Bil esc

Innlegg

Bil

Fonzie

Skal kjøpe stasjonsvogn - hva lønner seg?

Vi er et gift par som venter våre første barn om ett par måneder (tvillinger). Bor i Oslo, og har nylig flyttet til bolig med parkeringsplass inkludert. Vil derfor bruke noe av "overskuddet" fra et boligsalg som gikk over all forventning på Stasjonsvogn. Vi er begge helt grønne på bil, men vet vi må ha automatgir og ISOFIX.

Bilkyndige venner mener vi bør legge ca 250.000,- og kjøpe en 2013 modell, f.eks Skoda eller Toyota, med gjenværende nybilgaranti.

Vi syntes det er j!#¤% mye penger for en bil vi ikke kommer til å bruke kjempemasse.

Dere som har peiling - vil det være dumt av oss å kjøpe en litt eldre bil, med høyere km-stand, til f.eks 150.000,- ? Noe vi er opptatt av er å unngå uforutsette utgifter. Skjønner jo derfor at garantien er kjekk å ha, men utover det bryr vi oss ikke så mye om bilens utseende, features osv.

Er garantien i seg selv verdt 100.000,- (f.eks)? Hva med salgsverdi etter 3-5-7 år? Bør vi bare bite i det sure eplet og legge de pengene ekstra?

1
70 svar

Jeg også har hørt argumentet om at det er bedre med ny enn nyre bil når man skal kjøre rundt med de søte små. Jeg kjøper ikke nødvendigvis det argumentet rått fordi det er barnestolen som skal ta opp kreftene i en kolisjon ikke at den nyeste modelen klarer en frontkolisjon med 3 km/t høyere fart enn den utgående uten alvolig skade på de i forsetene. Det er riktig at bilene blir litt sikkerere for vær model som kommer i ny utgave men det er langt i fra noen revlosjon fra nåvernde til forrige generasjon av samme model.

For å dra det langt så sitter barna mye tryggere i en bakovervendt barnestol i en 2006 mod enn i forovervendt stol i en 2016 mod av samme model. Nå er ikke det et tema med nyfødte men den tiden kommer der man som foreldre velger å snu stolen.

3
rosmebraad Egentlig er det like greit å kjøpe en ny Octavia, Avensis eller noe av en hyggelig merkeforhandler. Så begynner man på nytt med sikkerhet, garanti og uten rust og slitasje. Eller b...

Veldig gode argumenter. Akkurat det med å kjøpe halvgamle bruktbiler til sånn 100-150k tror jeg er dårlig butikk ift. vedlikeholdskostnader i hvert fall. Det er gjerne når bilene er sånn 5-6 år gamle at den første store smellen med bytte av slitedeler og ting som går i stykker kommer. Det er min erfaring med flere av bilene jeg har hatt. En ting er biler man har hatt siden de var nye, da jevner det seg ut, og de kostnadene som kommer etterhvert blir lettere å svelge.

Så en tabbe jeg gjorde en gang, og ikke skal gjøre igjen, var å betale ganske mye penger (relativt sett) for en 6 år gammel bil som såvidt hadde rundet 100k km. Endte opp med å reparere for ca. 20000 i året i de to årene jeg hadde den bilen før jeg kvittet meg med den med et heftig verditap.

Så jeg tenker: - Enten nybil. Det er noe med det, nytt er nytt..:) - Eller ganske ny bruktbil med gjenværende nybilgaranti. - Eller en eldre og billigere bruktbil. Min hypotese er at man i praksis fort kan få like høye vedlikeholdskostnader på en 5-6 år gammel bil som på en 10-12 år gammel. (Men da kommer som flere har påpekt argumentet om sikkerhet i nyere vs eldre bil inn også.)

3
Forfun Jeg har litt andre hobbyer enn vanlig, heller mot adrenalinjunkie. Etter å ha vært på en fjelltopp som er teknisk vanskelig, der jeg vet at gjør jeg en liten feil så dør jeg føles...

Så jeg bryr meg ikke veldig om sikkerhet når jeg setter meg inn i bilen.

Så lenge man kjører alene spiller det kanskje mindre rolle, sammenliknet med når to små (egne) barn sitter i baksetet. Da blir kanskje sikkerheten hakket viktigere.

