Nye VGD er lansert! Mer informasjon

Prøvekjørt X1, C350e, Golf GTE og Volvo S90

Åpenbart var 5 uker sommerferie litt mye, så brukte litt av denne uken på å prøvekjøre litt tilfeldige biler, som jeg var nysgjerrig på. Her kommer en mer eller mindre kort oppsummering:

BMW X1 18d x-drive: Litt usikker på hvorfor jeg prøvde denne, hadde litt tid til overs, så stakk innom BMW for å høre om de hadde noe tilgjengelig. Bilen er jevnt over kjedelig, og jeg har allerede glemt hvor mye jeg misliker diesel. Heldigvis er automatkassen god. Ellers merker man jo et lite hakk ned på interiørkvalitet når man går fra 3-serie og ned til 1-serie/X1. Den var helt OK å kjøre, og klarer vel svinger bedre enn mange tilsvarende konkurrenter. Ellers kan jeg ikke fatte hva BMW har tenkt ved å gå tilbake til gammeldags girspak i forhold til joysticken de har, det virket utrolig gammeldags. Fin bil for foreldrene mine, ikke noe jeg vil ha selv.

Benz C350e (hybrid): Måtte prøve hybrid, og var også litt nysgjerrig på nye C-klasse. Det er ingen tvil om at Benz har blitt mer kjøreglade, for SÅ langt unna min egen 3-serie var det ikke. Motoren skyver imponerende fra 0-50, og hadde ingen problemer med å finne feste på tørt føre. Bilen har luftfjæring, og må vel være klassens mest komfortable? Den stives også opp på svingete veier, men det er jo en relativt tung bil. Styringen er ikke helt på BMW-nivå. Girkassen er heller ikke like god som BMW/Audis. Den er merkelig treg på kickdown, og når alt er stilt inn på sport, girer den selv ned ved nedbremsing, men 4000 omdreininger blir bare masete. Interiørkvaliteten er lekker, men deres infotainment-system er i mine øyne det dårligste av de tyske. Motorlyden er kjedelig, som det meste annet om dagen. Fin bil, men for meg uaktuell da den ikke kommer med 4wd.

Golf GTE: Måtte prøve denne, da jeg har flere bekjente som har fått seg denne, eller vurderer den. Ved å trykke inn "GTE"-knappen, kommer det jukselyd fra høytalere, som jeg ikke helt klarte vurdere om jeg likte, eller hatet. Ellers er det jo en Golf, på godt og vondt. Alt fungerer, men det er litt kjedelig. Bilen sliter veldig med festet på svingete veier opp mot Holmenkollen, selv på tørt sommerføre. Kjøreegenskapene er gode, uten å imponere noe ytterligere. Fint drag fra motoren(e), 200 hk passer fint, om man ser bort i fra mangel på feste.

Volvo S90 D4: Var så nysgjerrig på denne, da den har kommet godt ut av tester. Må innrømme at denne imponerer. Volvo har virkelig tatt steget opp i premium-avdelingen. Utseendemessig er den utrolig lekker, noe jeg også la merke til ved at folk snudde seg etter bilen som om det skulle være en Ferrari. Interiøret er vanvittig lekkert, og det android-baserte infotainmentsystemet er vanvittig intuitivt. Det har aldri gått så fort å koble opp mobilen i en ny bil før. Kjøreegenskapene er utrolig komfortable, og lite sportslige. D4 (190 hk) er det minste man bør ha i en sånn bil, og selv med dette kjenner man rykninger i rattet, siden dette var FWD. Girkassen er fin, men noe treg. Særlig fra 0 tar ting tid. Motoren er merkelig godt isolert fra lyd og vibrasjoner, og den start-stopp-funksjonen er den minst plagsomme jeg har opplevd noen gang. Denne bilen med T5 og 4wd tror jeg er SVÆRT bra, hvis man ønsker en komfortabel bil som skiller seg litt fra de tyske. Jeg er spent på hvor bra S60 blir, når man vet hvor bra S90 er .

3
60 svar

60 svar

Logg inn med Schibsted

Du må være innlogget for å svare på dette innlegget!

Gå til innlogging

Ribba

Jeg bør kanskje ikke fortelle om en annen "uvane" jeg har når jeg kjøre bil, spesielt ute på landeveien. Jeg har nemlig begge hendene på rattet.

Men nå får jeg vel snart høre om faren med dette, da det øker sjansen for at jeg svinger begge veier samtidig.

3

Someone

Bremser er til for å brukes

2

rosmebraad

Enig med Someone.

Noe er dette med at drivverk ikke har godt av motorbremsing, og er mye dyrere å bytte, men jeg ser at det er vanskelig å bremse NOK for å få slipt ned bremseskivene så de er gode: her er irr/rust og det trengs en del myndig bremsing for å få det vekk.

1

Forfun

Må prøve dette på bilen min. Nå aksepterer jeg treg respons, hvis jeg hadde venstrebremset kunne jeg gitt gass tidligere ut av svingen for å gire ned 4 gir og bygge opp turbotrykket. Nå gir jeg gass "for tidlig", og kalkulerer inn tiden automatkassa skal bruke på å gire ned. Alt for sjelden jeg overstyrerer girkassa manuelt. Til de som lurer, bremseskivene mine har ikke antydning til rust.

1

Trolljegern

Det snakkes mye om kjøreopplæring på dette forumet. Vel, jeg har alltid lært at man ikke skal venstrebremse i personbil. Man trenger ikke å oppføre seg som en ironisk rasstapp fordi noen videreformidler de tingene som er lært på kjøreskolen. Noen av oss hadde kjøretimer nærmere dagens dato enn krigen nemlig.

Og til deg SUV, nei, gokart, motorsykkel og gaffeltruck er ikke relevant i en diskusjon om personbil. Med mindre du mener at en håndballspillers skyteteknikk er relevant i en diskusjon om en basketballspillers skyteteknikk fordi begge omhandler kasting av ball da.

Jeg blir heller ikke forvirret av høyre og venstre, jeg er ambidekstrisk både med hender og ben med alt unntatt å skrive...

1

VGstig

All form for bremsing bør unngås. Jeg kjører 35 km til jobben og på en optimal dag bremser jeg tre ganger på hele strekningen. To av dem er T-kryss med mye trafikk der jeg må stoppe. Ellers slipper jeg alltid gasspedalen så tidlig at jeg slipper å bremse inn mot rundkjøringer og 60-soner.

1

aeroX

Det høres fryktelig kjedelig og passivt ut. Hvor ofte må du bytte bremser fordi de ruster igjen?

1

VGstig

fryktelig kjedelig og passivt

Begrenset hvor morsomt det er med 105 hester, og begrenset hvor gøy det er å kjøre sammen strekningen frem og tilbake hver dag. Det går litt sport i å la bilen trille mest mulig uten å gripe inn. Jeg kjører ofte lange strekninger bare med cruisekontroll uten å bruke noen av pedalene. Jo mindre bremsing, jo lavere drivstofforbruk.

Bilen har vært på service ved 28 000 km, 56 000 km og 84 000 km, men bremsene er ikke skiftet ennå. Jeg bremser vanligvis hardt i stedet for å ligge og file på bremsene slik veldig mange gjør.

2

Trolljegern

All form for bremsing bør unngås.

Da regner jeg med du bytter skiver på hver service...

1

Lignende temaer

Bilde

Motorsport

Motorsport

Bilde

Båt og Sjø

Båt og Sjø

Bilde

Motorsykkel

Motorsykkel

Bilde

Fotball - Internasjonal

Fotball - Internasjonal

Bilde

OL

OL

Laster...