captain_slow Liker at dette utviklet seg til å bli en tråd om SAAB, hehe. Tenningslåsen er så vidt jeg vet plassert mellom setene av 2 grunner. Den ene er for beskyttelse av kneskålen ved ulykk...

den andre er at det er en naturlig plassering med kort bevegelse for hånden når man setter seg inn i bilen

Har aldri hatt noen Saab, men det er jeg enig i.

Nå er "problemet" løst i de siste bilene jeg har hatt. Keyless go og startknapp mellom setene.

1

Liker at dette utviklet seg til å bli en tråd om SAAB, hehe.

Tenningslåsen er så vidt jeg vet plassert mellom setene av 2 grunner. Den ene er for beskyttelse av kneskålen ved ulykke, den andre er at det er en naturlig plassering med kort bevegelse for hånden når man setter seg inn i bilen, fester setebeltet, vrir om tenningsnøkkelen og tar av håndbrekket. Ref. Anders Tunbergs fantastiske bok:

https://www.amazon.co.uk/Saab-9-3-Entirely-Sport-Sedan/dp/3907153340

1
t109 [sitat…] 96en hadde vel også rattgear... Mener å huske at 96 også hadde en slags "frihjul" funksjon, uten at jeg husker helt hva det gikk ut på. Husker at en kollega til faderen kj...

96en hadde vel også rattgear...

Mener å huske at 96 også hadde en slags "frihjul" funksjon, uten at jeg husker helt hva det gikk ut på.

Begge deler stemmer. 96 hadde også dashbord lakkert i samme matte gråfarge som ble brukt på militærfly.

Frihjulet hadde nøyaktig samme funksjon som baknavet på en sykkel. Det vil si at når du slutter å trå, går ikke pedalene rundt.

Det ble opprinnelig utviklet da bilene hadde totaktsmotor. Denne fikk all smøring gjennom oljetilsetning i bensinen, ca 2%. Dersom man da trillet ned lange nedoverbakker, uten å gi gass, fikk motoren for lite smøring og kunne skjære seg.

Saab beholdt dette da de kom med firtaktsmotor, og på langkjøring bidro det til et lavere forbruk. Det kunne kobles ut dersom man ønsket motorbrems.

Det var i en slik bil jeg hadde mine første kilometer bak et bilratt. Siden har jeg kjørt/eid så godt som alle modeller som har kommet fra Trollhättan til og med NG 9-5.

I familien finnes det fortsatt et par 25 år gamle 900 som jeg kjører av og til. De er forbausende gode å kjøre til å være så gamle. Setene er bedre enn i de fleste nye biler, og på vinterføre klarer de seg utmerket uten antispinn og antiskrens.

1
Jan [sitat…] Stemmer det. Girspaken var da låst i revers. Dette var i stedet for rattlås. På modeller med automat, måtte den settes i P. Også 96 hadde dette, selv om den hadde nøkkelen...

Også 96 hadde dette, selv om den hadde nøkkelen på rattet

96en hadde vel også rattgear...

Mener å huske at 96 også hadde en slags "frihjul" funksjon, uten at jeg husker helt hva det gikk ut på.

Husker at en kollega til faderen kjøpte ny Saab 96 i 1974. Som den bilinteresserte 9 åringen jeg var, ble jeg selvsagt invitert ut på en prøvetur. Husker han gjorde et nummer ut av "frihjulet" samt at bilen hadde hel plate under slik at han kunne kjøre i høy snø uten å sette seg fast (påstod han da)

1
sl500 [sitat…] Så vidt jeg husker måtte man sette gear spaken i revers for å få ut tenningsnøkkeken på manuelle modeller. Mulig det var en mekanisk forbindelse mellom gear overføring og...

Så vidt jeg husker måtte man sette gear spaken i revers for å få ut tenningsnøkkeken på manuelle modeller.

Ja, Saab hadde "gearlås" i stedet for rattlås. Mange "glemte" imidlertid at bilen måtte stå i revers for å få ut nøkkelen, og brukte alt de hadde av krefter for å tvinge nøkkelen ut, eller lirket og lurte så mye at tenningslåsen ofte måtte skiftes ut.

En Saab 900 vi hadde ble forøvrig forsøkt stjålet da den stod på gata i Oslo. De brukte en skrutrekker for å forsøke å starte bilen, men greide ikke å få den med seg. Da bilen ble tauet inn til verkstedet sa Vikingmannen at halvgamle Saaber var litt populære blant byens løse fugler da tenningslåsene ofte var så ødelagte/slitne at en skrutrekker og litt "rå kraft" ofte gjorde susen. ..