3
Slettet-U75CDW [sitat…] Toppåret var 1970, da omkom 560 i trafikken. I 2015 var tallet 125, like mange som i 1950. Men talla inkluderer, som du sier, fotgjengere og syklister. Grunnen til nedgang...

Grunnen til nedgangen er nok ikke bare sikrere biler, men også mer trafikksikre veier, blant annet de forhatte midtdelene.

Veiene har blitt bedre, men midtdeler har du jo bare på noen veier med høy trafikktetthet. De aller fleste veiene i Norge derimot, de har ingen midtdeler. Så sikkerheten i bilene er definitivt hovedårsaken til at antall dødsfall er blitt vesentlig mindre. For en ulykke der du i 1970 ble puttet i en plastsekk eller noe, det er en ulykke der du i dag springer ut av bilen for å ta en selfie. For mange av de tilfellene med dødsfall vi hadde i fjor, det var i biler som ikke var helt ny. Hadde alle som omkom i trafikken i fjor kjørt i 2015-modeller, så hadde antallet dødsfall vært enda lavere.

Hovedårsaken til denne økte sikkerheten i 2016 kontra 1970, er først og fremst sikkerhetsbeltet sin ære. Men en bil som var ansett som ekstremt kollisjonsikker i 1970 er å regne som en dødsfelle i dag. Selv i en kollisjon med en langt mindre bil, så vil du være den som har dårligst odds for å unngå skade/død. Så sikkerheten har blitt utrolig mye bedre. Selv på noen få år har sikkerheten økt merkbart.

Men folk nekter jo å tru at det er massiv utvikling på sikkerhetsfronten. Mange trur fortsatt at de kjører rundt i en vesentlig sikrere bil i sin gode gamle og trauste W140, enn hva de gjør om de sitter i f-eks en Ford Mondeo. Det er langt i fra tilfellet.

3

Jeg noterer meg at denne tråden ble startet for 9 dager siden. TS har et eneste innlegg på forumet.

Siden han ikke har gitt noen som helst tilbakemelding på ca 70 innlegg, mener jeg det er nok nå.

Nye deltagere på forumet er sårt tiltrengt, men jeg synes det er uhøflig å publisere et spørsmål som mange på forumet gjør seg flid med å gi et saklig svar på, og så ikke en gang å takke for innspill og svar.

3

Garanti er én ting, men ikke glem at nyere biler er sikrere som påpekt av flere andre.

Nå vet jeg ikke helt hvor mye/lite "ikke kjempemasse" er, men med småbarn blir det mer kjøring enn dere sikkert har vært vant med. Til og fra butikker og turer til venner og bekjente utenfor Oslo. Alt dette er veldig kronglete med kollektivtrafikk når du skal slepe på barn og tilhørende utstyr så da blir det til at man kanskje bruker bilen mer enn man tenker seg.

Vi har to barn (6mnd og 3 år) og bruker ikke bil til daglig (begge tar t-banen til jobb), men jeg angrer absolutt ikke på at vi kjøpte ny bil. Jeg bekymrer meg overhodet ikke for problemer med den og jeg tar meg ofte i å tenke at jeg er glad vi ikke har en gammel bil. For oss er det verdt det. Forutsetningen er selvfølgelig at du ikke er i en situasjon hvor bilkjøpet ruinerer deg, men det hørtes jo ut som om dere hadde et hyggelig boligsalg bak dere.

2

Hvis dere ikke bryr dere overhodet hadde jeg kjøpt en Prius +7

For eksempel denne

Som det skrives over her, med tvillinger er det et visst plassbehov.

2
rosmebraad Saklig sett er nyere Prius +7 fra merkeforhandler og med fortsatt nybilgaranti et godt kjøp, som lillegubben sier. Om du/dere liker bilen er det bare å hive seg på noe sånt!

Saklig sett er nyere Prius +7 fra merkeforhandler og med fortsatt nybilgaranti et godt kjøp

Alvorlig talt, en Prius kan aldri være noe godt kjøp.

Jeg hadde senest i dag en kunde i Priusen som innledet følgende samtale. " Er det din bil ?"

"Nei heldigvis ikke",

" Hvordan i helvete kan du finne deg i å måtte kjøre noe så jævlig støyende dritt som dette her. Du burde kontakte arbeidstilsynet, de hadde stengt hele bedriften på flekken, dersom de hadde sjekket her. Det er jeg sikker på, jeg har vært verneombud i mange år.".

