Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Man kan si mye om Tesla..

...men ingen kan nekte for at den tåler en trøkk:

Bilde 1 og 2.

Quiz: Hva slags bil var den andre involvert i ulykken? Jalopnik sier "Opel(?)", men det første jeg tenkte var Citroën Xsara eller Megane coupe.

4
10,5k kommentarer

RazorBoy

Tesla og deres smått narsissistiske techno king er vel de som har fokusert mest på 0-100 eller 0-60 mph tider. Det står til og med oppgitt som finansiell informasjon på forsiden av deres nettsider for investorer. Så har vel Porsche og noen oppstartsfirmaer tatt opp hansken.

Det ironiske er at bilene som kjører på veien er som du sier utstyrt med elektronikk for å dempe akselerasjon fordi det er fullstendig upraktisk og lite trafikksikkert med 0-100 på 2 komma ett eller annet sekunder på offentlig vei. I tillegg måtte man hatt en dekktype enn de som brukes for å utnytte akselerasjonen.

1

Ribba

Det ironiske er at bilene som kjører på veien er som du sier utstyrt med elektronikk for å dempe akselerasjon fordi det er fullstendig upraktisk og lite trafikksikkert med 0-100 på 2 komma ett eller annet sekunder på offentlig vei. I tillegg måtte man hatt en dekktype enn de som brukes for å utnytte akselerasjonen.

Disse bilene er ikke utstyrt med elektronikk for å dempe akselerasjonen. De er utstyrt med elektronikk for å utnytte tilgjengelig friksjon.

Når grensen for tilgjengelig friksjon er krysset, så må man enten redusere effekten/momentet eller bremse hjulet. Derav er det bedre å ha drift på alle hjulene kontra et hjulpar, da den tilgjengelig effekten fordeler seg over 2 hjulpar isteden for ett, og den maksimale effekten pr hjul er i prinsippet mindre.

Og siden det er sjelden at alle hjul har akkurat lik med friksjon tilgengelig, så er det en fordel å kunne fordele effekten mellom de drivene hjulene individuelt. Og jo raskere denne teknologien kan jobbe, jo bedre utnytter du friksjonen.

Og det er jo her elmotorer kommer til sin rette. De jobber raskere og kan også ha flere motorer, f-eks et pr hjul, noe som gjør at friksjonen utnyttes til det maksimale.

Og de fleste dekktypene greier å stoppe fra 100-0 på to komme ett eller annet på offentlig vei, og da vil de også i prinsippet greie å akselerere fra 0-100 på ca samme tid. For igjen, det dreier seg kun om friksjon. Eneste vesentlige forskjellen på bremsing og akselerasjon er at når du bremser, så flytter tyngdepunktet seg framover, mens når du akselerere, så flytter tyngdepunktet seg bakover. Og det påvirker jo tilgjengelig friksjon.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...