sjappe kan ikke drive å reparere 12 år gamle biler gratis, 1,5 år etter kjøpet, såfremt du ikke tegnet noe bruktbilgaranti fra et annet selskap.

Det er Toyota som har laget et Mandags-registerkjede, jeg ville kansje prøvd meg der istedet, mtp bilen kjørelengde.

Du skriver heller ikke hvor langt bilen er gått nå. Den kan jo f.eks ha gått 50000 nye km på disse årene etter kjøpet uten oljeskift.

1

Ikke 2,5 år siden jeg kjøpte den. 1 august 2012.. Fortsatt 8 mnd igjen av garantien da.

er vel selger som må ta jobben da.. Med å kontakte Toyota?

den har nå gått 72000.

1

Hvis du har tegnet garanti der du kjøpte bilen blir nok selger å henvise til det firmaet. Hvis du Googler litt rundt " bruktbilgaranti" ser du at det ikke er lett å vinne frem mot slike frimaer, men lykke til!

1

Jo, takk :/

har kontaktet Forbrukerrådet da.. De mener selger må dekke. Og hvis han nekter.. Så kan jeg sende klagen til de.. Men de kan jo ikke på tlf gi en lovnad.. Også er de jo bare "meklere" på en måte.. Og sikkert laaaang behandlingstid..

Men jeg trooor jeg har en sterk sak..

1

Men dette går jo ikke på bruktbil garantien.. Den utløp 3 mnd etter kjøp den.. Den loven jeg skal legge til grunn, er forbrukerkjøpsloven.. Og den gir meg 2 år på bruktbil

1

Uten å legge jus til grunn...jeg synes det er helt urimelig å reklamere til selger på en 12 år gammel bil halvannet år etter at de solgte den. Tviler på at de har kjent til den feilen.

Du kan jo som veegee sier høre med Toyota, men hvis de tar det på sin kappe er det ren goodwill og ingenting annet.

1

Tviler på at TS når frem her. Bilen og girkassen var 10 år gammel ved kjøpet, nå er den snart 12 år. Gåent registerkjede er da en feil, ikke en mangel som sådan. En mangel er en feil med bilen, men langt fra alle feil er mangler: Eksempel: Normalt vil en girkasse på en ny bil som går i stykker etter to år definerers som en mangel. Men en girkasse som ryker hvis bilen er åtte år gammel, er normalt ikke en mangel, selv om det er en feil ved bilen.

Dette viser bare at de som på død og liv kjøper Toyota bruktbil fordi de er så driftssikre går på en smell. Her var det jo også nødvendig med bytte av styreenhet etter kun 52.000 km. Siden det ble oppdaget en uke etter salget, var riktignok det en mangel, som selger måtte dekke.

1
Allegerita Tviler på at TS når frem her. Bilen og girkassen var 10 år gammel ved kjøpet, nå er den snart 12 år. Gåent registerkjede er da en feil, ikke en mangel som sådan. En mangel er en fe...

Dette viser bare at de som på død og liv kjøper Toyota bruktbil fordi de er så driftssikre

12-13 år gamle biler som er "garantert" driftssikre er bare gamle amcars.... og i den alderen er de ikke gamle nok!

For vanlige biler er de e den alderen oppe i "gamle hauger"-stadiet som jeg skrev, og man kan ikke påregne garantert problemfri bil.

1
Allegerita Tviler på at TS når frem her. Bilen og girkassen var 10 år gammel ved kjøpet, nå er den snart 12 år. Gåent registerkjede er da en feil, ikke en mangel som sådan. En mangel er en fe...

Dette viser bare at de som på død og liv kjøper Toyota bruktbil fordi de er så driftssikre går på en smell.

Been there, done that (både skifte av motor, utbedring av rust, skifte av forstillingsdeler, bremser, ulyd i gearkasse, problem med elektronikk, skifte av reflektor (+ skifte av partikkelfilter x 2 like etter jeg solgte bilen) osv. Mine Toyotaer har heldigvis hatt nybilgaranti så feilene ble tatt uten kostnad for meg.

Det jeg har opplevd på nye/nyere Toyotaer (tilsammen 10-11 stk) gjør at jeg ikke lenger lever i den illusjonen at Toyota er synonymt med feilfrie biler (har ikke hatt trøbbel med alle 10-11 Toyotaene da, bare så det er sagt - men med mer enn halvparten).

TS har absolutt min medfølelse, men jeg er vel enig med de som tviler på at du har noen sak i forhold til selger. Vet at Toyota har skiftet motor på en 7 år gammel Avensis på goodwill, men en 12 års gammel bil er vel utenfor goodwillen, selv hos Toyota antar jeg. På den annen side; hvis den har fulgt servicer hos Toyota etter punkt og prikke, så kan det hende de er villige til å se på saken.

Lykke til.

1

Spartana: registerkjede er ikke en slitedel.. Det sier i alle fall alle bilforhandlere. Skal i realiteten holde bilens levetid. Har ikke skifteintervaller sånn som registerreim.

takk for innspill :) får se hva Forbrukerrådet sier. Jeg har, i følge loven, 2 års garanti. Jeg kan da ikke noe for at denne røk 1,5 år etter kjøp.

1

T109: alle servicer er fulgt :)

ja, vi får se. Usikker selv om jeg når frem.. Men både verkstedet som så på den nå..Toyota i kommunen og Forbrukerrådet mener at selger skal betale.. Men, vi får se...

det kjedelige er at jeg mest sannsynlig må gå i flere mnd uten bil :(

1
rosmebraad [sitat…] Hvorfor må du i så tilfelle det? Er det ikke bare å få den fikset, legge ut, og så la prosessen gå med hvem som ender opp med å betale til slutt?

Enig med deg her.

Men jeg synes det er litt sutrete av TS å gå på selger her. Det kan være flere faktorer til at den har gått. Det er ikke alltid et godt tegn at en bil har gått "bare" 50 000 km på 10 år. Det kan også virke mot sin hensikt. Og nå har hun kjørt ca 20' km på 1.5 år. Kanskje det ble litt for mye for bilen... Regner med at dere skjønner hva jeg prøver å komme frem til.

1

Må bare si meg enig med de fleste foregående talere her. Hvis selger er ansvarlig for dette på en 12 år gammel bil kjøpt for over et år siden er det fullstendig umulig å drive bruktbilsalg framover.

1
rosmebraad [sitat…] 12-13 år gamle biler som er "garantert" driftssikre er bare gamle amcars.... og i den alderen er de ikke gamle nok! For vanlige biler er de e den alderen oppe i "gamle ha...

12-13 år gamle biler som er "garantert" driftssikre er bare gamle amcars.... og i den alderen er de ikke gamle nok!

Det er de ikke. Men du har rett i en ting, at gamle nok amcars er som regel skuddsikre. Dvs. før ca. 1980. Etter 1980 finnes det mange gode biler da og fra USA, men det finnes også mange dårlige. Felles for de fleste før 1980 er imidlertid at de er ganske tørste, i allefall etter dagens standard :)

1

Ville bli meget forbauset om du vinner frem her.

Men 12000 for skifte av registerkjede på denne lille motoren var da voldsomt da, og allerede etter 72000km! Mulig det er usedvanlig trangt og knotete. Trodde da disse japanske greiene var nærmest uutslitelige?

Husker jeg skiftet kjede, drev og styreskinner på en 4 syl BMW etter 400 000km, og det var da fort gjort, og kostet heller ikke mye i deler.

1

Lignende innlegg

Bil trondergutt Publisert

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
0 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...