En æra er dessverre over. 2. desember stenger VGD.no. Mer info.

Kjøpte en 1999 modell S80 2,0 bensin som var gått 140000 i stedet for en 2005 modell Avensis 2,0 bensin som var gått 100000 mer . Prisen var lik

Jeg mener det var fornuftig men kanskje andre vil si det motsatte :-)

1

Så jeg spør folket. Hvor mye fornuft ligger i bilbyttene deres? Hvor mye moro kontra behov ser dere etter, og hva endte dere opp med i forhold til fornuft vs moro?

Jeg velger både fornuft og moro ved å kjøpe en bil som har grei fremkommelighet og over 200 hk ) som begge deler er både moro og praktisk). I tillegg så har den god plass som er fornuftig i en del tilfeller.

1
M_GmbH Er litt i samme situasjon som xorcist, med barn på 2,5 og 2 mnd. Overtok leasing på en 320 ix F31 nov 15 som skal leveres mars 17. Jeg er superfornøyd med F31, og ønsker gjerne å k...

Det som da vil skje er at vi får mer lån enn vi strengt tatt bør ha ifbm. huskjøp høsten 2017 (vi flytter til Simensbråten). I tillegg kjører jeg igjennom 3 bommer fra Nordstrand til Lysaker, og bruker således 80 kr. på bom hver dag. Jeg er ikke spesielt fan av el-bil, men ser at det vil være svært gunstig å gjøre dette når vi flytter i hus. Planen var å kjøpe Tesla Model 3, men jeg gjetter at den blir så sen at jeg heller nå mot Chevy Bolt. Hus og familie får da prioritet 1 i et par-tre år, og så får vi se hvor det ender etter hvert. TG8

Men så skulle vel elbilfordelene forsvinne eller trappes ned fra 2017 eller noe sånt, og om man ikke får fritak i bommer osv så har det jo mindre hensikt å kjøpe elbil. Der jeg kjører skal det komme bommer omtrent på den tiden, og der er det bestemt at elbiler ikke skal få fritak, men må betale full pris. Det betyr at for min del så vil ikke elbil redde meg fra å måtte betale over 100.000 kr for en vei jg knapt nok bruker (den går feil vei i forhold til hvor jeg kjører, men bompenger må jeg likevel betale).

1
SUV Måten en Citroen C5? stasjonsvogn kjører på ved ca 13:50 er dårlig, men dessverre veldig vanlig i rundkjøringer med flere felt. Den kjører i høyre felt inn mot rundkjøringa og i hø...

Måten en Citroen C5? stasjonsvogn kjører på ved ca 13:50 er dårlig, men dessverre veldig vanlig i rundkjøringer med flere felt.

Ja, det var mye rar kjøring fra en del folk. Også rundt 13:11 der den Golf Plus'en kommer dundrende inn i en rundkjøring i en fart at den så vit greier å unngå øya.

1
passat06 SUV: Outlander har for lite plass for oss i tredje seterad. Diesel ble vurdert, men vi falt ned på plug-in hybrid selv om denne var en del dyrere. Snittforbruk etter 7500 km er 0,5...

Snittforbruket mitt er på 0,43 l/mil, men jeg var nede i 0,32 i snittforbruk (siden ny) for en måned siden. 7000 km med minimalt med lading fra stikkontakten drar opp forbruket en del.

Jeg kunne fått forbruket av bensin ned noe, men da ville forbruket mitt av penger til drivstoff blitt større (og det er jo egentlig det som er viktig).

Også på min bil går forbruket noe opp ved høyere fart virker det som. Man kan også se at kald motor drar opp forbruket ved at det er høyere på starten av lengre etapper (uten lading først), for så å synke.

1
Ribba [sitat…] Dette?

Måten en Citroen C5? stasjonsvogn kjører på ved ca 13:50 er dårlig, men dessverre veldig vanlig i rundkjøringer med flere felt. Den kjører i høyre felt inn mot rundkjøringa og i høyre felt etter rundkjøringa, men på vei rett frem gjennom rundkjøringa vimser den innom venstrefelt i rundkjøringa (rett foran Focus-en) fordi det gir ei rett linje.

1

SUV: Outlander har for lite plass for oss i tredje seterad.

Diesel ble vurdert, men vi falt ned på plug-in hybrid selv om denne var en del dyrere. Snittforbruk etter 7500 km er 0,50 l/mil. Siste langtur var Ålesund-Dombås-Trondheim, endte på 0,62 (eller 0,63, ble usikker nå), med 6 personer i bilen og bagasje, stort sett pen kjøring på adaptiv cruise i kø. Trondheim-Oslo går typisk på 0,71-0,72, antar at dette har noe med høyere fartsgrenser å gjøre...

1

Hva legges i begrepet "fornuftig"?

Jeg synes f eks det kan være fornuftig å kjøre store motorer og biler med meget høy klasse dersom man er en eller to i "familien" og interessert i bil. Da blir det ufornuftig med altfor mye plass.

Med familie på 4 eller 5 blir det sikkert fornuftig å ha 5-7 seters biler i stedet for 2-4 seter. :-)

Det mest fornuftige med mine bilvalg om vi ser praktisk fornuft er at jeg hele tiden sørger for å ha en bil med minst 4 dører og minst 4 seter og hengerfeste. På den måten er man sikret å unngå å låne andre biler om man er flere enn 2 eller trenger å frakte noe.