1
sl500 [sitat…] Så vidt jeg husker måtte man sette gear spaken i revers for å få ut tenningsnøkkeken på manuelle modeller. Mulig det var en mekanisk forbindelse mellom gear overføring og...

Så vidt jeg husker måtte man sette gear spaken i revers for å få ut tenningsnøkkeken på manuelle modeller.

Stemmer det. Girspaken var da låst i revers. Dette var i stedet for rattlås. På modeller med automat, måtte den settes i P.

Også 96 hadde dette, selv om den hadde nøkkelen på rattet.

1
rosmebraad [sitat…] Jeg har aldri forstått meg på SAAB. Veldig buede frontruter, rar plassering av tenningslås, mekanismen for panserets åpning og så videre. Hva slags motorer hadde de på 8...

Veldig buede frontruter, rar plassering av tenningslås, mekanismen for panserets åpning og så videre.

Så vidt jeg husker måtte man sette gear spaken i revers for å få ut tenningsnøkkeken på manuelle modeller. Mulig det var en mekanisk forbindelse mellom gear overføring og tenningslås så det var derfor tenningslåsen var plassert i mellom setene.

En i gata der jeg vokste opp fikk seg jobb på Saab fabrikken i slutten av åttiårene. Det var han ikke alene om da tidene i Sverige var bedre enn i Norge.

1
rosmebraad [sitat…] Jeg har aldri forstått meg på SAAB. Veldig buede frontruter, rar plassering av tenningslås, mekanismen for panserets åpning og så videre. Hva slags motorer hadde de på 8...

Ikke alle modeller hadde turbo vel? Var der automatgir? Hvilken type? Innkjøpte, regner jeg med.

Og hva syntes "menigheten" om SAAB 9000? Var den svensk nok, eller for internasjonal?

Nei langt i fra. De fleste måtte klare seg uten.

På klassisk 99/900 kunne man få tretrinns automat fra Borg Warner. For øvrig samme leverandør som Volvo brukte i 240.

9000 ble aldri akseptert som en ekte SAAB selv om den var en bra bil i samtiden. Den hadde heller ikke tenningsnøkkelen på rett plass, men på rattet som alle andre biler.

Dette gjenspeiler seg på prisene i dag, da den har liten interesse for samlere og entusiaster. Gode eksemplarer av 99/900 oppnår bra priser hos rett kjøper.

De første egenproduserte motorene til SAAB var en videreutvikling av Triumphmotoren som de hadde til og begynne med. Disse ble kalt B-motor. I 1981 kom H-motoren, først med 8 ventiler, siden også med 16. Sistnevnte også som 2,0, 2,1, og 2,3 l.

Denne var i bruk i 9-5 helt til 2009.

2
Jan På 80 tallet hadde de egne motorer på 2.0 og 2.3 l. Turboforsinkelsn ble mindre og mindre etterhvert som utviklingen skred fram. Bak alle særegenhetene lå det en vel gjennomtenkt f...

Tak og rute var slik på grunn av sikkerhet.

Husker fader'n måte skifte frontrute på sin 99. Han stakk innom det lokale verkstedet; en Toyotaforhandler for å få skiftet ruta. Han fikk da beskjed om skifte rute på en Saab var så komplisert at det måtte gjøres på merkeverksted. Nissanforhandleren en mil unna gjorde imidlertid jobben uten å mukke. Faderen slapp derfor å kjøre halvannen time til næremeste Saabforhandler:)

1

Saab sin egne 2-liter kom vel tidlig/midt på 70-tallet? 100 hk med en forgasser, 108 hk med to forgassere ("super"), etter hvert kom vel modellen med innsprøyting (EMS), 118 hk(?) og turbo på 145 hk eller noe sånt.

1
rosmebraad [sitat…] Jeg har aldri forstått meg på SAAB. Veldig buede frontruter, rar plassering av tenningslås, mekanismen for panserets åpning og så videre. Hva slags motorer hadde de på 8...

På 80 tallet hadde de egne motorer på 2.0 og 2.3 l. Turboforsinkelsn ble mindre og mindre etterhvert som utviklingen skred fram.

Bak alle særegenhetene lå det en vel gjennomtenkt filosofi.

Tak og rute var slik på grunn av sikkerhet.

1

De første Saab 99 hadde vel noen grusomme Triumph motorer. ...senere egne til GM sine overtok

Saab 96 V4 hadde Ford mototer

Gamle 2 taktere var egne mener jeg

1
Jan [sitat…] Det stemmer nok helt sikkert. Jeg kjørte SAAB på den tiden, og det var ingen tynn brosjyre de hadde med tilbehør. Spoilere både fremme og bak, skjermbreddere, ekstralys, s...

