Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Selge bil som ikke er EU-godkjent

Jeg skal selge den gamle passaten, og tok den inn til EU-kontroll i dag, siden det var på tide. Tenkte at den var i såpass ok stand at den ville passere, men dengang ei. Bremsekomponenter bak må skiftes og noe i eksosen må byttes/tettes. Tilsammen 4000 kr.

Er det verdt å fikse dette før jeg legger den ut for salg eller skal jeg ta sjansen på å prøve å selge den med disse manglene tilstede?

Det er snakk om en relativt lite utstyrt Passat fra 2005, som kanskje har en salgsverdi på 30-35000.

Dersom kjøper skal fikse dette selv og få den godkjent på nytt må de vel bare betale det mindre gebyret på rekontrollering, og ikke full pris pga ny eier?

1
6 svar

6 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Gamleboyen

Da er vel saken klar. 4000 var vel mindre enn jeg hadde forventet for å få den godkjent, men mer enn jeg håpte ;)

Men det er vel fornuftig å ha så bred målgruppe som mulig ved et salg, det hadde jeg ikke tenkt så mye på.

1

hillebillys

Henger meg på.

Du vil trolig få en haug med folk som vil kjøpe for 4 lapper, fikse selv og selge for 30.....

Disse kjøper jo deler på skruvat ol, og ender opp langt rimeligere rep en estimatet du har fått. Noe du selv kanskje kan vurdere?

Uansett om det blir 4-5000 totalt og så eu godkjent. Så har du en bil som kan kjøres umiddelbart og godkjent i 2 år. Det trekker endel folk som har dårlig råd, men ønsker en driftsikker bil. Og som ikke skrur selv. Disse ser da på godkjent EU kontroll som gudsgave og grønne skoger...

Unge par, enslige mødere, ungdom osv vil da trolig værra kjøpergruppene....

1

t109

Støtter FredPerry. En ikke EU godkjent bil i denne prisklassen tiltrekker seg kun "hjemmefiksere" og evt oppkjøpere, og prisen du får blir nok deretter. Fikser du derimot, de relativt moderate feilene, g får den EU godkjent blir bilen plutselig langt mer "spiselig" for en større og bredere kundegruppe.

1

rosmebraad

Enig med FP.

Mye bedre å selge den fikset av verksted og nettopp EU-godkjent!

1

Gamleboyen

Du har nok rett. Selv med estimat fra verksted på pris på jobben som må gjøres er det jo alltids en risiko med den eksosjobben, siden de ikke har målt avgasser på den.

1

FredPerry

En bil som ikke er EU godkjent har for mange en verdi på maks 3500,- Tror den derimot vil være ganske lett å bli kvitt om den nettopp er kontrollert. 4000 kroner for å slippe maset fra alle som vil prøve å prute med deg fordi de tror de kan finne enda flere feil enn hva verkstedet klarte er verdt det, spør du meg.

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...