BMW X3 ble for stor og familieaktig til at den var fornuftig for meg (oss). Den ble samtidig kjedeligere enn jeg følte behov for. Så fornuften seiret og jeg byttet den i betydelig mer spennende Panamera.

1
passat06 Min erfaring er at ladehybridens ulemper er kraftig overdrevet. Sammenlignet med ren drift vha bensinmotor er forbruket gunstig også på langtur uten lading.

Helt enig. 0,65 l/mil ble det for to dager siden da jeg regnet ut forbruket (basert på hva man fyller, ikke tallet på kjørekomputeren) siden fyllingen før dette. Det er uten lading i stikkontakten og er ikke så galt når over to tonn skal flyttes på.

Forbruket har variert litt, men generelt kan man si at selv om man dropper å lade opp fra stikkontakt så ender forbruket lavere enn på min forrige bil som var 600 kg lettere.

Stadig folk her på vgd som nevner at det er så lite drivstofføkonomisk å drasse på et tungt batteri. Så kjører de ned lange bakker og bremser, mens jeg putter inn ei halv mil gratis rekkevidde ned den samme bakken, og gjentar dette ofte mange ganger daglig. Og når motoren går så kan belastningen tilpasses hva som er drivstofføkonomisk sånn at den lader litt ekstra hvis det gir mye strøm inn på batteriet med et lite ekstraforbruk av bensin. For eksempel køkjøring er jo stjerneeksempelet på at man putter mye bensin inn i motoren mens man bare utnytter litt av energien i en vanlig bil. Og igangkjøring i motbakke krever jo turtall for å få nok moment, selv om det er lite effekt som kreves, dette løser elektromotorene greit og krever lite bensin (til strømproduksjon) for den samme bakkestarten. Og skal man stå stille med varme eller ac på så må jo motoren gå i en vanlig bil, mens man i en hybrid bare trenger å ha bensinmotoren på en brøkdel av tiden. Og man kan lade opp på forhånd unnder kjøring så eksosen kommer ut mens man kjører og blir vekk bak bilen istedenfor at eksosen kommer inn i kupeen på en stillestående bil med motoren i gang.

Også er det jo kjekt med en bil som kan gå stille (på strøm) om man skal inn i områder der folk sover og man ikke har lyst til å vekke dem.

Og i motsetning til elbiler så slipper man å være avhengig av lange opphold ved stikkontakter underveis på langturer. Man kan rett og slett velge drivstoff ettersom hva som passer der og da.

De som er mest skeptisk til ladehybrider er nok dem som ikke har noen erfaring med slike.

Og med over 200 hk så er det faktisk flere hk og flere hk pr tonn enn en av bilene som BMW tilbød politiet som utrykningskjøretøy har i originalversjon (det var ikke hybrid). BMW foretok en chiptrimming som ikke var helt etter boka for å få mer effekt pr tonn enn min ladehybrid (eller kanskje det til og med etter trimming var mindre effekt pr tonn enn min bil, men litt usikker på dette).

1

Apropos fornuft ved bilkjøp. Opel'n min fikk tommelen ned av noe jeg antar var en relativt ung småbarnsmor :-(

Riktignok ikke bokstavelig talt, men da jeg kom ut fra butikken så overhørte jeg at, det jeg antar var sønnen hennes, ville at, det jeg antar var moren hans, de skulle kjøpe seg en bil lik Opel'n. Men forslaget ble blankt avslått uten at han fikk noen mer utdypende svar enn NEI! Guttungen så nokså skuffet ut når han gikk inn mot butikken med et leit blikk mot bilen min. Mødre kan være noen grusomme skapninger.

Om jeg får spekulere litt fritt når det kommer til å anta hva begrunnelsen var for det negative svaret guttungen fikk, så ser jeg en mulig årsak. For ettersom hun kjørte rundt i en 2. gen Yaris, og at det i tillegg til den ene guttungen også spratt ut 2 andre unger i ca samme alder. I tillegg, selv om man bør jo være litt forsiktig å dømme folk basert på utseendet, hadde hun det klassiske "ung-alenemor-med-tre-unger-i-verste-alder"-utseendet. Med andre ord, hun så litt sliten ut. Og det kan jo også forklare litt det nokså kontante, negative svaret guttungen fikk uten noen form for utdypning.

Så mistanken min var nok at hun ikke helt så den samme gleden som guttungen gjorde, altså i å gå fra en liten til en enda mindre bil. Folk er blitt så storforlangende når det kommer til plass nå om dagen :-)

1

Hvor mye fornuft ligger i bilbyttene deres? Hvor mye moro kontra behov ser dere etter, og hva endte dere opp med i forhold til fornuft vs moro?

Jeg ville ha en bil som hadde omtrent like god plass som en Renault Laguna ll, men som var en halvgammel Alfa Romeo. Helst rød. Syns jeg var ganske fornuftig.

2

Min erfaring er at ladehybridens ulemper er kraftig overdrevet. Sammenlignet med ren drift vha bensinmotor er forbruket gunstig også på langtur uten lading.

1

Før Europaturen lå jeg på 0,23 på kjørecomputeren, så lenge man lader og har mye småkjøring er bilen svært miljøvennlig og økonomisk av seg.

Forbruket t/r Gardasjøen med null lading, fullastet bil og aktiv kjøring, 0,8.

1

Hadde jeg vært 110% fornuftig (for det er jo maks) hadde jeg ventet et år og kjøpt en brukt Passat GTE. Men den var bare for bra til ikke å skaffe seg med en gang.

1
Laster...