Kan vel ikke påstå, enda ihvertfall, at 5 serien fra 04-10 er en typisk ungdomsbil, joda det er noen som eier det, men ikke typisk.

3 serien er det vel mer korrekt med.

Ellers er de kjente feil på 5 serien, E60/E61 fra 04-2010 dessverre endel utav. - Ledningsbrudd i bakluke på touring. - Drenering til panorama soltak går tett pga dårlig service og fylles resten av bagasjerommet med vann og dreper endel elektronikk. - Kompressor til touring på bakaksel kan gå i stykker om en slange morkner og tar inn falsk luft. - Hovedlyktene kan få dugg i seg og dermed ødelegge innmaten R6 diesel før 2007 kan på sprekk i manifold og lekker da eksos. - R4 diesel har plager med register feil. - Alle diesel kan ha plager med EGR, dog ikke spesifikt for BMW. - Rust på bakluke, hos touring, men BMW har 12 år garanti, så dette kan dekkes. - Bensin E60/E61 har vel ikke så veldig mange feil, men coiler er en liten gjenganger. - Ellers er "flushing" av automat kasser en fin ting å gjøre før et havari, sånn ca før 100kkm.

Ang kjøp, så se etter nyere enn 07, da før du facelift (LCI) og et penere interiør. Eksteriør er nesten likedan, med M pakke, ellers en god forskjell. Lyktene er vesentlig penere på facelift, dog dette kan ettermonteres.

3 serien er jeg ikke så god på, men mulig bimmers.no har en tråd der.

2

3 serie E90/91 diesel har problem med at turbo ryker. Kan dekkes av goodwill ordning fra BMW.

Idrive/navigasjon kan ta kvelden.

Begge disse koster raskt 20 000kr eller mer å fikse

1

Så BMW har lagd mye dårlig på 2000-tallet mao?

1

Så om jeg kjøper en bil fra rundt 04-06 kan jeg fortsatt forvente plager og feil som ender med uhyggelige priser?

Tenkte da på årganger og ca kmstand som disse 2 har

318i 2006

320i 2005

1
Niklasabj Så om jeg kjøper en bil fra rundt 04-06 kan jeg fortsatt forvente plager og feil som ender med uhyggelige priser? Tenkte da på årganger og ca kmstand som disse 2 har 318i 2006 320i...

Jeg kjøpte meg en 05 Golf for 1år siden. Hadde gått 77000km, alle servicer var fulgt i henhold til serviceheftet og bilen så ut til og ha vært tatt godt vare på. Bilen så tilnærmet strøken ut når jeg kjøpte den. Fikk bekreftet det på eu-kontroll da verksted mente at bilen var godt vedlikeholdt.

Måtte betale 88000kr, synes det var i dyreste laget, men jeg fikk iallefall kjøpt meg en bil jeg hadde lyst på. Angrer ikke på kjøpet selv om den har falt litt i verdi på 1år.

Sammenlignet med det jeg betalte så BMW du har linket til rimelig ut.

Er bilen godt vedlikeholdt som selger påstår er det absolutt noe du kan vurdere, men sjekk opp pris på forsikring før du slår til. 320 er ikke kjent for å være billig å forsikre akkurat.

Lykke til med bilkjøp

1
Niklasabj Så om jeg kjøper en bil fra rundt 04-06 kan jeg fortsatt forvente plager og feil som ender med uhyggelige priser? Tenkte da på årganger og ca kmstand som disse 2 har 318i 2006 320i...

Så om jeg kjøper en bil fra rundt 04-06 kan jeg fortsatt forvente plager og feil som ender med uhyggelige priser?

Det er ikke meningen å skremme deg. Med skikkelig vedlikehold kan de fleste biler gå langt. Men noe vil ryke underveis, så du bør være forberedt på at det går med noen kroner til reparasjoner. Regn med ca 5000 i året til vanlig service, og sett av penger slik at du har 10-30.000 i bakhånd til uforutsette hendelser. En sak som bytte av bremser er nødvendig av og til på alle biler. Det koster fra 4-6.000 pr hjulpar.

Bilene du viser til ser ut som bra kjøp, særlig siden de er bensin. Km stand er normal for alder.

Dersom det er BMW du helst vil ha, vil en 3 serie gi nyest bil for pengene, og det er å foretrekke. En 5 serie har en del løsninger som gjør dem dyrere å vedlikeholde.

1

Ønsker å bytte ut forhjulstrekk. BMW er ikke et must, men i min prisklasse syntes jeg de ser best ut.

1

Ang min egen kommentar lenger opp.

Det høres kanskje mye ut, med alle feilene, men det positive er jo at når en feil har kommet så kommer den som oftest ikke igjen, da mye ting er blitt bedre.

Ellers er N46 motoren som er i 318 og 320, belemret med tett veivhusventilasjon og dårlig vakuumpumpe, på verksted koster det ca 6000 + 6000. 3 serien kan også slite med fukt i lyktene, men det kan kanskje ordnes med silica gel kuler inni lyktene.

3 serien føles endel billigere ut enn 5 serien, men den er vesentlig lettere og føles mer sportslig.

1

Av disse ville jeg gått for en 5-serie, selv om den kanskje ser litt eldre ut. 3-serie støyer for mye fra hjulene under kjøring og er ellers litt for sporty, mens 5-serie er mer komfortabel og fortsatt litt sporty.

1
Laster...