"Heldigvis er det bare for et par uker, jeg kjører vanligvis en VW Touran som er 8 år og kjørt nesten 600.000km".

"Det skal du være glad for, den er helt sikkert bedre enn dette her, vi taxikunder burde nekte å betale for å kjøre i slike drittbiler, men siden du virker som en ålreit fyr, og ikke eier bilen, skal jeg ikke lage trøbbel for deg. Neste gang jeg bestiller taxi, skal jeg gi klar beskjed om at jeg ikke skal ha Prius, fy faen, det er bedre seter i kirken, enn disse benkene i baksetet her, det vet jeg, jeg var nettopp i begravelsen til en kollega".

Turen til flyplassen ble avsluttet og avskjedsreplikken til kunden var "du har min største medlidenhet".

2
sl500 Jeg også har hørt argumentet om at det er bedre med ny enn nyre bil når man skal kjøre rundt med de søte små. Jeg kjøper ikke nødvendigvis det argumentet rått fordi det er barnesto...

Det er riktig at bilene blir litt sikkerere for vær model som kommer i ny utgave men det er langt i fra noen revlosjon fra nåvernde til forrige generasjon av samme model.

Vel, velger du en 2016-utgave av en bil, så kan det hende at du unngår den ulykken du havnet i med en 2006 modell. Aktive sikkerheten har litt merkbart bedre de ti siste årene, blant annet med systemer som auto brems, blindsonevarseler, vinglevarsling og liknende.

Selvsagt har valg av barnesete veldig mye å si, men det er ikke slik at velger du en 1916 modell av en bil, så har du plutselig tilgang til barneseter du ikke har i en 2016 modell.

Og nei, barnesetet skal ikke fange opp kreftene alene. En kollisjon består faktisk av 3 kollisjoner. Karosseriet skal fange opp kreftene fra den første, og avhengig av hvor god jobb den gjør, så vil det avgjøre hvor mye krefter som er i sving for de to neste. Barnesetet sin rolle er å redusere effekten av de neste kollisjonene. For andre kollisjonen er kroppens kollisjon mot eksterne ting. Det blir i stor grad unngått ettersom kroppen vil sjelden kollidere med noen eksterne ting. Den tredje er derimot viktig faktor for utformingen av setet, da den tredje kollisjonen er de interne organers kollisjon mot andre ting inne i kroppen. Dårlig sete vil gi store belastning på f-eks nakke og bryst etc om setet ikke er laget ordentlig. Og et bakovervent sete vil reduserer stort på risikoen for skader som følge av nakkesleng og skader som følge av beltet.

2
ksb Veldig gode argumenter. Akkurat det med å kjøpe halvgamle bruktbiler til sånn 100-150k tror jeg er dårlig butikk ift. vedlikeholdskostnader i hvert fall. Det er gjerne når bilene e...

Så en tabbe jeg gjorde en gang, og ikke skal gjøre igjen, var å kjøpe en 6 år gammel bil som såvidt hadde rundet 100k km. Endte opp med å reparere for ca. 20000 i året i de to årene jeg hadde den bilen før jeg kvittet meg med den med et heftig verditap.

Så jeg tenker: - Enten nybil. Det er noe med det, nytt er nytt..:) - Eller ganske ny bruktbil med gjenværende nybilgaranti. - Eller en eldre og billigere bruktbil. Min hypotese er at man i praksis fort kan få like høye vedlikeholdskostnader på en 5-6 år gammel bil som på en 10-12 år gammel. (Men da kommer som flere har påpekt argumentet om sikkerhet i nyere vs eldre bil inn også.)

Tror du har mye rett i dette. Reparasjons"dumpa" kommer ofte rundt 6 år/100000km, noe som kan føre til høye verkstedutgifter de første åra/kilometerne. Etter at mange av slitedelene er byttet, tusler og går bilen gjerne en god del kilometer igjen uten de helt store utgiftene.

Men selvsagt; ingen regel uten unntak; og for oss som lider av angst for uforutsette utgifter og ikke liker å "krangle" for hver minste ting, er nybilgaranti tingen (bortsett fra dersom man kjøper bil av RCA da, jf FP tråden om "kjeksgearkasser"....)...