Det stemmer nok helt sikkert. Jeg kjørte SAAB på den tiden, og det var ingen tynn brosjyre de hadde med tilbehør.

Jeg har aldri forstått meg på SAAB.

Veldig buede frontruter, rar plassering av tenningslås, mekanismen for panserets åpning og så videre.

Hva slags motorer hadde de på 80-tallet? Egenproduserte? Før det ble GM-varianter.

Og hva med "turbolaggen". Var den så fæl som enkelte ville ha det til? Kom plutselig og sparket i så det ble hjulspinn?

Ikke alle modeller hadde turbo vel? Var der automatgir? Hvilken type? Innkjøpte, regner jeg med.

Og hva syntes "menigheten" om SAAB 9000? Var den svensk nok, eller for internasjonal?

1

Svarte nettingrullegardiner montert på hattehylla for solskjerming var også en slager midt på åttitallet.

1
sl500 Jeg kom på en ting til som var et typisk åttitalls fenomen. Hvite nakkepute trekk.Gjerne med logoen til bil merket på. Da begyner listen for populære ting men gjorde med bilen på å...

Der var nok uten sidestykke det ti året flest nordmenn pimpet bilen sin.

Det stemmer nok helt sikkert. Jeg kjørte SAAB på den tiden, og det var ingen tynn brosjyre de hadde med tilbehør.

Spoilere både fremme og bak, skjermbreddere, ekstralys, sportsratt, div ekstrainstrumenter, eksoshaler plastdeksler til luftinntak og panserbeskyttelse var noe av det som kunne tilbys som originaltilbehør.

2

Jeg kom på en ting til som var et typisk åttitalls fenomen. Hvite nakkepute trekk.Gjerne med logoen til bil merket på.

Da begyner listen for populære ting men gjorde med bilen på åttitallet for å få den tøffere å bli lang. Der var nok uten sidestykke det ti året flest nordmenn pimpet bilen sin.

2

Jeg fikk det i en bil når jeg skiftet frontrute etter steinsprut, uten at jeg hadde bedt om det. Sikkert et restelager av noe ingen ville ha, for det var faktisk alt for mørkt, nesten ikke gjennomsiktig.

1

Her er enda noe for dem som var voksne på 80-tallet

Lurer på om vi som er voksne på 2010-tallet kommer til å mimre om "mørke ruter fra B-stolpen og bakover, for alle og enhver", når kalenderen tipper 2040 ...

1
Jan Jeg kom på en sak til. Ekstra bremselys i bakvinduet. Disse kom i par og ble montert på stenger som ble stukket inn i gummilisten rundt vinduet. Diverse ekstralys i fronten var ogs...

Jeg kom på en sak til. Ekstra bremselys i bakvinduet. Disse kom i par og ble montert på stenger som ble stukket inn i gummilisten rundt vinduet.

Dette var vel for å få rabatt på forsikringen? Mener å huske vi fikk ekstra 5% ved å ha "høyt"-bremselys.

Når det gjelder tonet overdel på frontruten, så tror jeg det ble forbudt i Norge, men jeg var så heldig at jeg fikk rute på min Golf GTI, som var tonet på toppen og sa GOLF GTI. Doblet vel verdien på bilen ;-)

1

Jeg kom på en sak til. Ekstra bremselys i bakvinduet. Disse kom i par og ble montert på stenger som ble stukket inn i gummilisten rundt vinduet.

Diverse ekstralys i fronten var også populært. Gjerne såkalte bøttelykter med 7 toms diameter. De tøffeste av oss hadde gjerne 4stk på bilen.

1
sl500 Husker seks åttitals fenomen til. Svart Formula gummispoler på koffertlokket. Senke bilen foran og helst heve den bak. Bilpute med brodert motiv og reg nummer til å ha i bakruten....

Dasslokk på taket. Etter montert takluke for de som ikke er gamle nok til å huske hvor jævlig det så ut.

Husker en lokal helt der jeg kommer fra monterte et slikt soltak på sin Volvo. Det var imidlertid noe med takkonstruksjonen på Volvoen (antar det har noe med stålbjelker eller lignende å gjøre) som gjorde at kanten rundt lukeåpningen ikke "forsvant" opp i taktrekket, men stakk 4-5 cm ned i kupeen. Altså en ypperlig anledning for å bli "skalpert" hvis man kolliderte og ble slengt litt opp, og frem...

Nesten like galt syns jeg det var at han ødela en nokså ny (den gang,, påbegynnelsen av -80 tallet), fullstendig strøken, og nokså sjelden motorisert og utstyrsvariant, selv om det var en Volvo 244.

1
Laster...