Bil esc

Innlegg

Bil

ævdunn

Oslo Ap: – Ikke kjøp dieselbil!

Oslo Arbeiderparti går nå ut og advarer folk som går med planer om bilhandel mot å kjøpe dieselbil. Grunnen er alle restriksjonene mot dieselbiler som er på trappene.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-ap\_-\_-ikke-kjop-dieselbil-1.12699465[http://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-ap\_-\_-ikke-kjop-dieselbil-1.12699465](http://www.nrk.no/ostlandssendingen/oslo-ap_-_-ikke-kjop-dieselbil-1.12699465)

1
86 svar
solitude Ikke mange år siden de sa at folk burde kjøpe dieselbiler, men sådan er det jo med APene.

Det er bare så synd at disse døgenikterne av noen politikere aldri må stå til rette for sine handlinger. Hvor mange eksperter advarte ikke mot konsekvensene om dieselbilandelen ble høyere? Selv vanlig borgere fikk jo med seg dette, men politikerne trumfer igjennom dette for å ha resultater å vise til.

De kan ikke skjule seg bak "Nå har nye opplysninger kommet frem som ikke var der da", for dette var som sagt almenne kjent allerede for åtte år siden.

De skulle få lov til å stå til rette for sine feilaktige meninger på direktesendt TV, mens de ble utspurt til det ubehagelig om hvordan i all verden de kunne se bort fra advarslene.

På tide å sette et minstekrav til poltikere når det kommer til utdanning innenfor områdene de skal ha ansvaret for. Det burde vært forbudt å ansette så udugelig folk i slike ansvarsstillinger, hvor det er så stor avstand mellom forståelse for faget og hva som er krevet.

Jan Thomas blir ikke president i Norsk Ammeforbud, Per Inge Thorkildsen blir aldri leder Olympiatoppen og Greven vil aldri bli biskop på Hamar. Så hvorfor politikere uten førerkort med ansvar for transport?

10

Hehe

MDG dama snakker om lite kunnskap hos Naf....

Kommer ikke på noen som får taletid på TV som svarer så dårlig for seg, basert på manglende kunnskap som henne

4

Oslo Arbeiderparti går nå ut og advarer folk som går med planer om bilhandel mot å kjøpe dieselbil. Grunnen er alle restriksjonene mot dieselbiler som er på trappene.

Det er ikke en dag for tidlig.

Det er utrolig at ansvarlige myndigheter i år etter år har sittet passivt og sett på at først og fremst diesel-, men også bensinbilers eksos lager et giftig lokk over storbyene våre på kalde vinterdager som skader folks helse og sender mange i en for tidlig grav. For Norges del er det anslått at rundt 1500 dør som følge av luftforurensing hvert år, alt dette skyldes selvsagt ikke bileksos, men den er en betydelig bidragsyter.

Det er derfor ikke en dag for tidlig at hensynet til folks helse settes over hensynet til folks frihet til å kjøre den bil de selv velger.

Jeg er sikker på at når vi kommer 15 - 20 år frem i løypa og stort sett alt av biler er elektriske, så kommer vi til å riste uforstående på hodet at vi var så dumme at vi tillot, for hovedstadens del, rundt en million eksosspyende biler å ødelegge nærmiljøet.

Det er en gledens dag at det nye byrådet i Oslo varsler at de kommer til å innføre utslippsbegrensninger i bysentrum så snart de byrådet for en lovhjemmel til å gjøre det.

3
trondhjem [sitat…] Det er ikke en dag for tidlig. Det er utrolig at ansvarlige myndigheter i år etter år har sittet passivt og sett på at først og fremst diesel-, men også bensinbilers eksos...

Det er utrolig at ansvarlige myndigheter i år etter år har sittet passivt og sett på at først og fremst diesel-, men også bensinbilers eksos lager et giftig lokk over storbyene våre på kalde vinterdager som skader folks helse og sender mange i en for tidlig grav. For Norges del er det anslått at rundt 1500 dør som følge av luftforurensing hvert år, alt dette skyldes selvsagt ikke bileksos, men den er en betydelig bidragsyter.

Hvis det er Trheim du sikter til, så er det vel en smule overdrivelse i din tekst.

Forurensingen i TH kommer først og fremst av svevestøv. Årsaken er mangel av spyling/rengjøring og lave busser som i stor fart subber rennestenen i kollektivfeltet. Det har bedret seg med rengjøringen i det siste, men avgassene har økt ettersom all trafikk skal avvikles i ett felt, og det tar tre ganger lengre tid å komme seg gjennom byen enn det gjorde før når det var normal trafikkavvikling med flere felt for alle.