2

Som en motvekt til de som hyller nybil med lang garanti som eneste farbar vei, kan jeg komme med mitt valg. Siden dere ikke kjører så mye, men trenger bil, og det er smårollinger på vei, likner det på min situasjon. Vi gikk for en 7 år gammel Mondeo bensin til 100k, som hadde gått 67k km, godt utstyrt. Det er nå 4,5 år siden, og det har vært helt greie utgifter i denne perioden. Litt bremseklosser og -skiver og et batteri og sånt, pluss sommer- og vinterdekk. Og service hvert år. Jeg fører ikke regnskap, men det har neppe vært mer enn 50.000 kr i verkstedutgifter på disse årene, inkl. servicer. Verditapet har vel vært noe liknende. Siden det ikke har vært noen større utgifter på verksted, har bilholdet vært mye billigere enn om jeg skulle gått for en nybil. Så spørs det om jeg har vært heldig med min bil, eller om de utallige historiene om folk som har brukt hundretusener for å holde liv i 6-10 år gamle biler er de uheldige få.

2
Slettet-U75CDW Helt enig. Er pris og egenskaper ellers like hos to biler, foretrekker jeg den bilen som er sikrere. Men situasjonen er sjeldent slik, som kjent. Da blir spørsmålet: hvor mye penge...

Da blir spørsmålet: hvor mye penger er en villig til å ofre for en "sikkerhet" som det er kun en mikroskopisk sjanse for at en får bruk for?

Jeg bruker flere tusen kroner i året på forsikringer på barna. Det er vel fort snakk om over 10.000, hvis statistikken stemmer kommer jeg aldri til å få bruk for verken uførforsikring eller skadeforsikring/livsforsikring. Jeg er 46 når min yngste er 18, og jeg var 20 da førstemann kom til. De er tre, dette kommer nok på en totalsum på iallefall 200.000.

Hvis man snur argumentet ditt, hvor umåtelig grusomt blir det ikke, hvis det at man ikke villle "ofre" noen ekstra kroner på sikkerhet avgjør liv eller død/store personskader?

Jeg ser at jeg setter det på spissen, men dette er helt ærlig min tankegang.

2

Forsåvidt enig med FredPerry (selv om jeg er alt for "pysete" til å kjøpe bil uten garanti).

Med tvillinger på vei ville jeg imidlertid gått opp et hakk i størrelse (dvs Passat, Avensis, Peugeot 508, Citroen C5, Superb) ift noen av forslagene. Tvillingvogn, to barneseter osv tar PLASS. Mazda 6, Santa Fe og muligens CRV har vel greit nok bagasjerom. Ser du bor i Oslo. Dersom du er "redd" for å kjøpe dieselbil, pga at bilen kanskje må stå 3-4 dager i året, eller ikke vil ha diesel av andre årsaker, er dessverre en av "utfordringene" med mange av de nyere stasjonsvognene i denne størrelsen er at de har dieselmotor under panseret.

Dersom du er "null" interessert i bil, og egentlig bare er ute etter et fremkomstmiddel, får du sikkert både nyere (2-3-4 år gamle) Avenis og Skoda med både automatgear og bensinmotor til en grei pris. Skoda Superb er vel forøvrig den bilen som tilbyr mest plass for penga, og som nevnt over; plass er veldig kjekt å ha med tvillinger på vei..

1

Husk også på at det har skjedd mye på sikkerhetsfronten de siste årene. Et godt argument for å legge litt ekstra i familiefrakteren spør du meg.

(Krev 5 stjerner i Euro NCAP, og størst og nyest mulig.)

1

Jo eldre bil du kjøper, jo mer penger må du forvente å bruke på vedlikehold. Til 250 000 kan du kjøpe en tilnærmet ny bil, og da vil du få et mye mer forutsigbart bilhold enn om du må kjøpe en eldre bil med lite eller ingen garanti.

1

Er garantien i seg selv verdt 100.000,- (f.eks)? Hva med salgsverdi etter 3-5-7 år? Bør vi bare bite i det sure eplet og legge de pengene ekstra?

Jeg liker å kjøpe nytt, nettopp pga av verdien av garantien. Det gir langt færre potensielle søvnløse netter og bekymringer. Om den derimot er verdt det i kroner og ører, det er jo noe man kun kan se etterkant.

Men hva ville tru kommende foreldre ville prioritert, det er høy sikkerhet i bilen. Det er stor forskjell på en nesten ny bil og en bil som begynner å bli et tiår gammel, spesielt om den nesten nye bilen er en konstruksjon som var helt ny da bilen var ny, mens den gamle bilen dere eventuelt ser på var en konstruksjon som var mot slutten av sin levetid. For både den passive og spesielt den aktive sikkerheten har merkbart forbedret seg de siste 10-15 årene.

