Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Farget øverste del av frontrute

Her er enda noe for dem som var voksne på 80-tallet:

Jeg husker at biler som Mazda 626 hadde et blått 'himmelfarget' felt øverst i frontruten.

Nå ser jeg 'True Detective' der de kjører CAPRICE CLASSIC med et rødt felt øverst i frontruten.

Hva var poenget med, og populariteten av, dette?

(Ekstraspørsmål: Hva var greia med gule frontlys og laksetrapp på bakruten? Mulig disse punktene har vært oppe før, men jeg syns de er såpass kuriøse at de kan nevnes igjen.)

1
35 svar

35 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

xantiasx

Husker det var populært med påklistret blått felt med GOODYEAR-reklame på toppen av frontruta på 80-tallet. En sambygding hadde dette på sin Rekord.

En kveld blei han stoppet av politiet, som fortalte at det ikke var lov, og at han ville få en mangellapp og måtte få fjernet den blå filmen.

Da spurte Opeleieren hvorfor det var forbudt. Politimannen hadde nok litt vanskelig for å svare, så han sa at limet kunne smelte i varmen, og feltet kunne skli nedover ruta...

Da kikket han fært på politimannen, og spurte: kjører du med den politihatten på? Ja, svarte betjenten.

Hvorpå Opelmannen svarte: Den kan skli ned i aua dine når du bremser!

7

sl500

Jeg kom på en ting til som var et typisk åttitalls fenomen. Hvite nakkepute trekk.Gjerne med logoen til bil merket på.

Da begyner listen for populære ting men gjorde med bilen på åttitallet for å få den tøffere å bli lang. Der var nok uten sidestykke det ti året flest nordmenn pimpet bilen sin.

2

Jan

Der var nok uten sidestykke det ti året flest nordmenn pimpet bilen sin.

Det stemmer nok helt sikkert. Jeg kjørte SAAB på den tiden, og det var ingen tynn brosjyre de hadde med tilbehør.

Spoilere både fremme og bak, skjermbreddere, ekstralys, sportsratt, div ekstrainstrumenter, eksoshaler plastdeksler til luftinntak og panserbeskyttelse var noe av det som kunne tilbys som originaltilbehør.

2

rosmebraad

Det stemmer nok helt sikkert. Jeg kjørte SAAB på den tiden, og det var ingen tynn brosjyre de hadde med tilbehør.

Jeg har aldri forstått meg på SAAB.

Veldig buede frontruter, rar plassering av tenningslås, mekanismen for panserets åpning og så videre.

Hva slags motorer hadde de på 80-tallet? Egenproduserte? Før det ble GM-varianter.

Og hva med "turbolaggen". Var den så fæl som enkelte ville ha det til? Kom plutselig og sparket i så det ble hjulspinn?

Ikke alle modeller hadde turbo vel? Var der automatgir? Hvilken type? Innkjøpte, regner jeg med.

Og hva syntes "menigheten" om SAAB 9000? Var den svensk nok, eller for internasjonal?

1

sl500

Husker seks åttitals fenomen til.

Svart Formula gummispoler på koffertlokket.

Senke bilen foran og helst heve den bak.

Bilpute med brodert motiv og reg nummer til å ha i bakruten.

Dasslokk på taket. Etter montert takluke for de som ikke er gamle nok til å huske hvor jævlig det så ut.

Vindaviser på siderutene og gjerne en til soltaket hvis det fantes.

Etter montert blanke hjulbue lister.

2

Jan

Etter montert blanke hjulbue lister.

Da kan jeg supplere blanke felgringer på stålfelgene. Alufelger var eksklusivt.

1

t109

Dasslokk på taket. Etter montert takluke for de som ikke er gamle nok til å huske hvor jævlig det så ut.

Husker en lokal helt der jeg kommer fra monterte et slikt soltak på sin Volvo. Det var imidlertid noe med takkonstruksjonen på Volvoen (antar det har noe med stålbjelker eller lignende å gjøre) som gjorde at kanten rundt lukeåpningen ikke "forsvant" opp i taktrekket, men stakk 4-5 cm ned i kupeen. Altså en ypperlig anledning for å bli "skalpert" hvis man kolliderte og ble slengt litt opp, og frem...

Nesten like galt syns jeg det var at han ødela en nokså ny (den gang,, påbegynnelsen av -80 tallet), fullstendig strøken, og nokså sjelden motorisert og utstyrsvariant, selv om det var en Volvo 244.

1

captain_slow

Liker at dette utviklet seg til å bli en tråd om SAAB, hehe.

Tenningslåsen er så vidt jeg vet plassert mellom setene av 2 grunner. Den ene er for beskyttelse av kneskålen ved ulykke, den andre er at det er en naturlig plassering med kort bevegelse for hånden når man setter seg inn i bilen, fester setebeltet, vrir om tenningsnøkkelen og tar av håndbrekket. Ref. Anders Tunbergs fantastiske bok:

https://www.amazon.co.uk/Saab-9-3-Entirely-Sport-Sedan/dp/3907153340

1

Iseran2770

den andre er at det er en naturlig plassering med kort bevegelse for hånden når man setter seg inn i bilen

Har aldri hatt noen Saab, men det er jeg enig i.

Nå er "problemet" løst i de siste bilene jeg har hatt. Keyless go og startknapp mellom setene.

1

passat06

Saab sin egne 2-liter kom vel tidlig/midt på 70-tallet? 100 hk med en forgasser, 108 hk med to forgassere ("super"), etter hvert kom vel modellen med innsprøyting (EMS), 118 hk(?) og turbo på 145 hk eller noe sånt.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...