Ellers så synes jeg det er latterlig med skremsler og forbud, enten det gjelder diesel eller bensinbiler. Naivt å tro at disse motorene forsvinner med det første. Dieselutviklingen vil revulosjoneres innen kort tid. Dette tvinger seg fram, da det for mange fabrikker/bilmerker er snakk om å overleve gjennom tilpassing.

Motorene er effektive/driftsikre og har lavt forbruk. Det gjenstår bare å tilpasse drivstoffet til dagens krav, - og det vil innen kort tid være klart.

Det er mange som henger seg på den forenklede, grønnsosialistiske tankegangen, men ingen av dem tar ansvar for arbeidsplasser og økonomisk ruin i kjølvannet av akutte, lavpannede ideer.

3

Jeg er så glad vi har to downsizede bensinturboer i garasjen. Både på grunn av eventuelle kjøreforbud og annen moro. Også er det mye morsommere å kjøre da, bare for å ha kastet den brannfakkelen.

3
trondhjem [sitat…] Gratulerer. Du er den første som har klart å bryte samtlige av Arne Næss regler for saklig debatt i ett og samme tilsvar til et av mine innlegg: Unngå tendensiøst utenomsn...

Gratulerer. Du er den første som har klart å bryte samtlige av Arne Næss regler for saklig debatt i ett og samme tilsvar til et av mine innlegg:

Takk, jeg har lest boka.

Jeg bryter naturligvis ikke alle reglene; Jeg har ikke tillagt deg meninger du ikke selv har flagget, ei heller kommet med uriktige påstander. Samtidig, ved å hevde dette, bryter du selv med Næss.

Direkte komisk å bevitne at noen evner å lire av seg disse reglene, når man selv ikke anvender de som en doktrine. Det blir litt som om UP skulle fyllekjøre og peke på fartsovertredelser.

Din påstand; "bensinbilers eksos lager et giftig lokk over storbyene våre på kalde vinterdager som skader folks helse og sender mange i en for tidlig grav".

Fakta; Konvensjonelle bensinbiler har en relativt mild effekt på bylufta hva gjelder NOx (og sot), især sammenlignet med dieselbiler og vedfyring.

Å sidestille bensinbiler med dieselbiler er i beste fall å flagge ignoranse.

Newsflash; "Reneste lufta i Trondheim på 20 år". Betalingstjeneste, men måleverdier finner du her; http://www.luftkvalitet.info/home.aspx

Til opplysning; Trondheim er Norges 3. største by, og må regnes for å være en av "storbyene" dine (selv om bartebyen neppe kan hevdes å være mer enn en voksen landsby internasjonalt)

Så tilbake til spørsmålet;

Hvordan stiller du deg til vedfyring, gjerne sett i forhold til en bensinbil eller tusen?

2

I går så jeg diesel til under 10,-/literen. Det var 2,- mindre enn 95 Blyfri. Ganske klønete at det er så sterke økonomiske incentiver til å velge diesel.

2

Oslo kommune med MDG i front vil ha dieselforbud, og vi ser det samme i flere "store" byer i Norge.

Det er tydelig at det er bilen som skal stoppes selv om hovedproblemet ligger andre steder.

1700 nordmenn døyr for tidleg kvart år grunna svevestøv frå vedfyring. – I norske byar er vedfyring det viktigaste tiltaket ein kan gjera noko med, seier ekspert. Nye utrekningar frå det europeiske miljøbyrået viser at om lag 2000 nordmenn i 2012 døydde for tidleg grunna luftforureining. Over 80 prosent av dødsfalla skuldast ikkje nitrogendioksid frå dieselbilar, men det mest finmaska svevestøvet som i norske byar først og fremst kjem frå vedfyring.

2
clooney Sært? Har man planlagt biltur nedover Europa med startetappe på Kiel-ferga, er det vel et poeng å få med seg bilen? For ikke å si hvis man ankommer fergeterminalen og skal hjem. El...

Sært? Har man planlagt biltur nedover Europa med startetappa på Kiel-ferga, er det vel et poeng å få med seg bilen? For ikke å si hvis man ankommer fergeterminalen og skal hjem.

Et greit unntak, isolert sett. Man det blir jo sært at du skal få lov å reise hjem med bilen bare du kommer med ferje, mens en som kommer fra hjem fra hytta tilsynelatende må vente til kulda har gitt seg ...

2
Swiftgs Vi har akkurat kvittet oss med vår (euro 4) bensin. Kjøpte en diesel med SCR katalysator som har halvparten av no2 utslip og en tredjedel mindre CO2. Flott at de vedtar dette tull....

Vi har akkurat kvittet oss med vår (euro 4) bensin. Kjøpte en diesel med SCR katalysator som har halvparten av no2 utslip og en tredjedel mindre CO2.