Ellers, en nesten ny bil har jo en del ting som er praktisk i dagens smartelefonverden, da de fleste biler i dag faktisk kan koble seg opp mot telefonen og mange andre Bluetoothenheter. Så det er mange praktiske egenskaper dere får i å velge en nesten ny bil kontra en bil som ble designet for kanskje 15 år siden.

1

Egentlig er det like greit å kjøpe en ny Octavia, Avensis eller noe av en hyggelig merkeforhandler.

Så begynner man på nytt med sikkerhet, garanti og uten rust og slitasje.

Eller bruk 'Kompressorargumentet' om 1-3 år gammel bil fra god forhandler m/garanti.

Det er sikkert ikke det mest spennende å potensialt fly rundt for og etter muligens kostbare reparasjoner på en halvgammel bruktbil mens der er mye barnepass som venter hjemme.

1
Someone Med tvillinger, og all plassen det tar, vil jeg hevde at mange av disse er for smaa hvis man er opptatt av det praktiske og liker god plass

Jeg tenderer til å være enig, ettersom du om et års tid kommer til å ha to enorme barneseter i baksetet. Vi/jeg kom utenom dette ved å fordele fødingen med et par år års mellomrom.

Et lite triks i denne øvelsen mener jeg kan være å finne en mpv (på fagspråket kalt bleiebuss) med flyttbare bakseter; da kjøper du deg noen ekstra cm med benplass i førersetet. Mpv (c-max, s-max, touran osv) er utrolig praktiske, spesielt med små barn. Barna sitter også høyt der bak og har bedre utsikt. En annen liten detalj vi virkelig setter pris på er "flybordene" som virkelig faller i smak (etter hvert). Her om dagen tok jeg med en tredjemann fra barnehagen, og femåringen lurte på hvorfor vi hadde så fin bil - som hadde egne bord!

Derfor: c-maxPeugeot 5008

Kravet om automat gjør det langt vanskeligere å finne bil. Hvis dere kan leve med manuell:

Opel Zafira

Og kanskje min favoritt/beste kjøp (på tross av at det ikke er en mpv): Ford Mondeo

Edit: Eller 508 med "automat".

1

Lignende innlegg

Bil trondergutt Publisert

Lån og kaskoforsikring

Har en bil hvor det fremdeles er 3 år igjen å betale på lån, men hvor verdien på bilen er slik at kasko ikke lenger er hensiktsmessig. Er man tvunget til å ha fullkasko til lån er nedbetalt eller kan...
1
0 svar
Bil MLilet Siste svar

Kode vekk US-blink Audi a4 2012?

Hei! Jeg har en Audi a4 b8 2012 modell. Den har blinklys (us blink?) som lyser hele tiden, vart stoppet i teknisk kontroll og må vise bilen med dette fikset. Har vært innom et MECA verksted som ikke g...
1
1 svar
Bil MartinwetlesM Siste svar

Lading av Passat GTE hybrid.

Hei. Jeg har en ladbar hybrid, men for at jeg skal kunne lade den, må jeg bruke en skjøteledning. Jeg har lest alle advarsler der ute om bruk av skjøteledning til elbil lading, men jeg ønsket å høre m...
1
1 svar
Bil Tradem Siste svar

Hei,

Jeg lurer på hva dere tenker om reprasjon på en bil. Jeg har en Hyundai 2012 modell som har kjørt ca 182 000km og har nettopp vært hos et verksted. De ville bytte klosser, skiver og El caliper bak på...
1
1 svar
Bil add Siste svar

Noen med peiling på bil? (Hjulbolt)

Jeg har en Skoda Karoq. Skulle til å stramme hjulboltene, men manglet verktøyet. Jeg kjøpte da et tradisjonelt hjulkryss hos Biltema for 69 kr som støtter 17, 19 og 21 mm. Når jeg søker opp størrelse...
1
5 svar
Bil Mustang2015 Siste svar

Spesielle nummerskilter

Spørsmål om verdi på biler med spesielt registeringsnummer. Tror dere en helt "vanlig" bruktbil har mer verdi enn tilsvarende biler hvis den har en spesiell bokstavkode på nummerskiltet? for eksempel...
1
1 svar
Laster...