Høres veldig bra ut. Jeg går ut fra at du har et prosessanlegg i bilen din som bearbeider CO og NOX. Dette koster ca. 80-100.000 kr. CO2 er ikke et problem, men CO og NOX blir ikke redusert nok sammenlignet med katalysatorer i nedskalerte bensinbiler som har dette.

2
Swiftgs Vi har akkurat kvittet oss med vår (euro 4) bensin. Kjøpte en diesel med SCR katalysator som har halvparten av no2 utslip og en tredjedel mindre CO2. Flott at de vedtar dette tull....

Vi har akkurat kvittet oss med vår (euro 4) bensin. Kjøpte en diesel med SCR katalysator som har halvparten av no2 utslip og en tredjedel mindre CO2.

Hvis du bor i Oslo og nettopp har kjøpt deg dieselbil så har du deg selv å takke. At tiltak som dette var på trappene burde du ha fått med deg. Hvis du innbiller deg at dieselbilen din slipper ut halvparten så mye NO2 som en Euro4 bensinbil så tror jeg du lever i en fantasiverden.

2

Lite snakk om vedfyringa da? For et par uker siden da det var som verst så var det sur lukt fra vedfyring både ute og inne og det nyttet naturlig nok ikke å lufte. Lukta satt i kupéen i bilen i en uke etterpå og den hadde bare stått parkert inne i et lukket garasjeanlegg! Det må vel være rom for å legge begrensninger på vedfyring. De som ikke har fjernvarme kan vel fyre elektrisk. Går strømmen så må man åpenbart gjøre unntak. Det må jo være mange færre som _må_ fyre kontra de som trenger bil for å både komme seg til og fra jobb, levere unger i barnehagen osv. Argumentet for å fyre er eventuelt at det er "koselig". Det blir i overkant tynt.

Jeg bor selv til sånn at jeg bare unntaksvis kjører på dagtid. Og det er jeg glad for. Det er bare hvis jeg har tatt meg fri fra jobb og skal noe helt spesielt at jeg kjører noe annet enn en kveld eller to i ukedagene eller i helga. Utover det så er det enklere å gå og ta t-bane. Men jeg undrer meg jo på om disse lavutslippssonene skal innebære at det ikke er mulig å komme seg inn og ut av egen garasje for å komme ut av byen i helgene. Jeg kan ikke ta toget med kona og to små unger på slep. Da må jeg i det minste ta taxi til Oslo S, og da er vi vel like langt med tanke på utslipp.

2
nometalhorse Tja, si det. Kun 2 prosent svevestøv med støvpartiklar med diameter på 10 µm og mindre fra veitrafikk, og 28% fra vedfyring. Hvem skal så gå stille?

Nå får vi håpe MDG og de andre fanatikerne med stuene fulle av stearinlys setter kaffen i halsen.

Ett levende lys kan gi langt høyere konsentrasjoner av sotpartikler hjemme i stua di enn lufta langs de mest forurensede veiene i Oslo, viser ny undersøkelse.

– Vi gjorde nylig en undersøkelse der vi målte bruken av levende lys i leiligheter i hovedstaden. Undersøkelsen viste at det var vesentlig mer sot og svevestøv inne i leilighetene enn ute i gatene i Oslo, sier eksperten.

2

Jeg har nettopp bestilt meg en BMW 220xd. Jeg hadde nok kjøpt den med bensin om det var i handelen,men det er det ikke. Det er vel ingen normale MPV-er på markedet med bensin og 4x4. Jeg tror ganske sikkert jeg bytter den ut i en 225xe om den også kommer som Gran Tourer.

1
dasAuto Du får 225xe som Active Tourer. Der er den 100.000 billigere,men det er en del rabatter ute og går nå som 225xe ikke nyter godt av. Bl.a x-drive for 9900 kr. Det er også på det ren...

225xe kommer uten hengerfeste, dessverre. Ser behovet med gt da man får en god del større bagasjerom.

Til tross for at vi har dieselbil, og bor i Oslo, anser jeg det som greit at det blir restriksjoner på diesel - men det avhenger av hvordan det blir gjennomført.

1
cjparker 225xe kommer uten hengerfeste, dessverre. Ser behovet med gt da man får en god del større bagasjerom. Til tross for at vi har dieselbil, og bor i Oslo, anser jeg det som greit at d...

Til tross for at vi har dieselbil, og bor i Oslo, anser jeg det som greit at det blir restriksjoner på diesel

Ditto. Bilen står allerede ubrukt mange dager i uken og jeg er ikke bekymret for at det skulle bli noen dager ekstra gjennom vinteren hvor den må stå av miljømessige hensyn.

1

Lignende innlegg

Bil trondergutt Publisert

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
0 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...